Gå til innhold

Hvorfor velger så mange nordmenn lekebiler istedenfor ordentlige biler som går på diesel???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som en kuriositet. Etter jeg Kjøpte EL-bilen min, så har den utelukkende ladet hjemme i garasjen på natta til spotpris, eller gratis på jobb.

Ikke en, eneste gang har jeg stoppet for å lade langs veien til eller fra noe sted.

Men skjønner jo at vi antageligvis har svært ulikt bruksmønster.

Anonymkode: ed777...cd7

Elbil fungerer nok helt supert dersom man aldri forlater egen ring ja. Noen av oss har hovedsakelig bil for å kunne dra litt lengre enn distanser vi like gjerne kunne sykla.

Anonymkode: b8382...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Elbil fungerer nok helt supert dersom man aldri forlater egen ring ja. Noen av oss har hovedsakelig bil for å kunne dra litt lengre enn distanser vi like gjerne kunne sykla.

Du får elbiler med flere hundre km rekkevidde, så det trenger du ikke bekymre deg for.

Men faktum er at de fleste bileiere kun kjører ganske korte avstander hver dag. Det er ekstremt få som kjører såpass langt at selv en elbil med kort rekkevidde ikke ville vært tilstrekkelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kommer meg mer enn 50 mil på sommerstid med elbilen … 😂

Anonymkode: 42a23...101

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 21.48):

Hvorfor velger dere batteridildoer fremfor ordentlig bil på diesel? Dyrere med strøm til dildoen enn diesel på en stor bil 

Anonymkode: bee3d...ce6

Tja, da har du enten tilgang på gratis diesel eller verdens dårligste strømavtale ;)

Jeg ser jeg ligger på 110 øre/kWh hittil i oktober i gjennomsnitt, inkludert den bevegelige delen av nettleia. Hver kWh flytter bilene (Tesla Y LR eller 3 SR+) omkring 5km, så det blir 110/5=22 øre per kilometer. 

Dieselprisen her svinger mellom 19 og 25 kroner, la oss si 22 kroner i snitt. Med et forbruk på 0,5l/mil blir det 11 kroner for 10km, eller 110 øre/km. Altså like dyrt for 1 kilometer som elbilen koster for 5 kilometer. 

Gitt en kjørelengde på 20.000km per år blir det 17.600,- spart per år i drivstoff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjører en diselbil selv, kunne sikkert gått over til elektrisk men da må de bli bedre. Tar maks 30 sek å fylle full tank, trenger elbilen din strøm så må du ladde mye lengere tid enn 30 sek. Når/viss ladetiden til disse elbilene går ned til 2-3 min (5%-100%). Når den dagen kommer bytter jeg glatt. Ser helst at de også kan kjøres like langt fra 100-0% som en diselbil bruker på å bruke opp en full tank når det er vinter (20 minus).

Anonymkode: 910cc...d0c

Da er det bare å slå det fra deg, for 2-3 minutter kommer ikke til å skje. Skal du lade 70kWh på 3 minutter trengs en gjennomsnittseffekt på 1400kW, det tilsvarer gjennomsnittlig forbruk til 600 eneboliger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lader gratis på jobb og kjører gratis i bomringen rundt Oslo. Hvorfor burde jeg betale  3500,- mer hver måned med dieselbil?

Anonymkode: ddbc0...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 21.48):

Hvorfor velger dere batteridildoer fremfor ordentlig bil på diesel? Dyrere med strøm til dildoen enn diesel på en stor bil 

Anonymkode: bee3d...ce6

De fleste er vel ikke så opptatt av å kjøre noe som minner om en gammel traktor. 

Anonymkode: b47ac...03e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (På 25.11.2023 den 11.21):

😂🙈...Nei det er elektrisk som er "gjevt".

Bensin og diesel er utdatert og forsvinner fra veiene våre i rakettfart nå.

kan du da forklare hvorfor el bil salget har omtrent stoppet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 time siden):

😂 😂

15% i året og økende..i 2026 vil flertallet biler på norske veier være elektriske og det blir lett politisk å forby fossile giftbiler i bykjerner..rundt sykehus o.l steder...

Salget av nye fossilbiler her til lands er historie innen 24 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg lader gratis på jobb og kjører gratis i bomringen rundt Oslo. Hvorfor burde jeg betale  3500,- mer hver måned med dieselbil?

Og den goden tror du vil vare evig?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (Akkurat nå):

Det er veldig deilig så lenge det varer da. Jeg har i alle fall spart enormt mye penger siden 2018. 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

Nei det må du vise meg..vis meg en eneste grafe som viser det..

Du må ikke tro på all svadaen du leser, salget av elbiler jorda rundt øker  vanvittig raskt og det er ingenting som tyder på at fossilbransjen får et pusterom før det hele er over...

Forrige mnd i norge hadde Elbil en markedsandel på 87% som er ny rekord 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (5 minutter siden):

Bilsalget i seg selv har stoppet opp. Veldig få kjøper nye biler om dagen pga dyrtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har aldri syklet 40-50 mil jeg da. Men all ære til deg for din sykkelhverdag. Må bli mange timer på sykkelsetet.

Lengste enkeltturen jeg har kjørt i hele mitt liv, er ca 36 mil. Jeg har hatt bil(er) sammenhengende siden 1995. Turen var forøvrig med EL, uten ladestopp.

Har fortsatt en bensinbil stående på tunet. Den har jeg ikke kjørt på et års tid. Brukes av kona om hun må kjøre når jeg er ikke er hjemme. Den byttes til en EL til sommeren.

Anonymkode: ed777...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden):

Nei, men jeg tar det da med meg så lenge det varer, penger spart er penger tjent. Så langt 126.000 ,- på tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 minutt siden):

Bilsalget i seg selv har stoppet opp. Veldig få kjøper nye biler om dagen pga dyrtid.

Skjer det samme globalt...hørt om Osbourne- effekten?

Det er en nedgang i markedet som skjer under teknologiske skifter...

Folk ser at den gamle teknologien er utdatert (som fossilbilen i dette tilfellet) og de ser at den nye teknologien utvikler seg lynraskt ( elbil i det her tilfellet) og setter kjøpet på vent rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...