Gå til innhold

Bekjemp vold mot kvinner

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja - det er pussig at de som roper høyest om vold mot kvinner, av en eller annen grunn ikke hever stemmen mot kulturen der denne volden er grovest, og hvor kvinner både blir undertrykket og utsatt for æresdrap.

Anonymkode: 9c1bf...125

De støtter denne kulturen, og de ønsker gjerne flere med denne kulturen hit til Norge. Rart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Memorangen skrev (2 timer siden):

Er du som mann redd for å ta deg en joggetur når det er mørkt? Redd for å gå hjem fra byen alene? Tenker du ofte at du kan bli overfalt når du er ute? 

Det gjør mange av oss damer. Det er et samfunnsproblem som hovedsaklig rammer kvinner, liketilling eller ei. 

No er sjansen svært mykje større for å bli utsatt for noko av nokon du kjenner. Aller størst av partner. Så det er heime du bør vere mest redd.

Skrevet
Gud skrev (1 time siden):

No er sjansen svært mykje større for å bli utsatt for noko av nokon du kjenner. Aller størst av partner. Så det er heime du bør vere mest redd.

Ja dette gjelder dessverre også for svært mange kvinner. Skremmende. Mange er jo redd hjemme i tillegg til ute. Vi er liksom ikke trygg noen steder.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Memorangen skrev (1 time siden):

Jeg vil si meg litt uenig i det. Definisjonen av likestilling er kanskje at vi har like rettigheter, men det er et vel så stort problem med en del kulturelle normer og syn som fremdeles finnes mye av i samfunnet. Hvordan skal vi greie å løse det på en måte som ikke handler om kvinnesyn og kjønnsroller? Hva er egentlig de faktiske forhold?

Mobbing på skole kan såvisst være et kollektivt problem, da mobbing kan gjenspeiles av holdninger i samfunnet rundt. 

Den siste setninger der er jeg helt enig i. 

Når det gjelder "kollektivt" så var mening å skrive "kollektiv"transport som henvisning til at det ene ikke hadde noe med det andre å gjøre.

Men uansett.
Vi lever i kansje det samfunnet i verdenshistorien som har "best" kvinnesyn, at det finnes grupperinger eller miljø som ikke har det forandrer ikke den generelle holdningen. Om en skal argumentere for at alle forskjeller mellom kvinner og menn er resultat av likestillingforskjeller så mister ordet hele sin mening, da kan en i så måte ta absolutt alle problemstillinger som rammer kjønnene ulikt å hevde det er resultat av forskjellsbehandling. 

Jeg tror dessverre ikke en kjemper en kamp om å få ned voldstatestikken, jeg tror en kjemper for at den ikke skal øke så mye som den kan. 
Multikulturalisme er dessverre den største trussel for kvinner. 
I Sverge er nesten 60% av voldtektsdømte født i utlandet, det er sinnsykt.

Skrevet
Gregarious skrev (12 minutter siden):

Når det gjelder "kollektivt" så var mening å skrive "kollektiv"transport som henvisning til at det ene ikke hadde noe med det andre å gjøre.

Men uansett.
Vi lever i kansje det samfunnet i verdenshistorien som har "best" kvinnesyn, at det finnes grupperinger eller miljø som ikke har det forandrer ikke den generelle holdningen. Om en skal argumentere for at alle forskjeller mellom kvinner og menn er resultat av likestillingforskjeller så mister ordet hele sin mening, da kan en i så måte ta absolutt alle problemstillinger som rammer kjønnene ulikt å hevde det er resultat av forskjellsbehandling. 

Jeg tror dessverre ikke en kjemper en kamp om å få ned voldstatestikken, jeg tror en kjemper for at den ikke skal øke så mye som den kan. 

Om vi lever i den tiden med best kvinnesyn vet vi faktisk ikke. 

At mye av volden mot kvinner skjer av utlendinger har du nok rett i. 

Skrevet
Gregarious skrev (17 timer siden):

Si meg er vi der at folk ikke klarer skille hva likestillings problem er kontra generelle samfunnsproblem?

Men så langt er det komt, en vil gjerne bare kalle alt for likestillings problematikk slik at en raskt kan definere noen som offer og andre som skyldige.
At de fleste som utøve grov vold er menn har ingen relevans i seg selv når det kommer til likestilling.  

Generelt samfunnsproblem er at vold utøves av menn. Det har SELVFØLGELIG relevans. Ikke spill dum. Til og med du forstår at du som mann har mye bedre forutsetninger til å forsvare deg fra vold utøvd av en annen mann, enn en kvinne har. Kvinner flest er svakere, mindre eksplosive og mindre i størrelsen enn menn. Kvinner har også noe menn ikke har, altså kvinnelige kjønnsorganer. De løper derfor dobbel risiko ved vold - bli banket opp og bli voldtatt. 

Anonymkode: 54683...0ca

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Memorangen skrev (17 timer siden):

Hvilken rolle spiller det om du kaller det et likestillingsproblem eller et samfunnsproblem? 

Er du som mann redd for å ta deg en joggetur når det er mørkt? Redd for å gå hjem fra byen alene? Tenker du ofte at du kan bli overfalt når du er ute? 

Det gjør mange av oss damer. Det er et samfunnsproblem som hovedsaklig rammer kvinner, liketilling eller ei. 

Nettopp. Jeg kjenner ingen menn som er redd for å sette seg i en taxi, ta en joggetur på kvelden vinterstid og lignende. Ingen.

• Liker 5
Skrevet
Memorangen skrev (15 timer siden):

Jeg vil si meg litt uenig i det. Definisjonen av likestilling er kanskje at vi har like rettigheter, men det er et vel så stort problem med en del kulturelle normer og syn som fremdeles finnes mye av i samfunnet. Hvordan skal vi greie å løse det på en måte som ikke handler om kvinnesyn og kjønnsroller? Hva er egentlig de faktiske forhold?

Mobbing på skole kan såvisst være et kollektivt problem, da mobbing kan gjenspeiles av holdninger i samfunnet rundt. 

Den siste setninger der er jeg helt enig i. 

Likestilling går på like rettigheter og MULIGHETER. Når kvinner blir offentlig frarådet å gå alene i mørket, drikke for mye, bruke høyhælte sko og hestehale, som kan være sårbarheter overfor et angrep, da har vi allerede begrenset det ene kjønnets MULIGHETER.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Likestilling går på like rettigheter og MULIGHETER. Når kvinner blir offentlig frarådet å gå alene i mørket, drikke for mye, bruke høyhælte sko og hestehale, som kan være sårbarheter overfor et angrep, da har vi allerede begrenset det ene kjønnets MULIGHETER.

Så å potensielt bli overfalt er altså ikke noe hinder? Hvorfor får du som kvinne høre at du må være forsiktig? Det begrenser jo faktisk mulighetene dine. Om en kvinne opplever vold/overfall/voldtekt og det var fordi hun var uforsiktig og gikk alene hjem eller ble med en fremmed mann hjem osv, tenker du aldri at hun burde vært mer forsiktig?

Skrevet
jabx skrev (15 timer siden):

De støtter denne kulturen, og de ønsker gjerne flere med denne kulturen hit til Norge. Rart.

Mange norske menn har gjennom tider levert thailandske og filippinske kvinner til krisesentre. Andre igjen klarte å komme seg dit selv. 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/utenlandske-kvinner-leveres-pa-dora-1.14744185

https://inyheter.no/10/07/2023/er-det-slik-at-voldelige-norske-menn-serieimporterer-utenlandske-kvinner/

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoyre-vil-ha-giftekarantene-for-norske-menn-som-utnytter-utenlandske-kvinner/s/5-95-1198084

Forskere er for øvrig uenig med kjekkasene i denne tråden om at det ikke er et likestillingsproblem:

https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/

Når det ene kjønnet er mer utsatt for visse typer hendelser, oppstår et likestillingsproblem.

Flest partnerdrap begås av etniske nordmenn:

https://www.nettavisen.no/nyheter/flest-partnerdrap-begas-av-etniske-nordmenn/s/12-95-3423167076

Også etter å ha forlatt en mann, kan kvinnen bli utsatt for grov vold:

https://www.nrk.no/trondelag/xl/kvinner-utsettes-for-partnervold-etter-a-ha-forlatt-forholdet-_-foler-seg-svikta-av-systemet-1.16271080

Her forsvinner også en mulighet for kvinner - mulighet til å forlate sin voldelige partner.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sjakk matt på første kommentar, ikke verst 👌

Anonymkode: 41f49...0a6

Hva babler du om?

• Liker 3
Skrevet
Memorangen skrev (1 minutt siden):

Så å potensielt bli overfalt er altså ikke noe hinder? Hvorfor får du som kvinne høre at du må være forsiktig? Det begrenser jo faktisk mulighetene dine. Om en kvinne opplever vold/overfall/voldtekt og det var fordi hun var uforsiktig og gikk alene hjem eller ble med en fremmed mann hjem osv, tenker du aldri at hun burde vært mer forsiktig?

Vi snakker ikke om å bli med fremmed mann hjem. Vi snakker om å ferdes fritt ute, uansett tid på døgnet og tid på året (vi har et land der det er bekmørkt mesteparten av vinteren hele dagen), gå i de klærne man vil, uten å tenke på at en hestehale kan bidra til større fare for overgrep osv. En kvinne opplever ikke voldtekt eller overfall fordi hun er uforsiktig. Hun opplever overgrep og voldtekt fordi noen har bestemt seg for å forgripe seg på henne og voldta,

Du illustrerer jo mitt poeng - menn får aldri råd om å ikke ferdes ute alene, ikke gå med visse frisyrer eller klær osv for å unngå overfall. Kvinner får det. Hvordan er det ikke et likestilingsproblem?

Når det gjelder vold og voldtekt er det vanlige at det utøves av noen offeret kjenner, gjerne i hjemmet. Så skal alle kvinner bo alene, omgås ingen menn og gå rundt med en kvinnelig bodyguard for å være sikker mot overgrep?

• Nyttig 4
Skrevet
Gregarious skrev (13 timer siden):

Men uansett.

KG er et eksempel på at mange norske menn har forferdelig kvinnesyn. Så nei, vi lever ikke i tid med best kvinnesyn, dessverre. Partnervold eksisterte også i beste velgående før innvandringen begynte. Hva skylder du det på, da? Når en norsk mann denget sin norske kone i 1950? Det var heller ikke ulovlig å voldta sin egen kone tidligere, når landet for det meste var befolket av nordmenn. Hva sier du til det?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi snakker ikke om å bli med fremmed mann hjem. Vi snakker om å ferdes fritt ute, uansett tid på døgnet og tid på året (vi har et land der det er bekmørkt mesteparten av vinteren hele dagen), gå i de klærne man vil, uten å tenke på at en hestehale kan bidra til større fare for overgrep osv. En kvinne opplever ikke voldtekt eller overfall fordi hun er uforsiktig. Hun opplever overgrep og voldtekt fordi noen har bestemt seg for å forgripe seg på henne og voldta,

Du illustrerer jo mitt poeng - menn får aldri råd om å ikke ferdes ute alene, ikke gå med visse frisyrer eller klær osv for å unngå overfall. Kvinner får det. Hvordan er det ikke et likestilingsproblem?

Når det gjelder vold og voldtekt er det vanlige at det utøves av noen offeret kjenner, gjerne i hjemmet. Så skal alle kvinner bo alene, omgås ingen menn og gå rundt med en kvinnelig bodyguard for å være sikker mot overgrep?

Det er jo nettopp det jeg sier, det er et likestillingsproblem. Det er jo du som mener det ikke er det. 

Ja kanskje vi bør bo alene? Siden hovedproblemet er vold fra menn, så burde vi kanskje slutte å omgås menn? Er det løsningen tenker du?

Skrevet
On 11/27/2023 at 8:44 AM, AnonymBruker said:

Problemet er fortsatt det samme, uansett hvem offeret er. De fleste som utøver grov vold, er menn.

Dette er da helt irrelevant. Når du er et offer for vold, spiller det ingen rolle hvilket kjønn gjerningspersonen har.

Anonymkode: 69867...562

Skrevet
Gregarious skrev (13 timer siden):

Men uansett.

Kan godt være at det var mer likestilling/bedre kvinnesyn eller hva man nå skal kalle det i steinalderen. Eller i vikingtiden. Eller andre tidsepoker og kulturer. Vi vet jo ikke det. Det er jo ingen grunn til at det IKKE skal være like rettigheter, det unaturlige er jo at det er det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er da helt irrelevant. Når du er et offer for vold, spiller det ingen rolle hvilket kjønn gjerningspersonen har.

Selvfølgelig spiller det en rolle. Jeg er godt trent. Hvis en gjengs kvinne angriper meg, så får det ganske ubetydelige konsekvenser for meg, da jeg er fullt i stand til å få henne til å slutte. Jeg er imidlertid ganske liten, og har mye mindre muskelmasse enn en gjengs mann. Derfor vil angrep fra en vanlig mann ha mye større skadepotensial for meg enn angrep fra en vanlig kvinne.

Skrevet
Memorangen skrev (Akkurat nå):

Kan godt være at det var mer likestilling/bedre kvinnesyn eller hva man nå skal kalle det i steinalderen. Eller i vikingtiden. Eller andre tidsepoker og kulturer. Vi vet jo ikke det. Det er jo ingen grunn til at det IKKE skal være like rettigheter, det unaturlige er jo at det er det. 

Likestilling og syn på vold mot kvinner henger ikke nødvendigvis sammen. Man kan gjerne være FOR tradisjonell rollefordeling i heimen og samfunnet, og samtidig mene at kvinner ikke skal røres på en voldelig måte. Man kan også være FOR full likestilling, og samtidig mene at det er greit å denge kvinner, særlig fordi de er jo likestilt menn, så hvorfor er det verre å slå en kvinne enn å slå en mann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei men problemet ligger hos den som utfører volden, derfor er det relevant om mesteparten av vold skjer fra et av kjønnene. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Selvfølgelig spiller det en rolle. Jeg er godt trent. Hvis en gjengs kvinne angriper meg, så får det ganske ubetydelige konsekvenser for meg, da jeg er fullt i stand til å få henne til å slutte. Jeg er imidlertid ganske liten, og har mye mindre muskelmasse enn en gjengs mann. Derfor vil angrep fra en vanlig mann ha mye større skadepotensial for meg enn angrep fra en vanlig kvinne.

Men folk er ikke gjengse. Utover og offer er faktiske personer, ikke konseptuelle gjennomsnittsskapninger. Det hjelper heller ikke noe særlig å være trent om du blir knivstukket eller skutt. Alle mennesker er skjøre, også gymrotter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...