Gå til innhold

Flere reagerer på at jeg forholder meg nøytral i Gaza-debatten

Marihone

Anbefalte innlegg

Bie-damen skrev (20 minutter siden):

Presten her ble presset på hvilken siden han stod på i denne konflikten. Da svarte han at han var pro menneske, altså FOR MENNESKET! Ikke for hverken den ene eller andre voldelige siden.

Hadde han tatt side, hadde det vel blitt bråk.

Jeg synes det er grusomt at sivile må lide. Uansett hvilken krig det er. Dessverre er det alltid slik. Drap, voldtekter, mishandling. 

Endret av MyMichelle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forøvrig om du sammenligner det å være Israel-vennlig i dag kontra tidlig på 80-tallet i Oslo så er det som natt og dag. I 1980 hadde Oslo såvidt fått sin første bortgjemte moské. Og muslimer var regnet som en kuriositet. Å si høyt at du støttet Israel var helt problemfritt.
I dag er 25 % av Oslos innbyggere med en bakgrunn fra muslimske land og 13 % medlem av en av Oslos 6 store moskeer og 58 muslimske menigheter. De er veldig synlige og innflytelsesrike i Oslos bybilde. Drar du til en av moskeene på fredagsbønnen så er de stapp fulle. Drar du til en av kirkene i byen på en søndag ser du presten og noen få eldre sjeler. Så engasjementet i troen og hvordan de praktiserer den er noe helt annet blant muslimene i byen.
Dette vil også da gjenspeile seg i debattklimaet. 
Ikke for å være rasistisk (hvorfor må man hele tiden unnskylde seg?), men om du gikk gjennom byen fra Nordstrand i sør til Grorud i nord med et flagg. Det Israelske eller det palestinske flagget. Hvilket ville du følt deg mest trygg med?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (5 minutter siden):

Forøvrig om du sammenligner det å være Israel-vennlig i dag kontra tidlig på 80-tallet i Oslo så er det som natt og dag. I 1980 hadde Oslo såvidt fått sin første bortgjemte moské. Og muslimer var regnet som en kuriositet. Å si høyt at du støttet Israel var helt problemfritt.
I dag er 25 % av Oslos innbyggere med en bakgrunn fra muslimske land og 13 % medlem av en av Oslos 6 store moskeer og 58 muslimske menigheter. De er veldig synlige og innflytelsesrike i Oslos bybilde. Drar du til en av moskeene på fredagsbønnen så er de stapp fulle. Drar du til en av kirkene i byen på en søndag ser du presten og noen få eldre sjeler. Så engasjementet i troen og hvordan de praktiserer den er noe helt annet blant muslimene i byen.
Dette vil også da gjenspeile seg i debattklimaet. 
Ikke for å være rasistisk (hvorfor må man hele tiden unnskylde seg?), men om du gikk gjennom byen fra Nordstrand i sør til Grorud i nord med et flagg. Det Israelske eller det palestinske flagget. Hvilket ville du følt deg mest trygg med?

Jeg hadde ikke følt meg trygg med noen av flaggene dersom jeg var alene. Var jeg sammen med en folkemengde, ville jeg følt meg trygg med begge.

Det er ikke en krig mellom islam og jødedom. Det er mellom Palestina og Israel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mer skeptisk til de som blindt støtter en side, uten å stille spørsmål til den andre siden, enn de som forholder seg nøytrale

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke følt meg trygg med noen av flaggene dersom jeg var alene. Var jeg sammen med en folkemengde, ville jeg følt meg trygg med begge.

Det er ikke en krig mellom islam og jødedom. Det er mellom Palestina og Israel. 

Feil. Det er mellom Hamas-Israel. Israel har ikke noe imot palestinere. De har levd side om side med arabere og palestinere i Jerusalem. Hamas er ytterliggående muslimer på ISIS-nivå. Det er de Israel vil knekke en gang for alle. For meg er det ubegripelig at feminister og andre i vesten som setter likestilling, demokrati og friheten til leve ut sin seksuelle legning så høyt velger å støtte Hamas sin "motstandskamp". De kaster jo for guds skyld homofile ned fra hustak.  

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (7 minutter siden):

Feil. Det er mellom Hamas-Israel. Israel har ikke noe imot palestinere. De har levd side om side med arabere og palestinere i Jerusalem. Hamas er ytterliggående muslimer på ISIS-nivå. Det er de Israel vil knekke en gang for alle. For meg er det ubegripelig at feminister og andre i vesten som setter likestilling, demokrati og friheten til leve ut sin seksuelle legning så høyt velger å støtte Hamas sin "motstandskamp". De kaster jo for guds skyld homofile ned fra hustak.  

Hamas er fra 1987, Israel drev med massakre på palestinere lenge før det.

Ellers rart at Netanyahu sier at man må støtte Hamas om man vil Israels beste, hvis det bare er Hamas han vil ha bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

likestilling skrev (2 minutter siden):

Ellers rart at Netanyahu sier at man må støtte Hamas om man vil Israels beste, hvis det bare er Hamas han vil ha bort...

Og Hamas er fortsatt der. I dag. Nåtid. Netanyahu er et shitshow. Stor misnøye mot han i Israel. Inntil videre står nå Israel samlet i å knekke Hamas og når de har gjort det kommer oppgjøret mot Netanyahu. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (1 time siden):

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

Regner med at du da støtter Israel og ikke terroristene med en sivilbefolkning hvor 40% mener at vold mot sivile er greit ifølge PEW research og hvor 53% i 2021 svarte at de mener Hamas er rettmessige lederne av Palestina.

Husk hvem av de som allierte seg med Nazi-Tyskland..... PS, det var ikke jødene.

likestilling skrev (11 minutter siden):

Jøder var ofre for langt flere massakre i området "Palestina" og i diverse arabiske land. Flere av dem var allierte med Nazi-Tyskland, spesielt blant najonalistiske grupper i "Palestina" som ønsket å utrydde jødene.

Endret av MAGEROST
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, likestilling said:

Palestina ble anerkjent i 1988. Så det eksisterte vel teknisk sett ikke noen palestinere før da. 
Men, nå er de på vestbredden en forhenværende del av Jordan, og dem på gaza er en forhenværende del av egypt. 

Endret av Duraton
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas er jo ikke akkurat engler - skjønner ikke at folk kan være 100 % pro Palestina når det er slike folk ved makta der. Dreper og tar til fange kvinner og barn i hjemmene deres, masseskytinger på festivaler, og kanskje aller mest forkastelig hvordan de bruker sin egen befolkning som menneskelige skjold. De har hovedkvarter på sykehus og skoler bare fordi de vet at da ryker det sivile når Israel bomber militære mål. Og woops - der traff vi sykehuset - blame it on Israel. 

Israel driver jo heller ikke krig mot bare Hamas, men både i nord mot Libanon og mot Hizbollah i Iran. Da kan man ikke svare med fakkeltog og roser.

Men jeg mener samtidig at Israel nå har gått for langt i hevntåka. Selv om de har varslet hvor de skal bombe og at alle må flykte kan man ikke bare dure på og drepe masse uskyldige mennesker. 

Palestina bør få sin egen stat så folk kan leve fritt.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (2 minutter siden):

Palestina ble anerkjent i 1988. Så det eksisterte vel teknisk sett ikke noen palestinere før da. 
Men, nå er de på vestbredden en forhenværende del av Jorda, og dem på gaza er en forhenværende del av egypt. 

What?

På kart fra 1946 står det "Palestina" og de som bodde der kaller seg palestinere.

Du må gjerne kalle de som bodde der før for "den eksisterende befolkningen" for min del, selv om de kalte seg noe annet. De hadde pass der det sto "Palestine" på før Israel ble opprettet. Det endrer ikke faktumet at IDF massakrerte den opprinnelige befolkningen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Skravlekaspar said:

For meg er det ubegripelig at feminister og andre i vesten som setter likestilling, demokrati og friheten til leve ut sin seksuelle legning så høyt velger å støtte Hamas sin "motstandskamp". De kaster jo for guds skyld homofile ned fra hustak.  

SÅ SÅ ENIG MED DEG ! Ubegripelig. 😖

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (39 minutter siden):

Hamas med støtte fra Libanon og Hizbollah i Iran og oppbakking fra alle andre arabiske land rundt. Hadde det ikke vært for USA hadde Israel forsvunnet fra jordens overflate for flere tiår siden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, MyMichelle said:

Ja, Ukraina er nok «glemt». Dessverre. Fordi media ikke er så opptatte av den krigen mer. Det er også en mer tradisjonell krig. Der er det flere soldater enn sivile som blir drept, noe som gjør at folk ikke blir så engasjerte som når tusenvis av sivile blir drept.

oh det er en del sivile som blir drept der også eller som har ikke noe sted å bo lenger. Det er bare at for enkelte mennesker, de er ikke så viktige som gaza beboene... 😏

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig det er veldig interessant å se hvordan Egypt og Jordan har stengt grensene sine. De kunne jo ha tatt imot sine muslimske naboer om de ville det. Men nei, der er det stengt for ingen vil ta imot Hamas.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 time siden):

Dette er ikke en av dem.

Israel har også rett til å beskytte seg, men de har gjort mye feil også.

Begge parter har gjort mye feil og har en lang vei å gå i forhold til fred.

Å systematisk fengsle barn uten dom, og utsette dem for overgrep, grov vold og drepe dem, kan aldri kalles å forsvare seg. Heller ikke å bombe sykehus, flyktningeleirer eller andre steder med sårbare grupper. Ikke å be folk flykte til ett sted fordi det skal være trygt der, og så bombe det stedet. Israel bedriver folkemord, ikke beskyttelse av seg selv.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å kalle seg nøytral i saker med stor urettferdighet er alltid å ta undertrykkerens side.
Nøytralitet finnes ikke. Kun feighet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 minutt siden):

Å kalle seg nøytral i saker med stor urettferdighet er alltid å ta undertrykkerens side.
Nøytralitet finnes ikke. Kun feighet.

Hva kaller man de som tar undertrykkerens side da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (1 time siden):

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

var det galt i sin samtid ? var det galt å velge en side som beskyttet privat eiendomsrett på gårdene rundt om i landet vedr trusselen fra kommunismen i øst...? historien må tolkes i sin samtid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...