Gå til innhold

Jan-Egil "Bamsegutt" Granfoss

kaarebjarne

Anbefalte innlegg

bullehurk skrev (19 minutter siden):

Håper det er Bjerkreim, så kan han slå seg sammen med han andre pr-kåte tullingen de har der nede .... Arvid "et-eller-annet".

Arvid han så jeg et TV program ut. Han er da ingen tulling,mer en bygde original. Leier ut festlokaler osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bullehurk skrev (39 minutter siden):

Håper det er Bjerkreim, så kan han slå seg sammen med han andre pr-kåte tullingen de har der nede .... Arvid "et-eller-annet".

Arvid Mæland er en oppegående type :)

Men Jan-Egil med familie har kjøpt bolig på Moi i Rogaland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (1 time siden):

Nei, synes utfallet av Spleisen medførte en bedring av familiens livssituasjon.

På hvilken måte?

En filippinsk gutt bor nå i en rønne i et fremmed land uten andre enn sin mor å støtte seg på som for øvrig også er alene i et fremmed land. Hva gjør at du mener de ikke hadde det bedre der de var? 

Endret av Rotemor
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (30 minutter siden):

På hvilken måte?

En filippinsk gutt bor nå i en rønne i et fremmed land uten andre enn sin mor å støtte seg på som for øvrig også er alene i et fremmed land. Hva gjør at du mener de ikke hadde det bedre der de var? 

Jeg tar det for gitt at de involverte følges opp av offentlige myndigheter hvis behov skulle melde seg. Jeg kjenner ikke til hvorvidt det er korrekt at familien ikke har personer rundt seg som støtter og hjelper de i forbindelse med etableringen her i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (24 minutter siden):

Jeg tar det for gitt at de involverte følges opp av offentlige myndigheter hvis behov skulle melde seg. Jeg kjenner ikke til hvorvidt det er korrekt at familien ikke har personer rundt seg som støtter og hjelper de i forbindelse med etableringen her i landet.

Altså at barnevernet eller andre instanser blir varslet og involvert? Vi vet jo hvordan JE reagerer på offentlige instanser. Det har tydelig ikke endret seg, så det er opplagt at det ikke hjelper den unge gutten. Har du sett programmet så vet du at det ikke er noe nettverk rundt dem. 
Å lære seg et språk som 14-åring kan være utfordrende, men her kan man også legge til en bakgrunn med svært ressurssvake foreldre og en nærmest narsissistisk far.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (28 minutter siden):

Sønnen kan ikke norsk. Han forstår dårlig engelsk. Han ble ikke sendt på skole de siste årene. Hvordan skal han klare å få seg et nettverk i Norge? I følge serien så ønsket han ikke en gang å dra hit. Der hadde han venner, morens familie og nettverk. Å tro at alle skal få det bedre om de rykkes opp fra hjemlandet sitt og plasseres i Norge er utrolig naivt.

• Liker 14
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Octo
Arne Tiholt skrev (7 timer siden):

Filippinsk tenåring skal finne seg venner og nettverk på Moi 😂 

Hvorfor latterliggjør du en mindreårig? 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octo skrev (4 timer siden):

Det var ikke det vedkommende gjorde.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Octo
Snublefot62 skrev (41 minutter siden):

Det var ikke det vedkommende gjorde.

Arne Tiholt skrev (12 timer siden):

Filippinsk tenåring skal finne seg venner og nettverk på Moi 😂 

Nei vel, hvordan tolker du denne 😂😂😂 da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octo skrev (5 minutter siden):

Nei vel, hvordan tolker du denne 😂😂😂 da? 

Kritikk av valg av bosted.

Moi er et lite sted og de har kjøpt midt i «sentrum». Alle vet at å bosette seg og få venner på slike steder er ekstremt vanskelig for en etnisk norsk ungdom. Med bagasjen det er snakk om her og språkutfordringer så sier det seg selv at dette kan bli krise.

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Kritikk av valg av bosted.

Moi er et lite sted og de har kjøpt midt i «sentrum». Alle vet at å bosette seg og få venner på slike steder er ekstremt vanskelig for en etnisk norsk ungdom. Med bagasjen det er snakk om her og språkutfordringer så sier det seg selv at dette kan bli krise.

Og i tillegg vet alle at faren er en gris uten økonomisk forståelse som har forgrepet seg på barn. Jeg tenker også at sønnen sikkert hadde hatt det bedre i Filippinene. 

Det hadde også vært interessant å se hvorfor de ikke hadde råd til å sende sønnen på gratis skole. Hadde Tore Strømøy faktisk gjort litt journalistisk arbeid i denne saken hadde det nok ikke vært mange som vippset. Virker som han bare stolte blindt på hva denne mannen sa, og kastet seg over alle "syndebukkene". 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (9 minutter siden):

Og i tillegg vet alle at faren er en gris uten økonomisk forståelse som har forgrepet seg på barn. Jeg tenker også at sønnen sikkert hadde hatt det bedre i Filippinene. 

Det hadde også vært interessant å se hvorfor de ikke hadde råd til å sende sønnen på gratis skole. Hadde Tore Strømøy faktisk gjort litt journalistisk arbeid i denne saken hadde det nok ikke vært mange som vippset. Virker som han bare stolte blindt på hva denne mannen sa, og kastet seg over alle "syndebukkene". 

Jeg anser det som en usannsynlighet at Jan-Egil har evnet å lure Tore på noen som helst måte. Du ser jo ganske tydelig i serien at han har et veldig enkelt ordforråd og sliter med kompliserte forklaringer, og når noe må formuleres trenger han "lang" tenketid.

I tillegg har Tore en lang karriere bak seg hvor han har truffet alle typer mennesker i alle typer skjebner og livsfaser.

At Jan-Egil da har klart å få Tore til å tro på den historien vi får servert? Nei det er svært lite sannsynlig.

Det jeg derimot tror har skjedd er at Tore har tenkt at dette er en god historie som får minst like mye interesse og sympati som Agnes-saken han lagde før dette. Trist skjebne som alle har snudd ryggen til. Men så har Tore etterhvert sett at det prosjektet han fikk ledelsen til å gå for og bruke penger på, ikke helt stemte slik han solgte inn. Og derfor har han måttet gå inn og regissere narrativet og få Jan-Egil til å bekrefte den versjonen Tore har kokt sammen.

For det er ganske åpenbart at den historien Jan-Egil faktisk har er en helt annen enn det som blir vist i Bamsegutt. Og det er mange kritiske spørsmål de fleste oppegående lurer på hvorfor Tore ikke spør, som BURDE vært spurt. Som blant annet du skriver her. Hvordan kan man ikke ha råd til å sende barnet sitt på en gratis skole? En del av det svaret har andre vært inne på og det kan være kostnadene til utstyr, uniform og transport (jeg vet ikke om det stemmer men det ble nevnt av noen). Men da blir oppfølgingsspørsmålet hvor mye er det nå snakk om egentlig i året og hvorfor holder ikke utbetalingene fra NAV til dette når landet ellers er et rimelig land å bo i? "Hvorfor strekker ikke pengene til"-spørsmålet blir jo aldri spurt.

Men nå har jo NRK stukket hodet i sanden til støvet har lagt seg. De får kritikk men få konsekvenser over det. Tore sitter igjen bak låste dører og sutrer til media over angst etter serien. Og folk har allerede begynt å samle sympati for Tore. Så når Tore da får timet det rett så står han frem i en ny setting og får enormt mye positiv oppmerksomhet som den sterke Tore som ikke lar seg knekke av ulvene.

I mens sitter Jan-Egil med familie i et kaldt hus de ikke har råd til å beholde med et enda mindre nettverk for kone og barn enn før. Isolert på lille Moi hvor alle vet hvem de er, hva som har skjedd og følger de med argusøyne fra de går ut døren til de er hjemme igjen.

Det er de som må betale prisen her. S***an jeg blir provosert.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Jeg anser det som en usannsynlighet at Jan-Egil har evnet å lure Tore på noen som helst måte. Du ser jo ganske tydelig i serien at han har et veldig enkelt ordforråd og sliter med kompliserte forklaringer, og når noe må formuleres trenger han "lang" tenketid.

I tillegg har Tore en lang karriere bak seg hvor han har truffet alle typer mennesker i alle typer skjebner og livsfaser.

At Jan-Egil da har klart å få Tore til å tro på den historien vi får servert? Nei det er svært lite sannsynlig.

Det jeg derimot tror har skjedd er at Tore har tenkt at dette er en god historie som får minst like mye interesse og sympati som Agnes-saken han lagde før dette. Trist skjebne som alle har snudd ryggen til. Men så har Tore etterhvert sett at det prosjektet han fikk ledelsen til å gå for og bruke penger på, ikke helt stemte slik han solgte inn. Og derfor har han måttet gå inn og regissere narrativet og få Jan-Egil til å bekrefte den versjonen Tore har kokt sammen.

For det er ganske åpenbart at den historien Jan-Egil faktisk har er en helt annen enn det som blir vist i Bamsegutt. Og det er mange kritiske spørsmål de fleste oppegående lurer på hvorfor Tore ikke spør, som BURDE vært spurt. Som blant annet du skriver her. Hvordan kan man ikke ha råd til å sende barnet sitt på en gratis skole? En del av det svaret har andre vært inne på og det kan være kostnadene til utstyr, uniform og transport (jeg vet ikke om det stemmer men det ble nevnt av noen). Men da blir oppfølgingsspørsmålet hvor mye er det nå snakk om egentlig i året og hvorfor holder ikke utbetalingene fra NAV til dette når landet ellers er et rimelig land å bo i? "Hvorfor strekker ikke pengene til"-spørsmålet blir jo aldri spurt.

Men nå har jo NRK stukket hodet i sanden til støvet har lagt seg. De får kritikk men få konsekvenser over det. Tore sitter igjen bak låste dører og sutrer til media over angst etter serien. Og folk har allerede begynt å samle sympati for Tore. Så når Tore da får timet det rett så står han frem i en ny setting og får enormt mye positiv oppmerksomhet som den sterke Tore som ikke lar seg knekke av ulvene.

I mens sitter Jan-Egil med familie i et kaldt hus de ikke har råd til å beholde med et enda mindre nettverk for kone og barn enn før. Isolert på lille Moi hvor alle vet hvem de er, hva som har skjedd og følger de med argusøyne fra de går ut døren til de er hjemme igjen.

Meget godt oppsummert 👍

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (5 minutter siden):

Meget godt oppsummert 👍

Enig Hannah80  var spennende program gikk vel enten på Lørdagskvelden og eller Søndagskvelden så første episode i 1996 var vel Lørdagskvelden tipper jeg for så på Søndagsåpent med Egil Svartdahl på Søndagene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Octo said:

Jeg ler av situasjonen og tettstedet Moi

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Jeg ble steikt forbannet da jeg så at TS fortalte at han selv folte seg som et krigsoffer :bond:

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiseTV skrev (På 24.2.2024 den 7.51):

Er det mulig å få sett alle episodene nå?

Etter all oppmerksomheten serien fikk etter kanselleringen, ville "alle" se den, slik at "Ingen elsker Bamsegutt" begynte å leve sitt eget liv på nett godt hjulpet av Reddit, og man kan spørre seg hvorfor ikke NRK heller ville sende en oppdatert, redigert utgave av serien for å forhindre spredning av originalen.

For det at NRK har fjernet dette fra nettarkivet sitt, har ingen praktisk betydning for tilgjengelighet bortsett fra at NRK kan forsvare seg med at de har tatt dette ned; når man søker etter "bamsegutt" på eksempelvis en søkemotor som DuckDuckGo, forstår man at serien er like tilgjengelig nå som om den lå på NRK-s egne sider.

Hadde man redigert originalen, kunne en oppdatert utgave av "Ingen elsker Bamsegutt" være det folk fikk se idag - i stedet er den originale serien sikret et evig digitalt liv, og streames åpent på nett i tillegg til å ha blitt kopiert til utallige harddisker.

Hvis man ikke ville at folk skulle se dette, burde NRK ha revurdert serien før de publiserte den.

Nå er det altfor, altfor sent.

Endret av - Brian
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten skrev om Bamsegutt-dokumentaren i går. https://www.aftenposten.no/kultur/i/69xg8e/nrks-bamsegutt-dokumentar-skal-opp-i-pfu-dette-er-faktapaastandene-de-ikke-vil-kommentere

Det er nok bak betalingsmur, men man kan lytte til saken. Aftenposten har sjekket flere av påstandene i dokumentaren, og kommet frem til følgende:

Familien til Jan-Egil flyktet ikke til Filippinene pga hendelser på fødestuen. De hadde planlagt å reise dit alt før fødselen.

Jan-Egil fikk ikke utbetalt for lite fra NAV. Dokumentaren sa at de fikk 13.500 kr utbetalt i måneden. Det reelle beløpet var 17.500. Dette er det dobbelte av hva sykepleiere får i Filippinene og lije mye som en lege får i hovedstaden.

Familien bodde ikke i en slum. Området var ikke et slumområde og huset var middelklassestandard.   

NRK vil ikke svare på hvilke undersøkelser de gjorde i forkant av dokumentaren.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (12 minutter siden):

Aftenposten skrev om Bamsegutt-dokumentaren i går. https://www.aftenposten.no/kultur/i/69xg8e/nrks-bamsegutt-dokumentar-skal-opp-i-pfu-dette-er-faktapaastandene-de-ikke-vil-kommentere

Det er nok bak betalingsmur, men man kan lytte til saken. Aftenposten har sjekket flere av påstandene i dokumentaren, og kommet frem til følgende:

Familien til Jan-Egil flyktet ikke til Filippinene pga hendelser på fødestuen. De hadde planlagt å reise dit alt før fødselen.

Jan-Egil fikk ikke utbetalt for lite fra NAV. Dokumentaren sa at de fikk 13.500 kr utbetalt i måneden. Det reelle beløpet var 17.500. Dette er det dobbelte av hva sykepleiere får i Filippinene og lije mye som en lege får i hovedstaden.

Familien bodde ikke i en slum. Området var ikke et slumområde og huset var middelklassestandard.   

NRK vil ikke svare på hvilke undersøkelser de gjorde i forkant av dokumentaren.

Aftenposten 👏

Et av de viktigste etikk-kravene til pressen er at man skal kontrollere at opplysningene man viderebringer, er korrekte.

Disse prinsippene er blant dem NRK og dokumentaren «Ingen elsker Bamsegutt» skal vurderes opp mot på onsdag denne uken. Da skal dokumentaren opp i pressens eget kontrollorgan, PFU.

NRK har allerede innrømmet at de brøt med god presseskikk da de ikke omtalte overgrepsdommen mot dokumentarens hovedperson, som er kjent som «Bamsegutt». NRK avpubliserte serien etter at dette ble kjent.

I tillegg har Aftenposten funnet en rekke andre opplysninger som NRK ikke har dokumentert eller hentet inn svar på.

Dette er noen av dem:

Økonomi og trygd
Hovedpersonens økonomi blir mye omtalt i serien. Mannen i 60-årene sier blant annet at han har fått utbetalt 13.900 kroner i måneden fra Nav.

Dette stemmer ikke med ligningstallene. De viser at hans bruttoinntekt har vært mellom 250.000 kroner og 275.000 kroner i året de siste fem årene.

I et dokument man så vidt kan se i serien, fremgår det at han ved ett tilfelle får rundt 17.500 kroner utbetalt. Dette stemmer bedre med de offisielle tallene.

Ifølge Arbeids- og velferdsdirektoratet vil minste utbetaling av uføretrygd, hvis kildeskatt på 15 prosent og trygdeavgift er trukket fra, være på ca. 17.500 kroner i måneden.

ANNONSE
ANNONSE FRA KONGSBERG GRUPPEN
Alt er i rute for "havets Tesla"
NRK ønsker ikke å svare på hvilke undersøkelser de har gjort om dette, fordi serien ikke lenger er tilgjengelig. Les hele svaret til NRK nederst i saken.

For lite å leve av?
NRK videreformidler at trygden ikke er tilstrekkelig til livsopphold på Filippinene.

Det er feil, ifølge kilder Aftenposten har snakket med.

Sjømannsprest på Filippinene, Stein Vangen, sier til Aftenposten at 17.500 kroner er høy lønn på Filippinene. Prisnivået er langt under det norske.

– 17.500 er minst like mye som to sykepleiere tjener, og på nivå med lønnen til for eksempel en tannlege i hovedstaden Manila, sier han.

NRK ønsker ikke å svare på hvilke undersøkelser de har gjort om dette.

61-åringen er blitt forelagt hele denne artikkelen i forkant av publisering, via sin advokat Leif Strøm. Han ønsker ikke å kommentere saken. Strøm sier til Aftenposten at NRK-dokumentaren også har vært positiv for hans klient.

– Det er jo helt klart enkelte ting man kan se er kritikkverdig i presseetiske sammenheng. Men hvis dette hadde vært en stilren og perfekt dokumentar, hadde den neppe vakt samme oppmerksomhet. Oppmerksomheten hadde en positiv effekt for «Bamsegutt», fordi han kom hjem, sier Leif Strøm.

Fakta
Ingen klage fra Nav
Det er Elin Floberghagen, Norsk Presseforbunds generalsekretær, som har klaget inn NRK for brudd på Vær varsom-plakaten.

Ikke mulig å gå på skole?
I dokumentaren hevdes det at familien ikke har råd til at sønnen kan gå på skole etter at de mistet barnetillegget i trygden. Dette til tross for at det er gratis offentlig skole på Filippinene. Dette blir ikke nevnt i dokumentaren.

Sviktet av Nav?
I dokumentaren hevdes det flere ganger at Nav har utbetalt for lite penger, og at de ikke vil hjelpe familien.

Dette dokumenteres ikke i serien.

Det fremgår derimot at Nav har hatt omfattende kommunikasjon med «Bamsegutt», og NAV-ansatte forteller om utfordringer og trusler i den sammenhengen. Han innrømmer å ha fremsatt trusler.

NRKs ledelse har beklaget at de ikke omtalte overgrepsdommen mot 61-åringen. 

Flukten fra barnevernet
I tredje episode hevdes det at en bekymringsmelding til barnevernet førte til at familien forlot Norge.

Meldingen kom etter en hendelse på fødestuen.

I selve bekymringsmeldingen som er filmet i dokumentaren, står det imidlertid at «Bamsegutt» og hans filippinske kone hadde planlagt å flytte til Filippinene allerede før de var på fødestuen.

Bodde familien i en slum?
I dokumentaren hevdes det at familien «er fastlåst i en slumby».

Sjømannsprest Svein Vangen sier til Aftenposten at Cordova i Cebu ikke er en slum. Han kjenner området godt.

– Hvis man bor i en murbygning som er en firemannsbolig, er det middelklassenivå og over snittet av det folk i Cordova bor i, sier han til Aftenposten.

– Permanent avpublisert
I en e-post til Aftenposten skriver NRK at «Ingen elsker Bamsegutt» ble avpublisert for flere måneder siden, og at serien ikke vil bli publisert på ny.

– Vi kan ikke se noen god grunn til å gå inn og svare på konkrete spørsmål om innholdet i redaksjonelt materiale som er permanent avpublisert, ut over klagepunktene som skal behandles av PFU, skriver NRK.

Svaret er sendt til Aftenposten av etikkredaktør Per Arne Kalbakk på vegne av Marius Lillelien og Eivind Undrum Jacobsen i Distriktsdivisjonen i NRK.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...