Gå til innhold

Be om "ekstra" time hos DPS?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har diagnose PTSD og bipolar lidelse. Har i det siste gått inn i en skikkelig depressiv periode, og har siste 2 ukene fått 100% sykemelding da jeg ikke klarer å sove mer enn 2-3 timer. Føler meg helt utmattet og klarer bare ikke å fungere. Jeg har ikke time på DPS før sent i desember, det pga. behandler vil høre om ståa etter jeg har vært på Bipolar skole. Lurer derfor på om jeg kan ringe til DPS å høre om å få time snarest? Ringer man til skranken? Kan man gjøre det? Har aldri ringt DPS. Føler jeg har er stort behov for å prate og å nøste opp med noen, annen en mine nærmeste. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er helt fint å ringe de (da ringer du resepsjonen, ja). Fortell at du opplever forverring, og om det er noen mulighet for å få en time snarest mulig. I verste fall har hen ikke tid, men da har du i alle fall spurt. Og kanskje hen uansett kan ringe deg opp, så finner dere ut av det. Blir det virkelig ille, så kanskje du kan få ha avtaler med ambulant akutteam? Det går i alle fall an å spørre. Masse lykke til ❤️ 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker du gjør det rette hvis du ringer. Det er jo positivt at du gjenkjenner dårlige episoder og forverring før det går alt for langt. Det er jo akkurat sånn de lærer oss bipolare til, at vi skal reagere fort før vi blir for dårlige.. Det er ikke sikkert du trenger å forklare i det vide og lange, si for eksempel at du er i en forverring og trenger rask psykisk helsehjelp. Hører ikke kontordama ville jeg bedt om å bli ringt opp igjen av behandler. Men det går nok bra. God bedring.

Anonymkode: 91e59...b97

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Bare ring og spør om du kan endre timen til tidligere, det burde sikkert gå ann 🙂

Anonymkode: 6453b...dc8

• Hjerte 1
Skrevet

Bare ring og spør! Det verste som skjer er at du får et nei.

Jeg har en avtale med psykologen min om å ringe inn når jeg trenger det. I de heftigste periodene kan jeg ha en fysisk time, og to telefonsamtaler på en uke. Når jeg ringer inn så ber jeg de i resepsjonen om å gi beskjed, så ringer han meg opp. 

Men jeg har også hørt om tilfeller der behandlere mener at pasientene må forholde seg til de timene som er avsatt, så det avhenger av behandler, tid og kapasitet.

Anonymkode: 013d2...62c

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

-Trådstarter--

Tusen takk flotte dere for kjappe svar❤️ Godt å høre om andres erfaringer samt få svar på det en lurer på. Jeg skal ringe DPS i morgen og spørre!

Endret av Eandrea
  • Hjerte 1
Skrevet
Ut på tur! skrev (2 minutter siden):

Tenker det er helt fint å ringe de (da ringer du resepsjonen, ja). Fortell at du opplever forverring, og om det er noen mulighet for å få en time snarest mulig. I verste fall har hen ikke tid, men da har du i alle fall spurt. Og kanskje hen uansett kan ringe deg opp, så finner dere ut av det. Blir det virkelig ille, så kanskje du kan få ha avtaler med ambulant akutteam? Det går i alle fall an å spørre. Masse lykke til ❤️ 

Er enig i dette, og om det er vanskelig å få time, så kan du kanskje få en telefontime? Jeg hadde innimellom det, når jeg var i dårlige perioder, altså telefontimer utenom de faste timene. Jeg gikk ukentlig. 

Anonymkode: 47992...467

• Hjerte 1
Skrevet

Trådstarter her

Snakket med DPS i dag og spurte om hastetime, damen i skranken sa at hun måtte sjekke det opp da behandleren min hadde vakt i en annen kommune samt at de hadde fult opp. Fikk senere SMS om at jeg fikk time tirsdag neste uke..😔 Ringte deretter til legekontoret å ba om å få snakke med fastlegen i morgen, da han også går ut i ferie fra neste uke. Tenker det er bedre at jeg får fortsette i 100% når jeg ikke klarer å fungere. Håper bare fastlegen har forståelse for dette og skjønner behovet mitt for å få snakket med en behandler

Skrevet

Bra du ringte DPS da. Det er jo noen dager til så håper du fikk time raskt hos fastlege først da. God bedring 🙂

Anonymkode: 6453b...dc8

• Hjerte 1
Skrevet
Eandrea skrev (5 timer siden):

Trådstarter her

Snakket med DPS i dag og spurte om hastetime, damen i skranken sa at hun måtte sjekke det opp da behandleren min hadde vakt i en annen kommune samt at de hadde fult opp. Fikk senere SMS om at jeg fikk time tirsdag neste uke..😔 Ringte deretter til legekontoret å ba om å få snakke med fastlegen i morgen, da han også går ut i ferie fra neste uke. Tenker det er bedre at jeg får fortsette i 100% når jeg ikke klarer å fungere. Håper bare fastlegen har forståelse for dette og skjønner behovet mitt for å få snakket med en behandler

Du er misfornøyd med tirsdag i neste uke, det var ikke godt nok for deg? Da må du jekke forventningene. Behandle vurderer behovet for hyppighet. Selv alvorlig deprimerte går bare poliklinisk en gang i uka. Er det behov for døgnpost foreslår behandler det. 

Anonymkode: f35dc...bde

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er misfornøyd med tirsdag i neste uke, det var ikke godt nok for deg? Da må du jekke forventningene. Behandle vurderer behovet for hyppighet. Selv alvorlig deprimerte går bare poliklinisk en gang i uka. Er det behov for døgnpost foreslår behandler det. 

Anonymkode: f35dc...bde

Jeg er ikke misfornøyd. Skulle såklart ønsket hjelp helst i går liksom, men jeg kan for selv at jeg ikke ringte dit tidligere. Behandler er ei heller på jobb selv for øyeblikket. Å be meg jekke forventningene er bare nesevis av deg, jeg vet godt at det er ventetid å bare ikke å få komme inn med en gang. Men jeg er vell ikke alene om å måtte ønske at hjelpen er der når man trenger det som mest. Jeg trodde bare at når man spurte om hastetime, skulle man slippe å vente i 5 dager. Mye kan skje på den tiden😵‍💫 Selv om fastlegen har 30 dagers venteliste, så har jeg alltid fått komme inn dersom det haster. Det varier vell kanskje fra lege til lege..😊

• Hjerte 1
Skrevet
Eandrea skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke misfornøyd. Skulle såklart ønsket hjelp helst i går liksom, men jeg kan for selv at jeg ikke ringte dit tidligere. Behandler er ei heller på jobb selv for øyeblikket. Å be meg jekke forventningene er bare nesevis av deg, jeg vet godt at det er ventetid å bare ikke å få komme inn med en gang. Men jeg er vell ikke alene om å måtte ønske at hjelpen er der når man trenger det som mest. Jeg trodde bare at når man spurte om hastetime, skulle man slippe å vente i 5 dager. Mye kan skje på den tiden😵‍💫 Selv om fastlegen har 30 dagers venteliste, så har jeg alltid fått komme inn dersom det haster. Det varier vell kanskje fra lege til lege..😊

Så lenge det ikke står mellom liv og helse, blir du ikke prioritert som hast på DPS. Har jeg hatt et selvmordsforsøk, eller sagt at jeg skulle gå og ta livet av meg selv - har behandler på DPS tatt meg innpå dagen. Uansett om kapasiteten er sprengt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så lenge det ikke står mellom liv og helse, blir du ikke prioritert som hast på DPS. Har jeg hatt et selvmordsforsøk, eller sagt at jeg skulle gå og ta livet av meg selv - har behandler på DPS tatt meg innpå dagen. Uansett om kapasiteten er sprengt. 

Dette er bare teit å skrive til ts. Om du er en person som truer med selvmord i tide og utide blir du garantert svartelistet på dps etterhvert. Det ts gjør er ryddig og foretrukket. Ts kan også ringe ambulant akutteam. Jeg har fått time på dagen på dps flere ganger, samt at behandler har ringt meg opp og tatt en telefontime. Uten å nevne selvmord. Har selv vært innlagt mange ganger, uten særlig alvorlige selvmordstanker. Står det om liv så er det akuttpsykiatrisk som gjelder uansett. Så kun en time på dps grunnet selvmordstanker betyr at de regner med du ikke gjennomfører. Har man alvorlige selvmordstanker på dps døgn, blir man overført til akuttpsyk. Har i perioder hatt 3 behandlingstimer i uken på dps. De prioriterer det som er viktig, og du skal ikke si noe om alvorlighetsgraden til ts. Det kan føles veldig lenge til tirsdag om man står i en krise. 
Ts, du kan oppsøke legevakt, evt ringe dit, dersom du har problemer med å holde ut. Du kan ringe igjen til dps eller kontakte Amulant akutteam. Du kan også lage deg klare dagsplaner fram til tirsdag. Kan du be fastlegen om noe mer sovetabletter så du får sove nok fram til tirsdag? 
Ønsker deg en god nok uke, vi heier på deg♥️

Anonymkode: 3caf2...f3c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er bare teit å skrive til ts. Om du er en person som truer med selvmord i tide og utide blir du garantert svartelistet på dps etterhvert. Det ts gjør er ryddig og foretrukket. Ts kan også ringe ambulant akutteam. Jeg har fått time på dagen på dps flere ganger, samt at behandler har ringt meg opp og tatt en telefontime. Uten å nevne selvmord. Har selv vært innlagt mange ganger, uten særlig alvorlige selvmordstanker. Står det om liv så er det akuttpsykiatrisk som gjelder uansett. Så kun en time på dps grunnet selvmordstanker betyr at de regner med du ikke gjennomfører. Har man alvorlige selvmordstanker på dps døgn, blir man overført til akuttpsyk. Har i perioder hatt 3 behandlingstimer i uken på dps. De prioriterer det som er viktig, og du skal ikke si noe om alvorlighetsgraden til ts. Det kan føles veldig lenge til tirsdag om man står i en krise. 
Ts, du kan oppsøke legevakt, evt ringe dit, dersom du har problemer med å holde ut. Du kan ringe igjen til dps eller kontakte Amulant akutteam. Du kan også lage deg klare dagsplaner fram til tirsdag. Kan du be fastlegen om noe mer sovetabletter så du får sove nok fram til tirsdag? 

Takk for forståelsen❤️ Jeg skal ringe selvfølgelig om det forverrer seg mere. De i skranken på legekontoret skulle legge inn beskjed til fastlegen om han kunne ringe meg i morgen. Så skal spørre han da om det er mulig. Behandler på DPS er også lege, så hun har tidligere gitt med Seoquel (?), men det har ikke gitt meg noen effekt enn så lenge. Har tatt det hver kveld i 3 uker. Hadde sobril før, men det anbefaler de jo ikke, så har kuttet ut det.. Tusen takk, ilige måte❤️

Skrevet
Eandrea skrev (2 timer siden):

Takk for forståelsen❤️ Jeg skal ringe selvfølgelig om det forverrer seg mere. De i skranken på legekontoret skulle legge inn beskjed til fastlegen om han kunne ringe meg i morgen. Så skal spørre han da om det er mulig. Behandler på DPS er også lege, så hun har tidligere gitt med Seoquel (?), men det har ikke gitt meg noen effekt enn så lenge. Har tatt det hver kveld i 3 uker. Hadde sobril før, men det anbefaler de jo ikke, så har kuttet ut det.. Tusen takk, ilige måte❤️

Jeg har Zopiclone til å bruke i dårlige perioder pga ptsd. Det skal ikke ta 3 uker før man får effekt. Og særlig når man er bipolar er vel søvn ekstremt viktig. Dette syns jeg du skal ta opp med fastlegen når han ringer deg. Fastlegen kan evt snakke med dps også, de har hatt mye kontakt hos meg. Både ift sovemedisin og det kan hjelpe at fastlegen ber om akuttime.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har Zopiclone til å bruke i dårlige perioder pga ptsd. Det skal ikke ta 3 uker før man får effekt. Og særlig når man er bipolar er vel søvn ekstremt viktig. Dette syns jeg du skal ta opp med fastlegen når han ringer deg. Fastlegen kan evt snakke med dps også, de har hatt mye kontakt hos meg. Både ift sovemedisin og det kan hjelpe at fastlegen ber om akuttime.

Håper han eventuelt foreslår det. Jeg har også ptsd :)  Kan oppdatere etter fastlegen har tatt kontakt❤️

Skrevet

Ts

Var i kontakt med fastlege på fredag som videre sykemeldte meg 100% til nyåret. Han satte meg på Stilnoct inntil jeg hadde fått vært på DPS. Nå har jeg hatt 1 natt med 5 timer søvn og inatt med 7 timer, helt uavbrutt. Det var helt ubeskrivelig deilig!

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 16.49):

Hvilken by er dette?

Bare tull at det er lett å få time på dagen for de fleste, de psykologene jeg har hatt har vært travle. Og jeg var SYK. Så det varierer ekstremt fra dps til dps og kapasitet.

Nå går jeg fast 2 ganger pr uke,men i mange år bare 1 og psykologen var alltid travel og jobbet på 2 avdelinger der så fikk aldri time på dagen. Og jeg har flere diagnoser.

Anonymkode: 2bd22...b31

Skrevet
Eandrea skrev (14 minutter siden):

Ts

Var i kontakt med fastlege på fredag som videre sykemeldte meg 100% til nyåret. Han satte meg på Stilnoct inntil jeg hadde fått vært på DPS. Nå har jeg hatt 1 natt med 5 timer søvn og inatt med 7 timer, helt uavbrutt. Det var helt ubeskrivelig deilig!

Så utrolig bra! Heier på deg! Håper timen på tirsdag blir bra for deg ❤️

Anonymkode: 70006...88b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 16.49):

Jeg har aldri noen gang truet med selvmord, så skjønner ikke hvor du har det i fra. Men de gangene jeg har prøvd å gjennomføre et selvmord har behandler prioritert å ta meg inn. Dette er noe h*n sier selv. Jeg har aldri vært akutt innlagt, men har to planlagte innleggelser bak meg. Og jeg har gått til samme behandler i nærmere 4 år…. H*n sier at innleggelser er en uting, og prøver å unngå det for pasientens del. Å ta inn pasienten sparer mye på deres ressurser, istedenfor å legge inn pasienten. Vi skal avslutte til våren, men jeg har alltid en fot inne - så om ting blir verre igjen vil jeg kunne henvises og komme igjen. Dette er typ den tredje runden jeg er på DPS på 10 år.

Men hvis du leser mine andre kommentarer også, så ser du at jeg har mulighet til å ringe behandler når som helst i arbeidstiden. Så ringer behandler meg opp når h*n har tid. Jeg kan også fort ha 2-3 behandlingstimer i uka, men da en fysisk time og resten telefontime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...