Gå til innhold

Mulig å beskytte bremsene minne mot rust?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen skal stå parkert utendørs nå over vinteren, mens jeg reiser til syden for noen måneder. Er det noe jeg kan gjøre for å beskytte bremsene mot å rustne? Noe jeg kan smøre på eller dekke til med? Er det noe som kan gjøres?

Eller må jeg bare forvente at de er gjennomrustet når jeg kommer tilbake?

Anonymkode: f5c9c...aff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fint lite du får gjort for ikke å ta av ett og ett hjul og dekke de inn med plastposer før du setter på hjulene igjen må ikke finne på og bruke olje fett lanolin etc etc selv benytter jeg coatede bremseskiver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

selv benytter jeg coatede bremseskiver 

Skivene er jo ikke coated der hvor klossene tar, og det er der problemet med rust er. Hjelper jo ikke at skivene har coating der skiva møter navet og felgen🙄

Anonymkode: cb120...149

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ikke bilen min på 4 måneder etter 2 kjøreturer var rusta borte på anleggsflaten bruker ikke blanke skiver lenger mulig du får tak i coating som du kan bruke på anleggsflaten ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare bremseskivenes del hvor klossene tar vi prater om, og da hjelper ingen ting. Du får bare bremse litt hardt når du kommer tilbake så går det nok bra. 

Anonymkode: ef345...027

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det å dekke bilen hjelpe? 

Jeg ville uansett kjørt en lang tur når du kommer hjem igjen, og legge inn et par-fire KRAFTIGE nedbremsninger. 

Anonymkode: 19af0...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylle bilen godt med ferskvann under og i hjulbuer før du hensetter den så slipper du i det minste at den har et saltlag på seg.

Anonymkode: 77808...406

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. vaske bilen med rent vann, få av salt osv.

2. Ha bilen i gerasjen og fjern hjulene.

3. sett en varm vifter mot skivene så lenge bilen er parkert, for å unngå fuktighet

4. Kjøp en shakrasøyle og plasser den ikke lenger enn 1 meter fra bilen

5. eventuelt kan det være hensiktsmessig å velsigne bilen og skivene av presten lokalt.

6. Husk også at gerasjen burde ha glassport mit sør, slik at solen kan hjelpe til med varme på dagen, litt bedre for strømregningen. Men det er ikke et krav.

7. Alternativt går det også an å avmontere skivene og plassere de inne i huset ved siden av en jesusstatue. Her er det viktig at ingen andre kors er på rommet og at jesus ser direkte på skivene forran seg.

Off .. eller bare å trykke på bremsen litt kraftig et par ganger iblant.

Alle som de vil.

Anonymkode: c2291...521

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et par tre kraftige nedbremsinger for å løsne rust. Vask hele bilen og området rundt bremsene og ta et par nedbremsinger til slutt. Står den parkert uten salt på og i seg i noen mnd skal metallet tåle dette. Det er saltet som ødelegger og fremskynder rust. 

Anonymkode: fce35...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...