Gå til innhold

Økonomisk krise - noen som har tips/råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Begynte egentlig på et langt innlegg, men er såpass dårlig form at jeg både sliter med å fullføre det samt. jeg er usikker på å dele så mye om situasjonen ettersom jeg er redd for å bli gjenkjent (særlig av en person, ettersom jeg lever skjult fra vedkommende og har besøksforbud (uten at dette hindrer vedkommende slik man skulle ønske da) etc).

Uansett, jeg lager derfor en kort versjon heller, så får jeg heller svare etterhvert hvis noen lurer på noe. Håper likevel jeg kan slippe å dele for mye privat/personlig og gjenkjennelige detaljer både pga det er en ydmykende og fornedrende situasjon jeg er i, og pga vedkommende nevnt over. 

Skal jeg ta for meg hele situasjonen og hvordan det er blitt slik er det en veldig lang og omfattende historie med mange aspekter/faktorer, men ettersom det haster prøver jeg en kortversjon og håper det går an å få noen tips/råd likevel. 

Kort oppsummering av situasjonen:
- Jeg er ufør
- Jeg eier bolig og bil uten gjeld (får hjelp til å beholde bilen ettersom jeg er fullstendig avhengig av den pga helse)
- Får ikke økonomien til å gå rundt, går i minus hver mnd (som jeg før har løst ved å selge boliger og leve for det jeg har "tjent"/mellomlegg, men nå går ikke det lenger/har ikke råd til å kjøpe ny bolig hvis jeg selger denne/har jo bare utsatt problemet)    
- De desidert største utgiftene jeg har er til helse, og jeg dropper allerede å hente viktige medisiner, så har absolutt ikke noe å gå på 
- Jeg kjøper ikke mat og har ikke gjort det på lang tid, men jeg er blitt fryktelig tynn og er alvorlig underernært, så det går jo ikke i lengden det heller
- Jeg er veldig syk og får uføretrygd fordi jeg faktisk ikke er i stand til å jobbe, så kan dessverre ikke bare ta en jobb heller (de verste dagene klarer jeg ingenting... Altså, ikke dusje, ikke gå på do når jeg må tisse, ikke svare sms/tlf... Er ikke SÅ dårlig hver dag, men vet jo aldri på forhånd hvilke dager som er så ille... Og de beste dagene klarer jeg jo fortsatt lite... En dag jeg har klart virkelig mye for å være med kan være å ta en dusj og støvsuge liksom... Eller delta på noe 1 time... Selv de fleste tannlegetimer/legetimer/sykehustimer og slikt ender med å måtte avlyses fordi jeg rett og slett ikke kommer meg dit en gang...)

Tillegg/om bolig/kostnader bolig (trenger ikke leses om du ikke har tenkt å diskutere på boutgifter, som uansett ikke er vits da jeg ikke har mulighet for å gjøre noe med det/endre på det uansett):
Jeg har flyttet to ganger til billigere leiligheter ettersom økonomien har blitt dårligere og levd av mellomlegget jeg har fått. Dette er selvfølgelig kjipt pga jeg har tapt enormt mye penger på det (altså i formue/eid bolig/verdi da, men), men jeg har ikke hatt noe valg da jeg i begge tilfellene var helt tom for penger/levde på kredittkort og lånte penger. Nå eier jeg blant det billigste man finner av bolig/det billigste jeg kan bo i, men som også betyr at den er noe eldre enn de nyeste boligene (finner ikke nye boliger til så lav pris). Dvs at fellesutgiftene er noe høyere enn i helt nybygde leiligheter (men ville jo fått samme problem der på sikt. Har tidligere flyttet hvert 5. år når fellesutgiftene har økt også, så det er jo ikke til å unngå på sikt). Har ikke råd til å flytte igjen (har heller ikke helse til det, virkelig ikke - er på ingen måte i stand til å klargjøre en bolig for salg eller flytte), og vil heller ikke ha råd til å kjøpe en ny leilighet for det jeg får ved salg av denne (går jo alltids noen kostnader i dokumentavgift, megler, takstmann og slikt). I tillegg har jeg et problem her jeg bor nå som gjør boligen umulig å selge uansett, men ønsker ikke å skrive hva i tråden ettersom jeg blir veldig lett gjenkjennelig for mange da. Det er likevel billigere enn å leie, samt det må jo være bedre å eie uten gjeld enn å leie på alle tenkelige måter, antar jeg. Har altså ikke store utgifter, men høyere enn jeg er vant til fra tidligere/nybygde leiligheter. 

(Egentlig har heller ikke detaljene rundt så mye å si, for jeg har allerede kuttet alt som er mulig å kutte av utgifter. Det jeg sitter igjen med er rett og slett det jeg ikke har noe å gå på med.)

Er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre? Hva som helst?

Jeg er helt desperat... Jeg er livredd for at det nå vil hope seg opp med gjeld (hva skal jeg gjøre: Belåne leiligheten? Går det? Kredittkortgjeld? Altså, jeg klarer ikke å betjene et lån, men jeg har jo heller ikke penger å leve for... Hva gjør man da?!), at boligen skal bli tvangssolgt for skambud pga nevnte problem og jeg havner på gaten? Eller? Jeg vet ikke heller hvordan slike ting fungerer ettersom jeg aldri har hatt gjeld/ikke betalt en regning eller sånn... Aner ikke hva jeg kan forvente i det hele tatt. Null idé! 

(Husker f. eks. før i tiden fantes det vel noe som het Finn småjobber eller slikt, der man av og til kunne hjelpe med å korrekturlese ting, hjelpe med oppgaver eller sånne småting man kunne gjøre selv ved dårlig helse (virker som de har lagt det ned da). Fins det noe lignende noe sted? Noe som helst av noe slag man kanskje kan klare selv med dårlig helse?)

Anonymkode: 0d9af...a24

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva bruker du penger på og hvor mye hvir du har nedbetalt bolig og bil?

Anonymkode: 7073e...72d

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville anbefalt deg å kontakte NAV. De har økonomisk rådgivning og kan også hjelpe deg med å se om det er noe mer hjelp du har krav på. 

Anonymkode: a00e5...705

• Liker 27
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva bruker du penger på og hvor mye hvir du har nedbetalt bolig og bil?

Anonymkode: 7073e...72d

Begge deler står i innlegget... Har ingen gjeld og utgiftene jeg har utenom bolig er helserelaterte: Altså medisiner, tannlege, legebesøk/tilkomst dit eller andre helserelaterte utgifter jeg ikke kan kutte ytterligere (lar f. eks. allerede være å hente mange av medisinene jeg bruker, og kjøper som sagt ikke mat).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ville anbefalt deg å kontakte NAV. De har økonomisk rådgivning og kan også hjelpe deg med å se om det er noe mer hjelp du har krav på. 

Anonymkode: a00e5...705

Har kontaktet de et utall ganger over flere år, har ikke kommet noen som helst vei med det...

Skrevet

Vis oss regnskapet ditt for det siste halvåret så kan jeg gi deg råd på hva du kan endre.

Anonymkode: a3041...c7e

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er ikke mulig å hjelpe deg hvis du ikke kommer med tallene.

Anonymkode: 11248...a94

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vis oss regnskapet ditt for det siste halvåret så kan jeg gi deg råd på hva du kan endre.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke mulig å hjelpe deg hvis du ikke kommer med tallene.

Anonymkode: 11248...a94

Jeg har ingen andre utgifter enn det jeg har nevnt, så jeg er nødt å på et vis klare å finne en eller annen måte å få tak i penger på. Jeg kan ikke fortsette å leve uten mat og droppe medisiner heller, så uansett hvordan jeg vrir og vender på det er jeg avhengig av å på et eller annet vis få tak i mer penger...

Skrevet

Jeg har ingen andre utgifter enn det jeg har nevnt, så jeg er nødt å på et vis klare å finne en eller annen måte å få tak i penger på. Jeg kan ikke fortsette å leve uten mat og droppe medisiner heller, så uansett hvordan jeg vrir og vender på det er jeg avhengig av å på et eller annet vis få tak i mer penger...

Men vis oss tallene. Hva har du utbetalt, hva bruker du på medisin, mat, klær, bolig, bil osv. Kunne du f.eks. ha solgt bilen?

Anonymkode: 1b86e...96c

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Tallene er eneste vi kan hjelpe med. Detaljert budsjett for hver mnd.

Anonymkode: de945...9b6

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så siden du ikke viser tallene så skal vi gi råd ut fra at du har 0 i inntekt og bruker 0 da eller...?

Det er en grunn til at ekspertene i Luksusfellen krever fullt innsyn i økonomien før de kan hjelpe.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vet at det ikke er optimalt, og det er dårlig betalt, men sexchat på nett kan du i det minste gjøre hjemmefra. Slik jeg har forstått det gir du ikke ut kontaktinfo eller bilde, så det er bare chatting. Enkelte er vel bare ensomme, men det er sikkert noen eklinger også. 

Anonymkode: 2e7c7...a1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Eksamensvakt? Kan du strikke og selge votter og lignende? Kanskje noen trenger hundepasser innimellom? 

Anonymkode: dcb10...273

Skrevet

Send skriftlig søknad om sosialhjelp.  Stønad til medisiner ol er helt normalt om man lever på grensa. 

Det er meningen (i følge NAV) at du skal ha igjen: 

• Enslige aleneboende: 8 378 kroner per måned.

Hver måned, og det er etter husleie, strøm, ol. Normalt vil man regne "normale" utgifter til helse innenfor denne summen, det varierer nok fra kontor til kontor, men ikke mer enn tusen i måneden. Husbanken kan kanskje bidra i tillegg. 
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har altså en netto inntekt på omlag 16-25 000 som du bruker på helseutgifter hver eneste mnd? 

Det er jo i såfall helt hinsides... 

Anonymkode: 4fbbe...861

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men vis oss tallene. Hva har du utbetalt, hva bruker du på medisin, mat, klær, bolig, bil osv. Kunne du f.eks. ha solgt bilen?

Anonymkode: 1b86e...96c

Jeg får 20400 kr etter skatt.
Kjøper ikke mat eller klær (ikke kjøpt mat siden februar i fjor, klær har jeg ikke kjøpt på mer enn 10 år... men det begynner jo å synes at jeg ikke har kjøpt klær/sko på så lang tid... Som er kjipt selvfølgelig, men har ikke hatt sjans).
Bilen får jeg hjelp til, eneste jeg betaler selv er deler av bensinen (har hybrid, så bruker veldig lite bensin + at jeg kommer meg jo omtrent ikke ut uansett så er veldig sjelden jeg fyller bensin... Kanskje 3-4-5 ganger i året? Fyller når det er billigst isåfall. Bompasseringer betaler jeg også, men de eneste gangene jeg betaler bompassering er hvis jeg må det for å komme til apotek. Ofte klarer jeg ikke gå på apotek selv heller, så da er det noen som går for meg)

Bolig:
Fellesutgifter: 3480 kr/mnd
Strøm: 8-1500 kr/mnd
Vanngreier: 8-1500 kr/mnd
Kommunale avgifter: 4480 kr/hver 4. mnd
Forsikring: 497 kr/mnd
Mulig jeg glemte noe i farten, er ikke hjemme for øyeblikket, så skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem.

Medisiner varierer noe, de siste mnd har jeg hentet for 6-8000 kr, men det er ikke alle medisinene jeg egentlig må ha engang.

Jeg får refusjon for mye hos tannlegen, men samtidig kan jeg noen mnd bruke 5-20.000 kr på tannlege, så det sier seg forhåpentligvis selv at skaper ekstremt store problemer mtp at det noen mnd er ALT jeg får (og jeg må jo likevel betale boutgifter tross at jeg må til tannlegen også. Det er heller ikke så enkelt/gratis å bare la vær/la tenner falle ut - hadde de nå enda bare gjort det, men det skaper jo andre problemer som f. eks. nerveskader, infeksjoner, ødeleggelser etc, så det er ikke en løsning å bare la være heller. Det vet jeg, for jeg gikk ikke til tannlege på flere år pga økonomi, og det ble absolutt ikke gratis det heller). Likevel er alt som har med tennene å gjøre pga medisiner og sykdom, så det er absolutt ingenting jeg får gjort til eller fra (utenom å bruke en dyr tannkrem som skal fungere noe bedre enn annen tannkrem, så det gjør jeg). 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil også se tall. Men ellers er vel onlyfans og youtuber god inntekt for de som har tid til sånt. 

Anonymkode: 6b5bf...386

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eksamensvakt? Kan du strikke og selge votter og lignende? Kanskje noen trenger hundepasser innimellom? 

Anonymkode: dcb10...273

Hmm, hvordan går man frem? Det er kanskje vanskelig når jeg noen dager ikke klarer noen ting, er sjelden jeg klarer å komme til avtaler dessverre. Kan ikke strikke, men hvis det går an å tjene noe av betydning på det går det kanskje an å lære på YouTube? Hundepass kunne kanskje gått, men jeg er sjelden i form til å gå nok tur om dagen av det en hund trenger... Vanskelig å spå dagene på forhånd også, så skummelt med alt jeg må binde meg til spesifikke tider.. 

solsolsol skrev (1 minutt siden):

Send skriftlig søknad om sosialhjelp.  Stønad til medisiner ol er helt normalt om man lever på grensa. 

Det er meningen (i følge NAV) at du skal ha igjen: 

• Enslige aleneboende: 8 378 kroner per måned.

Hver måned, og det er etter husleie, strøm, ol. Normalt vil man regne "normale" utgifter til helse innenfor denne summen, det varierer nok fra kontor til kontor, men ikke mer enn tusen i måneden. Husbanken kan kanskje bidra i tillegg. 

Har søkt om både det og søkt om å få møter med NAV, bostøtte osv. Har enten fått avslag eller ikke svar (siste jeg sendte er enda til behandling, står 6-8 mnd på den. Sist endte det med at det tok 11 mnd før jeg fikk svar når det stod det samme). 

Du har altså en netto inntekt på omlag 16-25 000 som du bruker på helseutgifter hver eneste mnd? 

Det er jo i såfall helt hinsides... 

Anonymkode: 4fbbe...861

Får utbetalt 20k etter skatt, men noe av det går jo til bolig. Kjøper selvfølgelig håndsåpe og vaskemidler iblant, men ellers helse ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil også se tall. Men ellers er vel onlyfans og youtuber god inntekt for de som har tid til sånt. 

Anonymkode: 6b5bf...386

Hvis jeg skulle hatt onlyfans føler jeg at jeg måtte vært frisk nok til å dusje/barbere meg oftere, hatt råd til bedre mobil/bilder, da vil det jo bli mye lettere for den jeg lever i skjul for å finne meg, burde vel kanskje hatt råd til undertøy/sminke eller slikt... Litt samme med YouTuber, men jeg er også veldig langt nede så å få hat og slikt ville jeg ikke taklet + det går vel dårlig med å leve i skjul for noen det også.. 🙈

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har også hatt utgifter til:

- Reparasjon av vaskemaskin: over 8000 kr (har klaget på dette da jeg syns det er helt sykt at de fakturerte så mye da tekniker gjorde feil de siste 4 gangene tross at jeg forklarte det igjen og igjen)

- Måtte nettopp få krone på en tann: nesten 9000 kr kostet det 

- Rørlegger: Har betalt nesten 7000 kr for rørlegger og har fått pålegg om å gjøre flere utbedringer, har ikke sjans i helvete til å klare det

- Varme i gulvet virker ikke, men har ikke råd til å ha noen til å se på det/reparere det igjen heller

- Kjøleskapet er ødelagt, har på søk på gi bort på finn, men kun fått opp ødelagte så langt, så per nå har jeg ikke det

- Mangler å hente en del medisiner 

- Er selvfølgelig veldig sulten

- Trenger elektriker, men har ikke råd til det heller, problemet utgjør brannfare (litt redd det blir problematisk hvis det faktisk begynner å brenne sånn mtp forsikring og slikt)

- Har ikke godkjente brannvarslere heller

- Støvsugeren er ødelagt, men har ikke råd til ny. Kjøpte en brukt på Finn som tok fyr 3. gang jeg brukte den

Så det er liksom alltid en masse som gjør det helt umulig å holde hodet over vannet

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...