Gå til innhold

Dere over 60, syns dere det blir et problem å se på tv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt det er en del i den alderen, som klager på at ting er vanskelig å få med seg og at de måp skru opp volumet så høyt. Er en sifragris, så må forberede meg. 

Anonymkode: 2a3f8...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er godt over 60. Har ikke merket enda at ting er vanskelig å få med seg, hverken når folk snakker eller å lese tekst.  Når det gjelder volum må jeg heller ofte skru ned lyden, i allfall når det er irriterende reklamer.😉  

Anonymkode: f5b19...061

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Må heller skru ned lyden. Har heller ikke problemer med å få med meg ting. Jeg blir 63 i februar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke kun om volumet. Men at de innebygde høyttalerne er dårlige slik at stemmene blir vanskelig å skille fra bakgrunnsstøyen(f.eks om de som snakker i filmen står ved en bilvei og man hører bilene kjøre forbi samtidig som de snakker).  Å kjøpe noen eksterne høyttalere av en viss kvalitet kan være en mulig løsning slik at man både kan høre hva de sier på skjermen og slippe å ha volumet på maksimalt volum. Så den dagen du ikke lenger kan høre stemmene på TVen så kan det være en ide å kjøpe eksterne høyttalere.  En del slike eksterne høyttalere har også egen funksjon som gjør stemmer mer tydelig, men denne funksjonen går på bekostning av resten av lyden. 

Anonymkode: 4bac5...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette handler ikke kun om volumet. Men at de innebygde høyttalerne er dårlige slik at stemmene blir vanskelig å skille fra bakgrunnsstøyen(f.eks om de som snakker i filmen står ved en bilvei og man hører bilene kjøre forbi samtidig som de snakker).  Å kjøpe noen eksterne høyttalere av en viss kvalitet kan være en mulig løsning slik at man både kan høre hva de sier på skjermen og slippe å ha volumet på maksimalt volum. Så den dagen du ikke lenger kan høre stemmene på TVen så kan det være en ide å kjøpe eksterne høyttalere.  En del slike eksterne høyttalere har også egen funksjon som gjør stemmer mer tydelig, men denne funksjonen går på bekostning av resten av lyden. 

Jeg er ikke 60 ennå, men jeg merker godt at bakgrunnstøy gjør det vanskeligere å høre tale. Noen nyhetssendinger på radio har musikk/lyd i bakgrunnen samtidig som nyhetene blir lest opp. Utrolig masete å høre på. Og noen filmer har et lydbilde der bakgrunnstøyen er like høy som stemmene, så det hjelper ikke å skru opp volumet, akkurat som du sier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

65 i Januar, ingen problem annet enn at det blir mer og mer dritt på tv. 

Anonymkode: 1d185...12f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Hedda-78 said:

Jeg er ikke 60 ennå, men jeg merker godt at bakgrunnstøy gjør det vanskeligere å høre tale. Noen nyhetssendinger på radio har musikk/lyd i bakgrunnen samtidig som nyhetene blir lest opp. Utrolig masete å høre på. Og noen filmer har et lydbilde der bakgrunnstøyen er like høy som stemmene, så det hjelper ikke å skru opp volumet, akkurat som du sier.

Nettopp. Filmers lydspor er også laget for å spilles av på kino hvor lydopplevelsen er  helt ulik den man har på TVens innebygde høyttalere.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...