Gå til innhold

Er Nordpolen og sør Polen samme "sted"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men ikke sør til nord? 

Anonymkode: e3ba8...45c

Hæ?? Hva mener du egentlig? Missforstår vi spørsmåla dine?

Hvis du står på Nordpolen og ser i rettning sør så vil du jo kunne dra til Sydpolen, og motsatt . Fra syd/sør til nord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tenker sikkert at fordi jorda er rund  kan man reise rundt jorda nord-sør som slik som Man kan øst-vest.

Men jorda har altså en topp og en bunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Men ikke sør til nord? 

Hvis du står på sørpolen er nord den eneste retningen du kan dra i. Uansett hvilken vei du snur deg ser du mot nord.

Det kan bli forvirrende å tenke på siden vi vet at vi kan dra østover eller vestover i uendelig lang tid, vi kommer bare rundt. Men nord og sør viser ikke bare til retninger, men til faktiske steder på planeten.

Anonymkode: 92a29...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Verdens dummeste spørsmål men ser på kartet og lurer på om sør og Nordpolen er samme sted? Om man snurrer verden rundt og dels reiser  fra sørpolen kommer man til Nordpolen ? 

Det er faktisk ikke et så dumt spørsmål når du ser på et kart i stedet for en globus. For med et kart vet du jo at når du kommer til enden av kartet, er du "tilbake igjen" på den andre siden. Et kart er i seg selv ganske misvisende når man skal se for seg Jorden.

Du kan se en globus på earth.google.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lurven said:

Noen tenker sikkert at fordi jorda er rund  kan man reise rundt jorda nord-sør som slik som Man kan øst-vest.

Men jorda har altså en topp og en bunn

Ikke helt, for opp og ned finnes ikke i verdensrommet. Jorda har derimot to poler som rotasjonsaksen går igjennom. Og står du på en av de geografiske polene, finnes det bare én himmelretning: sørover fra Nordpolen og nordover fra Sørpolen.

Lite tillegg: Jorda er rund som en biljardkule, så du kan fint reise jorda rundt den veien også, og det er blitt gjort:

https://en.wikipedia.org/wiki/Transglobe_Expedition

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Verdens dummeste spørsmål men ser på kartet og lurer på om sør og Nordpolen er samme sted? Om man snurrer verden rundt og dels reiser  fra sørpolen kommer man til Nordpolen ? 

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Disse setningene gir overhodet ingen mening, spesielt ikke den siste.

Ja det er mulig å reise fra et hvilket som helst sted på jorda til et hvilket som helst annet sted men det betyr da ikke at de er samme sted??

Er det mulig å få se et bilde av det kartet som inspirerer noen til å stille et slikt spørsmål?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Disse setningene gir overhodet ingen mening, spesielt ikke den siste.

Ja det er mulig å reise fra et hvilket som helst sted på jorda til et hvilket som helst annet sted men det betyr da ikke at de er samme sted??

Er det mulig å få se et bilde av det kartet som inspirerer noen til å stille et slikt spørsmål?

Noen har sovet i geografitimen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Enda en tulling said:

IMG-20231127-WA0008.thumb.jpg.d24929200edce29b86004fca9a462926.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

IMG-20231127-WA0008.thumb.jpg.d24929200edce29b86004fca9a462926.jpg

Ok takk, men vet ikke om jeg ble så mye klokere av dette. Den øverste grønne pila peker feil vei, den peker fra Nordpolen til Sydpolen. Men ja du kan reise uendelig mange ganger rundt jorda fra Nordpolen til Sydpolen til Nordpolen igjen osv, men de er da fortsatt ikke samme sted. De er (nesten) så langt fra hverandre det er mulig å komme og fortsatt være på jorda.

Tips: Skaff deg en globus.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ytterkantene på høyre og venstre side av et slikt kart så kan man jo «gå» over fra Russland til usa nesten, fordi kartet brettes jo rundt. Så ja, kan skjønne at noen kanskje tenker at det også går an i nord/sør-retningen 😆

Men TS, et flatt kart er ikke riktig bilde av hvordan jordkloden ser ut egentlig. Enig med de som sier du burde skaffe deg en globus, da ser du hvordan ting henger sammen 😄

Anonymkode: faf89...750

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt litt tid på å skjønne spørsmålet ditt, men jeg tror jeg har det nå.

Jorda vår er rund som en kule. Derfor burde alle kart vært runde, for å vise landene riktig, slik som en globus gjør. 

På globusen ser man helt riktig hvordan landene ligger i forhold til hverandre, hvor store de er, og hvilken form de har. Se på globusen under her. Nordpolen er på der globusen er festet oppe, og Sørpolen er på der globusen er festet nede.

Men det er fryktelig upraktisk med kuleformede kart, derfor lager man dem flate. Måten man gjør det på, er å putte jordkloden i en sylinder (som om vi puttet en ball inn i en dorull), også tegner av jordkloden på den sylinderen. Kartet blir helt riktig på midten, der ballen treffer dorullen. Men mer og mer feil til lenger ut man kommer begge veier. 

Det vanligste er å legge dorullen rundt ekvator, som du ser til venstre på  figuren under globusen. Da må skjøten, der man klipper opp dorullen, bli det samme stedet til høyre og venstre. Da blir kartet slik som den nest nederste bildet. På kartet ser det ut som det helt til venstre og det helt til høyre er langt fra hverandre, selv om det er samme sted. Mens det som blir opp og ned på kartet, er ytterkantene på dorullen, og altså langt fra hverandre i virkeligheten. 

Men man kunne like gjerne lagt dorullen rundt ballen den andre veien. Slik som du ser til høyre på bildet under globusen. Da er det linjen rundt Nordpolen og Sørpolen som blir mest riktig, og resten mer og mer feil utover. Når man tegner av jordkloden her, så blir kartet som det nederste bildet. Her ser du godt at NordPolen og Sørpolen ikke er samme sted. Men stedet øverst og nederst på kartet er der dorullen overlappet, og det er da samme sted øverst og nederst.

Ble det forståelig?

IMG_5842.jpeg

IMG_5839.jpeg

IMG_5840.jpeg

IMG_5841.jpeg

Endret av Hulderen
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 27.11.2023 den 0.35):

Vet ikke om jeg tør å si det her, men ok (mange år siden dette) 

Jeg sykepleier, hun hjelpepleier. Flott dame. Temaet kom opp i forb med at vi snakket om ferieplaner, og hun sa henslengt til en polsk kollega: « skal vel nordover dere i sommer»

Kollegaen: «Nordover?»

Dama: «Ja, til Polen?»

😂

Hvorfor syns du det var relevant for historien at du var sykepleier og at hun var hjelpepleier? 

Anonymkode: 0ef66...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 8.52):

Det er faktisk ikke et så dumt spørsmål når du ser på et kart i stedet for en globus. For med et kart vet du jo at når du kommer til enden av kartet, er du "tilbake igjen" på den andre siden. Et kart er i seg selv ganske misvisende når man skal se for seg Jorden.

Du kan se en globus på earth.google.com.

Jeg tenkte også at det var slik TS resonnerte. 

Anonymkode: 9bdff...d9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 0.20):

Du troller nå ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke poenget med å herje videre med ts når hun legger seg paddeflat og hintet til at spørsmålet kanskje var litt dumt.

Jeg har tidligere selv syntes det er litt forvirrende at både Nordpolen og Sydpolen er så kalde feks. Det logiske for meg at jo lengre sydover man kommer jo varmere. Så jeg kan faktisk skjønne i hvilke baner ts tenker:)

Ts, heldigvis så tar du deg ikke nær av mobbingen her, men mitt tips. Har du et spørsmål du mistenker kan være ‘for dumt for KG’ så er Google din venn;)

Anonymkode: ac709...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner misforståelsen.

På alle projeksjonskart man ser så er det jo slik at når man når kanten i øst og fortsetter så havner man på kanten i vest.

Anonymkode: e5737...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke poenget med å herje videre med ts når hun legger seg paddeflat og hintet til at spørsmålet kanskje var litt dumt.

Jeg har tidligere selv syntes det er litt forvirrende at både Nordpolen og Sydpolen er så kalde feks. Det logiske for meg at jo lengre sydover man kommer jo varmere. Så jeg kan faktisk skjønne i hvilke baner ts tenker:)

Ts, heldigvis så tar du deg ikke nær av mobbingen her, men mitt tips. Har du et spørsmål du mistenker kan være ‘for dumt for KG’ så er Google din venn;)

Anonymkode: ac709...3c7

Vi sier her i daglig tale at det blir varmere jo lenger sør man kommer - men det gjelder egentlig bare "jo nærmere ekvator" man kommer. Om man krysser ekvator og drar videre sørover derfra, så vil det gradvis bli kaldere igjen til man når Sørpolen.

Ved ekvator står solen høyt hele året, området får mer energi og blir dermed varmere enn i mer nordlige og sørlige strøk (for ekvator) hvor solens høyde varierer gjennom året.

Anonymkode: e3a03...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 1.07):

Jorda er ei kule som snurrer rundt sin egen akse.

I hver ende av den akse sitter det vi kaller en pol, en i sør og en i nord.

Så ja, om du er på Nordpolen og reiser rett fram, så vil du havne på Sørpolen :)

Anonymkode: 68aea...af1

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 1.08):

Men ikke sør til nord? 

Jo, det funker akkurat på samme måte i motsatt retning - om du står på Sørpolen og går rett fram i en retning havner du til slutt på Nordpolen :)

Står på Sørpolen er det nordover uansett hvilken vei du går. Står du på Nordpolen er det sørover uansett hvilken vei du går.

At jorda snurrer rundt sin egen akse er cluet her - og vi kaller hver ende av den aksen for henholdsvis nordpol og sørpol.

Anonymkode: 68aea...af1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...