Gå til innhold

Nabogutten mye alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sønnen min leker mye hos naboen. De er 10 år og 11 år. Nå kom sønnen min hjem og spurte om kameraten kunne få spise middag hos oss, for han hadde ikke middag.  Spurte hvor moren var, og hun kom ikke hjem før 10 ikveld. Jeg reagerte veldig på dette? Hun er ikke i arbeid og vurderer å ringe henne og høre om hun trenger hjelp?

Det er ikke første gang han er helt alene hjemme heller, sønnen min er ofte sjalu på han for han får være alene hjemme. Er det virkelig blitt vanlig dette her? 😳

Anonymkode: 13e21...84c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig. Men en moden 11 åring bør kunne klare å være hjemme til kl 22 en og annen gang i ny og ne.

Anonymkode: 170e1...97f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å la 10-åringer være hjemme alene til klokka 22 om kvelden.

Ja, jeg synes du skal ta kontakt med mor, og si at du ble bekymret for at gutten var hjemme alene så sent.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det høres urovekkende ut. Skal han som 10/11 åring lage middag til seg selv?

Jeg hadde hørt med gutten hvor moren hans er og om hun ikke har laget noe mat klart til han. Om hun har en god grunn, som hun mest sannsynlig har,  så kan du si at du mer enn gjerne kan hjelpe henne om hun trenger det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Være hjemme selv er vel ingen problem, så lenge barnet selv er trygg med det. Men jeg hadde fiksa mat da som kan varmes opp lett.

Min 10 åring kan forsåvidt lage pasta og havregrøt selv. Og steke opp ferdigretter.

• Liker 1
Skrevet
tutu11 skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det høres urovekkende ut. Skal han som 10/11 åring lage middag til seg selv?

Jeg hadde hørt med gutten hvor moren hans er og om hun ikke har laget noe mat klart til han. Om hun har en god grunn, som hun mest sannsynlig har,  så kan du si at du mer enn gjerne kan hjelpe henne om hun trenger det.

En 10/11 åring bør kunne klare å finne seg mat selv. Om det ikke er middag den dagen, så kanskje spise ostesmørbrød? Skiver, havregryn, etc?

Anonymkode: 170e1...97f

• Liker 1
Skrevet

Er vel tydelig at denne ungen ikke klarer seg selv hvis han ikke får i seg mat når han er alene... bedre å varsle/undersøke en gang for mye, enn og ikke bry seg.

Anonymkode: 30bca...fb4

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Sønnen min leker mye hos naboen. De er 10 år og 11 år. Nå kom sønnen min hjem og spurte om kameraten kunne få spise middag hos oss, for han hadde ikke middag.  Spurte hvor moren var, og hun kom ikke hjem før 10 ikveld. Jeg reagerte veldig på dette? Hun er ikke i arbeid og vurderer å ringe henne og høre om hun trenger hjelp?

Det er ikke første gang han er helt alene hjemme heller, sønnen min er ofte sjalu på han for han får være alene hjemme. Er det virkelig blitt vanlig dette her? 😳

Jeg hadde ringt henne og spurt litt. Kanskje de har utfordringer som de ikke vil snakke om? Har hun jobb? Hbor er faren? 

Anonymkode: 5d62d...55e

Skrevet

Hvis du begynner å hjelpe må du være klar for å stå i det en stund.

Anonymkode: 4cf8a...c70

Skrevet

En 11åring klarer seg fint alene til kvelden.

Min 7åring og 9åring er ofte alene i 4t. Endten sammen eller hver for seg (hvis en av dem skal noe annet). Kommer hjem fra skolen, finner seg mat, gjør lekser. Gjør seg klar til fritidsaktiviteter og kommer seg på dem selv. Det samme gjør mange av nabobarna på samme alder.

9åringen kan fint vært alene til kl 20 ved spesielle anledninger (f.eks en gang vi måtte kjøre minsten til legevakt).

Jeg tenker det er viktig å skille mellom at ungen ikke har mat eller ikke har middag. Dem klarer seg uten middag en dag, så lenge dem har mat. Og en 11åring klarer å finne seg mat selv. Min 7åring har funnet seg mat etter skolen hver dag i over ett år. Endten skive med pålegg, eller en tallerken med gryn og melk.

Da jeg var 13 var jeg og broren min (16) alene hele helger. Da jeg var 15 var jeg alene hele uker om sommeren.

Anonymkode: f41cc...df2

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En 11åring klarer seg fint alene til kvelden.

Min 7åring og 9åring er ofte alene i 4t. Endten sammen eller hver for seg (hvis en av dem skal noe annet). Kommer hjem fra skolen, finner seg mat, gjør lekser. Gjør seg klar til fritidsaktiviteter og kommer seg på dem selv. Det samme gjør mange av nabobarna på samme alder.

9åringen kan fint vært alene til kl 20 ved spesielle anledninger (f.eks en gang vi måtte kjøre minsten til legevakt).

Jeg tenker det er viktig å skille mellom at ungen ikke har mat eller ikke har middag. Dem klarer seg uten middag en dag, så lenge dem har mat. Og en 11åring klarer å finne seg mat selv. Min 7åring har funnet seg mat etter skolen hver dag i over ett år. Endten skive med pålegg, eller en tallerken med gryn og melk.

Da jeg var 13 var jeg og broren min (16) alene hele helger. Da jeg var 15 var jeg alene hele uker om sommeren.

Selv om det gikk bra, er det ikke dermed sagt det er bra. Å la en 15-åring være hjemme alene i ukesvis på sommeren er virkelig ikke bra.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, Grüner said:

Selv om det gikk bra, er det ikke dermed sagt det er bra. Å la en 15-åring være hjemme alene i ukesvis på sommeren er virkelig ikke bra.

For det første er det forskjell på «ukesvis» og «hele uker».

For det andre handler dette om en 11åring som er alene på dagtid i ukedager, ikke 15åringer. Jeg brukte det for å sette det litt i perspektiv. Jeg sa aldri at det er greit at 13åringer er alene hele helger eller at 15åringer er alene hele uker. Men at en 11åring fint klarer seg alene hjemme en dag. Hvis jeg klarte meg alene ei helg som 13åring burde en 11åring hvertfall klare en dag. Og selv 7 og 9åringen min klarer en dag alene.

Skrevet
Grüner skrev (13 minutter siden):

Men hva er det som ikke er bra? Der jeg kommer fra må alle flytte på hybel for å gå på videregående skole det året de fyller 16, og mange har gjerne sommerjobb fra de er 13, og tilbringer ferien adskilt fra familien, og dette er god trening til hybellivet 

Anonymkode: c7eeb...7a3

• Liker 1
Skrevet

Det er stor forskjell på barn, min 7-åring tør ikke å være hjemme alene 30 min en gang. Jeg hadde heller ikke latt min selvstendige 10-åring vært alene hjemme så mange timer på kvelden om det ikke var helt krise.

Anonymkode: 2ca52...0a3

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det har vel heller blitt uvanlig, og det er derfor du reagerer. Før var unger hjemme alene stadig vekk, i dag har man barnevakt til 16-åringer, for å sette det på spissen.

En 11-åring klarer seg fint hjemme alene til kl. 22. Dersom det er en engangshendelse/noe som skjer sjelden, er det null problem. Dersom det er noe som skjer ofte, er det vel ikke optimalt, men ikke noe å ringe barnevernet for (hvis det er det du lurer på?).

Endret av Anonymus Notarius
Skrevet
tutu11 skrev (54 minutter siden):

Min 11åringe gutt lager seg ofte mat når han kommmer hjem fra skolen. Riktig nok enkle ting som stekt egg, nudler, steke pizza og slikt - jeg ser på det som som mer uvanlig at 11åringer ikke klarer å lage seg mat. 

Det som er her er jo at han sier han ikke har mat - og det er jo absolutt urovekkende. 

Jeg ville ringt mor og sjekket. For alt du vet, så kan det være en skrøne fra gutten sin side, for å få spise middag hos dere.

Anonymkode: a7912...c37

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan fint lage noe enkle retter i den alderen😊 men jeg vokste opp ganske fattig og sa ofte at jeg ikke orket å lage mat eller glemte nista får jeg syntes det var flaut å ikke ha mat i hus 😊 så lenge du å mora snakker fint sammen hadde jeg bare spurt hvordan det går og sagt hva som skjedde 😊

Anonymkode: ecc78...731

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel tydelig at denne ungen ikke klarer seg selv hvis han ikke får i seg mat når han er alene... bedre å varsle/undersøke en gang for mye, enn og ikke bry seg.

Anonymkode: 30bca...fb4

Men gidder ungen å lage mat er det store spørsmålet?

Mitt barn på 11 kan fint være hjemme til 22. Hun klarer fint å lage mange retter. Men det kommer helt annpå om hun gidder 🙄

Så ikke døm før man faktisk veit hva ungen kan og ikke gidder å gjøre.

Anonymkode: 91c7a...a64

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du har kapasitet så ville jeg tilbudt mora om at han kan være hos dere til hun kommer hjem disse sene kveldene... 

Anonymkode: 90fca...c8e

Skrevet

Min 12-åring er ofte hjemme alene til kl. 23 når jeg jobber kveld. I starten ba jeg nabo om å holde oppsyn, så barnet var ikke helt overlatt til seg selv. Jeg pleier å lage middag før jeg drar, eller så har jeg kjøpt inn noe som barnet klarer å lage selv. Enkelte barn er mer selvstendige enn du skulle tro, fordi de er nødt til det. 

At gutten er ofte alene, kan ha mange årsaker. Men at han "sulter", er jo ikke greit. Ville prøvd å få dialog med mor, for å finne ut mer om det.

Anonymkode: d77e9...0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...