AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #41 Skrevet 30. november 2023 Mine går ikke på leksefri skole, men de har minimalt med lekser. Ca 5 min/2 dager i uka, greit å bare sjekke hvor de ligger an. De elsker å gjøre lekser, kommer på det selv og setter seg ned. Jeg har aldri mast på de om leksene, men sagt at det er fint at de følger opp selv og har lyst å gjøre leksene. Jeg tilbyr hjelp. De har kun matte og leselekser, og det er jo fornuftig å kunne. Vi leser selvsagt på sengekanten og regner oss fram til hva ting koster på butikken selv om vi har lekser. Synes det fungerer veldig fint her. Om leksene skulle bli en kamp hadde jeg nok heller fjernet de. Ihvertfall for en periode. Anonymkode: e5fa2...8aa
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #42 Skrevet 30. november 2023 Ja det har vært prøveprosjekt i lang tid, dem skolene som valgte og ha det forsatte i en del år. Så ble det bestemt etter noen år at hele kommunen skulle ha det, både barne og ungdomskolen. Ungdomsskolen der mine barn går har nærmest vært leksefri i mange år. Men det har vært skifte i hvem som regjeringer i denne kommunen og dem er visst sterkt i mot, dem prøver og få det tilbake. Det har vært helt leksefri på andre skoleåret nå, men dem har bestemt seg at dem er helt i mot, ikke gi det lengre tid. Men vi kommer til og si at barna her ikke skal ha lekser om dem prøver og få det tilbake. Bor i Moss Anonymkode: 0c348...783
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #43 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gjør det og det gjør du også. Du har ting du må gjøre hjemme på kvelden som du ikke gjør av egen interesse - det er vask, oppvask osv. I jobben din er du forpliktet å gjøre en viss mengde jobb, antagelig, og rekker du ikke det, må du kanskje ta det på fritid, slik er jobben min ihvertfall. Men poenget er uansett at barna må lære å kunne møte forventninger. Spesielt en som lenger nede skriver at ungen ikke kan lese men de får leselekse. Ja det er leselekse - men det er ord av maks 3 bokstaver. Og det må jo dere trene på. Hvis du ikke leser med ungen hjemme nå, hva tror du kommer til å skje? Kommer ungen din lære til å lese på et magisk vis og ta igjen andre i klassen som ligger foran? Neppe, det blir motsatt. Tar du ikke tak i det nå, kommer ungen til å ligge lenger og lenger bak, føle seg dum, slite med motivasjon og tip slutt bare forsone seg med tanket at hun ikke er like smart som andre og bare gi opp. Norsk skole strever maks for at ingen skal føle seg mislykket og dum, det skal bli minst mulig konkurranse. Men barna ser jo uansett. For deg er det få uker med strev og lesing på ettermiddagen, kan bli nok til at ungen tar igjen mye av materialet. Men du velger å ta en enkel utvei og sløve. Jeg er målløs av noen her. Når jeg leser her, så ønsker jeg at det skulle bli ner utbredt med leksehjelp på skolen. Mange barn har visst ubrukelige, tafatte foreldre, og trenger det. Anonymkode: 5ca20...7de Nei, jeg er hverken ubrukelig eller tafatt som mor, men jeg ønsker at de bruker skoledagen på skolearbeid, ikke gaming på ipad, som de ofte gjør hos oss. Jeg leser med barna mine hver dag. 20 minutter hver dag leser vi i valgfrie bøker. Fet er noe helt annet enn å påtvinges skolearbeid etter skolen. Nei, jeg jobber ikke på min fritid. Jeg anser ikke det som må gjøres hjemme som jobb. Det er endel av voksen livet. Anonymkode: a7eac...33a 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #44 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja det har vært prøveprosjekt i lang tid, dem skolene som valgte og ha det forsatte i en del år. Så ble det bestemt etter noen år at hele kommunen skulle ha det, både barne og ungdomskolen. Ungdomsskolen der mine barn går har nærmest vært leksefri i mange år. Men det har vært skifte i hvem som regjeringer i denne kommunen og dem er visst sterkt i mot, dem prøver og få det tilbake. Det har vært helt leksefri på andre skoleåret nå, men dem har bestemt seg at dem er helt i mot, ikke gi det lengre tid. Men vi kommer til og si at barna her ikke skal ha lekser om dem prøver og få det tilbake. Bor i Moss Anonymkode: 0c348...783 Vi bor også i moss og dette skiftet er det verste som kunne skjedd for byen vår. Ikke bare på grunn av dette med lekser, men høyre regjert kommunestyre er ikke positivt. Anonymkode: a7eac...33a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #45 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gjør det og det gjør du også. Du har ting du må gjøre hjemme på kvelden som du ikke gjør av egen interesse - det er vask, oppvask osv. I jobben din er du forpliktet å gjøre en viss mengde jobb, antagelig, og rekker du ikke det, må du kanskje ta det på fritid, slik er jobben min ihvertfall. Men poenget er uansett at barna må lære å kunne møte forventninger. Spesielt en som lenger nede skriver at ungen ikke kan lese men de får leselekse. Ja det er leselekse - men det er ord av maks 3 bokstaver. Og det må jo dere trene på. Hvis du ikke leser med ungen hjemme nå, hva tror du kommer til å skje? Kommer ungen din lære til å lese på et magisk vis og ta igjen andre i klassen som ligger foran? Neppe, det blir motsatt. Tar du ikke tak i det nå, kommer ungen til å ligge lenger og lenger bak, føle seg dum, slite med motivasjon og tip slutt bare forsone seg med tanket at hun ikke er like smart som andre og bare gi opp. Norsk skole strever maks for at ingen skal føle seg mislykket og dum, det skal bli minst mulig konkurranse. Men barna ser jo uansett. For deg er det få uker med strev og lesing på ettermiddagen, kan bli nok til at ungen tar igjen mye av materialet. Men du velger å ta en enkel utvei og sløve. Jeg er målløs av noen her. Når jeg leser her, så ønsker jeg at det skulle bli ner utbredt med leksehjelp på skolen. Mange barn har visst ubrukelige, tafatte foreldre, og trenger det. Anonymkode: 5ca20...7de Oppgaver i huset gjør barna også, hva har de med lekser å gjøre og nei gjør ingenting hjemme. Jobb er på jobb, og jeg har god arbeidsmoral likevel Du forstod ikke innlegget mitt aner ikke om det var deg eller en annen, men den personen påstod at lekser tar bare 10 min. Det gjør de ikke. De barna som ikke leser gjør foreldrene noe med garantert. Man trenger ikke å tråkke på andre for å fortelle de er ubrukelige for de ikke synes lekser er innafor og at barn skal ha fritiden sin. Uenige ja, men ubrukelige nei. Anonymkode: 5c53b...d5a 1
Tanuki Skrevet 30. november 2023 #46 Skrevet 30. november 2023 Det finnes vel en mellomting mellom 0 lekser og lekser som tar 1.5 time å gjøre? Vi bor i utlandet og skolen her gir minimalt med lekser, men ekstra om noe ikke ble gjort ferdig på skolen. Syntes det er helt greit med lekser, særlig i matte og språkfag. 1
Tanuki Skrevet 30. november 2023 #47 Skrevet 30. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Oppgaver i huset gjør barna også, hva har de med lekser å gjøre og nei gjør ingenting hjemme. Jobb er på jobb, og jeg har god arbeidsmoral likevel Du forstod ikke innlegget mitt aner ikke om det var deg eller en annen, men den personen påstod at lekser tar bare 10 min. Det gjør de ikke. De barna som ikke leser gjør foreldrene noe med garantert. Man trenger ikke å tråkke på andre for å fortelle de er ubrukelige for de ikke synes lekser er innafor og at barn skal ha fritiden sin. Uenige ja, men ubrukelige nei. Anonymkode: 5c53b...d5a Barn kan har vel fritid selvom de må gjøre lekser? Her bruker vi kanskje 30-40 minutter på lekser og lesning, 2-3 dager i uka. Blir nok av fritid for det.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #48 Skrevet 30. november 2023 Alle steinerskoler og Montessori skoler, 4 eller 5 skoler i Trondheims området, Moss kommune fjernet leksene fra offentlig skole i 2022(?), Noen skoler på sørlandet har leksefri skole, Nyskolen i Oslo, Sælen oppveksttun i Bergen er leksefri osv.. Men altså.. Du som forelder kan velge at ditt barn skal avstå fra lekser med full rett og lovlighet. Lekser er ikke lovpålagt, og ikke noe elever er pliktet til å gjøre, eller foreldre pliktet til å få barna til å gjøre. Anonymkode: d7268...87d
Sinsiew Skrevet 30. november 2023 #49 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg gjør det og det gjør du også. Du har ting du må gjøre hjemme på kvelden som du ikke gjør av egen interesse - det er vask, oppvask osv. I jobben din er du forpliktet å gjøre en viss mengde jobb, antagelig, og rekker du ikke det, må du kanskje ta det på fritid, slik er jobben min ihvertfall. Men poenget er uansett at barna må lære å kunne møte forventninger. Spesielt en som lenger nede skriver at ungen ikke kan lese men de får leselekse. Ja det er leselekse - men det er ord av maks 3 bokstaver. Og det må jo dere trene på. Hvis du ikke leser med ungen hjemme nå, hva tror du kommer til å skje? Kommer ungen din lære til å lese på et magisk vis og ta igjen andre i klassen som ligger foran? Neppe, det blir motsatt. Tar du ikke tak i det nå, kommer ungen til å ligge lenger og lenger bak, føle seg dum, slite med motivasjon og tip slutt bare forsone seg med tanket at hun ikke er like smart som andre og bare gi opp. Norsk skole strever maks for at ingen skal føle seg mislykket og dum, det skal bli minst mulig konkurranse. Men barna ser jo uansett. For deg er det få uker med strev og lesing på ettermiddagen, kan bli nok til at ungen tar igjen mye av materialet. Men du velger å ta en enkel utvei og sløve. Jeg er målløs av noen her. Når jeg leser her, så ønsker jeg at det skulle bli ner utbredt med leksehjelp på skolen. Mange barn har visst ubrukelige, tafatte foreldre, og trenger det. Anonymkode: 5ca20...7de Ord på maks 3 bokstaver? Hvorfor I hekvete babler du om ting du ikke har peiling på? Tror du virkelig at jeg er sløv? Jeg leser med ungen min hver jævla kveld, og er så langt fra sløv som man kommer når det gjelder å lære barna mine ting. Ukens leselekse for min som ikke kan lese(regner med at det er meg du siktet til siden jeg fortalte om jenta som ikke kan lese) var: Kne Hake Klø Karim klør Karim klør og klør. Forrige uke var leksa: Ymer Dyr Myte Trym leser Trym leser om Ymer. Så nei, jeg tror nok du må tilbake på skolebenken igjen for dette er etter hva jeg kan se mer enn tre-lyds ord. Men jeg er for for sløv til å skjønne det 🙄 Å gi slike lekser til ei jente på 5 år som ikke kan lese, er å få henne til å føle seg dum og ta fra henne alt av motivasjon. Så den har jeg skrapa etter nok snørr og tårer, samt vegring for å gjøre lekser. Vi har jobbet iherdig med to-lyds ord. Den sitter nå, så da hopper vi over til tre-lyds ord. Etter det blir det å lese og sette sammen stavelser. Men leksene, de kan skolen stappe et visst sted. Men hva vet jeg. Jeg er jo bare en ubrukelig og tafatt forelder.
Sinsiew Skrevet 30. november 2023 #50 Skrevet 30. november 2023 Kan forresten fortelle om forrige ukes skrivelekse. Øveordene for uken var; sy, ly, fyr, yr, dyr, fyr, myr, tyr, lys og Ymer. Forsåvidt greit. Litt vanskelig å forklare begrepet yr. Så skylle de følge linjene og skrive bokstavene i bokser. Ordene ble "Ymer er en jotun". Vi har lest en del om norrøn mytologi, så det gikk fint. Hun er ikke heeelt sikker på om hun egentlig forstår hva en jotun er, men det går sånn ca. De hadde ikke hatt om det på skolen først. Så skulle de sette strek mellom ordene i en bokstavrekke. Bokstavrekkene var: l y d n y b l y b y l y s e l y n h y l f y r t y r s y s y n t y v m y r l y s b y d y r t y r s y l y v e p y n t e b y g g e f r y s e Her mistet jeg henne helt. Så skulle tre av ordnene skrives i penskriftboka. Det gikk veldig bra. Men igjen: Det er sikkert bare jeg som er ubrukelig som ikke får min 5 åring til å gjøre dette. Hun som egentlig har fått nok av skolen idet hun hår ut av døra på skolebygget. For hun var absolutt klar for å sitte lenge stille og jobbe pent og fokusert nå. Det er jo det små kropper er lagd for. Det er fint de har uteskoledag og masse matte som hun elsker. Tieroverganger er null problem. Tiervenner tar hun uten å bruke en kalori på tenking. Men de leseleksene? Ikke snakk om.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #51 Skrevet 30. november 2023 Jeg bare lurer. Dere som velger bort lekser, hvordan gjør dere det med lesing? Her har vi en side i leseboka i uka (1.klasse). Jeg får jenta mi til å øve 3 ganger på teksten hver dag. Mandag er tøff, fordi hun synes det er vanskelig med ny tekst. Torsdag går det som en lek. Dette snakker vi om, at øving gjør ting lettere. Jeg tenker jo at det er en utrolig viktig lærdom. Samme med matte. Det har et hefte de kan regne i så mye de vil. Min må hvertfall regne 1 side hver dag, fordi vi man må øve. Når hun er igang tar hun jo gjerne 2-3 sider til. Jeg synes slik individuell øving er viktig jeg. Anonymkode: 34488...b10 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #52 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg bare lurer. Dere som velger bort lekser, hvordan gjør dere det med lesing? Her har vi en side i leseboka i uka (1.klasse). Jeg får jenta mi til å øve 3 ganger på teksten hver dag. Mandag er tøff, fordi hun synes det er vanskelig med ny tekst. Torsdag går det som en lek. Dette snakker vi om, at øving gjør ting lettere. Jeg tenker jo at det er en utrolig viktig lærdom. Samme med matte. Det har et hefte de kan regne i så mye de vil. Min må hvertfall regne 1 side hver dag, fordi vi man må øve. Når hun er igang tar hun jo gjerne 2-3 sider til. Jeg synes slik individuell øving er viktig jeg. Anonymkode: 34488...b10 Barna har alltid lest, både bøker og blader, så har ikke hatt grunn til å drive med leseøving. Vi har hatt litt lesing i dagliglivet, som å lese kakeoppskriften og beskjeder. Vi har også spilt mye yatzy etc, så de er vant til "rask" addisjon og multiplikasjon. Anonymkode: 85a57...667 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #53 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg bare lurer. Dere som velger bort lekser, hvordan gjør dere det med lesing? Her har vi en side i leseboka i uka (1.klasse). Jeg får jenta mi til å øve 3 ganger på teksten hver dag. Mandag er tøff, fordi hun synes det er vanskelig med ny tekst. Torsdag går det som en lek. Dette snakker vi om, at øving gjør ting lettere. Jeg tenker jo at det er en utrolig viktig lærdom. Samme med matte. Det har et hefte de kan regne i så mye de vil. Min må hvertfall regne 1 side hver dag, fordi vi man må øve. Når hun er igang tar hun jo gjerne 2-3 sider til. Jeg synes slik individuell øving er viktig jeg. Anonymkode: 34488...b10 Vi leser for og med barna hver eneste dag. Lesingen er viktig å begynne med tidlig. Minste min synger i kor og vi øver på sangene ved å lese teksten 3 ganger om dagen, hver dag. Anonymkode: a7eac...33a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #54 Skrevet 1. desember 2023 Barnet vårt går på montessoriskole og der har de litt lengre skoledag, mot at de ikke har lekser. Jeg er så uendelig glad for dette! Hører så mye skrekkhistorier fra foreldrene til vennene hun gikk i barnehage med om hvordan det går med leksene. Jeg er glad vi kan fokusere på samvær med familien på ettermiddagen fremfor kamp om lekser. Vi får stadig oppdatering fra skolen, så jeg er ikke bekymret for den faglige utviklingen. Uansett så jobber barna med det som de interesserer seg for, så de har ikke en fast plan de må gjennom på et vist tidspunkt. Det øker læregleden ved å kunne ta det i tempoet som er riktig for barnet. Anonymkode: 4f545...e3c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå