Gå til innhold

Hvor vanlig er det å bruke håndbrekk på bakkestart her i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag satt jeg på med en venninne (som nylig fikk førerkortet) som brukte håndbrekket på en noenlunde bratt bakke. Jeg ble litt sjokka og spurte henne hvorfor hun gjorde det, og hun sa at det var slik hun hadde blitt opplært av kjøreskolen. Jeg lurer dermed på om det har skjedd en ny endring som er innført på kjøreskolene i Norge som jeg ikke har fått med meg? Jeg har sett at i mange andre land (eksempelvis England) så bruker de håndbrekk for bakkestart. Altså at de tar på håndbrekket, gir gass, finner gripepunktet, tar av håndbrekk og kjører av gårde. Mens her i Norge bruker vi ikke håndbrekket, men vi finner gripepunktet, tar foten av bremsen og gir gass, også kjører vi. Jeg vil anta at de fleste bruker denne metoden, inkludert meg selv. Men er det noen klare fordeler ved å bruke håndbrekket fremfor vanlig kløtsjkontroll? Eneste fordelen jeg kan se er at bilen ikke har en sjans til å rulle bakover, men har man en grei kløtsjkontroll vil det ikke være så stort problem.

Anonymkode: cb7fb...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte det kun i starten før jeg følte meg trygg på bakkestart. Og da spesielt om jeg hadde en annen bil tett bak meg.

Anonymkode: e365a...9f9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker brekket, har er inntrykk av at det er ganske vanlig. Lærte det faktisk av ei venninne, men synes å huske kjørelæreren også nevnte noe om det. Synes bare det er mer behagelig. Nå for tiden har jeg bil med elektronisk brekk og autohold-funksjon da, men det er samme prinsippet.

Anonymkode: 41b7d...0f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt det én gang utenom under opplæringen,fordi jeg ville lære meg å mestre å bruke pedalene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det ikke nå rav4 med automatgir så liten sjangse for å kvele motoren. Men på mine to første biler gjorde jeg det hele tiden. Var svake motorer og bremsen virket ikke når bilen ikke var på. Så viss bilen ble kvelt under bakkestarten så rullet jeg rett bakover uansett hvor mye jeg trykket på bremsen.

Anonymkode: ab173...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fikk sjokk av håndbrekk under bakkestart, så er du en sart sjel 🤣

Anonymkode: 5caee...b33

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, det er med brekk du tar bakkestart. Alle moderne biler gjør vel dette automatisk nå.

Anonymkode: 12abd...0aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at de usikre bruker brekket enn at de ruller inn i bilen bak

Anonymkode: ee98c...c00

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte håndbrekket ved bakkestart da jeg hadde bil med manuelt gir. Nå har jeg automatgir, og da trenger jeg ikke det.

Skal du ha bakkestart med manuelt gir og du står i kø med en bil like bak deg, så er håndbrekk genialt. Har du ingen bil bak, så spiller det mindre rolle, for da gjør det ikke noe om du triller en meter bakover i det du starter. 

Anonymkode: 55127...d10

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilken bil det er tenker jeg. 

De fleste nye biler har vel det de kaller bakke assistanse og da trenger du ikke bruke brekket.

Jeg brukte også brekket før, men det er herrens mange år siden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler, varierer utifra forholdene. Jeg synes det er rart at du ble sjokka.

Anonymkode: d6dbb...32c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærte det på kjøretimer, men sjeldent gjort det i praksis, kanskje 3 ganger på 18 år

Anonymkode: 8ca4f...067

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer dermed på om det har skjedd en ny endring som er innført på kjøreskolene i Norge som jeg ikke har fått med meg? 

Anonymkode: cb7fb...1e2

Med mindre du jobber som kjørelærer har du vel kun erfaring med én spesifikk kjørelærer og kjøreskole selv? 

Jeg tok oppkjøring i 2002 og ble opplært til å bruke brekk ved bakkestart i oppoverbakke. Foreldrene mine praktiserte også dette. 

Nå har vi automat og trenger det ikke mer.

Anonymkode: 539e8...d97

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen på manuelt gir, da lærte vi å bruke håndbrekk i bakkestart. 

Alle biler jeg har eid selv har hatt automatgir, og de seneste også mye automatikk for håndbrems, start osv, så da har jeg ikke tenkt på det. 

Anonymkode: aead0...74a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 1992 og da lærte vi (ja, alle jeg kjenner som tok lappen da) å bruke håndbrekket ved bakkestart. Det er både tryggere og sliter mindre på kløtsjen. 

Veldig rart at du ikke visste at det var vanlig, når tok du lappen? På 70-tallet?

Anonymkode: 8ba42...97e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bruker brekket, har er inntrykk av at det er ganske vanlig. Lærte det faktisk av ei venninne, men synes å huske kjørelæreren også nevnte noe om det. Synes bare det er mer behagelig. Nå for tiden har jeg bil med elektronisk brekk og autohold-funksjon da, men det er samme prinsippet.

Synes forresten ikke det er vanskelig å finne riktig balanse mellom clutch og gass når jeg kjører bil med mekanisk brekk, men det er MYE mer behagelig å bruke brekket. Mer skånsomt for clutchen er det også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...