AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Finnes det skoler i Norge med permanent leksefri, altså ikke bare ett prosjekt? Hvor i tilfelle finner man de? Er det barneskole og/eller ungdomskole? Anonymkode: f00ad...23b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Steinerskolen Anonymkode: 1fd3f...223
Gud Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Ja! På min heimstad på Nordvestlandet er det leksefritt 1-10 og har vore det lenge. Som dei aller fleste stadar i bygdenoreg, så tek me gjerne imot nye barnefamiliar! 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Skolen til ungen min er ikke leksefri, men hen er! Jeg sendte bare ett skriv til lærer og rektor om at vi velger bort lekser, så vi kan konsentrere oss om fritid og andre aktiviteter. Det står ikke skrevet ned i noen lov om at de er pliktig til å gjøre lekser. Vi godtar det, for det alle andre gjør det. Vil du ikke at ungen/ungene dine skal gjøre lekser, så sier du i fra til lærer og rektor. De kan ikke tvinge ungen/ungene til å gjøre det. Lekser er repetisjon, så det er joike slik at de går glipp av viktig læring hjemme. Vi bruker matte i det daglige, som når vi er på butikken f.eks. På lørdager sier jeg at hen kan gå i finne godteri til ca 70kr, da må hen regne seg frem til riktig sum. Så enkelt kan det gjøres! Anonymkode: 7dbd4...996 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skolen til ungen min er ikke leksefri, men hen er! Jeg sendte bare ett skriv til lærer og rektor om at vi velger bort lekser, så vi kan konsentrere oss om fritid og andre aktiviteter. Det står ikke skrevet ned i noen lov om at de er pliktig til å gjøre lekser. Vi godtar det, for det alle andre gjør det. Vil du ikke at ungen/ungene dine skal gjøre lekser, så sier du i fra til lærer og rektor. De kan ikke tvinge ungen/ungene til å gjøre det. Lekser er repetisjon, så det er joike slik at de går glipp av viktig læring hjemme. Vi bruker matte i det daglige, som når vi er på butikken f.eks. På lørdager sier jeg at hen kan gå i finne godteri til ca 70kr, da må hen regne seg frem til riktig sum. Så enkelt kan det gjøres! Anonymkode: 7dbd4...996 HVA, går dette an? Sånn helt uten videre? Hvordan er det for barnet når klassen går igjennom leksene muntlig? Anonymkode: 8701f...413 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): HVA, går dette an? Sånn helt uten videre? Hvordan er det for barnet når klassen går igjennom leksene muntlig? Anonymkode: 8701f...413 Ja, søk opp Leksefri Familie Norge på Facebook. Der lærer du masse! Anonymkode: 7dbd4...996
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Barnet mitt har ikke fått noen tilbakemelding på noe når de har gått igjennom leksene muntlig på skolen. De andre er bare skikkelig misunnelige på hen🤭 Anonymkode: 7dbd4...996
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Herregud... jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte foreldre syter over leksene. I barneskolen tar det da ikke sååå mye tid. Og dessuten er leksene en kjempebra måte fir oss foreldre å følge med hvordan barnet vårt gjør det faglig på skolen. Ved å se på de rene, skrive, lese så får du en utmerket forståelse om de gjør det bra eller henger etter. Jisus... Anonymkode: 6d700...b16 13 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 Montessoriskoler har ikke lekser Anonymkode: c0e0b...a47 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skolen til ungen min er ikke leksefri, men hen er! Jeg sendte bare ett skriv til lærer og rektor om at vi velger bort lekser, så vi kan konsentrere oss om fritid og andre aktiviteter. Det står ikke skrevet ned i noen lov om at de er pliktig til å gjøre lekser. Vi godtar det, for det alle andre gjør det. Vil du ikke at ungen/ungene dine skal gjøre lekser, så sier du i fra til lærer og rektor. De kan ikke tvinge ungen/ungene til å gjøre det. Lekser er repetisjon, så det er joike slik at de går glipp av viktig læring hjemme. Vi bruker matte i det daglige, som når vi er på butikken f.eks. På lørdager sier jeg at hen kan gå i finne godteri til ca 70kr, da må hen regne seg frem til riktig sum. Så enkelt kan det gjøres! Anonymkode: 7dbd4...996 Noen ting krever repetisjon og øving for å lære skikkelig.. Enkel hoderegning er én ting, det er lett å få inn i dagliglivet. Hvordan tenker du å løse det med mer kompleks matte? Anonymkode: 11542...d8d 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud... jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte foreldre syter over leksene. I barneskolen tar det da ikke sååå mye tid. Og dessuten er leksene en kjempebra måte fir oss foreldre å følge med hvordan barnet vårt gjør det faglig på skolen. Ved å se på de rene, skrive, lese så får du en utmerket forståelse om de gjør det bra eller henger etter. Jisus... Anonymkode: 6d700...b16 Vi har valgt å ikke ha lekser, men når man har en god dialog med skolen så klarer man å følge med på hvordan ungen gjør det faglig på skolen. Vi prater ofte sammen med lærer, og får vi tilbakemelding på at ungen henger litt etter på matte f.eks, så bruker vi det mer i hverdagen. Lesing, ja da leser vi mer på kvelden. Men ungen min gjør det faktisk ikke noe dårligere enn de andre elevene i klassen. De hadde nettopp nasjonale prøver, og ungen min gjorde det kjempe bra. Anonymkode: 7dbd4...996
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen ting krever repetisjon og øving for å lære skikkelig.. Enkel hoderegning er én ting, det er lett å få inn i dagliglivet. Hvordan tenker du å løse det med mer kompleks matte? Anonymkode: 11542...d8d Det lærer de på skolen. Skolen er pliktig til å hjelpe viss det er noe ungen sliter med. Da må de sette av mer tid viss elevene ikke skjønner. Vi har vært leksefrie igjennom hele barneskolen, og ungen har klart seg uten lekser i snartt 7år. Kanskje jeg bare har en unge som er smartere enn alle andre😂 Anonymkode: 7dbd4...996
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Barna mine går på leksefri skole (montessoriskole). De ligger faglig langt foran nabobarna som går på offentlig skole med lekser 🤣 Anonymkode: 32371...8a8 3
Rhodiola Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Tråden er ryddet for avsporing og svar til slettede innlegg. De som har lyst til å diskutere det flotte norske språket kan gjøre det i underforumet Språk og navn. Rhodiola, adm. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Jeg gikk på leksefri vgs! En helt vanlig, offentlig yrkesfaglig vgs. Mulig det er helt normalt for yrkesfag å ikke ha lekser (selv om man har fellesfag som norsk, matte, samfunnsfag og engelsk), men jeg syntes i hvert fall at det var helt nydelig. Påbyggklassen hadde ikke lekser de heller, men regner med de måtte jobbe litt hjemme uansett innimellom. Anonymkode: 8701f...413
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 De har i utgangspunktet ikke lekser på sønnen min sin skole. Men det hender det er oppgaver de ikke er ferdig med de må fullføre og så må han jo øve til prøver. Anonymkode: 33d12...70c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Barna mine går på leksefri skole (montessoriskole). De ligger faglig langt foran nabobarna som går på offentlig skole med lekser 🤣 Anonymkode: 32371...8a8 Det vet du jo strengt tatt ikke. Det eneste du kan sammenligne er nasjonale prøver. Så det eneste du faktisk vet er at 5. klassinger på din skole gjør det bedre i matte, norsk og engelsk enn 5. klassinger på den offentlige skolen. Det sier ingenting om alle de andre trinnene eller alle de andre fagene. Du glemmer dessuten at det er en urettferdig sammenligning all den tid private skoler kan velge hvilke elever de tar inn mens offentlig skole må ta inn alle elever som sokner til skolen og får dermed et større utvalg av elever, både i topp og i bunn. Det er dermed ingen grunn til å tro at det er skolen til barna dine eller det at de har leksefri som gjør at de kanskje ligger foran i tre fag på ett av syv trinn. Anonymkode: 9aec3...573 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Finnes det skoler i Norge med permanent leksefri, altså ikke bare ett prosjekt? Hvor i tilfelle finner man de? Er det barneskole og/eller ungdomskole? Anonymkode: f00ad...23b Vår steinerskole er ikke leksefri. Det er litt opp til hver enkelt lærer. Men ja, noen klasser og steinerskoler er leksefri. Mulig montesorri også er det. Anonymkode: b71fd...db2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #19 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skolen til ungen min er ikke leksefri, men hen er! Jeg sendte bare ett skriv til lærer og rektor om at vi velger bort lekser, så vi kan konsentrere oss om fritid og andre aktiviteter. Det står ikke skrevet ned i noen lov om at de er pliktig til å gjøre lekser. Vi godtar det, for det alle andre gjør det. Vil du ikke at ungen/ungene dine skal gjøre lekser, så sier du i fra til lærer og rektor. De kan ikke tvinge ungen/ungene til å gjøre det. Lekser er repetisjon, så det er joike slik at de går glipp av viktig læring hjemme. Vi bruker matte i det daglige, som når vi er på butikken f.eks. På lørdager sier jeg at hen kan gå i finne godteri til ca 70kr, da må hen regne seg frem til riktig sum. Så enkelt kan det gjøres! Anonymkode: 7dbd4...996 Etter mange år tok jeg også til slutt mot til meg og sa at fra nå av skulle vi ikke ha mere lekser. Men mitt barn har en del faglige utfordringer, så det var på en måte årsaken. Og det ble akseptert av skolen. Anonymkode: b71fd...db2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #20 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk på leksefri vgs! En helt vanlig, offentlig yrkesfaglig vgs. Mulig det er helt normalt for yrkesfag å ikke ha lekser (selv om man har fellesfag som norsk, matte, samfunnsfag og engelsk), men jeg syntes i hvert fall at det var helt nydelig. Påbyggklassen hadde ikke lekser de heller, men regner med de måtte jobbe litt hjemme uansett innimellom. Anonymkode: 8701f...413 Vi gir som regel ikke lekser på yrkesfag. Men vi har jo tidsfrister. Dersom man ikke jobber godt i timene, må man gjøre resten av arbeidet hjemme. Anonymkode: 727b9...cdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå