AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #21 Skrevet 29. november 2023 Haha. Nei, ungene mine gjør lekser, de skal vokse opp til å bli arbeidsomme, deltakende medlemmer av samfunn 🤣 Altså, hvor sløve går det an å være, foreldrene? Leksene er jo maks 10-20 minutter. Så pass tid klarer dere å tilbringe sammen med barna. 10 minutt av lesing, 10 minutt av mattemaraton. Leksene er så enkle, barna klarer det alltid uten min hjelp engang. Hva i verden er galt med dere alle her, som føler at dette er for mye. Er dere på NAV hele gjengen? Anonymkode: 5ca20...7de 10 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #22 Skrevet 29. november 2023 Vet om en offentlig barneskole i Sandnes som er leksefri. Visstnok bare positivt å si etter et par år med ordningen, selv om mange var skeptiske til opplegget i begynnelsen. Anonymkode: 769ca...6e5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #23 Skrevet 29. november 2023 Jeg er for mye leselekser og mye regnelekser 1-5 trinn, men ikke noe annet. Det må mengdetrening inn. Det er en grunn til at man selv på universitetsnivå har obligatoriske øvinger med innlevering, alt som er frivillig prioriteres ev lett bort i kategorien gjør det senere eller ikke så farlig. Har mine på leksefri skole på ungdomsskolen, men da har de skole 8-15 hver dag med en time «leksetid» med lærere til stede. I tillegg kommer litt prøver såå helt fritt for skolearbeid hjemme blir det ikke. Jeg liker lange dager med skolearbeid, men med lekser hjemme hadde jeg bedre oversikt og kunne forsterke læringen Anonymkode: cb4ad...533 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #24 Skrevet 29. november 2023 Våre har leksefri nå, men det forsvinner dessverre neste år. Jeg kommer ikke til å tvinge barna mine til å bruke tid på skolen etter skoletiden er over. Vi følger de opp med lesing og skriving. Men jeg nekter at de skal bruke en time+ hver dag på ting de kan gjøre på skolen. Kommer til å gi beskjed til lærene og rektor om min avgjørelse, for ja, eldste hadde 1-1.5 time med lekser hver dag i første klasse. Helt uholdbart! Anonymkode: a7eac...33a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #25 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha. Nei, ungene mine gjør lekser, de skal vokse opp til å bli arbeidsomme, deltakende medlemmer av samfunn 🤣 Altså, hvor sløve går det an å være, foreldrene? Leksene er jo maks 10-20 minutter. Så pass tid klarer dere å tilbringe sammen med barna. 10 minutt av lesing, 10 minutt av mattemaraton. Leksene er så enkle, barna klarer det alltid uten min hjelp engang. Hva i verden er galt med dere alle her, som føler at dette er for mye. Er dere på NAV hele gjengen? Anonymkode: 5ca20...7de Du har aldri tenkt at dette er individuelt fra skole til skole🙄 Da min eldste gikk i 1 klasse hadde han 1-1.5 time med lekser hver dag, også igjennom helgen. Lekser skal være frivillig. Mange av elevene hos oss er bedre faglig uten lekser enn med. Og motivasjonen til å gå på skolen er også høyere når de vet skoledagen er slutt og de slipper de unødvendige leksene. Fritid er fritid. Jeg jobber ikke på min fritid, gjør du? Anonymkode: a7eac...33a 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #26 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barna mine går på leksefri skole (montessoriskole). De ligger faglig langt foran nabobarna som går på offentlig skole med lekser 🤣 Anonymkode: 32371...8a8 Har det slått deg at det kan ha noe å gjøre med at barna er forskjellige også? Ungen din hadde sikkert klart seg like bra på offentlig skole… Anonymkode: 36788...bac 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #27 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Våre har leksefri nå, men det forsvinner dessverre neste år. Jeg kommer ikke til å tvinge barna mine til å bruke tid på skolen etter skoletiden er over. Vi følger de opp med lesing og skriving. Men jeg nekter at de skal bruke en time+ hver dag på ting de kan gjøre på skolen. Kommer til å gi beskjed til lærene og rektor om min avgjørelse, for ja, eldste hadde 1-1.5 time med lekser hver dag i første klasse. Helt uholdbart! Anonymkode: a7eac...33a Det er ikke meningen at ungen din skal bruke 1-1,5 time på lekser hver dag. Er vel sånn 15 min ca. Da må du ta det opp med læreren at dere sliter med tidsbruk. I bunn og grunn er det jo bare ment for å hjelpe barnet ditt. Anonymkode: 36788...bac 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #28 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha. Nei, ungene mine gjør lekser, de skal vokse opp til å bli arbeidsomme, deltakende medlemmer av samfunn 🤣 Altså, hvor sløve går det an å være, foreldrene? Leksene er jo maks 10-20 minutter. Så pass tid klarer dere å tilbringe sammen med barna. 10 minutt av lesing, 10 minutt av mattemaraton. Leksene er så enkle, barna klarer det alltid uten min hjelp engang. Hva i verden er galt med dere alle her, som føler at dette er for mye. Er dere på NAV hele gjengen? Anonymkode: 5ca20...7de Helt enig! Blir matt av hvor mange sløve foreldre der er her inne! Anonymkode: 36788...bac 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #29 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha. Nei, ungene mine gjør lekser, de skal vokse opp til å bli arbeidsomme, deltakende medlemmer av samfunn 🤣 Altså, hvor sløve går det an å være, foreldrene? Leksene er jo maks 10-20 minutter. Så pass tid klarer dere å tilbringe sammen med barna. 10 minutt av lesing, 10 minutt av mattemaraton. Leksene er så enkle, barna klarer det alltid uten min hjelp engang. Hva i verden er galt med dere alle her, som føler at dette er for mye. Er dere på NAV hele gjengen? Anonymkode: 5ca20...7de Du mener altså at lekser er faktoren som utgjør hvorvidt barn vokser opp til å bli arbeidssomme medlemmer av samfunnet? Okei 😂 Har du kilder på dette? Det handler ikke om at man ikke vil tilbringe tid med barna sine, det håper og tror jeg de fleste oppegående foreldre vil. Det handler om hva man gjør mens man er sammen, og da er lekser i mange hjem forbundet med sutring og fortvilelse. Jeg hadde definitivt lekser som varte lenger enn 10-20 minutter per dag på barneskolen, måtte regne med å sitte minst en time. Klarte meg veldig fint i alt untatt matte, men der var ingen av foreldrene mine spesielt drevne heller, så det var et jævla mareritt hver gang. Hatet matte helt frem til jeg begynte på høyere utdanning som følge av dette. Da er det bedre om elevene får sitte på skolen i 20 minutter etter ordinær skoletid (når foreldrene uansett er på jobb) i så fall, hvor de får kvalifisert hjelp til leksene, og så er det helt leksefri når de kommer hjem. Anonymkode: 8701f...413 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #30 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha. Nei, ungene mine gjør lekser, de skal vokse opp til å bli arbeidsomme, deltakende medlemmer av samfunn 🤣 Altså, hvor sløve går det an å være, foreldrene? Leksene er jo maks 10-20 minutter. Så pass tid klarer dere å tilbringe sammen med barna. 10 minutt av lesing, 10 minutt av mattemaraton. Leksene er så enkle, barna klarer det alltid uten min hjelp engang. Hva i verden er galt med dere alle her, som føler at dette er for mye. Er dere på NAV hele gjengen? Anonymkode: 5ca20...7de Dette er individuelt fra lærer til lærer, elev til elev. Du kan ikke komme med en slik påstand for du har kun dekning for det som gjelder dine barn. Det finnes mange forskjellige skoler i landet. Og at noen kjemper for mindre lekser i skolen betyr ikke at de ikke ønsker å være med barna sine. Vår eldste som var faglig sterk på skolen hadde så mye lekser at han brukte 2 timer om dagen, vi sa i fra til lærer om at dette var for mye. Da fikk vi beskjed om at det er så mye uro i klassen at vi må ta det igjen hjemme. De to andre har kun 10-15 minutter lekser om dagen, og skolen har blitt leksebevisst skole. Veldig greit at man har fokus på hva er lekse, hva gir det barna å ha lekse, vil det skape mer vanskeligstilte barn, eller vil barn lære, er det lekser som alle kan gjøre, også de som har foreldre som ikke kan eller vil hjelpe til. Greit å se lenger enn sin egen verden for skole og lærere er veldig forskjellig. Og jeg som voksen har ikke lekser etter jobb, jeg er arbeidsom likevel Anonymkode: 5c53b...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #31 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har aldri tenkt at dette er individuelt fra skole til skole🙄 Da min eldste gikk i 1 klasse hadde han 1-1.5 time med lekser hver dag, også igjennom helgen. Lekser skal være frivillig. Mange av elevene hos oss er bedre faglig uten lekser enn med. Og motivasjonen til å gå på skolen er også høyere når de vet skoledagen er slutt og de slipper de unødvendige leksene. Fritid er fritid. Jeg jobber ikke på min fritid, gjør du? Anonymkode: a7eac...33a Nei, jeg jobber ikke i fritiden, men jeg harbkorte dager på jobb og arbeider til gjengjeld en halv time hjemme på kvelden. Når det et sagt, mine barn har alltid selv hatt ansvar for sine lekser, og fra mitt ståsted er det frivillig å gjøre dem. Hadde de slitt faglig, ville vi janskje lagt litt press på øvelse på det som hadde vært vanskelig. Anonymkode: 85a57...667
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #32 Skrevet 29. november 2023 Skulle ønske det kunne vært sånn da jeg gikk på skolen. Jeg var veldig flink til å følge med på skolen, og fikk alltid gode karakterer. Men jeg gjorde ikke én eneste lekse etter skoletid fra ca 5.-6.-klasse. På den andre siden, så hadde ikke karakterene mine på skolen noe å si for hvordan yrkeslivet mitt ble senere, så det hadde sikkert ikke hatt noen effekt. Anonymkode: 9b3e9...ecc
Sinsiew Skrevet 29. november 2023 #33 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Herregud... jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte foreldre syter over leksene. I barneskolen tar det da ikke sååå mye tid. Og dessuten er leksene en kjempebra måte fir oss foreldre å følge med hvordan barnet vårt gjør det faglig på skolen. Ved å se på de rene, skrive, lese så får du en utmerket forståelse om de gjør det bra eller henger etter. Jisus... Anonymkode: 6d700...b16 Min går i 1 klasse. Kan ikke lese. Har 1 mattelekse og 1 skrivelekse i uken. Dette kommer i tillegg til en tekst som skal leses 3 ganger daglig. Vi bruker 30-60 minutter på lekser og det er snørr og tårer hver dag. Veldig lite mestring, iom at hun verken kan lese eller skrive. Følge med på hva de gjør på skolen kan jeg gjøre på mange måter: se i skrivebøker sammen med vesla ved henting, snakke med lærer, snakke med ungen selv... mange muligheter.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #34 Skrevet 29. november 2023 Her gjør vi kun lekser barna faktisk trenger mer trening i. F.eks matte. Alt annet dropper vi. Bare sa fra til læreren at sånn kom vi til å gjøre det. Fikk aldri noe reaksjon på det 🙂 Anonymkode: 7440b...b3c 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #35 Skrevet 29. november 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Noen ting krever repetisjon og øving for å lære skikkelig.. Enkel hoderegning er én ting, det er lett å få inn i dagliglivet. Hvordan tenker du å løse det med mer kompleks matte? Anonymkode: 11542...d8d Vi gjør ikke så mange lekser, som i at vi sier at barna må gjøre noe. Men vi legger til rette for at barna skal velge å gjøre det på eget initiativ. (Kjempenyttig å sette seg ned å regne litt selv, våre barn vil da ofte også prøve) Anonymkode: 447be...f7d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #36 Skrevet 29. november 2023 Her er skolen såkalt leksebevist - det betyr at det eneste de skal er å lese litt hver dag, opp til oss foreldre å bestemme hva og hvor lenge. Det var vanlige lekser før, jeg savner det og tror de får det tøft på ungdomsskolen. Veldig vanskelig å følge opp om barnet får med seg alt de bør kunne. Anonymkode: ef237...b4a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #37 Skrevet 29. november 2023 Sinsiew skrev (4 timer siden): Min går i 1 klasse. Kan ikke lese. Har 1 mattelekse og 1 skrivelekse i uken. Dette kommer i tillegg til en tekst som skal leses 3 ganger daglig. Vi bruker 30-60 minutter på lekser og det er snørr og tårer hver dag. Veldig lite mestring, iom at hun verken kan lese eller skrive. Følge med på hva de gjør på skolen kan jeg gjøre på mange måter: se i skrivebøker sammen med vesla ved henting, snakke med lærer, snakke med ungen selv... mange muligheter. Jamen, det er ikke meningen fra skolens side at dere skal bruke så lang tid på leksene. Derfor må du si ifra til lærer om dette, slik at det kan tilpasses. Anonymkode: 36788...bac 1
Sinsiew Skrevet 29. november 2023 #38 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jamen, det er ikke meningen fra skolens side at dere skal bruke så lang tid på leksene. Derfor må du si ifra til lærer om dette, slik at det kan tilpasses. Anonymkode: 36788...bac Det har vi gjort, mer enn en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #39 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke meningen at ungen din skal bruke 1-1,5 time på lekser hver dag. Er vel sånn 15 min ca. Da må du ta det opp med læreren at dere sliter med tidsbruk. I bunn og grunn er det jo bare ment for å hjelpe barnet ditt. Anonymkode: 36788...bac Det hjalp ikke barnet i det hele tatt. Det eneste barnet opplevde var å ikke lykkes. Jo, de hadde enormt med lekser, og mine kollegaer var sjokkerte når de så lekseplanen hens. Det kommer ikke til å gjeninføres lekser i dette hjemmet. Oå fritiden skal de få delta på sine aktiviteter og være i lag med venner. Ikke bruke enda mer tid på skole. Dagene er lange nok, og hvis de faktisk hadde gjort det de skulle på skolen hadde lekser vært helt unødvendig. I stedet lar de barna sitte å spille på sine ipader. Anonymkode: a7eac...33a 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #40 Skrevet 30. november 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Du har aldri tenkt at dette er individuelt fra skole til skole🙄 Da min eldste gikk i 1 klasse hadde han 1-1.5 time med lekser hver dag, også igjennom helgen. Lekser skal være frivillig. Mange av elevene hos oss er bedre faglig uten lekser enn med. Og motivasjonen til å gå på skolen er også høyere når de vet skoledagen er slutt og de slipper de unødvendige leksene. Fritid er fritid. Jeg jobber ikke på min fritid, gjør du? Anonymkode: a7eac...33a Jeg gjør det og det gjør du også. Du har ting du må gjøre hjemme på kvelden som du ikke gjør av egen interesse - det er vask, oppvask osv. I jobben din er du forpliktet å gjøre en viss mengde jobb, antagelig, og rekker du ikke det, må du kanskje ta det på fritid, slik er jobben min ihvertfall. Men poenget er uansett at barna må lære å kunne møte forventninger. Spesielt en som lenger nede skriver at ungen ikke kan lese men de får leselekse. Ja det er leselekse - men det er ord av maks 3 bokstaver. Og det må jo dere trene på. Hvis du ikke leser med ungen hjemme nå, hva tror du kommer til å skje? Kommer ungen din lære til å lese på et magisk vis og ta igjen andre i klassen som ligger foran? Neppe, det blir motsatt. Tar du ikke tak i det nå, kommer ungen til å ligge lenger og lenger bak, føle seg dum, slite med motivasjon og tip slutt bare forsone seg med tanket at hun ikke er like smart som andre og bare gi opp. Norsk skole strever maks for at ingen skal føle seg mislykket og dum, det skal bli minst mulig konkurranse. Men barna ser jo uansett. For deg er det få uker med strev og lesing på ettermiddagen, kan bli nok til at ungen tar igjen mye av materialet. Men du velger å ta en enkel utvei og sløve. Jeg er målløs av noen her. Når jeg leser her, så ønsker jeg at det skulle bli ner utbredt med leksehjelp på skolen. Mange barn har visst ubrukelige, tafatte foreldre, og trenger det. Anonymkode: 5ca20...7de 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå