Gå til innhold

Hvor vanlig er det å bruke håndbrekk på bakkestart her i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (På 25.11.2023 den 0.39):

Måtte ta Bakkestart i sykehusbakken i Tønsberg gikk så fint atte må bruke gass clutch og brems :D 

Der lærte jeg bakkestart.  Og lærte da i 1997 å bruke både brekk og slik du fortalte lenger opp

Sønnen som tok lappen i januar lærte og bakestart med brekk. Men ser han sjeldent bruket det  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel an på hva slags bil man har, hva som er beste bakkestartteknikk. Til en viss grad avhenger det også av føreren.

Jeg tenker at om du har en bil med manuelt gir og godt, gammeldags håndbrekk, du vet den brekkstanga ved siden av setet, så er det slett ikke dumt å bruke håndbrekket ved bakkestart. Gir god kontroll.

En del biler har ikke lenger parkeringsbrems av "håndbrekktypen", men en fotpedal. Hvis denne kan utløses med håndtak og bruk av hånda, fungerer det, men har du manuelt gir og skal både clutche, bremse, gasse og løse ut parkeringsbremsen på en gang, da har du ikke nok føtter til å få det til, så da må du finne andre måter å ta bakkestart på.

Så er det flere elektriske varianter av parkeringsbrems. Noen betjenes med håndbryter og noen er helt automatiske, gjerne koblet til om du har girvelgeren i P-stilling eller ikke. De automatiske får du nok ikke brukt til bakkestart, men de med manuell håndbryter, kan du nok få til å hjelpe deg ved bakkestart.

Det er vel nå også vanlig på nyere biler at bilen er utstyrt med en egen bakkestartfunksjon(Les bilens brukerhåndbok). En av bilene mine har det. Aktiveres ved å tråkke hardt på bremsepedalen til jeg hører en kort pipelyd. Da kan jeg slippe bremsen og bilen står stille helt til den merker at motoren vil trekke bilen, og da slipper bremsen automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte det på kjøreskolen på 90-tallet, så det er ikke noe nytt. Det er vel uansett utdøende kunnskap. Det blir vel ikke produsert biler med håndbrekk lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte det da jeg tok lappen i 1984. Så veldig nytt kan det da umulig være da. 

Anonymkode: ac87a...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (10 minutter siden):

Det kommer vel an på hva slags bil man har, hva som er beste bakkestartteknikk. Til en viss grad avhenger det også av føreren.

Jeg tenker at om du har en bil med manuelt gir og godt, gammeldags håndbrekk, du vet den brekkstanga ved siden av setet, så er det slett ikke dumt å bruke håndbrekket ved bakkestart. Gir god kontroll.

En del biler har ikke lenger parkeringsbrems av "håndbrekktypen", men en fotpedal. Hvis denne kan utløses med håndtak og bruk av hånda, fungerer det, men har du manuelt gir og skal både clutche, bremse, gasse og løse ut parkeringsbremsen på en gang, da har du ikke nok føtter til å få det til, så da må du finne andre måter å ta bakkestart på.

Så er det flere elektriske varianter av parkeringsbrems. Noen betjenes med håndbryter og noen er helt automatiske, gjerne koblet til om du har girvelgeren i P-stilling eller ikke. De automatiske får du nok ikke brukt til bakkestart, men de med manuell håndbryter, kan du nok få til å hjelpe deg ved bakkestart.

Det er vel nå også vanlig på nyere biler at bilen er utstyrt med en egen bakkestartfunksjon(Les bilens brukerhåndbok). En av bilene mine har det. Aktiveres ved å tråkke hardt på bremsepedalen til jeg hører en kort pipelyd. Da kan jeg slippe bremsen og bilen står stille helt til den merker at motoren vil trekke bilen, og da slipper bremsen automatisk.

Mye enklere med elektronisk håndbrekk. Du trenger ikke gammeldags type.

Du trenger ikke å gjøre flere ting samtidig. Hold bremsen lett, slipp clutch til du kjenner gripepunktet, slipp bremsen, flytt foten til gasspedalen, gi litt gass og slipp klutsjen litt.

Hill holder er noe søppel jeg skulle ønske de sluttet å lage. 

Brunello skrev (8 minutter siden):

Jeg lærte det på kjøreskolen på 90-tallet, så det er ikke noe nytt. Det er vel uansett utdøende kunnskap. Det blir vel ikke produsert biler med håndbrekk lenger.

Funker enda enklere med knapp enn med gammeldags brekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 1980  og har aldri hørt at man ikke skal bruke clutch, jeg kjørte amerikansk bil lenge så det tok en stund etter oppkjøringen før jeg kjørte bil med en pedal for mye igjen, men siden 2012 har jeg hatt bil med automatisk brekk så jeg har ikke tenkt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...