AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Del Skrevet 28. november 2023 Var hos fastlege i dag, etter noen dager med dårlig form, med feber, slapphet, spiser ikke, osv. Fikk flytende antibiotika for ørebetennelse. Men det å få i femåringen dette var helt uaktuelt. Prøvde i flere timer nå i ettermiddag, med å forklare, fortelle, lokke. Blande ut, doseringssprøyte og måleskje. ..Men nei. Og si hva dere vil om tvang, men når en unge kniper den munnen igjen mens vi holder armer og bein og prøver å få dytta den sprøyta inn i munnen, så går det til et visst punkt, og så må vi faktisk bare gi oss. Skulle vi gått så langt som å holde hodet som i ei skrustikke, og presse på inn i munnen, så hadde det kommet like fort ut igjen uansett. Og det er dessuten ei grense for hvor langt jeg vil dra den tvangen der, selv om de må ha medisin. Og dette skal gjøres fire ganger om dagen, i sju dager..... Så vi ga opp til slutt, og må ringe fastlegen igjen i morgen. Men kan vi forvente å bli sendt til sykehuset, for intravenøst? Anonymkode: ebe9b...d8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. november 2023 #2 Del Skrevet 28. november 2023 Har du blandet det i eks fanta? Sjokolade melk? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 28. november 2023 #3 Del Skrevet 28. november 2023 Huff. Så ille 😔 Kan man blande det i med noe da? F.eks et glass saft? Aner ikke jeg, men hør hva fastlegen tenker. De har sikkert vært borti problemstillingen før. Deres femåring er nok ikke den første i verden til å nekte medisin! så noen «triks i boka» må vel finnes tenker jeg? Uten at jeg har svarene lykke til❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Del Skrevet 28. november 2023 Ring legevakten og hør med dem hva dere skal gjøre. Og si til ungen at hvis man ikke tar medisin i munnen går det gjerne i rumpen neste gang! Anonymkode: fce0a...964 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Del Skrevet 28. november 2023 Bland det i en smoothie, eller noe annet han liker. Anonymkode: 7779f...a68 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Del Skrevet 28. november 2023 Prøvd sjokolademelk, vil ikke smake engang. Prøvde i appelsinjuice, siden den såkalt skal ha appelsinsmak, men den smaker veldig bittert, så den smaken kommer gjennom. Ble smakt på, riktignok, men ikke mer enn det, dessverre. Anonymkode: ebe9b...d8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Del Skrevet 28. november 2023 Ungen sover nå, så legevakt kommer jeg ikke til å ringe for øyeblikket. Prøver fastlegen i morgen. Og medisin i rumpa blir jo like ille mtp tvang. Vi har hatt kamper gående rundt Paracet også, nemlig...... Anonymkode: ebe9b...d8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. november 2023 #8 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøvd sjokolademelk, vil ikke smake engang. Prøvde i appelsinjuice, siden den såkalt skal ha appelsinsmak, men den smaker veldig bittert, så den smaken kommer gjennom. Ble smakt på, riktignok, men ikke mer enn det, dessverre. Anonymkode: ebe9b...d8e Men sånn som sjokolade melk ...ser han at du blander der oppi eller sier du det? Eller gir du drikke til han som du pleier? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. november 2023 #9 Del Skrevet 28. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ungen sover nå, så legevakt kommer jeg ikke til å ringe for øyeblikket. Prøver fastlegen i morgen. Og medisin i rumpa blir jo like ille mtp tvang. Vi har hatt kamper gående rundt Paracet også, nemlig...... Anonymkode: ebe9b...d8e Har du prøvd smelte tabletter som smaker banan? Endret 28. november 2023 av Sofakona 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 28. november 2023 #10 Del Skrevet 28. november 2023 Jeg ville prøvd det i syltetøy. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. november 2023 #11 Del Skrevet 28. november 2023 Sjokolade pudding? Hele? Krem? Iskrem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 28. november 2023 #12 Del Skrevet 28. november 2023 Synes jeg har lest at vaniljesaus funker med tanke på bitterheten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #13 Del Skrevet 28. november 2023 En femåring, er vel skolebarn til neste år og bør være mer enn stor nok til å ha en samtale der det blir forklart at dette er nødvendig og at dere må finne en måte sammen for at han/hun får i seg medisinen. Men samtalen må jo tas npr barnet er rolig og ikke mens man gir medisinen. Mine har fått flytende penicillin et par ganger og det smaker jo ikke godt dessverre. Og du smaker det gjennom sjokomelk osv. jeg tror det er bedre at barnet for velge en mat/drikke etter at medisinen er tatt som tar bort smaken. Er jo en del som skal inntas gjennom dagen. Hos oss fungerte det best å dra opp medisinen i doseringssprøyte som dere har prøvd, men la barnet styre selv hvordan den tar det. Anonymkode: 5bec5...0c3 27 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ungen sover nå, så legevakt kommer jeg ikke til å ringe for øyeblikket. Prøver fastlegen i morgen. Og medisin i rumpa blir jo like ille mtp tvang. Vi har hatt kamper gående rundt Paracet også, nemlig...... Anonymkode: ebe9b...d8e Du kan fint ringe dem nå, de er jo der for å hjelpe. Det er jo viktig å starte behandlingen, så derfor kan du fint ringe og be om råd allerede nå sånn at du har noen nye triks i ermet i morgen tidlig! Og god bedring til lille vennen❤️ Anonymkode: 4fc61...01e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Del Skrevet 28. november 2023 Tror jeg ville sett det ann i hvertfall til i morgen, hvis ikke barnet har veldig dårlig allmenntilstand. Stortsett gir de ikke antibiotika mot ørebetennelse lengre. Anonymkode: af67f...e39 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 Populært innlegg #16 Del Skrevet 28. november 2023 Høres helt sykt ut at dere skal belaste helsevesenet ytterligere og kreve intravenøs antibiotika fordi dere ikke har oppdratt barnet deres. Dere lar jo barnet styre showet! Noen ting kan barn faktisk ikke bestemme selv. Så slutt med å "lokke" og "forklare" og ta beslutninger som de voksne dere er. Anonymkode: b61c5...70d 58 2 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 28. november 2023 #17 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Var hos fastlege i dag, etter noen dager med dårlig form, med feber, slapphet, spiser ikke, osv. Fikk flytende antibiotika for ørebetennelse. Men det å få i femåringen dette var helt uaktuelt. Prøvde i flere timer nå i ettermiddag, med å forklare, fortelle, lokke. Blande ut, doseringssprøyte og måleskje. ..Men nei. Og si hva dere vil om tvang, men når en unge kniper den munnen igjen mens vi holder armer og bein og prøver å få dytta den sprøyta inn i munnen, så går det til et visst punkt, og så må vi faktisk bare gi oss. Skulle vi gått så langt som å holde hodet som i ei skrustikke, og presse på inn i munnen, så hadde det kommet like fort ut igjen uansett. Og det er dessuten ei grense for hvor langt jeg vil dra den tvangen der, selv om de må ha medisin. Og dette skal gjøres fire ganger om dagen, i sju dager..... Så vi ga opp til slutt, og må ringe fastlegen igjen i morgen. Men kan vi forvente å bli sendt til sykehuset, for intravenøst? Anonymkode: ebe9b...d8e Hva var crp på? Hadde han bakterier eller viruset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Del Skrevet 28. november 2023 Det er en veldig oppegående unge, som er veldig enig i hva som er lurt å gjøre og hva kroppen trenger osv osv. Helt til alt kommer til alt, og det faktisk skal gjennomføres. Da går alt i lås, dessverre.. Anonymkode: ebe9b...d8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #19 Del Skrevet 28. november 2023 Nei alternativet er ikke å bli innlagt på sykehus for intravenøs behandling. Hvis dere ikke får til så kanskje man kan prøve tabletter, evt knuse tabletter. Hvis fastlegen henviser derre kommer dere til sykehuset, blir ventene i x antall timer, tas bl.p. Hvis de konkluderer med at ikke man får i barnet antibiotika etter å ha forsøkt flere ting, også sikkert tvang, er alternativet en sonde. Et plastrør som legges ned fra nesen til magesekken. Mao det er mye bedre å få i barnet medisin hjemme.. les her: https://www.sykehusapotekene.no/siteassets/documents/slik-vil-jeg-ta-medisinen-min-hefte.pdf Anonymkode: fdf31...fd6 8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres helt sykt ut at dere skal belaste helsevesenet ytterligere og kreve intravenøs antibiotika fordi dere ikke har oppdratt barnet deres. Dere lar jo barnet styre showet! Noen ting kan barn faktisk ikke bestemme selv. Så slutt med å "lokke" og "forklare" og ta beslutninger som de voksne dere er. Anonymkode: b61c5...70d Fint, da kommer du hit og bare fikser det, da? Vi tar beslutninger, men å bruke fysisk makt og tvinge åpen en munn? Anonymkode: ebe9b...d8e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå