LadeJarl Skrevet 26. november 2023 #81 Del Skrevet 26. november 2023 GrønnNellik68 skrev (1 minutt siden): Og hva skal de gjøre med alle disse bilene når de skal skrotes? Jeg venter bare på at en tesla skal begynne å brenne i Lærdals tunnellen. De brenner jo til og med under vann. Den med brann i elbiler er et mantra noen har plantet på sosiale medier, sannheten er at fossilbiler brenner ca 10 ggr så ofte pr. kjørte km som elbiler.. Den andre sannheten er at elbiler er på vei over til jernfosfatbatterier som ikke kan brenne..ca 65% av elbilene som leveres i dag har jernfosfatbatterier 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 26. november 2023 #82 Del Skrevet 26. november 2023 GrønnNellik68 skrev (4 minutter siden): Og hva skal de gjøre med alle disse bilene når de skal skrotes? Jeg venter bare på at en tesla skal begynne å brenne i Lærdals tunnellen. De brenner jo til og med under vann. De skrotes som alle andre biler, de verdifulle delene tas vare på. Det er stor etterspørsel etter batterier fra skrotede elbiler i dag. De brukes både til å reparere batterier i andre elbiler samt å bygge batterier for stasjonær bruk. Hvis det brenner en Tesla i tunnelen er det bare å la den brenne ut. Den inneholder ikke nok energi til å skade tunnelen på betydelig vis, i motsetning til en tankbil med drivstoff. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 26. november 2023 #83 Del Skrevet 26. november 2023 -jk- skrev (3 minutter siden): Med 1600V er du over grensa for høyspent og da gjelder helt andre regler for de som skal jobbe både på biler, batterier og ladeinfrastruktur. Det vil koste svært mye mer, noe som de færreste er interessert i å betale for. Lastebiler kan tåle å bruke ganske mye kraftigere kabler og kontakter, så der er det fort aktuelt å med >1000A strøm. Spenningen blir neppe noe særlig høyere. Sikker på at de reglene gjelder likestrøm? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 26. november 2023 #84 Del Skrevet 26. november 2023 LadeJarl skrev (1 minutt siden): Sikker på at de reglene gjelder likestrøm? Ja, høyspent er >1000V AC og >1500V DC. Merkelig nok, da det er vanskeligere å bryte DC. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 26. november 2023 #85 Del Skrevet 26. november 2023 -jk- skrev (1 minutt siden): Ja, høyspent er >1000V AC og >1500V DC. Merkelig nok, da det er vanskeligere å bryte DC. Ok, ville fremdeles ikke avskrevet 1600v arkitektur..men trolig ikke med det første da nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #86 Del Skrevet 26. november 2023 LadeJarl skrev (1 time siden): Fordi jeg er lei av å sitte bak deg i kø og puste inn den giftige eksosen fra bilen din. Jeg har ingen bil,så det har du nok ikke gjort.... Anonymkode: ff9d5...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 26. november 2023 #87 Del Skrevet 26. november 2023 Fordi bil for meg er kun et fremkomstmiddel og jeg gidder ikke belaler mer enn nødvendig. Elbilen har mye lavere utgifter til drivstoff selv om det til tider har vært veldig dyr strøm her jeg bor. Den har også lavere utgifter til service og vedlikehold. Jeg bor på bygda på et sted med kun skolebuss som offentlig transport og er dessverre nødt til å ha bil. Kjøpte elbil for første gang for to år siden og kommer ikke til å skaffe fossilbil igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 26. november 2023 #88 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen bil,så det har du nok ikke gjort.... Anonymkode: ff9d5...8c5 Nei da må jeg gi deg rett der..fremdeles like lei av å puste inn giftig eksos fra fossilbiler jeg da..🙈...Diesel på kalde vintermorgener skulle vært forbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #89 Del Skrevet 26. november 2023 LadeJarl skrev (1 minutt siden): Nei da må jeg gi deg rett der..fremdeles like lei av å puste inn giftig eksos fra fossilbiler jeg da..🙈...Diesel på kalde vintermorgener skulle vært forbudt. Ganske enig med deg, jeg! Anonymkode: ff9d5...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. november 2023 #90 Del Skrevet 26. november 2023 GrønnNellik68 skrev (2 timer siden): kan du da forklare hvorfor el bil salget har omtrent stoppet opp? Har det? Salget av det meste som er dyrt har vel omtrent stoppet opp på grunn av høye renter og dårlig økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. november 2023 #91 Del Skrevet 26. november 2023 Rosa Dartle skrev (2 timer siden): https://bilimportorene.no/nyheter/nybilsalget-i-september-2023/ Så en liten mainpuleringsløgn fra nelliken da. "Selv om nybilsalget har gått ned, har elbilandelen økt. 87 prosent av alle nye biler registrert i september var elbiler." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. november 2023 #92 Del Skrevet 26. november 2023 GrønnNellik68 skrev (1 time siden): Det kommer til å bli verre med el bil. Vi har ikke strøm nok til alt. https://e24.no/energi-og-klima/i/abRKGE/spaar-dyr-stroem-til-2035-dette-har-vi-vaert-bekymret-for-lenge Er bare å glede seg. Tror el bil er bare ett blaff. Ja, du får cope videre. Ren elektrisk bruker mye mindre kraft totalt enn kraft basert på fossilt brenstoff. Så hvis vi erstatter alt fossilt med ren elektrisk så vil energibruken stupe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 26. november 2023 #93 Del Skrevet 26. november 2023 GrønnNellik68 skrev (41 minutter siden): Og hva skal de gjøre med alle disse bilene når de skal skrotes? Jeg venter bare på at en tesla skal begynne å brenne i Lærdals tunnellen. De brenner jo til og med under vann. Elbiler varer flere år enn fossilbiler. Og det beste er jo at batteriene kan gjenvinnes nærmest 100%. Fossilbiler brenner mye oftere enn elbiler også. Så branner blir det mindre av med færre fossildrittbiler i tillegg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #94 Del Skrevet 26. november 2023 jabx skrev (3 timer siden): Fordi vi ikke liker å bli forgiftet av bråkete skranglekasser. Vi liker rå ytelse og billig vedlikehold, samt at vi ikke blir drept av å sitte i garasjen med motoren på. Diesel er treg, gammeldags, stinkende, giftig og dyr. Dette er like useriøst innlegg som trådstarter... TS påstår at el-biler er dildobiler, og flere påstår el-biler ikke kan kjøres lengre enn til butikken og tilbake. Det er tull, og alle vet det. Men å påstå at alle dieselbiler er gammeldagse, skranglekasser, trege og giftige er like tullete og useriøst. At el-bilen kommer til å redde miljøet derimot, er bare piss. Kjør den bilen du liker, og som passer til ditt bruk. Anonymkode: 75769...d83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #95 Del Skrevet 26. november 2023 Altså, at drivstoff er utgått teknologi, er åpenbart for alle som har kjørt elbil. Hvor sykt er ikke det, å måtte starte EN BÅL av bensin/diesel i en transportmiddel, for å kunne kjøre den. 😭 Tenk at alt skulle være slikt hjemme fortsatt. Må fyre opp bål for å varme opp, koke vann, lage mat, vaske. Ingen ville akseptert det nå. Men vi aksepterte merkelig nok veldig lenge at bilene hadde fortsatt forbrenningsmotor. Ganske utrolig egentlig. Morsomt at TS kaller elektriske biler for lekebiler. Samme TS har vel også leke-oppvaskmaskin hjemme, og leke-vaskemaskin, og ikke minst, leke-telefon i lomma. Anonymkode: d7c6f...226 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 26. november 2023 #96 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette er like useriøst innlegg som trådstarter... TS påstår at el-biler er dildobiler, og flere påstår el-biler ikke kan kjøres lengre enn til butikken og tilbake. Det er tull, og alle vet det. Men å påstå at alle dieselbiler er gammeldagse, skranglekasser, trege og giftige er like tullete og useriøst. At el-bilen kommer til å redde miljøet derimot, er bare piss. Kjør den bilen du liker, og som passer til ditt bruk. Anonymkode: 75769...d83 Å påstå at dieselbilen er treig, gammeldags og slipper ut giftig eksos er objektiv sannhet ingen kan benekte. I tillegg er den utdatert og ukomfortabel og ikke minst.....styggdyr å eie! Fossilbilen har noen få år igjen globalt der salget vil stupe mot null...så blir de borte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 26. november 2023 #97 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tenk å mestre å vise fram sin uheldige personlighet i kun to små setninger. Anonymkode: 34a3b...ee1 Du har ikke skjønt det. Personligheten har også vakre sider. Det skinner igjennom kjærlighet til hans egen dieselbil, og derav en glede ved å fortelle at den er bedre enn de bilene som dominerer i gatebildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. november 2023 #98 Del Skrevet 26. november 2023 LadeJarl skrev (4 timer siden): 15% i året og økende..i 2026 vil flertallet biler på norske veier være elektriske og det blir lett politisk å forby fossile giftbiler i bykjerner..rundt sykehus o.l steder... Salget av nye fossilbiler her til lands er historie innen 24 mnd. 😂 Du tror på ramme alvor at absolutt ALLE kan og vil kjøre elbil?? 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 26. november 2023 #99 Del Skrevet 26. november 2023 GrønnNellik68 skrev (4 timer siden): Det kommer til å bli verre med el bil. Vi har ikke strøm nok til alt. https://e24.no/energi-og-klima/i/abRKGE/spaar-dyr-stroem-til-2035-dette-har-vi-vaert-bekymret-for-lenge Er bare å glede seg. Tror el bil er bare ett blaff. Haha, er du seriøs? Nå føler jeg du er ironisk, for dette blir a la han som mente at «Internett er en flopp». Fossilbilen er ferdig. Jeg kan ikke se for meg at noe av nybilsalget vil være fossilbiler om 5 år hvis man tenker på hvilken utvikling vi har hatt de siste fem år. Først når det omtrent var 10 kr kwt på det dyreste i fjor, nærmet man seg samme pris som dieselbiler. Elbil er enormt mye effektivt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #100 Del Skrevet 26. november 2023 LadeJarl skrev (4 timer siden): Den med brann i elbiler er et mantra noen har plantet på sosiale medier, sannheten er at fossilbiler brenner ca 10 ggr så ofte pr. kjørte km som elbiler.. Den andre sannheten er at elbiler er på vei over til jernfosfatbatterier som ikke kan brenne..ca 65% av elbilene som leveres i dag har jernfosfatbatterier Det kommer til brenne mange elbiler, før faststoff batteriene er en realtitet. Anonymkode: 3ab31...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå