AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #21 Del Skrevet 30. november 2023 Roci skrev (22 minutter siden): Det inneholder 0,2% retinol, så det er en bra konsentrasjon å begynne med Grunnen til at jeg ikke foreslo det, er at det inneholder ganske mye alkohol, som kan virke uttørkende, men dersom du ikke har tørr, dehydrert eller sensitiv hud, så bør det ikke ha så mye å si. Det fra CeraVe er da ikke så dyrt? Det ligger på 200,--240,- kr Ja men er ikke det krem med retinol? Anonymkode: 2cdc4...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 30. november 2023 #22 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja men er ikke det krem med retinol? Anonymkode: 2cdc4...30a Nei, det er et serum. Ikke alle serum er tyntflytende, noen har en mer gel- eller lotionlknende konsistens 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #23 Del Skrevet 1. desember 2023 Roci skrev (3 timer siden): Nei, det er et serum. Ikke alle serum er tyntflytende, noen har en mer gel- eller lotionlknende konsistens 🙂 Ååå visste ikke det da tar jeg Cerave 😊😊 hjertelig takk for hjelpen 🥰🥰🥰🥰 Anonymkode: 2cdc4...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #24 Del Skrevet 13. desember 2023 Roci skrev (På 26.11.2023 den 21.45): Så fint å høre at du har fått god hjelp fra meg😊😊😊 Retinol er en form for A-vitamin, og et at flere retinoider, som er en samlebetegnelse på A-vitaminsyre og derivater av denne. Ren A-vitaminsyre - tretinoin - er det eneste virkestoffet som har dokumentert effekt på rynker og solskader. Tretinoin er imidlertid klassifisert som et legemiddel og krever derfor resept. Retinol konverteres til tretinoin i kontakt med bestemte enzymer i huden, og har derfor de samme egenskapene, men er mer skånsom mot huden. Den virker også litt langsommere pga konverteringsprosessen. Retinaldehyd, ofte forkortet til retinal, er bare ett konverteringssteg unna tretinoin (retinol krever to steg), og skal være 11ganger mer effektivt enn retinol, men samtidig ennå snillere mot huden. Det kan være verd å merke seg at mange produkter som hevder å inneholder retiinol, i realiteten inneholder såkalte retinol estere, som har diskutabel effekt spesielt i lave konsentrasjoner. De er heller ikke så veldokumenterte. Det retinoider gjør, er å stimulere hudens cellefornyelse og produksjon av kollagen, og redusere nedbrytingen av kollagen som følge av soleksponering. Det vil som regel ta tid å se resultater på rynker og solskader, men man kan se bedring i hudstrukturen og mer "glød" etter noen uker. Som med alle aktive ingredienser er det best å starte forsiktig og øke gradvis. Start med en konsentrasjon på 0,2 - 0,3% og påfør en til to kvelder pr uke i 4-6 uker, ikke to påfølgende kvelder. Hvis det går bra, kan du øke til 3 kvelder pr uke de neste 4-6ukene osv., helt til du tåler å bruke retinol hver kveld uten at huden blir tørr og/ eller irritert. Jeg vil uansett anbefale en dag/kveld i uka da huden får hvile fra aktive ingredienser. Det er også verd å merke seg at huden din sannsynligvis vil få behov for mer fukt når du starter med retinol. Gode retinolprodukter å starte med er f.eks. *Paula's Choice Clinical 0,3% Retinol + 2% Bacuchiol *Exuviance Super Retinol Concentrate (0,2%) *CeraVe Resurfacing Retinol 0,3 % Om du heller vil prøve retinaldehyd, kan du forsøke Medik8/ Crystal Retinal 3. Husk å teste om du tåler produktet før du bruker det i hele ansiktet. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Dersom du ikke får noen form for reaksjon, kan du begynne å bruke produktet. Husk at retinoider alltid skal påføres ren og helt tørr hud. Vent i 20-30 minutter før du påfører evt. fuktserum og krem. Etter hvert kan du øke til 0,5-0,6 konsentrasjon, da må du tilvenne huden på nytt. Til slutt kan du bruke 1% retinol om huden din tåler det. Håper dette var til hjelp, og bare spør hvis det er noe😊 Hei @Roci Var nettop på apoteket for å kjøpe retinol serum fra Cerva som du anbefalte. Jeg kunne ikke se på pakken at det står 0.3% på den. Damen på apoteket prøvde også å hjelpe til men vi kunne ikke se hvor mye retinol den inneholder😅 men har kjøpt Ts Anonymkode: 2cdc4...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13. desember 2023 #25 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei @Roci Var nettop på apoteket for å kjøpe retinol serum fra Cerva som du anbefalte. Jeg kunne ikke se på pakken at det står 0.3% på den. Damen på apoteket prøvde også å hjelpe til men vi kunne ikke se hvor mye retinol den inneholder😅 men har kjøpt Ts Anonymkode: 2cdc4...30a Jeg mener det står på produsentens hjemmeside, og det er også opplyst på sidene til flere forhandlere av produktet. Det framgår også av ingredienslisten på produktet at det inneholder faktisk retinol, ikke retinol esters. Men det burde absolutt framgå av forpakningen, ja Får håpe du blir fornøyd! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #26 Del Skrevet 17. desember 2023 Hei @Roci Jeg har begynt med retinol fra cerave. Startet med å bruke 1 gang i uken. Lurer på hvor mange pumper skal jeg ta av den? Skal jeg bruke fuktighetskrem etter å brukt retinol? Kan jeg smøre retinol under øyenene også? kan jeg bruke denne C vitamin serumet på dagtida? Den er vel uten olje? https://www.blivakker.no/product/3259244?utm_campaign=pmax-groupc-highmargin-google&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1fqrBhA1EiwAMU5m_888AF1d1lSnv4O1KTHSGy6RzXWppBeGiAsI6ErcrYTbB6H_Vgm8gBoC4N8QAvD_BwE Anonymkode: 2cdc4...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 18. desember 2023 #27 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei @Roci Jeg har begynt med retinol fra cerave. Startet med å bruke 1 gang i uken. Lurer på hvor mange pumper skal jeg ta av den? Skal jeg bruke fuktighetskrem etter å brukt retinol? Kan jeg smøre retinol under øyenene også? kan jeg bruke denne C vitamin serumet på dagtida? Den er vel uten olje? https://www.blivakker.no/product/3259244?utm_campaign=pmax-groupc-highmargin-google&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1fqrBhA1EiwAMU5m_888AF1d1lSnv4O1KTHSGy6RzXWppBeGiAsI6ErcrYTbB6H_Vgm8gBoC4N8QAvD_BwE Anonymkode: 2cdc4...30a Hei Du skal ta så mange pumper at du får et tynt lag serum på ansikt og hals. Du kan fint bruke fuktighetskrem etter retinol, men vent til retinolserumet har trukket ordentlig inn i huden, gjerne 20-30 min. Huden rundt øynene er mye tynnere og mer ømfintlig enn huden i resten av ansiktet, så om du skal bruke retinol under øynene, vil jeg anbefale at du bruker et eget øyeserum/krem med retinol, f.eks. Beauty of Joseon Revive Eye Serum Ginseng + Retinal. Det inneholder retinaldehyd(retinal), som skal være både mer effektivt og mer skånsomt enn retinol. Du kan fint bruke C-vitaminserumet på dagtid, ja. Foreslår at du ikke bruker det oftere enn annen hver dag til å begynne med, og ikke morgenen etter retinol før huden har blitt vant til flere aktive ingredienser. Vær obs på at huden kan få økt fuktbehov når du begynner med aktive ingredienser. Ta gjerne en patch-test av C-vitaminserumet for å være sikker på at du tåler det. Påfør en liten mengde serum på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Dersom du ikke får noen reaksjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #28 Del Skrevet 4. januar 2024 Hei @Roci idag er det 4 uker siden jeg startet med retinol fra Cerave. Brukt den hver torsdag kveld i 4 uker nå. Og brukt vitamin C serum på dagtida ( ikke dagen etter retinol). lurer på om jeg kan øke retinol til to‐tre ganger i uka? Jeg har ikke hatt noe reaksjon Ts Anonymkode: 2cdc4...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 4. januar 2024 #29 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei @Roci idag er det 4 uker siden jeg startet med retinol fra Cerave. Brukt den hver torsdag kveld i 4 uker nå. Og brukt vitamin C serum på dagtida ( ikke dagen etter retinol). lurer på om jeg kan øke retinol til to‐tre ganger i uka? Jeg har ikke hatt noe reaksjon Ts Anonymkode: 2cdc4...30a Hei og godt nyttår Du kan fint øke nå, prøv 2 ganger i uka i et par uker, og hvis det går bra, kan du øke til 3. Hold deg deretter på 3 ganger uka i 4-5 uker før du evt. øker igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #30 Del Skrevet 4. januar 2024 Roci skrev (1 time siden): Hei og godt nyttår Du kan fint øke nå, prøv 2 ganger i uka i et par uker, og hvis det går bra, kan du øke til 3. Hold deg deretter på 3 ganger uka i 4-5 uker før du evt. øker igjen Godt nytt år til deg også💖 Ok...den er god..takk for svaret🥰 Anonymkode: 2cdc4...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå