AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #61 Del Skrevet 28. november 2023 Vi prøvde ALT. Det eneste som hjalp var sjokolademelk med veldig mye oboy og ganske lite melk… det var så godt at hun ville ha mer da kuren var ferdig 😉 Anonymkode: 88299...bce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #62 Del Skrevet 28. november 2023 Min var ikke så lett å få til å ta medisiner. Det hjalp med en youtube video hvor det ble forklart hvordan veneflon settes og ikke minst, hvordan den ser ut. Så fikk ungen valget, 3 sekunder med ubehag og ekkel smak eller den svære dingsen inn i armen. Da hun var mindre ble det fysisk tvang. Helt ærlig, når feberen har bikket 40 og de har det dårlig og alle trenger hvile og søvn, da gjør man det man må. Datteren er 10 nå, så ikke noe skrekkhistorier fra forrige århundre. Anonymkode: 9fbc0...7d8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #63 Del Skrevet 28. november 2023 Noen ganger kan man bytte antibiotika, selv om man da må bytte til en mer bredspektret type og det selvsagt ikke er optimalt. Det gjøres hos noen barn som nekter å ta sin antibiotika og for å unngå innleggelse. Så det kan sjekkes med legen. Augmentin smaker mye bedre enn weifapenin. Anonymkode: 816c2...011 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #64 Del Skrevet 28. november 2023 Nå var mitt barn 2 år, og flytende antibiotika, kom sprutende ut igjen med en gang. Så vi fikk tabletter som vi knuste, og hadde i litt is. Da gikk det veldig fint. Anonymkode: bf90d...a1c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 28. november 2023 #65 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres helt sykt ut at dere skal belaste helsevesenet ytterligere og kreve intravenøs antibiotika fordi dere ikke har oppdratt barnet deres. Dere lar jo barnet styre showet! Noen ting kan barn faktisk ikke bestemme selv. Så slutt med å "lokke" og "forklare" og ta beslutninger som de voksne dere er. Anonymkode: b61c5...70d 100% enig. Visse ting skal ikke barn få bestemme og en av de gjelder nødvendig medisin som flytende, tabletter eller stikkpille. Når barnet nekter så er det nødvendig tvang å få medisinen i de. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. november 2023 #66 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå var mitt barn 2 år, og flytende antibiotika, kom sprutende ut igjen med en gang. Så vi fikk tabletter som vi knuste, og hadde i litt is. Da gikk det veldig fint. Anonymkode: bf90d...a1c Det var jo veldig lurt. Knuse tablett og mixe det med is Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #67 Del Skrevet 28. november 2023 Men er det helt nødvendig med antibiotika? Eller har barnet hatt ørebetennelse i så mange dager nå at legen konkluderte med at det ikke går over av seg selv? I så fall ville jeg prøvd å få barnet til å ta den flytende medisinen på egen hånd litt til først. Det vil jo bli vel så mye tvang å ta medisinen intravenøst eller via sonde, det vil bli mye mer ubehagelig for barnet enn å bare ta medisinen slik den er nå. Anonymkode: 2db0f...9fe 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #68 Del Skrevet 28. november 2023 Sofakona skrev (4 minutter siden): Det var jo veldig lurt. Knuse tablett og mixe det med is Obs obs, ikke alle medisiner bør knuses, det pleier å stå noe om det. Anonymkode: 2c4b1...e7d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #69 Del Skrevet 28. november 2023 Åh, vi har akkurat vært gjennom det samme med toåringen! Regner med at dere har fått denne oransje saken som smaker høgg? Vi prøvde, fikk litt inn, men det kom rett ut igjen. Prøvde å blande det ut, men den er så bitter at det ikke hjalp. Så fikk vi tabletter, det gikk ikke. Prøvde å gi de med syltetøy, hele og knuste. Så prøvde vi å kjøpe tablettovertrekk som skulle smake godt, men det hjalp heller ikke. Hadde kontakt med legen hele veien, og etter å ha prøvd alt så fikk vi byttet til Ery-max(?). Den smaker veldig godt, og de skal ikke ha like mye. Grunnen til at det er sistevalget er fordi den er bredspektret, hvis jeg ikke husker helt feil, og abtibiotikaresistens er et problem. Da vi fikk den siste så måtte vi bruke litt tvang, for hun trodde jo at alt vi prøvde å gi smakte dritt, men hun stilte villig opp for medisin etter den første runden. Krysset av på en «medisinkalender» på kjøleskapet, det var veldig stas. Din er kanskje så stor at en liten premie av noe slag kan hjelpe også😊 Masse lykke til, og god bedring til pasienten😊 Anonymkode: 3a7c5...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #70 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres helt sykt ut at dere skal belaste helsevesenet ytterligere og kreve intravenøs antibiotika fordi dere ikke har oppdratt barnet deres. Dere lar jo barnet styre showet! Noen ting kan barn faktisk ikke bestemme selv. Så slutt med å "lokke" og "forklare" og ta beslutninger som de voksne dere er. Anonymkode: b61c5...70d Den var nyttig ja 🤦♀️ Anonymkode: 14a6e...306 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #71 Del Skrevet 28. november 2023 Den ene antibiotikaen smaker virkelig vondt. Apocillin er god, men den Weifapenin eller hva den heter smaker høgg. Hjelper ikke alltid så mye å blande den ut heller da, med barn som nekter. Vi fikk det til ved at barnet svelget den raskt ned og så stod vi klare med noe kjempegodt umiddelbart etterpå. Men det er selvfølgelig ikke alle barn det funker på. Håper det ordner seg for dere! Anonymkode: d0281...620 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #72 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Håper neste du lyver.. "Ikke viser tegn på at det utvikler sepsis"?! Anonymkode: eb199...ee5 Hun tuller antagelig ikke. Alle legevakter skal gi hjelp ved akutte skader og sykdom, kveld, natt, helg og fridager. Ikke alle gir det. Anonymkode: fce0a...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #73 Del Skrevet 28. november 2023 Må barnet ha den for ørebetennelse da? Vi har aldri hatt det. Ofte er det unødvendig ved ørebetennelse, det går over av seg selv. Et så stort barn hadde jeg ikke giddet å diskutere med, hadde kun gitt medisin dersom helt, helt nødvendig, og da hadde barnet fått klar beskjed om å ta den, og gjerne fått en premie i en eller annen form etterpå. Men når de er så store kan man forklare. Anonymkode: 3658b...bb2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #74 Del Skrevet 28. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Var hos fastlege i dag, etter noen dager med dårlig form, med feber, slapphet, spiser ikke, osv. Fikk flytende antibiotika for ørebetennelse. Men det å få i femåringen dette var helt uaktuelt. Prøvde i flere timer nå i ettermiddag, med å forklare, fortelle, lokke. Blande ut, doseringssprøyte og måleskje. ..Men nei. Og si hva dere vil om tvang, men når en unge kniper den munnen igjen mens vi holder armer og bein og prøver å få dytta den sprøyta inn i munnen, så går det til et visst punkt, og så må vi faktisk bare gi oss. Skulle vi gått så langt som å holde hodet som i ei skrustikke, og presse på inn i munnen, så hadde det kommet like fort ut igjen uansett. Og det er dessuten ei grense for hvor langt jeg vil dra den tvangen der, selv om de må ha medisin. Og dette skal gjøres fire ganger om dagen, i sju dager..... Så vi ga opp til slutt, og må ringe fastlegen igjen i morgen. Men kan vi forvente å bli sendt til sykehuset, for intravenøst? Anonymkode: ebe9b...d8e Du kan jo fortelle barnet at dersom h*n ikke tar medisinen, så kan det hende at han må på sykehuset å få medisin med sprøyte istedet.. De fleste ørebetennelse går over av seg selv, så tipper h*n slipper intravenøs antibiotika. Men ring legen i morgen om det ikke går. Anonymkode: 1d7f9...471 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #75 Del Skrevet 28. november 2023 2 hours ago, que123 said: Ved ørebetennelse kan du få antibiotika i form av salve som du drypper rett i øret. Be om resept på Terra-Cortril Det spørs vel på om det er indre eller ytre betennelse? Anonymkode: db61e...012 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #76 Del Skrevet 28. november 2023 Be om tabletter, det kan blandes i mat. Og det er lettere å lure i ungen. Mikstur bør ikke blandes med noe. Kan ikke ungen lokkes med en sjokolade etter medisin heller? Noe godt hen vanligvis ikke får så ofte? Husker dette var vanskelig her også i den alderen, men jeg klarte det alltid til slutt. Jeg sto over forklaringen, men knuste tablettene og lurte det i henne på ett vis, slik at hun ikke visste hun hadde fått det engang. Gjerne ved at jeg latet som at jeg spiste det samme. Anonymkode: 94308...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 28. november 2023 #77 Del Skrevet 28. november 2023 Hvis ikke en så stor unge tolererer noen ml med medisin med vond smak så kommer han jo ikke til å takle å få lagt inn pvk .. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 28. november 2023 #78 Del Skrevet 28. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke ring legevakt for dette ihvertall. Jeg jobber ved legevakt tlf i en av de største byene. Dette er noe av grunnen til at det er så lang ventetid. Så lenge barnet får i seg væske, er våken og klar, og ikke viser tegn på at det utvikler sepsis kan dere avvente. Dere får i barnet medisin. Ta en skje med brus og si det skal drikke, så skyller det ned med et annet glass… Anonymkode: aa52a...8db Kanskje de ringer for de de ikke er helsepersonell sånn som deg og ikke vet hva som er tegn på sepsis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #79 Del Skrevet 28. november 2023 58 minutter siden, Sofakona said: Det var jo veldig lurt. Knuse tablett og mixe det med is Jeg slet med å svelge tabletter som barn, jeg fikk dem ikke ned. Min mor knuste da tabletten og drysset den over krokanis. Det smakte helt grusomt og jeg spiser ikke krokanis den dag i dag pga det. Anonymkode: 9899a...fcf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #80 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg tror noen av dere som svarer virkelig ikke vet hvor sta en femåring kan være… Min eldste har alltid vært enkel. Og jeg trodde lenge at det var min fortjeneste. Så kom lillesøster. Dramaqueen de luxe! Hun hater paracet stikkpiller, flytende Ibux og paracet på skje/blandet i mat og drikke. Jo høyere tempen er, jo vrangere blir hun. Så jeg tyr til tvang. Etterpå, når tempen går ned, er hun enig i at febernedsettende er helt nødvendig. Men neste gang hun blir syk og akutt får høy feber, hyler hun som om jeg skal drepe henne om jeg tar frem sjokomelk og paracet på skje. Noen barn er bare mer dramatiske enn andre. TS: Hun tåler å få medisinene i seg ved tvang. Det er uansett bedre for henne enn sykehus. Anonymkode: b49a9...5f1 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå