Gå til innhold

Kan man dra til utlandet om man får dagpenger fra NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anbefaler fortsatt å snakke med nav. Da får du vite hvordan dere gjør det med utfylling av meldekortet når dere er utenlands. 

Anonymkode: f99a5...377

Fyller man ut meldekortet utenlands, blir man trukket i AAP. Med mindre man har fått godkjent utenlandsoppholdet av NAV da, f.eks. som en del av et behandlingsopplegg (kanskje ved ekstrem psoriasis, som kan behandles ved visse mineralholdige kilder og med sterk sol)

Les bl.a. denne artikkelen fra Aftenposten. NAV kan sjekke bankkontotransaksjoner (sjekke først valutaregisteret og deretter klientenes bankontoer, se hvor du har vært) og IP-adressene meldekortene er sendt i fra (utenlandsk adresse? Trekk i stønad)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes egentlig disse reglene er helt sinnsyke. Folk på uføretrygd kan bosette seg på Fillipinene og heve norsk trygd(Bamsegutt), men tar man seg en svipptur til Sverige mens man går på dagpenger, så er det liksom svindel...

Forklar meg logikken i dette?

Anonymkode: cd2f1...12e

Fordi det er et krav om å være reell jobbsøker når du mottar dagpenger. Du er ikke det på ferie på Filippinene. Bamsegutt derimot, er varig ufør og kan dra hvor han vil.

Så kan man dra ut av landet på aap også, så lenge man holder seg innenfor EU/EØS. Kan også beholde aap i inntil 4 uker i året, hvor som helst i verden. 

Anonymkode: e595b...6bb

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Fyller man ut meldekortet utenlands, blir man trukket i AAP. Med mindre man har fått godkjent utenlandsoppholdet av NAV da, f.eks. som en del av et behandlingsopplegg (kanskje ved ekstrem psoriasis, som kan behandles ved visse mineralholdige kilder og med sterk sol)

Les bl.a. denne artikkelen fra Aftenposten. NAV kan sjekke bankkontotransaksjoner (sjekke først valutaregisteret og deretter klientenes bankontoer, se hvor du har vært) og IP-adressene meldekortene er sendt i fra (utenlandsk adresse? Trekk i stønad)

Hvorfor siterer du meg? Jeg har ikke behov for å vite reglene, jeg ber TS kontakte Nav for å få svar på spørsmålene sine. Hvorfor trekker du inn AAP når problemstillingen er dagpenger?

Anonymkode: f99a5...377

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor siterer du meg? Jeg har ikke behov for å vite reglene, jeg ber TS kontakte Nav for å få svar på spørsmålene sine. Hvorfor trekker du inn AAP når problemstillingen er dagpenger?

Anonymkode: f99a5...377

Må ha sitert feil innlegg. Beklager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Million said:

Ja, man kan dra på ferie til utlandet, men de dagene man er borte, stoppes AAP pengene og man får ikke betalt for de dagene.

Derfor er det mange som ikke rapporterer til NAV at de har vært utenlands...de fyller i stedet ut meldekortet som vanlig, og forteller ikke at de har hatt ferie og vært borte. Som man skal rapportere og melde fra om på meldekortene.

Det er svindel å heve AAP penger mens man er utenlands, med mindre det er gjort et vedtak og NAV har godkjent at du reiser, av en eller annen (god) grunn. Hvis NAV oppdager at man har vært i utlandet og samtidig hevet AAP penger, får man tilbakebetalingskrav. Kontroll skjer minst en gang i året hos NAV, og de kan bl.a. sjekke folks transaksjoner på bankkonto. Har man brukt bankkortet i Spania samtidig som man hever AAP, vil man bli tatt.

Dette stemmer jo ikke lenger. På dagpenger er det ikke lov å reise utenlands uten at dette legges inn som ferie i meldekortet.

Men på AAP kan man reise innenfor EØS, dette ble endret i 2019.

 

Fra https://www.nav.no/aap#fravaer

 

Quote

 

Beholde AAP under utenlandsopphold 

Reise til et annet land i EU/EØS

Er du statsborger av et EU/EØS-land og mottar AAP, trenger du ikke søke om å reise til et annet EU/EØS-land.

Hvis du skal reise til et annet EU/EØS-land mens du mottar arbeidsavklaringspenger, må du:

  • i likhet med når du oppholder deg i Norge, være med på å utarbeide aktivitetsplanen, og gjennomføre avtalte aktiviteter
  • kontakte oss hvis oppholdet i EU/EØS hindrer deg i å gjennomføre avtalt aktivitet, eller hvis du trenger råd og veiledning om gjennomføring av aktivitetene dine i EU/EØS-landet»

Reise til et land utenfor EU/EØS

Hvis du planlegger å reise til et land utenfor EU/EØS, må du søke om å beholde AAP i utlandet før du reiser. Du kan få beholde AAP i inntil 4 uker per kalenderår ved utenlandsopphold utenfor EU/EØS.

 

 

 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hverken jeg eller personen går på AAP. Vedkommende går på dagpenger og kurs i regi av Nav. 
 

❤️

Anonymkode: 31634...37c

Dagpenger er en ytelse som på linje med AAP krever at personen er tilgjengelig hver dag for NAV. Det er man ikke om man reiser avgårde på ferie, uten å ha meldt i fra til NAV først, så de kan stoppe pengeytelsen mens man er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (21 minutter siden):

Ja, man kan dra på ferie til utlandet, men de dagene man er borte, stoppes AAP pengene og man får ikke betalt for de dagene.

Derfor er det mange som ikke rapporterer til NAV at de har vært utenlands...de fyller i stedet ut meldekortet som vanlig, og forteller ikke at de har hatt ferie og vært borte. Som man skal rapportere og melde fra om på meldekortene.

Det er svindel å heve AAP penger mens man er utenlands, med mindre det er gjort et vedtak og NAV har godkjent at du reiser, av en eller annen (god) grunn. Hvis NAV oppdager at man har vært i utlandet og samtidig hevet AAP penger, får man tilbakebetalingskrav. Kontroll skjer minst en gang i året hos NAV, og de kan bl.a. sjekke folks transaksjoner på bankkonto. Har man brukt bankkortet i Spania samtidig som man hever AAP, vil man bli tatt.

Så lenge man følger arbeidstiltaket er det jo ikke noe problem. Da jeg var i syden tidligere i år, så fikk jeg telefontimer hos psykologen istedenfor å være der fysisk - og da fylte jeg ut meldekort som vanlig.

Jeg møtte jo opp til avtalt time, og det er jo dokumentert ved timeavtalen på Helse Norge.

Anonymkode: 1d566...010

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge man følger arbeidstiltaket er det jo ikke noe problem. Da jeg var i syden tidligere i år, så fikk jeg telefontimer hos psykologen istedenfor å være der fysisk - og da fylte jeg ut meldekort som vanlig.

Jeg møtte jo opp til avtalt time, og det er jo dokumentert ved timeavtalen på Helse Norge.

Anonymkode: 1d566...010

Man må likevel ha godkjennelse fra nav i forkant. De ser at du bruker kortene dine i utlandet, så det at timen er gjennomført er ikke bevis på at du har vært i Norge.

Anonymkode: f99a5...377

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hverken jeg eller personen går på AAP. Vedkommende går på dagpenger og kurs i regi av Nav. 
 

❤️

Anonymkode: 31634...37c

Hvis man må ta fri fra kurset så blir man trekt i dagsats. Kursholder melder inn oppmøte til nav men jeg har gått på kurs og blitt så syk at jeg leverte sykemelding og da sa kursholder at de så gjennom fingrene med fravær, de som sto på fikk ikke fravær mens de som var late fikk.

Anonymkode: 4360e...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går på dagpenger skal man være klar til å ta i mot evt jobb som plutselig dukker opp. Tidligere var det sånn at hvis du takket nei til et jobbtilbud, så mistet du rett til dagpenger. Regner med at det er sånn fortsatt.

Anonymkode: e77b3...6bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS.

Jeg har også gått på dagpenger siden feb 2023 og var på ferie i hele oktober. Det er lov å ta 4 ukers ferie uten betaling :)

Anonymkode: 99f82...665

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Million said:

Ville tatt det som et nettroll. Slapp av.

Slettet som sagt Jodel og det er nok det beste. 
(Håper du har rett at det ikke kommer noe/blir noe problemer med politi av noe slag. Det misbrukes ikke noe herfra.)

Anonymkode: 31634...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Ja, man kan dra på ferie til utlandet, men de dagene man er borte, stoppes AAP pengene og man får ikke betalt for de dagene.

Derfor er det mange som ikke rapporterer til NAV at de har vært utenlands...de fyller i stedet ut meldekortet som vanlig, og forteller ikke at de har hatt ferie og vært borte. Som man skal rapportere og melde fra om på meldekortene.

Det er svindel å heve AAP penger mens man er utenlands, med mindre det er gjort et vedtak og NAV har godkjent at du reiser, av en eller annen (god) grunn. Hvis NAV oppdager at man har vært i utlandet og samtidig hevet AAP penger, får man tilbakebetalingskrav. Kontroll skjer minst en gang i året hos NAV, og de kan bl.a. sjekke folks transaksjoner på bankkonto. Har man brukt bankkortet i Spania samtidig som man hever AAP, vil man bli tatt.

Alt du skriver her og i de andre postene dine om AAP er jo bare tull. Var du i koma i flere måneder i 2019, da alle avisene var fulle av NAV-skandalen? Man kan reise fritt innenfor EU/EØS dersom man er på AAP, uten å varsle eller søke NAV. Dette står klart og tydelig på NAV sine nettsider og slik har det vært siden NAV-skandalen ble rulla opp. Det eneste kravet er at man er tilgjengelig for NAV og at man følger avtalt aktivitet. Dette kan man i mange tilfeller gjøre selv om man er i utlandet.

Jeg har reist masse innenfor EU/EØS de senere årene, mens jeg har vært på AAP. Min aktivitet har vært mulig å utføre over telefon/videokonsultasjon, og tilgjengelig er man jo uansett via telefon/internett. Noen ganger har jeg heller ikke hatt avtalt aktivitet, fordi jeg har stått på venteliste på behandling. Jeg har selvfølgeig ikke hatt noen problemer med utbetalinger fra NAV, siden jeg har gjort dette etter reglene, selv om jeg har sendt meldekort fra utlandet. Jeg har hatt god dialog med min veileder i NAV hele veien. Noen ganger har hun visst at jeg har vært i utlandet, andre ganger ikke. Hun har bare minnet meg på at jeg selvfølgelig kan reise slik som jeg ønsker, uten å gi beskjed, siden det er slik reglene er i dag. Kun når jeg har vært utenfor EU/EØS har jeg søkt først.

Anonymkode: fa70e...d0a

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet gjelder dagpenger, så å skrive om AAP er irrelevant i denne tråden.

Det er også meni gsløst å spøøre på jodel, kg og tilsvarende forum. Det eneste fornuftige er å lese på nav.no

Svaret er ja, man kan dra til utlandet, men man får ikke utbetalt dagpenger for de dagene man er borte. Man må føre på meldekortet at man har hatt ferie.

https://www.nav.no/dagpenger#ferie

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hedda-78 said:

Det er også meni gsløst å spøøre på jodel, kg og tilsvarende forum. 

Spør deg og jeg. Om en Jodler sier vedkommende rapporterer Jodelen til politiet fordi «det ble sagt vedkommende går på Nav og har tenkt seg til utlandet» – hva skjer mest sannsynligvis? 🥺

Anonymkode: 31634...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter Eures, som Norge også er en del av, jeg kan ikke detaljene i reglene, men tror det er noe med at man kan dra til utlandet, være arbeidssøker med dagpenger i tre måneder. Det er jo veldig kort tid. Hadde jeg vært yngre, hadde jeg vurdert det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, bare pass på å ikke publisere noe på nettet at du er i utlandet. Ikke ring hjem..Ha vekslepenger klar før du reiser fra Norge. Kryss av på nei i mld. Kortet. På om du har hatt ferie.

Anonymkode: 7a005...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Spør deg og jeg. Om en Jodler sier vedkommende rapporterer Jodelen til politiet fordi «det ble sagt vedkommende går på Nav og har tenkt seg til utlandet» – hva skjer mest sannsynligvis? 🥺

Anonymkode: 31634...37c

Du unngår bekymring ved å snakke med nav, få klarhet i reglene og følge dem.

Anonymkode: f99a5...377

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjelder ikke meg.

Jeg spurte på Jodel og da var det en som sa han hadde meldt i fra til politiet fordi det var ulovlig og at jeg ville få politiet på besøk 😳
Jeg ser at man kan dra til utlandet så fremt man sier ifra til Nav først. 
 

Hjelp? 😭 Jeg ble så stresset at jeg slettet jodelen og appen. 

Anonymkode: 31634...37c

Nei, du må gi beskjed. Mest sannsynlig mister du pengene for den perioden du er vekke!

Jeg var på ferie 2uker for en del år siden, ga da beskjed til nav og de sa det var greit og at betaling for de 2 ukene ikke kom. 

Verre var det ikke. 

Anonymkode: e39a2...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...