Gå til innhold

Fysioterapeuter - ren svada?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min personlige erfaring med disse er at du går dit med et problem, og ender opp med to eller tre problemer. Jeg lurer veldig på hva det er de egentlig vet om kroppen bortsett fra hva musklene heter og hvor nervene går? De er flinke til å bruke lang tid på å "undersøke" deg, men de gjør akkurat de samme testene samme hva det er du sier du plages med, og du får like gjerne de samme idiotiske strikkøvelsene om du har vondt i en ankel eller nakken.

Er det på tide at fysioterapeauter mister status som kvalifisert helsepersonell, og heller bør regnes som massasjeterapeuter og andre kroppspleiere?

Anonymkode: db250...f79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hmm, blander du med kiropraktor nå?

Anonymkode: 9774a...063

Nei.

Anonymkode: db250...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på tide at folk slutter å trekke bastante og generaliserende konklusjoner om en stor gruppe utdannede mennesker og et fagfelt de ikke har satt seg inn i på grunnlag av egne begrensede erfaringer?

Jeg har gått til fysioterapeut fast to ganger i uka i flere år og vet ikke hvor jeg hadde vært uten henne, de timene er en viktig grunn til at jeg fungerer i hverdagen og har enorm betydning for helsen min, både den fysiske og den psykiske.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn for at fysioterapi er anerkjent på den måten det er. Mange med skader etter ulykker har stor hjelp av fysio, meg inkludert etter en ulykke

Anonymkode: d59a6...4d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daria said:

Er det på tide at folk slutter å trekke bastante og generaliserende konklusjoner om en stor gruppe utdannede mennesker og et fagfelt de ikke har satt seg inn i på grunnlag av egne begrensede erfaringer?

Jeg har gått til fysioterapeut fast to ganger i uka i flere år og vet ikke hvor jeg hadde vært uten henne, de timene er en viktig grunn til at jeg fungerer i hverdagen og har enorm betydning for helsen min, både den fysiske og den psykiske.

Så du går i behandling i årevis og påstår at det fungerer? Den var ny

Anonymkode: db250...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysioterapi er vel den mest seriøse trygge, og forskningsbaserte terapeuten, om sammenligner med kiropraktor o.l. 

Anonymkode: e605f...854

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min personlige erfaring med disse er at du går dit med et problem, og ender opp med to eller tre problemer. Jeg lurer veldig på hva det er de egentlig vet om kroppen bortsett fra hva musklene heter og hvor nervene går? De er flinke til å bruke lang tid på å "undersøke" deg, men de gjør akkurat de samme testene samme hva det er du sier du plages med, og du får like gjerne de samme idiotiske strikkøvelsene om du har vondt i en ankel eller nakken.

Er det på tide at fysioterapeauter mister status som kvalifisert helsepersonell, og heller bør regnes som massasjeterapeuter og andre kroppspleiere?

Anonymkode: db250...f79

Jeg har nok vært veldig uheldig med de fysioterapeutene jeg har vært hos. Fikk ikke noe hjelp, hun ene var spesielt elendig.

Jeg ga opp å få noe hjelp, etter å ha forsøkt flere forskjellige, på ulike steder. Hadde også gruppetrening med ei, hun var veldig frekk med enkelte i gruppa, og kjempehyggelig med andre, veldig lite profesjonell. 

Anonymkode: 9e932...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du går i behandling i årevis og påstår at det fungerer? Den var ny

Anonymkode: db250...f79

Du vet at det ikke er alt man blir frisk av? Som mange andre kronikere går jeg i regelmessig behandling for å forebygge, vedlikeholde og fungere best mulig - målet er ikke nødvendigvis å bli bedre, men å ikke bli verre.

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daria said:

Du vet at det ikke er alt man blir frisk av? Som mange andre kronikere går jeg i regelmessig behandling for å forebygge, vedlikeholde og fungere best mulig - målet er ikke nødvendigvis å bli bedre, men å ikke bli verre.

Så det finnes ikke bevis på at det fungerer for deg altså? Hvis målet er at noen ikke skal bli verre, er det mange som kommer til å lykkes med alle slags tvilsome metoder. Heksedoktorer er spesielt gode på slike ting.

Anonymkode: db250...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Min personlige erfaring med disse er at du går dit med et problem, og ender opp med to eller tre problemer. Jeg lurer veldig på hva det er de egentlig vet om kroppen bortsett fra hva musklene heter og hvor nervene går? De er flinke til å bruke lang tid på å "undersøke" deg, men de gjør akkurat de samme testene samme hva det er du sier du plages med, og du får like gjerne de samme idiotiske strikkøvelsene om du har vondt i en ankel eller nakken.

Er det på tide at fysioterapeauter mister status som kvalifisert helsepersonell, og heller bør regnes som massasjeterapeuter og andre kroppspleiere?

Anonymkode: db250...f79

Å? Konkret hvilke øvelser er det du får som skal hjelpe for både ankel eller nakke da?

Min erfaring med fysioterapeuter er at de gir gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det finnes ikke bevis på at det fungerer for deg altså? Hvis målet er at noen ikke skal bli verre, er det mange som kommer til å lykkes med alle slags tvilsome metoder. Heksedoktorer er spesielt gode på slike ting.

Anonymkode: db250...f79

Hva slags bevis ser du for deg? Et svært målrettet forskningsprosjekt utført på akkurat meg? Skriftlige uttalelser fra alle helsearbeidere jeg vært i kontakt med de siste årene, som har vært imponerende enstemmige i hvor bra dette er for meg? Min egen opplevelse av hvordan kroppen min reagerer på behandling kontra hvordan jeg har det i ferier og behandlingsfrie perioder? Eller for å spørre på en annen måte - hvorfor tror du så blindt på dine egne erfaringers allmenngyldighet, men ikke kan tro på at mine engang er gyldige for meg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ene fysioterapeuten jeg var til, ga meg beskjed om dette:

Så løfter du armen saaaaakte opp slik at den ligger horisontalt. Så senker du den saaaaakte ned igjen.

Etter det der sluttet jeg å gå til fysioterapeut og gikk til kiropraktor i stedet og hun klarte å få orden på armen min igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble påkjørt høsten 2008, fikk en relativt stor og traumatisk hjerneblødning pluss mer. Jeg lå i koma i tre måneder. Når jeg våknet fra koma kunne jeg ingenting, verken gå, spise, snakke, klare meg uten bleie  - også lystret ikke høyre side av kroppen meg. Uten fysioterapeut hadde jeg aldri kunne klart å lære meg å gå igjen. Høyre bein er to centimeter kortere fordi musklene alltid står i spenn. Høyre arm klarer jeg ikke rette ut helt fordi jeg har en kontraktur i den. Der muskelen skal slippe, der drar den istede. Og det slutter den aldri med. Om jeg ikke får behandling av fysioterapeut vil jeg bare bli verre, og ha mye mer smerter enn jeg vanligvis har. Og bli mer pleietrengende enn jeg er - altså en ekstra utgift for staten. Min fysio har spesialisert seg innenfor hjernen og dens funksjoner, og uten han hadde jeg ikke vært hvor jeg er i dag. Så ikke undervurder en fysioterapeut - spesielt ikke når du ikke vet hva de kan og hva som er deres jobb. Det at du har uflaks med en eller to, bør ikke bety at det gjelder for resten.

  • Liker 5
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, CMHuser said:

Jeg ble påkjørt høsten 2008, fikk en relativt stor og traumatisk hjerneblødning pluss mer. Jeg lå i koma i tre måneder. Når jeg våknet fra koma kunne jeg ingenting, verken gå, spise, snakke, klare meg uten bleie  - også lystret ikke høyre side av kroppen meg. Uten fysioterapeut hadde jeg aldri kunne klart å lære meg å gå igjen. Høyre bein er to centimeter kortere fordi musklene alltid står i spenn. Høyre arm klarer jeg ikke rette ut helt fordi jeg har en kontraktur i den. Der muskelen skal slippe, der drar den istede. Og det slutter den aldri med. Om jeg ikke får behandling av fysioterapeut vil jeg bare bli verre, og ha mye mer smerter enn jeg vanligvis har. Og bli mer pleietrengende enn jeg er - altså en ekstra utgift for staten. Min fysio har spesialisert seg innenfor hjernen og dens funksjoner, og uten han hadde jeg ikke vært hvor jeg er i dag. Så ikke undervurder en fysioterapeut - spesielt ikke når du ikke vet hva de kan og hva som er deres jobb. Det at du har uflaks med en eller to, bør ikke bety at det gjelder for resten.

Det er mange som forsvarer klarsynte også og insisterer på at de har hjulpet dem med å prate med sin døde mor. Det beviser ingenting. Fysioterapeuter er og blir liksom-helsepersonell og burde fratas autorisasjon som det. De bør ha samme status som massesjeterapeuter, personlige trenere og andre kroppspleiere.

Anonymkode: db250...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mange som forsvarer klarsynte også og insisterer på at de har hjulpet dem med å prate med sin døde mor. Det beviser ingenting. Fysioterapeuter er og blir liksom-helsepersonell og burde fratas autorisasjon som det. De bør ha samme status som massesjeterapeuter, personlige trenere og andre kroppspleiere.

Anonymkode: db250...f79

Du burde skaffe deg litt mer innsikt og erfaring før du uttaler deg.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange som forsvarer klarsynte også og insisterer på at de har hjulpet dem med å prate med sin døde mor. Det beviser ingenting. Fysioterapeuter er og blir liksom-helsepersonell og burde fratas autorisasjon som det. De bør ha samme status som massesjeterapeuter, personlige trenere og andre kroppspleiere.

Anonymkode: db250...f79

Og bare så du vet det - fysioterapi gjør vondt, så ikke sammenlign det med massasje overhodet.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentle reminder om at innlegget er postet i "skråblikk og generaliseringer" og at det derfor ikke akkurat legger opp til en… god, dyp og seriøs debatt…

Anonymkode: bb963...b44

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos flere fysioterapeuter og ikke opplevd å få hjelp av dem. Det har blitt veldig puslete og forsiktig, uten resultater. Men det betyr ikke at ingen andre for effekt av fysioterapi. Synes det blir veldig unyansert å skrive innlegg som hovedinnlegget her, ulike mennesker trenger ulike ting, og ulike behandlere.

Anonymkode: 9af6e...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...