Gå til innhold

Er dette en fin førstegangsgitar for ungdomsskoleelev?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mitt råd er ikke å kjøpe alt for billig - til prisen som er på siden du lenker til, får man rett og slett ubrukelig skrap. Kjøpte en elektrisk gitar av billigtypen til en femtilapp på et loppemarked i vår for moro skyld som samler støv i kjelleren i påvente av å bli gitt bort gratis, og instrumentet er rett og slett forferdelig dårlig, for å si det pent.

Da jeg var 13, spilte vi gitar i musikkundervisningen på skolen, og jeg fikk en gitar i gave; stålstrenget av western gitar-typen slik at den ikke var så enkel å spille på med uøvde fingre, men det var et kvalitetsinstrument jeg fikk god bruk for senere, og som jeg har den dag idag. En tenåring fortjener et instrument som kan inspirere til videre spilling i en alder der livet er preget av kaos.

Vil anbefale å ta en titt på denne gitarboken - den er riktignok gammel, men på side 206 finner man noen praktiske, gode råd om kjøp av gitar; råd som er aktuelle den dag idag med forbehold om at prisene har steget en del siden den gang:

https://www.nb.no/items/30101251a934b66732cc8e08df18017d?page=205

Lykke til ...!

Anonymkode: 624e1...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil at h*n skal like å spille gitar, ville jeg gått opp mer i pris. Det er ingenting som dreper spillegleden mer enn et dårlig instrument.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er sikkert bra nok til å teste om tenåringen liker gitar. Ingen vits i å bruke mange tusen på det. Du skal være ganske god før du kjenner om en elgitar koster 1000 eller 5000. Er verre med akustisk. ( ja, jeg spiller begge deler 🙂

Anonymkode: bca15...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne er sikkert bra nok til å teste om tenåringen liker gitar. Ingen vits i å bruke mange tusen på det. Du skal være ganske god før du kjenner om en elgitar koster 1000 eller 5000. Er verre med akustisk. ( ja, jeg spiller begge deler 🙂

Anonymkode: bca15...fd9

Når du spiller selv, vet du sikkert at selv om man ikke bruker en gitar der og da, kan den ligge i kroken til noen får bruk for den, enten det er sønn, far eller lillebror.

Problemet med altfor billige gitarer er i mine øyne at dette blir som å kaste penger ut av vinduet; på bruktmarkedet er interessen minimal, og den har ikke noen verdi som et fullverdig instrument.

En litt dyrere gitar kan man derimot få solgt brukt hvis man skulle ønske det, eller man kan spille på den selv det dagen musikkinteressen kommer.

En Gibson er kanskje litt i overkant her, men med tanke på dagens kronekurs har de som kjøpte en Les Paul for noen år siden gjort en god investering; det samme kan man ikke si om billiggitarene fra Gear4Music.

Anonymkode: 624e1...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...