Gå til innhold

Flere reagerer på at jeg forholder meg nøytral i Gaza-debatten

Marihone

Anbefalte innlegg

Mange mener jeg skal ta et tydelig standpunkt og støtte Palenstina. En person jeg ikke kjenner, ble virkelig opprørt når jeg sa at jeg ønsker å være nøytral. Samtlige mener at alle BØR og SKAL støtte Palenstina. Siste som ble presset på meg var at jeg skulle perle free-Palenstine hjerter med barna å henge det på juletreet vårt. Jeg nektet og vedkommende ble sur. Hva skjer med samfunnet? :o 

Jeg informerte vedkommende at det aldri kommer til å skje at hele verden støtter Palenstina, da mange støtter Israel av religiøse og økonomiske årsaker. Jeg sa også at jeg ikke liker når folk skal fortelle hva andre bør gjøre og ikke gjøre, eller når noen er moralens voktere og mener de sitter på fasiten og at de er bedre mennesker enn andre. 

Ja, det er trist når sivile blir drept uansett hvilket land de kommer i fra, men jeg har nok å stri med i livet mitt om jeg også skal involvere meg i en krig i Midtøsten. Midtøsten og Afrika har jo tilsammen 45 militære konflikter. Hvorfor skriker ingen høyt om de andre? Og har alle bare glemt krigen i Ukraina nå? 

At Gaza-debatten fører til splittelse i befolkningen er skremmende. 

Tanker?

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

• Liker 11
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er veldig interessant er alle som aldri har nevnt Palestina-konflikten eller brydd seg før nå. Plutselig sier media, kjendiser, og influensere at man skal bry seg, og da virker det som at mange gjør som de blir fortalt. Bra at folk endelig åpner øynene, men det virker ikke ekte når de aldri har brydd seg før nå. Har inntrykk av at mange bare slenger seg på "siste trend", uten å sette seg inn i konflikten. De følger bare strømmen, noe som er bra i enkelte tilfeller, men kan være skummelt når det kommer til andre tema.

Endret av iliah
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sariou said:

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

Så svenskene støttet nazistene, og Sveits som stort sett alltid er nøytrale er på feil side i en hver krig og konflikt?

• Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iliah said:

Det som er veldig interessant er alle som aldri har nevnt Palestina-konflikten eller brydd seg før nå. Plutselig sier media, kjendiser, og influensere at man skal bry seg, og da virker det som at mange gjør som de blir fortalt. Bra at folk endelig åpner øynene, men det virker ikke ekte når de aldri har brydd seg før nå. 

Enig! Konflikten har jo vært i over 75 år. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi Palestina-Israel konflikten har eksistert så lenge er det logisk den får mye oppmerksomhet. Husker fortsatt Stein Lillevolden og hans Blitz-raddiser gikk stolte rundt med palestinaskjerfet og laget bråk og opptøyer i Oslo gater på 80-tallet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nøytral 🤷‍♀️ 

Og heldigvis kjenner jeg ingen som spør meg eller bryr seg med det. Det er en uting å fortelle andre hva de skal mene  eller mene noe om. Folk kan fortelle aldri så mye om hvor "pro nazister" eller annet "pro" man er, man har lov å mene hva man vil, eller IKKE mene. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange følelser involvert når det gjelder denne krigen, at folk har lett for å tenke i svart-hvitt.

Ja, Ukraina er nok «glemt». Dessverre. Fordi media ikke er så opptatte av den krigen mer. Det er også en mer tradisjonell krig. Der er det flere soldater enn sivile som blir drept, noe som gjør at folk ikke blir så engasjerte som når tusenvis av sivile blir drept.

Godt gjort at du opprettet denne tråden. Det er mange KG-brukere som tar helt av følelelsesmessig, så vær forberedt på å få stygge kommentarer.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, det virker jo lit rart å si man er nøytral til drap på babyer, overgrep og menneskerethighets brud. Så kansje du hadde fått mindre reaksjoner om du formulerte deg litt anderledes? Om du starter med å si at det er forferdelig med det som skjer, men så sier at det er så komplisert at du ikke vet hva som kan forbedre ting der nede. Så fremstår du kansje litt mindre kal? For jeg går ut i fra at du er enig i at det er grusomt med de sivile ofrene på begge sider. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nøytral, mye ondskap fra begge sider. Ikke la deg presse til å kun støtte Palestina. Det er "politisk korrekt "-hylekoret som raser igjen..

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MyMichelle said:

Det er så mange følelser involvert når det gjelder denne krigen, at folk har lett for å tenke i svart-hvitt.

Ja, Ukraina er nok «glemt». Dessverre. Fordi media ikke er så opptatte av den krigen mer. Det er også en mer tradisjonell krig. Der er det flere soldater enn sivile som blir drept, noe som gjør at folk ikke blir så engasjerte som når tusenvis av sivile blir drept.

Godt gjort at du opprettet denne tråden. Det er mange KG-brukere som tar helt av følelelsesmessig, så vær forberedt på å få stygge kommentarer.

Er folk virkelig avhengig av at media skal fortelle dem om ting? 
Kan ikke folk undersøke ting selv? 
Hvis en person kun plutselig er engasjert fordi nrk viste det på tv, så kan dem gå og legge seg igjen. Deres engasjement er falsk og borte så snart nrk viser «skal vi danse» eller noe slikt.

Endret av Duraton
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten her ble presset på hvilken siden han stod på i denne konflikten. Da svarte han at han var pro menneske, altså FOR MENNESKET! Ikke for hverken den ene eller andre voldelige siden.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Pippi Lotta said:

Jeg vet ikke, det virker jo lit rart å si man er nøytral til drap på babyer, overgrep og menneskerethighets brud. Så kansje du hadde fått mindre reaksjoner om du formulerte deg litt anderledes? Om du starter med å si at det er forferdelig med det som skjer, men så sier at det er så komplisert at du ikke vet hva som kan forbedre ting der nede. Så fremstår du kansje litt mindre kal? For jeg går ut i fra at du er enig i at det er grusomt med de sivile ofrene på begge sider. 

Jeg tog ikke med hele samtalen jeg hadde med personene da. Jeg sa til de at det er trist uskyldige dør, uansett hvor de kommer fra. Så jeg støtter ikke drap og overgrep nei. Ingen normale mennesker støtter slikt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dreper spedbarn som Israel. Det verste jeg har sett er hvordan de kuttet strømmen til sykehuset og de mest sårbare premature babyene som lå i kuvøser ble forlatt til å dø. Israel raidet sykehuset og hevdet at Hamas hadde tunneler under sykehusene og viste til en liste med liksom terroristers navn. Det var et kalender og ingen terrorister å spore. De løy og viste tuneller fra Sverige på sin offisielle twitter. Verste landet med det verste menneskesynet. Det er bare å åpne vinduet til helvete på Tiktok å se palestinernes undertrykkelse i 75 år! Når man stiller seg nøytral til folkemordet så forteller det mye om menneskesynet sitt. Ikke rart Hitler fikk oppslutning.    

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Marihone skrev (16 minutter siden):

Mange mener jeg skal ta et tydelig standpunkt og støtte Palenstina. En person jeg ikke kjenner, ble virkelig opprørt når jeg sa at jeg ønsker å være nøytral. Samtlige mener at alle BØR og SKAL støtte Palenstina. Siste som ble presset på meg var at jeg skulle perle free-Palenstine hjerter med barna å henge det på juletreet vårt. Jeg nektet og vedkommende ble sur. Hva skjer med samfunnet? :o 

Jeg informerte vedkommende at det aldri kommer til å skje at hele verden støtter Palenstina, da mange støtter Israel av religiøse og økonomiske årsaker. Jeg sa også at jeg ikke liker når folk skal fortelle hva andre bør gjøre og ikke gjøre, eller når noen er moralens voktere og mener de sitter på fasiten og at de er bedre mennesker enn andre. 

Ja, det er trist når sivile blir drept uansett hvilket land de kommer i fra, men jeg har nok å stri med i livet mitt om jeg også skal involvere meg i en krig i Midtøsten. Midtøsten og Afrika har jo tilsammen 45 militære konflikter. Hvorfor skriker ingen høyt om de andre? Og har alle bare glemt krigen i Ukraina nå? 

At Gaza-debatten fører til splittelse i befolkningen er skremmende. 

Tanker?

Å presse andre til å ta standpunkt, hva de skal engasjere seg i og hvordan de skal pynte sitt juletre er ekstremt kontrollerende. Jeg hadde svart at jeg ikke liker å bli kontrollert, og velger selv når,hva og hvordan jeg skal engasjere meg i noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sariou skrev (23 minutter siden):

Dette er ikke en av dem.

Israel har også rett til å beskytte seg, men de har gjort mye feil også.

Begge parter har gjort mye feil og har en lang vei å gå i forhold til fred.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (14 minutter siden):

Er folk virkelig avhengig av at media skal fortelle dem om ting? 
Kan ikke folk undersøke ting selv? 
Hvis en person kun plutselig er engasjert fordi nrk viste det på tv, så kan dem gå og legge seg igjen. Deres engasjement er falsk og borte så snart nrk viser «skal vi danse» eller noe slikt.

Folk kan undersøke selv, men det spørs om de er interesserte i det. Straks man leser en nettavis finner man nå nyheter om Gaza — Israel.  Før var det krigen i Ukraina. Men får det rett opp i ansiktet hver dag. Det kan være følelsesmessig engasjement, og ikke så mye politisk engasjement som også krever en viss kunnskap. 

Endret av MyMichelle
Fiksa stavefeil.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Himalaila

Å ikke ta standpunkt når folk ikke vil eller makter å sette seg inn i hva konflikten dreier seg om må da være helt greit. 

Selv har jeg tatt mine standpunkter for over 30 år siden. Slik jeg ser det, her og nå, ligger skylden på U.S.A og Israel. Før det på britisk kolonistyre. 

Palestinerne selv har blitt hundsa rundt på i hundrevis av år, så de som folkeslag har all min støtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (41 minutter siden):

Enig! Konflikten har jo vært i over 75 år. 

Ja, det er det definitivt.

Dokumentaren "Tantura" tar opp dette med skapelseshistorien til Israel, og ser på en av massakrene de utførte mot de som bodde der.

Dette startet ikke 7. oktober.

Tantura massacre - Wikipedia

Mange sterke historier der.

Edit: her er hele:

Endret av likestilling
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...