AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Del Skrevet 30. november 2023 Er en gutt på 22 som er rimelig lei livet generelt nå. Har slitt psykisk så lenge jeg kan huske, og har prøvd å fullført vgs i 6 år nå og har ikke gått noen av gangene. Klarer ikke å møte opp og ender da med at jeg konstant mister skoleplassene mine. Ggikk tilrettelagt vgs uten fraværsgrense i år og det gikk heller ikke, endte opp med at jeg ikke klarte å møte og mista da såklart plassen. Fikk støtte fra lånekassen siden jeg gikk skole og det gjorde at jeg klarte å overleve økonomisk. Nå mista jeg den støtta så nå får jeg kun støtte fra nav, som er så lite at det såvidt er nok til mat. Drukner i regninger og gjeld og har ingen mulighet til å betale det ned på. Klarer ikke å stå i jobb heller. Vet ikke hva faen jeg skal gjøre eller hvordan i helvette jeg skal få ordna opp i ting. Alt jeg vil er å bli ferdig med den dritten her men det går ikke, uansett hvor hardt jeg prøver. Min mor har så dårlig økonomi at jeg hjalp henne økonomisk når jeg fikk støtte fra lånekassa og nå får jeg ikke hjulpet henne, og har såvidt råd til mat. Orker ikke det her mer, er så jævla deprimert og det blir bare enda verre når jeg fucker opp alt jeg prøver meg på. Anonymkode: 27cbe...e9d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Del Skrevet 30. november 2023 Du kan prøve å få hjelp av en rådgiver på nav. Ingenting er føkka, du trenger bare noen til å hjelpe deg å finne ut av det. Jeg har vært der du er og jeg fikk ingen veiledning fra familien, så jeg oppsøkte både nav og barnevernet, selv om jeg var fylt 20. Så har du ihvertfall noen som kan vise deg hvor du kan gå for å få hjelpen du trenger. Anonymkode: a6b3f...349 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Del Skrevet 30. november 2023 Du skriver at du ikke klarer å møte opp på skolen. Ta tak i det. HVA er grunnen til at du ikke kommer deg opp? Begynn med en ting. Ikke alt samtidig. Dessverre er økonomien brutal for mange for tiden. Og livet er tøft for alle. 1. DU er den ENESTE som kan fixe ditt liv. Ikke din mor, ikke nav, ikke lånekassa, ikke staten. KUN DU. 2. Ta tak der du ser at du faktisk kan gjøre noe helt på egenhånd. 3. Du er for ung til å gi opp. 4. Måten du skriver på, viser at du er svært følelsesladet. Pust. Det ordner seg, men det krever en forbanna stor innsats av DEG. Anonymkode: 9c019...380 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 30. november 2023 #4 Del Skrevet 30. november 2023 (endret) Drit i skolen. Få deg en jobb f.eks på sjøen så kommer pengene Endret 30. november 2023 av ThereGoesBob 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Del Skrevet 30. november 2023 Går du til psykolog? Hvor mye gjeld ha du? Og hva slags gjeld er det snakk om? Hvem skylder du penger og hvor mye betaler du i renter? Enig med de andre at du er alt for ung til å gi opp. Dette kommer til å ordne seg! Anonymkode: 9fcc3...465 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Del Skrevet 30. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Går du til psykolog? Hvor mye gjeld ha du? Og hva slags gjeld er det snakk om? Hvem skylder du penger og hvor mye betaler du i renter? Enig med de andre at du er alt for ung til å gi opp. Dette kommer til å ordne seg! Anonymkode: 9fcc3...465 Ja går til psykolog. Har typ 200k i gjeld. Er mest kredittgjeld. har ikke peiling hvor mye rentene er på. Ja jeg er ung, men jeg hsr prøvd å blitt ferdig med vgs siden jeg var 16 nå og det har ikke gått noen av gangene, og da blir jeg sinnsykt lei og sliten. Anonymkode: 27cbe...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Del Skrevet 30. november 2023 5 minutter siden, ThereGoesBob said: Drit i skolen. Få deg en jobb så kommer pengene Lettere sagt enn gjort. Jeg er ikke en gang frisk nok til å gå 3 timer skole i uka, så å jobbe istedet er ikke en løsning. Klarer jeg ikke å holde på en skoleplass klarer jeg hvertfall ikke å holde på en jobb.. Anonymkode: 27cbe...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Del Skrevet 30. november 2023 Kanskje prøve folkehøyskole et år? Man kan få støtte til det. Det er noe helt annet enn videregående og kan gi nye opplevelser og erfaringer. Det er mange å velge mellom etter interesser, så søk opp flere. Det fins mulighet for tilrettelegging på endel av de også. Det kan kanskje være bra å gjøre noe helt annet en stund. Du er så ung så skole kan du også ta som privatist etterhvert om du vil. Da trenger du ikke møte opp til annet enn eksamen. Finne ut hvilke fag du må ha for å få studiekompetanse og ta de .men det haster ikke. Klem til deg,ikke gi opp ❤️ Anonymkode: 013df...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Del Skrevet 30. november 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du skriver at du ikke klarer å møte opp på skolen. Ta tak i det. HVA er grunnen til at du ikke kommer deg opp? Begynn med en ting. Ikke alt samtidig. Dessverre er økonomien brutal for mange for tiden. Og livet er tøft for alle. 1. DU er den ENESTE som kan fixe ditt liv. Ikke din mor, ikke nav, ikke lånekassa, ikke staten. KUN DU. 2. Ta tak der du ser at du faktisk kan gjøre noe helt på egenhånd. 3. Du er for ung til å gi opp. 4. Måten du skriver på, viser at du er svært følelsesladet. Pust. Det ordner seg, men det krever en forbanna stor innsats av DEG. Anonymkode: 9c019...380 Jeg har opplevd sinnsykt mye tramatiserende på skolen. Ble banka hver jævla dag i over 10 år, derfor klarer jeg ikke å møte. Hver gang jeg skal på skolen får jeg anfall fordi jeg er så redd for å bli banka. Har ikke gått et eneste år skole hvor jeg har blitt behandla bra av noen. Anonymkode: 27cbe...e9d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bagnus Skrevet 30. november 2023 #10 Del Skrevet 30. november 2023 De du trenger er et annet tankesett. Når jeg leser innlegget ditt får jeg følelsen av at det du står opp er helt umulig å løse. Men det er det garantert ikke. Du er 22 og er fysisk frisk. Jeg er 100% sikker på at det er jobber der ute som du kan få og beholde. Du skriver at du ikke klarer og gå på skole eller stå i jobb pga pysken. Derfor må du etablere noen sunde rutiner. Så og om morgenen. Spise sund mat. Komme deg på en jobb eller aktivitet til samme tid. Du er alt for ung til å gi opp. Mange som har det som deg og kommer seg videre. Lykke til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Del Skrevet 30. november 2023 poenget mitt er at jeg har prøvd så mye forskellig og ingenting har funka. Gikk på jobbkurs hos nav en periode, og de hjalp meg å skrive cv osv, men jeg fikk ingenting ut av det. fikk fortsatt ikke napp på jobb og de kasta bort tiden min med timesvis med kurs som ikke hjalp i det hele tatt med å få jobb. Anonymkode: 27cbe...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Del Skrevet 30. november 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Lettere sagt enn gjort. Jeg er ikke en gang frisk nok til å gå 3 timer skole i uka, så å jobbe istedet er ikke en løsning. Klarer jeg ikke å holde på en skoleplass klarer jeg hvertfall ikke å holde på en jobb.. Anonymkode: 27cbe...e9d Det er ikke sikkert. En jobb har mye strenger struktur, det er ikke valgfritt å møte opp. Det kan se ut som du trenger en slik struktur når du ikke møter opp til skolen. tillegg kan oppgavene i en jobb passe deg bedre enn skoleoppgaver. Kanskje er det også et bedre sosialt miljø der. Ville snakket med psykologen om dette. Anonymkode: 9fcc3...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Del Skrevet 30. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: poenget mitt er at jeg har prøvd så mye forskellig og ingenting har funka. Gikk på jobbkurs hos nav en periode, og de hjalp meg å skrive cv osv, men jeg fikk ingenting ut av det. fikk fortsatt ikke napp på jobb og de kasta bort tiden min med timesvis med kurs som ikke hjalp i det hele tatt med å få jobb. Anonymkode: 27cbe...e9d Har du hørt om IPS ung – individuell karrierestøtte? https://www.nav.no/ips-ung Mulig det er en god ordning for deg. Da får man langt mer skreddersydd hjelp enn et CV-kurs. Anonymkode: 9fcc3...465 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Del Skrevet 30. november 2023 Personlig Økonomi: Det høres ut som om du trenger en voksen som kan veilede deg litt. Har du noen voksne rundt deg som er flinke til å klare seg i livet og har god peiling på økonomi og kan hjelpe deg å ordne opp? Hvis ikke kan du se etter tilbud i din kommune. Spør NAV om du kan få hjelp og råd med personlig økonomi. Hvis du ser på tv programmet luksusfellen kan du også lære litt. Det finnes også grupper på facebook der folk deler tips. Behov for penger kjapt: Har du noen interesser du kan tjene litt penger på? Småjobber for familie e.l. Jobb: be skolen din og nav om karriereveiledning . Anonymkode: 6d4d0...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Del Skrevet 30. november 2023 Bor du for deg selv? Evnt kan du om din mor tillater det, flytte hjem noen mnd. Så du får spart opp litt penger. I tillegg kan du betale litt leie hos din mor. Kjipt å flytte hjem, men kan være en kortvarig løsning. Siden du ikke klarer hel skolegang. Så kan du ta noen fag. Du kan også prøve deg ut i litt jobb via nav først. Så du finner ut hvor mye jobb du klarer å ta. Sliter du med å komme deg opp, kan feks aftenvakter på matbutikk, være grei tid å jobbe. Det er bare du som kan fikse dette her. Men da kan man heller ikke være så kresen på hva du jobber med. All arbeids erfaring er bedre enn ingen arbeids erfaring, uansett. Selv var jeg syk i mange år. Fullførte skole samtidig, fikk unger midt i eksamen, og mtp at det kunne bli vrient å få jobb pga helsa, sørget jeg for lite fravær. Det var tøft og det var hardt. Men noen få år senere, hadde jeg egen bolig og jobb, selv om jeg fortsatt var syk. Jeg hadde gjerne vasket doer hele dagen, enn å leve på ingenting. Så mye handler om innstilling til deg selv, plikter og egen situasjon. Jeg er ingen flinkis. Men å gi opp er liksom ikke noe alternativ heller. Selv om ting føles tungt og svart, så forblir det ikke sånn, når du tar tak i det. Men ta tak i en ting om gangen. Og det er helsa di først. Med mål om jobb. Du kan også snakke med låne kassen om du har studie gjeld du ikke klarer Anonymkode: 770f1...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Del Skrevet 30. november 2023 Leit å se at du har fått en tøff start på livet. Min nevø hadde det likt som deg, prøvde og feilet, hadde en tøff oppvekst og mobbing, og vold i familien. Han fikk gått til en psykolog, hjelp med det psykiske og så begynte han er karriere i forsvaret som 24- åring. Og nå som 26 ser det ut som han har kommet helskinnet ut av det. Det finnes utallige historier om mennesker som har vokst opp under tøffe kår og som har klart å snu det. Det er aldri for sent å ta utdanning, hvis man ønsker, eller få en jobb eller orden på økonomien, osv. Man må bare aldrig gi opp. Man må finne krigeren inni seg og kjempe for det man ønsker. For å bygge selvfølelse og selvtillit så må du sette små mål, som er overkommelige. Et stort mål, feks er å ta en utdanning, mens et mer overkommelig mål for deg akkurat NÅ, er å lese 20 sider. Du kan med fordel lese deg opp på denne teknikken. De små målene skal gjerne ta deg videre mot mellomstore mål, og store mål. Og du, det er ikke så mye gjeld at du ikke vil klare å gjøre opp for deg etterhvert. Bor du hjemme fortsatt? Anonymkode: ff04b...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #17 Del Skrevet 30. november 2023 Du sier du får støtte av Nav, hva slags stønad? For det høres ut som AAP er riktig for deg når du sliter så mye som du forteller her. Nav kan hjelpe deg med økonomien og få oversikt, søk om å få hjelp fra en økonomisk rådgiver. Du søker med samme søknadsskjema som for økonomisk sosialhjelp. Uavhengig om du har AAP eller ikke, så er det noe som heter individuell jobbstøtte (tidligere ble dette kalt jobbspesialist) disse veilederne hjelper få om gangen og har derfor mye tid til deg. De kan hjelpe deg med å beholde skoleplassen ved å støtte deg, være med på møter med skolen, få tilpassinger osv. Eller de kan hjelpe deg til å skaffe og beholde en jobb. De gir ikke opp før du er fornøyd. Snakk med veilederen din på Nav om dette. Unge mennesker blir prioritet til disse tiltakene. Så må du få hjelp til å takle den psykiske uhelsen din. Enten det er gjennom DPS eller kommunens psykiske helsteam. Det siste kan du søke om selv. DPS må fastlegen din henvise deg til. Snakk med fastlegen din. Du klarer dette, selv om det ikke kjennes sånn ut nå. Et lite skritt om gangen. Du skal ikke behøve å stå alene i dette, men du må selv ta kontakt med fastlege og Nav. Jeg heier på deg! Anonymkode: af59b...aaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #18 Del Skrevet 30. november 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Har du hørt om IPS ung – individuell karrierestøtte? https://www.nav.no/ips-ung Mulig det er en god ordning for deg. Da får man langt mer skreddersydd hjelp enn et CV-kurs. Anonymkode: 9fcc3...465 IPS ung er et tilbud til deg mellom 16-30 år, som har det vanskelig psykisk eller har utfordringer med rus, og som trenger hjelp til å starte eller komme tilbake til jobb eller skole. IPS ung er et tilbud i samarbeid mellom NAV og helsetjenesten. Anonymkode: 9fcc3...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #19 Del Skrevet 30. november 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har opplevd sinnsykt mye tramatiserende på skolen. Ble banka hver jævla dag i over 10 år, derfor klarer jeg ikke å møte. Hver gang jeg skal på skolen får jeg anfall fordi jeg er så redd for å bli banka. Har ikke gått et eneste år skole hvor jeg har blitt behandla bra av noen. Anonymkode: 27cbe...e9d Kom deg bort fra den konkrete skolen og det konkrete miljøet. Om så, flytt til andre siden av Norge. Anonymkode: 9c019...380 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Del Skrevet 30. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke sikkert. En jobb har mye strenger struktur, det er ikke valgfritt å møte opp. Det kan se ut som du trenger en slik struktur når du ikke møter opp til skolen. tillegg kan oppgavene i en jobb passe deg bedre enn skoleoppgaver. Kanskje er det også et bedre sosialt miljø der. Ville snakket med psykologen om dette. Anonymkode: 9fcc3...465 6 minutter siden, AnonymBruker said: Kom deg bort fra den konkrete skolen og det konkrete miljøet. Om så, flytt til andre siden av Norge. Anonymkode: 9c019...380 Det er ikke en konkret skole, det er alle skolene jeg har gått på. Anonymkode: 27cbe...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg