Gå til innhold

Snøfall 2 - med spoiler!


Haugenjenta

Anbefalte innlegg

Jeg digger serien 😍 det er moro å se Winter i samme rolle, men ikke like ond som forrige sesong. Men han er fortsatt "seg selv" 😅

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ariana807 skrev (15 timer siden):

Jeg har vel egentlig ventet på er slik innlegg siden serien starter.

Jeg vil jo tro at fremover nå så vil vi ikke se like mye til kreft, da moren er lagt inn på sykehus langt borte og Noah er i Snøfall.

Men de første episodene er jo de som skal fenge, og det har blitt for sterk kost for mange.

https://www.dagbladet.no/nyheter/refser-nrk-skikkelig-skuffet/80633401

Jeg føler personlig at første sesong var tristere, da Selma var foreldreløs, bodde i et hjem uten kjærlighet. Men barn merker kanskje ikke like mye til den tristheten der, for kreften er mer synlig og visuell for dem kanskje.

Jeg har kost meg til nå, men spørs om det blir mer Snøfall i ettertid av denne adventkalenderen 😅

Jeg er helt enig med deg. Jeg syns også at første sesong var tristere, men den var veldig fin den også🥰

Elsker sesong 2. Ser den alene, da jeg bare har ungdommer i hus, som ikke gidder å se nrk sin julekalender i år🙈 Men syns den er helt magisk og fin likevel, og jeg får skikkelig julestemning av den❤️ 
 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder å klage på julekalendere. Det er helt valgfritt å se på, og NRK har et stort utvalg gratis julekalendere på nettsiden/app, som man heller kan sette på om man ikke ønsker å se den som går på barne-TV. 

Anonymkode: a9b78...54a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var episoden kort og kjedelig. Skjedde ingenting. Liker serien, men den er ikke for småbarn. Lite koselig fra 3-7 åringer. 

Anonymkode: ab4c5...dce

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 10.57):

Jeg elsker dette, vi har sett sesong 1 hvert år unntatt i fjor da vi så Blåfjell. Synes sesong to har masse potensial til å bli like bra som første! ❤️

Ang kreft-storylinen, det var faktisk ganske mørke temaer i sesong 1 også, med foreldreløst barn som levde på nåde i et kjærlighetsløst hjem. Det er jo nesten værre enn situasjonen til Noah, han har jo en mor som elsker ham himmelhøyt, og vi vet jo at hun blir frisk til jul (obviously). 

Med Selma visste vi ikke at relasjonen med Ruth ville bli bedre, der trodde hvertfall jeg at Ruth var litt sånn semi-skurk og at Selmas lykkelige slutt ville bli i Snøfall med bestefaren. Massiv tvist der som jeg aldri blir lei av. ❤️

Liker alle de nye og viktige karakterene, synes det er helt fantastisk at de har med nesten alle de "gamle" skuespillerne, selv om jeg savner Håkon veldig. ❤️

Lurer på hvorfor han valgte det vekk, men det er jo mange mulige forklaringer på det. ❤️

Alt i alt så elsker både jeg og barna (8 og 11) sesong 2, og gleder oss til videre episoder. 😍

Anonymkode: ea440...053

Jeg skjønner godt at folk reagerer på tematikken i Snøfall 2.

I sesong 1 merket man tidlig at Ruth med sitt harde ytre også hadde mye omsorg for Selma, og viste det på sin måte. I tillegg ble tematikken mindre trist av at dødsfall til foreldrene til Selma var mer et fjernt minne.

I Snøfall 2 derimot er alvorligheten av sykdom og muligens dødsfall veldig fremtredende hele veien, og det setter stemningen for serien. Det hele fremstår dystert. Jeg antar at tanken bak er "inkludering", som de for øvrig har forsøkt å få med mye av denne sesongen, men det er fælt å lese i kommentarfelt rundt om hvor vondt det er for unge barn med foreldre som i nyere tid har gjennomgått kreftbehandling å se serien. Jeg kan ikke se noe positivt med å inkludere dette i en julekalender. 

Anonymkode: df391...896

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 5 og 7 år ville ikke se mer etter 2 episode. Bør jeg motivere dem til å se litt til? Får inntrykk av at den tar seg opp etter 2 episode? De elsker første Snøfall og ser den for tredje gang nå.

Anonymkode: ccc99...e26

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine på 5 og 7 år ville ikke se mer etter 2 episode. Bør jeg motivere dem til å se litt til? Får inntrykk av at den tar seg opp etter 2 episode? De elsker første Snøfall og ser den for tredje gang nå.

Anonymkode: ccc99...e26

Serien har en litt treg start, det er 24 episoder og den lager et grunnlag for videre episoder. Jeg vil tro at fra episode 6 av så tar den seg opp. Føler at nå har serien «kommet skikkelig i gang». Gleder meg til å se dagens episode i kveld 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Jeg syns også at første sesong var tristere, men den var veldig fin den også🥰

Elsker sesong 2. Ser den alene, da jeg bare har ungdommer i hus, som ikke gidder å se nrk sin julekalender i år🙈 Men syns den er helt magisk og fin likevel, og jeg får skikkelig julestemning av den❤️ 
 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder å klage på julekalendere. Det er helt valgfritt å se på, og NRK har et stort utvalg gratis julekalendere på nettsiden/app, som man heller kan sette på om man ikke ønsker å se den som går på barne-TV. 

Anonymkode: a9b78...54a

Jeg ser den også alene, og har ingen barn 😅

Jeg er veldig glad i julekalendere og har sett mange av dem. Snøfall er favoritten 😄

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt overrasket over at kreft skulle være tema i Snøfall 2. Spesielt siden vi nettopp har gått gjennom en periode hvor et familiemedlem døde av kreft for litt siden. Jeg regner med at det kommer til å dukke opp noen spørsmål etter hvert fra ungen her men på en annen side så synes jeg det er fint på en trist måte fordi det er et viktig tema og det er en del av livet. Håper bare at det kommer til å gå bra med moren til Noah. Gleder meg allerede til å se dagens episode! 

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var krenkelseshysteriet i gang ja....

Ca. 1/3 av oss vil få kreft, og ALLE vil oppleve at noen nære får kreft i løpet av livet. Det er et helt naturlig tema, og jeg synes det er helt strålende at de har dette med i Snøfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (10 timer siden):

Og da var krenkelseshysteriet i gang ja....

Ca. 1/3 av oss vil få kreft, og ALLE vil oppleve at noen nære får kreft i løpet av livet. Det er et helt naturlig tema, og jeg synes det er helt strålende at de har dette med i Snøfall.

Alle vil oppleve dette, ja, men langt fra alle barn vil oppleve at foreldrene deres får kreft mens de er små (heldigvis), så hvorfor formidle dette i en julekalender til barn? Særlig om det for mange barn skaper uro og vonde tanker? Jeg forstår ikke hensikten her. Om det hadde vært fint for barn som faktisk har opplevd dette å være representert i serien på denne måten, så kunne jeg tildels forstått det, men ut fra hva jeg leser rundt om så er det sårt og opprivende for disse barna å se serien.

Anonymkode: df391...896

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner godt at folk reagerer på tematikken i Snøfall 2.

I sesong 1 merket man tidlig at Ruth med sitt harde ytre også hadde mye omsorg for Selma, og viste det på sin måte. I tillegg ble tematikken mindre trist av at dødsfall til foreldrene til Selma var mer et fjernt minne.

I Snøfall 2 derimot er alvorligheten av sykdom og muligens dødsfall veldig fremtredende hele veien, og det setter stemningen for serien. Det hele fremstår dystert. Jeg antar at tanken bak er "inkludering", som de for øvrig har forsøkt å få med mye av denne sesongen, men det er fælt å lese i kommentarfelt rundt om hvor vondt det er for unge barn med foreldre som i nyere tid har gjennomgått kreftbehandling å se serien. Jeg kan ikke se noe positivt med å inkludere dette i en julekalender. 

Anonymkode: df391...896

Enig i dette. Jeg oppfattet ikke Ruths hjem som kjærlighetsløst. Jeg tenker at siden det ikke var meningen at Selma skulle bli hos Ruth så var det kanskje vanskelig for Ruth å knytte seg til henne. Men man merket jo at Ruth var glad i Selma likevel. Synes fortellingen med kreft er jævligere egentlig, men regner med at moren blir frisk 🙏

Anonymkode: 8bb41...5b0

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 desember, og vi er en episode nærmere jul.

Jeg frykter at kanskje mørket overfalt Julius i forrige episode når den sluttet så brått. Men jeg tok heldigsvis feil der. Dette er en julekalender og de skal jo alltid ende godt, men jeg er faktisk litt redd for om dette blir slutten for Julius som julenisse 🥺 håper jo jeg tar feil, men jeg tror noe kommer til å skje.

Jeg lurer også på om Selma kommer til å komme seg til Snøfall etter hvert. Jeg vet ar Noah er hovedpersonen denne gangen, men om at hun også være være nødvendig i dette. Eller om hun må være i antikvariatet for å passe brevene

En anne ting vi ikke har fått sett er jo hva Kjell gjør med moren til Noah. Vi har ikke fått se han prøve å forklare hvor Noah er og hvorfor hun ikke kan snakke med han 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nydelig julekalender i år. Jeg sitter som en gammel geit krølla opp i sofaen og ser med et teit glis hver ettermiddag. 

Kan ikke fatte krenkoramaet fra enkelte, de burde ta seg en tur på barnekreftavdelingen og se... 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til at Selma og Ruth har 70-tallsklær og interiør, mens Noah har moderne klær? Gjør absolutt ingenting, men bare lurer på om det er tilfelle og hva som evt er tanken bak. 

Anonymkode: 06ce9...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ikke sett snøfall 1, og begynte på snøfall 2. Fikk så mye sympati med Winter og syntes synd på han, så utrolig hardtarbeidende og nøye. Ikke en gledesspreder akkurat, men han gjør jo en viktig jobb. Nå ser jeg snøfall 1 og når jeg ser hvor hardt han har jobbet i snøfall 2 så skjønte jeg påenmåte skuffelsen han fikk over å ikke være læring og hvordan han da kunne drives til mørket. Men, skjønner ikke hvorfor han ville være lærling, mye ved julenissejobben som han ikke vil like å måtte gjøre uansett. Spent på både snøfall 1 og 2 videre 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har også lagt merke til at Selma og Ruth har 70-tallsklær og interiør, mens Noah har moderne klær? Gjør absolutt ingenting, men bare lurer på om det er tilfelle og hva som evt er tanken bak. 

Anonymkode: 06ce9...431

Lurer jeg og på. Tror ikke det er tilfeldig. 

Anonymkode: 5dab6...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dagens episode, OMG så dramatisk! Jeg vil ikke vente til i morgen!

Og Pil er jo en hunk 😍 Dessverre er skuespilleren ca 5år for ung for meg (jeg er 27) men damn!

Anonymkode: aa351...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle vil oppleve dette, ja, men langt fra alle barn vil oppleve at foreldrene deres får kreft mens de er små (heldigvis), så hvorfor formidle dette i en julekalender til barn? Særlig om det for mange barn skaper uro og vonde tanker? Jeg forstår ikke hensikten her. Om det hadde vært fint for barn som faktisk har opplevd dette å være representert i serien på denne måten, så kunne jeg tildels forstått det, men ut fra hva jeg leser rundt om så er det sårt og opprivende for disse barna å se serien.

Anonymkode: df391...896

Da er vi uenige. Jeg mener det er 1000 ganger bedre at barn faktisk får se litt av livets alvorlige sider, istedet for all dritten de blir eksponert for gjennom instagram og Tik-tok dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...