Gå til innhold

Bekjemp vold mot kvinner

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Likestilling og syn på vold mot kvinner henger ikke nødvendigvis sammen. Man kan gjerne være FOR tradisjonell rollefordeling i heimen og samfunnet, og samtidig mene at kvinner ikke skal røres på en voldelig måte. Man kan også være FOR full likestilling, og samtidig mene at det er greit å denge kvinner, særlig fordi de er jo likestilt menn, så hvorfor er det verre å slå en kvinne enn å slå en mann.

Anonymkode: 54683...0ca

Om du går rundt og tenker at det er greit å denge kvinner, fordi de er likestilt menn, har du et problem. Det er jo ikke greit å denge noen uansett😅

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men folk er ikke gjengse. Utover og offer er faktiske personer, ikke konseptuelle gjennomsnittsskapninger. Det hjelper heller ikke noe særlig å være trent om du blir knivstukket eller skutt. Alle mennesker er skjøre, også gymrotter.

Anonymkode: 69867...562

GENERELT er kvinner svakere, mindre og har mindre muskelmasse enn menn. Så statistisk sett er det mye farligere for en kvinne å bli angrepet av en mann enn av en kvinne. Vi har svært sjeldent tilfeller med knivstikking og pistolskyting i Norge. Det meste av volden, også partnervold, foregår uten våpen. Og der kommer vi kvinner til kort når angrepet kommer fra en mann.

• Liker 5
Skrevet

Som mann forestill deg at alle andre menn potensielt seg kan være en som ønsker å seksuelt forgripe seg på deg. De aller fleste er sterkere enn deg. Hadde du følt deg trygg?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Andro skrev (På 25.11.2023 den 22.22):

Ikke argumenter som om det var en konkurranse.

Jeg tror du snubler litt når du i åpningsinnlegget skriver som om det var en konkurranse, og så oppfordrer til å ikke argumentere som det var en konkurranse. Kanskje er du ikke det delv bevisst, men måten du legger det frem påvirker nok svarene.

Ellers er jeg tilbøyelig til å være enig i at vold mot kvinner er et større problem og et annerledes problem som ofte krever en litt annen tilnærming. Samtidig kan det være verdt å spørre seg om denne ‘småskala’ forskjellen fordrer at en skiller på kjønn, eller om det er mer hensiktsmessig å rette seg mot typen vold og omstendighetene. 

Pippi Lotta skrev (På 25.11.2023 den 23.16):

Må alt bli en kamp om hvem som har det verst? Når tråden handler om dagen for å bekjempe vold mot kvinner, så er det ikke så rart at fokuset er på nettopp kvinner. Betyr jo ikke at vold mot menn er positivt. Men vold mot kvinner og menn forekommer vel ofte (ikke altid) i forskjelige situasjoner, da må det være lov å fokusere på en problematikken av gangen. 

For å svare på spørsmålet i tråden, jeg fikk ikke med meg at det var en dag. Så markerte det ikke på noen måte, men intresangt med denne tråden!

Antagelig ikke, men jeg tror diskusjonen fort vil bevege seg inn på hvem som har det verst når TS, som påpekt, gjør nettopp det til tema. 

Skrevet

Altså - dette er en spesifikk dag. Dermed ser whataboutism dumt ut. Som å løfte kvinnesaker på mannsdagen og omvendt. Det må gå an å forholde seg til en sak om gangen. Ikke alltid - men hva med! Men hva med! 

Anonymkode: cb3f4...ef0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
herzeleid skrev (26 minutter siden):

Jeg tror du snubler litt når du i åpningsinnlegget skriver som om det var en konkurranse, og så oppfordrer til å ikke argumentere som det var en konkurranse. Kanskje er du ikke det delv bevisst, men måten du legger det frem påvirker nok svarene.

Ellers er jeg tilbøyelig til å være enig i at vold mot kvinner er et større problem og et annerledes problem som ofte krever en litt annen tilnærming. Samtidig kan det være verdt å spørre seg om denne ‘småskala’ forskjellen fordrer at en skiller på kjønn, eller om det er mer hensiktsmessig å rette seg mot typen vold og omstendighetene. 

Antagelig ikke, men jeg tror diskusjonen fort vil bevege seg inn på hvem som har det verst når TS, som påpekt, gjør nettopp det til tema. 

I ÅPNINGSINNLEGGET? Det er da ikke min tråd. Jeg har heller aldri skrevet noe sted om at det var en konkurranse, eller skrytet over at jeg har vært med sååå mange menn. 

Problemet med å ikke skille på kjønn, er at volden er av forskjellig KARAKTER mot forskjellige kjønn. Partnervold utøvd av menn mot kvinner har sin hensikt å kue, undertrykke og "eie" kvinnen. Denne volden har tendens til å fortsette også ETTER bruddet - den eiesyke partneren godtar ikke bruddet, og fortsetter å kue eksen sin. Mye av volden mot kvinner er seksualisert, i motsetning fra menns vold mot menn. DERFOR bør man differensiere på kjønn, fordi utløsningsmekanismene for vold er forskjellige.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså - dette er en spesifikk dag. Dermed ser whataboutism dumt ut. Som å løfte kvinnesaker på mannsdagen og omvendt. Det må gå an å forholde seg til en sak om gangen. Ikke alltid - men hva med! Men hva med! 

Du har jo sikkert sett masse sutring fra menn på den internasjonale kvinnedagen om at menn må jo også ha rettigheter, bla bla bla. Du ser av en eller annen grunn ikke disse mennene rope høyt på mannsdagen. Toxic.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Generelt samfunnsproblem er at vold utøves av menn. Det har SELVFØLGELIG relevans. Ikke spill dum. Til og med du forstår at du som mann har mye bedre forutsetninger til å forsvare deg fra vold utøvd av en annen mann, enn en kvinne har. Kvinner flest er svakere, mindre eksplosive og mindre i størrelsen enn menn. Kvinner har også noe menn ikke har, altså kvinnelige kjønnsorganer. De løper derfor dobbel risiko ved vold - bli banket opp og bli voldtatt. 

At noen utføres av menn er ikke relevant i forhold til likestilling, heller ikke hvem som blir påvirket mest av gitt hendelse.

Likestilling betyr IKKE at vi skal rammes likt av hendelser eller at at atferden til kvinner og menn skal være lik!

Folk forstår vitterlig ikke hva likestilling er lenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

KG er et eksempel på at mange norske menn har forferdelig kvinnesyn. Så nei, vi lever ikke i tid med best kvinnesyn, dessverre. Partnervold eksisterte også i beste velgående før innvandringen begynte. Hva skylder du det på, da? Når en norsk mann denget sin norske kone i 1950? Det var heller ikke ulovlig å voldta sin egen kone tidligere, når landet for det meste var befolket av nordmenn. Hva sier du til det?

Selvsagt finnes det menn med forferdelig kvinnesyn, en finner også kvinner med forferdelig syn på menn. At du bruker det som argument for at det ikke er en av det beste tidene med tanke på kvinnesyn er historieløst. 
Jeg har heller aldri argumentert for at innvandrere står bak vold, men at de er ekstremt overrepresenterte i statistikken. 
Men kom med eksempler på historiske samfunn som kvinner har hatt det bedre med flere rettigheter og beskyttelse.

Skrevet
Memorangen skrev (3 timer siden):

Kan godt være at det var mer likestilling/bedre kvinnesyn eller hva man nå skal kalle det i steinalderen. Eller i vikingtiden. Eller andre tidsepoker og kulturer. Vi vet jo ikke det. Det er jo ingen grunn til at det IKKE skal være like rettigheter, det unaturlige er jo at det er det. 

Nei det stemmer ikke.
Tror du virkelig på dette selv? At kvinner hadde det bedre i steinalderen? Eller Vikingtiden?  
Det er sant at kvinner under Vikingtiden hadde flere rettigheter en sammenlignende samfunn, men dette er ikke i nærheten av hvordan det er i dagens samfunn. 

Det er absolutt grunn for at det ikke skal være slik, fra naturens side er det den sterkeste rett, det er ikke naturlig at alle skal ha like rettigheter, eller at en skal ta vare på det svakeste i samfunnet, dette er en mulighet som har vokst frem etter som sivilisasjonen har utviklet seg.
At noe er moralsk riktig er ikke det samme som at det er naturlig.
Om samfunnsstrukturen hadde kollapset i morgen som følge av en katastrofe så hadde det vert tilbake til "survival of the fittest".

Skrevet
Gregarious skrev (14 minutter siden):

At noen utføres av menn er ikke relevant i forhold til likestilling, heller ikke hvem som blir påvirket mest av gitt hendelse.

Likestilling betyr IKKE at vi skal rammes likt av hendelser eller at at atferden til kvinner og menn skal være lik!

Folk forstår vitterlig ikke hva likestilling er lenger. 

Jo det er det. I praksis er det ikke reell likestilling når kvinner blir utsatt for vold på grunnlag av at de er kvinner. 

Utdrag fra norsk leksikon.no: 

Et annet skille går mellom formell og reell likestilling. Formell likestilling vil si at alle etter loven har like rettigheter i samfunnet. Reell likestilling vil si at alle, uansett gruppetilhørighet eller personlige forhold, også i praksis har like muligheter til deltakelse og utvikling i samfunnet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gregarious skrev (1 minutt siden):

Nei det stemmer ikke.
Tror du virkelig på dette selv? At kvinner hadde det bedre i steinalderen? Eller Vikingtiden?  
Det er sant at kvinner under Vikingtiden hadde flere rettigheter en sammenlignende samfunn, men dette er ikke i nærheten av hvordan det er i dagens samfunn. 

Det er absolutt grunn for at det ikke skal være slik, fra naturens side er det den sterkeste rett, det er ikke naturlig at alle skal ha like rettigheter, eller at en skal ta vare på det svakeste i samfunnet, dette er en mulighet som har vokst frem etter som sivilisasjonen har utviklet seg.
Om samfunnsstrukturen hadde kollapset i morgen som følge av en katastrofe så hadde det vert tilbake til "survival of the fittest".

Så det du sier er egentlig at det er naturlig for menn å undertrykke kvinner? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I ÅPNINGSINNLEGGET? Det er da ikke min tråd. Jeg har heller aldri skrevet noe sted om at det var en konkurranse, eller skrytet over at jeg har vært med sååå mange menn. 

Jeg vet ikke hvem du er eller hvordan du fikk det du siterer til å handle om deg eller hvor mange menn du har vært med?

Sitat

Problemet med å ikke skille på kjønn, er at volden er av forskjellig KARAKTER mot forskjellige kjønn. Partnervold utøvd av menn mot kvinner har sin hensikt å kue, undertrykke og "eie" kvinnen. Denne volden har tendens til å fortsette også ETTER bruddet - den eiesyke partneren godtar ikke bruddet, og fortsetter å kue eksen sin. Mye av volden mot kvinner er seksualisert, i motsetning fra menns vold mot menn. DERFOR bør man differensiere på kjønn, fordi utløsningsmekanismene for vold er forskjellige.

Kanskje bør en se på nettopp voldens karakter. Kanskje vil en eksempelvis finne det nyttig å se på vold i nære relasjoner.

Skrevet
Memorangen skrev (33 minutter siden):

Jo det er det. I praksis er det ikke reell likestilling når kvinner blir utsatt for vold på grunnlag av at de er kvinner. 

Utdrag fra norsk leksikon.no: 

Et annet skille går mellom formell og reell likestilling. Formell likestilling vil si at alle etter loven har like rettigheter i samfunnet. Reell likestilling vil si at alle, uansett gruppetilhørighet eller personlige forhold, også i praksis har like muligheter til deltakelse og utvikling i samfunnet.

Om samfunnet hadde akseptert dette eller oppfordret til det så hadde det utent tvil vert et likestillings problem, men slik er det ikke.
Det er selvsagt inn å legge alle utfordringer under denne fanen, men en må faktisk akseptere at menn og kvinner er forskjellige å en vil rammes ulikt. 

Om biologiske forskjeller skal brukes som bevis på likestillings problem så kommer vi aldri noen vei.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har jo sikkert sett masse sutring fra menn på den internasjonale kvinnedagen om at menn må jo også ha rettigheter, bla bla bla. Du ser av en eller annen grunn ikke disse mennene rope høyt på mannsdagen. Toxic.

Ja, jeg ser disse. De blir faktisk irritert av kvinnedagen og klarer ikke holde munn. Er som om jrg skulle ha bust inn i noens bursdag og skrelet men HVA MED MIN FØDSEL da? Ja, DEN er om to måneder. TiMING. JEEZ.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gregarious skrev (41 minutter siden):

Nei det stemmer ikke.

Om det er "survival of the fittest" du prøver å oversette fra så har det ingenting med fysisk styrke å gjøre i denne sammenhengen. Og iallfall ikke med undertrykking av kvinner. Survival of the fittest handler om å tilpasse seg omgivelsene. 

Tvert imot er det vel egentlig det motsatte av undertrykking av kvinner. 

Men om du mener det er en naturlig tilstand for menn å undertrykke kvinner med psykisk og fysisk vold og undertrykkelse, har vi iallfall at likestillingsproblem.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
On 11/25/2023 at 10:22 PM, Andro said:

Vold som rammer kvinner har en annen karakter enn den som rammer menn.
Denne dagen handler om den volden som kvinner utsettes for, svært ofte i nære relasjoner.

Ikke argumenter som om det var en konkurranse.

Vold er alvorlig uansett hvilken "karakter" den er av.

Man vil heller ikke få menn med på laget så lenge man ikke anerkjenner at vold mot menn også er et problem.

Anonymkode: ffcf1...bf1

Skrevet
Memorangen skrev (41 minutter siden):

Så det du sier er egentlig at det er naturlig for menn å undertrykke kvinner? 

Så i stede for å argumentere mot så prøver du fremstille kommentaren min som kvinnefiendtlig?

Å nei det handler ikke om kvinner, det handler om alle individer som er svakere en andre, det vil si at svakere menn vil også bli undertrykket av sterkere menn.  Dette er ikke noe revolusjonerende tankesett.

Skrevet
Gregarious skrev (5 minutter siden):

Om samfunnet hadde akseptert dette eller oppfordret til det så hadde det utent tvil vert et likestillings problem, men slik er det ikke.
Det er selvsagt inn å legge alle utfordringer under denne fanen, men en må faktisk akseptere at menn og kvinner er forskjellige å en vil rammes ulikt. 

Om biologiske forskjeller skal brukes som bevis på likestillings problem så kommer vi aldri noen vei.  

Hvorfor skal i biologiske forskjeller brukes? Altså jeg trenger kanskje lenger til å komme meg etter en fødsel enn barnets far, fordi jeg tross alt har født det. Skulle vi ikke brydd oss om sånne biologiske forskjeller da? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vold er alvorlig uansett hvilken "karakter" den er av.

Man vil heller ikke få menn med på laget så lenge man ikke anerkjenner at vold mot menn også er et problem.

Anonymkode: ffcf1...bf1

Ja, men nå handler denne tråden om vold mot kvinner, vold mot menn er også viktig, og det diskuteres her: 

Anonymkode: 6a43d...f1b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...