AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Del Skrevet 30. november 2023 Batterier, bleier, klær, mynter og stekepanner (!) Det er utrolig egentlig. Flaut for nasjonen. Anonymkode: a3b59...3af 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Del Skrevet 30. november 2023 Og problemet er? Koster jo 5 kr for poser nå i butikken. Forstår dem godt. Anonymkode: bf5d7...0dc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Del Skrevet 30. november 2023 Så dette på nyhetene, er ikke mye som sjokkerer, men dette ventet jeg ikke. Klarer ikke Oslo folk å kjøpe poser på rull hos Jula / Rusta / Europris etc og bruke det til restavfallet sitt? Seriøst? Snakk om meg meg meg asså, bare jeg får kvittet meg med bosset, så drit i avfallshåndtering på lokale avfall stasjon. Tipper det blir misnøye når kommunen må sette opp pris på kommunale avgifter nettopp grunnet alt dette merarbeidet de får når de nå må rydde opp etter alle som har kastet restavfallet i bio poser. Idiot folk kaller jeg det! Anonymkode: c2510...c6a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Del Skrevet 30. november 2023 Det er litt forvirrende akkurat det med bleier, for i noen kommuner skal man faktisk kaste dem i matavfallet. Og så må jeg innrømme at jeg noen ganger fisker de merkeligste ting opp fra matavfallet selv, med 3 små barn som skal kaste søppel selv så havner ikke ting alltid rett sted. Hender at det som havner der ikke engang er søppel. Det har sikkert hendt at jeg IKKE får øye på at de har puttet ting i matavfallet som skulle vært et annet sted, også. Anonymkode: 2456e...ae0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg er oslofolk og klarer å sortere riktig. Så alle er ikke sånn serru Anonymkode: c3a7b...3d8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er litt forvirrende akkurat det med bleier, for i noen kommuner skal man faktisk kaste dem i matavfallet. Anonymkode: 2456e...ae0 hvilke kommuner er det? Anonymkode: ff31c...b02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Del Skrevet 30. november 2023 overrsker meg ikke at dette er et problem i akkurat Oslo.. folka der virker ikke være helt på nett i fht andre folk i landet ellers heller... Anonymkode: ff31c...b02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 30. november 2023 #8 Del Skrevet 30. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og problemet er? Koster jo 5 kr for poser nå i butikken. Forstår dem godt. Anonymkode: bf5d7...0dc Spør du seriøst hva problemet er? Har du ikke hørt om kildesortering ennå, så har du sannsynligvis bodd ute i skogen i en hytte uten tilgang til nyheter eller internett de siste 25 åra. Når det er sagt.. jeg bor i blokk i Oslo, og halvparten av innbyggerne i blokka er ikke etnisk norske. Jeg ser at de ikke kildesorterer noe som helst. De kaster matavfall, bleier og pappesker i samme gjennomsiktige avfallssekk og dumper alt i restavfallet. De plukker ikke en gang ut glassemballasje. Dette er toppen av latskap og ignorant oppførsel. Det står containere for både papp/papir og glass/metall noen meter unna blokka vår. De kunne sortert og kastet riktig. Jeg tror dessverre mange innvandrere ikke bryr seg om kildesortering. Det er derfor avfallet i Oslo er så dårlig kildesortert og de mottar så mye feil blandet på avfallsanleggene, fordi Oslo har den høyeste andelen innvandrere av alle byer i landet. Endret 30. november 2023 av Million 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Del Skrevet 30. november 2023 Ante meg at det kunne skje når poseprisen gikk opp. Kanskje man burde ha restavfallsposer på rull gratis også? Anonymkode: 017e3...e34 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 30. november 2023 #10 Del Skrevet 30. november 2023 Disse restavfallssposene på rull er av en ekstremt elendig og dårlig kvalitet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 30. november 2023 #11 Del Skrevet 30. november 2023 (endret) Bor ikke i Oslo, og forsvarer ikke så store feil innenfor avfallshåndtering, som f.eks stekepanne i matavfall. Men fakta er at det er så mye regler for avfall nå, både logiske, ulogiske og motstridende råd, at man kan bli gal av mindre. At posene som vi kastet avfallet i plutselig eksploderte i pris, for så å bli byttet ut med andre poser som vi også må betale ekstra for, hjelper ikke. I tillegg har avfallsposene blitt gjennomsiktige, der avfallet vi kaster blir eksponert. Samtidig pepres vi ned av råd og uråd om å ikke gjøre ditt og må gjøre datt, men ikke det og det, bare det og det, samtidig som avfallsregningen har eksplodert i pris. Folk har blitt lei og nonchalante. At dette fører til håpløshet, uvilje og negative konsekvenser som går utover avfallshåndteringen sier seg selv. Det var nettopp en sak om at norske sexleketøy og andre intime, private og personlige ting nå har begynt å hope seg opp i norsk natur og fjorder fordi posene har blitt gjennomsiktige. Istedenfor å ta innover seg problemet, svarte renovasjonsmyndighetene at forbrukerne måtte heller kaste slike ting i boksen hos naboen, hvis man liksom var så "redd" for å bli eksponert via gjennomsiktige poser. Så når renovasjonsetatene bagatelliserer problemstillingen, og skyver skyld, løsning og ansvar over på forbrukerne, så blir folk enda mer giddaløse. For hvem pokker lusker rundt i oppkjørslene til naboene på natterstid i en tid med massiv videoovervåkning med en sliten dildo eller lørvete sexdukke i en gjennomsiktig pose som du måtte betale ekstra for bare fordi det "skal bli riktig". Jeg kildesorterer nesten alt jeg kan. Nesten. Enkelte ting kaster jeg bare for eget forgodtbefinnende, fordi avfallshåndteringen har gjort det både vanskelig, krevende og dyrt for meg. Jeg ønsker ikke å betale ekstra for å kaste ting riktig eller legge i ekstraordinær innsats for å få sortert riktig, når renovasjonssystemet har blitt for tunggrodd for meg og regningen allerede er skyhøy. Så får for min del bare renovasjonsetatene irritere på seg gråstein for disse få feilene mine, men de har lagt opp til det selv. Så at det havner en stekepanne eller en bleie i matavfallet overrasker meg faktisk ikke. At folk kildesorterer feil må renovasjonsetatene ta på sin egen kappe. Det er en tilbakemelding om at systemet er defekt og har stor forbedringspotensiale. Men typisk nok skyldes det på forbrukerne, og så blir vel til syvende og sist forbrukerne belastet ekstra i pris for det også. Endret 30. november 2023 av Bombasi 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Del Skrevet 30. november 2023 Dette er virkelig ikke vanskelig, det handler kun om vilje. Anonymkode: 3b53b...c0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Del Skrevet 30. november 2023 I Sverige bruker de papp-poser til matavfall. Blir vel neste skritt her også. Du får ikke kastet så mye restavfall i en liten papp-pose, så det hadde jo vært fint. Og så bruker de papp-poser til frukt og grønt på butikken. Det kan de jo også få til her. Men herregud, folk er jo så bortskjemte her i landet så de blir helt gærne når prisen på plastpose går opp. Meg meg meg. Anonymkode: 9c72c...601 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #14 Del Skrevet 30. november 2023 Det gjør vi som ikke bor i Oslo også. Gidder ikke å sortere. Anonymkode: 4aa71...bed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 30. november 2023 #15 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ante meg at det kunne skje når poseprisen gikk opp. Kanskje man burde ha restavfallsposer på rull gratis også? Anonymkode: 017e3...e34 Nå er jo heller ikke posene til matavfall og plast gratis - dette ligger i gebyret man betaler. Konsekvensen av at at folk nå bruker disse til restavfall er at renovasjonsgebyret kommer til å bli betydelig høyere enn i dag for å dekke inn både økt bruk av poser og ikke minst økte utgifter for renovasjonsselskapene pga. feil sorteringen. Hvem må ta kostnaden for at noen vil spare noen få kroner på en pose? Jo, ALLE innbyggerne til slutt... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Del Skrevet 30. november 2023 Oslofolk.. ingen jeg kjenner i Oslo er oslofolk tydeligvis, for dette kjenner jeg ikke til. At en og annen dust gjør det, spesielt etter at prisen på plastposer gikk opp tviler jeg ikke på, men jeg tror ikke oslofolk er en skam for nasjonen miljømessig nei… avfallsposer på rull kunne vært gratis da, slik som matavfallsposene, det hadde jo vært en enkel løsningen . Anonymkode: cd3e2...9ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #17 Del Skrevet 30. november 2023 Svisle skrev (1 minutt siden): Nå er jo heller ikke posene til matavfall og plast gratis - dette ligger i gebyret man betaler. Konsekvensen av at at folk nå bruker disse til restavfall er at renovasjonsgebyret kommer til å bli betydelig høyere enn i dag for å dekke inn både økt bruk av poser og ikke minst økte utgifter for renovasjonsselskapene pga. feil sorteringen. Hvem må ta kostnaden for at noen vil spare noen få kroner på en pose? Jo, ALLE innbyggerne til slutt... Hvilket gebyr tenker du på ? Anonymkode: cd3e2...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #18 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg kommer til å gjøre det samme, for å vise at poseavgiften er en stor vits. Anonymkode: bd0ca...e77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #19 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg bor i Oslo og sorterer. MEN jeg er ikke overrasket , når posene i butikken koster 4,50 kroner, så er dette som forventet. Mange i Oslo var i utgangspunktet dårlige på å sortere søpla si. Anonymkode: adc9f...bc3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så dette på nyhetene, er ikke mye som sjokkerer, men dette ventet jeg ikke. Klarer ikke Oslo folk å kjøpe poser på rull hos Jula / Rusta / Europris etc og bruke det til restavfallet sitt? Seriøst? Snakk om meg meg meg asså, bare jeg får kvittet meg med bosset, så drit i avfallshåndtering på lokale avfall stasjon. Tipper det blir misnøye når kommunen må sette opp pris på kommunale avgifter nettopp grunnet alt dette merarbeidet de får når de nå må rydde opp etter alle som har kastet restavfallet i bio poser. Idiot folk kaller jeg det! Anonymkode: c2510...c6a Akkurat Jula, Rusta og Europris er dårlige eksempler. Lite av det sentralt i Oslo. Men heldigvis har Clas Ohlson fine poser på rull. Jeg kildesorterer alt. Anonymkode: e6b59...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå