Gå til innhold

Kløtsj før brems, stygg uvane? Negativt eller positivt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 22.55):

Det er akkurat det, jeg føler ikke at jeg triller ukontrollert. Føler jeg har mer kontroll over bilen ved å kløtsje først, så brems. 

Følelser trenger ikke å stemme med virkeligheten.

Anonymkode: c14f5...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, kjører du en tysk motorvei i 160 og har behov for å nødbremse så er det uheldig og farlig når du mister bilen.

Plutselig er du nede i 30 og du må gasse på for å komme deg kjapp ut av situasjonen.

En nødbrems bør være begge pedaler samtidig, kjapp og effektivt. 
 

Anonymkode: b3c69...e51

Hva i all verden, opplever du ofte å måtte gå hurtig ut av 30 når du har bremset ned fra 160? Særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du kun på nødbrems nå eller ved vanlig bremsing? Om jeg tenker at jeg skal bremse så hardt at bilen stopper så trår jeg inn kløtsjen. Nå kan jeg ikke huske sist jeg nødbremset, men kløtjsen ville jeg nok ha tråkket inn ja. 

Anonymkode: 9fa5b...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker du kun på nødbrems nå eller ved vanlig bremsing? Om jeg tenker at jeg skal bremse så hardt at bilen stopper så trår jeg inn kløtsjen. Nå kan jeg ikke huske sist jeg nødbremset, men kløtjsen ville jeg nok ha tråkket inn ja. 

Anonymkode: 9fa5b...294

Jeg nødbremset sist uke da jeg kjørte på et rådyr. Hadde 80 kmt og bråbremset. Og jeg kløtjset i hvert fall. Sjelden har jeg bråbremset sånn, glad det ikke var en elg. 

Anonymkode: dde71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja, kjører du en tysk motorvei i 160 og har behov for å nødbremse så er det uheldig og farlig når du mister bilen.

Plutselig er du nede i 30 og du må gasse på for å komme deg kjapp ut av situasjonen.

En nødbrems bør være begge pedaler samtidig, kjapp og effektivt. 
 

Anonymkode: b3c69...e51

Atte hææ?? Begge tilfeller jeg har nevnt, er på norkse veier🤣😂 Ikke mye full brems du heller, har vert ute for gitt.

Anonymkode: 540ea...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å bremse på gearet,(motoren), særlig i lange nedoverbakker ellers så sliter du bremsene og får unødvendig varmgang.

Anonymkode: 4a301...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 19.11):

Snakker heller ikke om kjøre inn mot kryss, og var vel heller ikke det som jeg sikter til i mitt første sitat. Men når må stoppe på kortest mulig tid, fra 80km/t til full stopp, har det vert kun full brems jeg har hatt. Men har du ikke opplevd en som ikke overolder vikeplikt inn på en 80-vei, eller vilt som du ser siluetten av i lysene til motgående bil, vet ikke hva jeg mener heller med å bremse det du makter. Da står ikke kløtsjen fokus i hele tatt.

Anonymkode: 540ea...1f6

Jeg forstår hva du mener. I en nødbrems så slakker jeg ikke ned. Da går jo alt av pedaler rett i gulvet 😅 Om du da bruker kløtsj eller ikke spiller ingen rolle, for å stoppe skal du allikevel. Jeg snakker om å bremse ned og til full stopp inn mot kryss og rundkjøringer. Da er jo å kvele motoren unødig. Det har skjedd i kryss hvor noe uforutsett har skjedd, f.eks barn som dukker opp fra intet eller en bil som ikke overholder vikeplikten. Da blir det nødbrems, men kløtsjen er allerede inne så motoren kveles ikke. 

Er jeg på motorveien og noe skjer, så tukler jeg ikke med kløtsjen. Det skjer uten å tenke meg om. Da går bremsen rett inn. Det beste er jo å ikke kvele bilen på motorveien. For da kan man unngå å bli påkjørt bakfra. Det kan så klart skje om man bare bremser og ikke stopper også, men å få motorstans fordi man har kvalt motoren unødig er ikke bra det heller. Men når en nødsituasjon skjer, så tenker man ikke, man bare handler. Og da har jeg opplevd at jeg, mitt instinkt, er å kjøre kløtsj og brems ned samtidig. Var bare det jeg mente med kommentaren. 

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 13.21):

Tenker du kun på nødbrems nå eller ved vanlig bremsing? Om jeg tenker at jeg skal bremse så hardt at bilen stopper så trår jeg inn kløtsjen. Nå kan jeg ikke huske sist jeg nødbremset, men kløtjsen ville jeg nok ha tråkket inn ja. 

Anonymkode: 9fa5b...294

Jeg tenker på vanlig bremsing inn mot kryss og rundkjøringer. Det skjer jo at det oppstår nødsituasjoner i kryss og rundkjøringer slik at det blir fullstopp, da er det fint å ha kløtsj inne allerede. For da unngår man å kvele motoren. Men som sagt, skal man stoppe helt så spiller det ikke så mye rolle om man kveler motoren eller ei, bare man stopper. 😅

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 17.33):

Du må lære deg å bremse på gearet,(motoren), særlig i lange nedoverbakker ellers så sliter du bremsene og får unødvendig varmgang.

Anonymkode: 4a301...995

Det gjør jeg først, bremser alltid på gir først. Men så ruller jeg inn mot kryss, rundkjøringer, uoversiktlige svinger og situasjoner som tilsier at her kan det oppstå en bråbrems eller nødsituasjon, slik som forbi busser som skal kanskje kjøre eller gågater med parkerte biler. Da bruker jeg kløtsj inne, brems (og om nødvendig gass) for å regulere fart. Det er her jeg får kritikk, at jeg "ruller/triller" for ofte med kløtsj inne, i stede for å bare kjøre på 2. og 1. giret, hvor jeg føler at jeg risikerer å kvele motoren. Jeg gjorde det på min gamle 1999 modellen, men min nåværende er lettkjørt og mer stabil i humøret, men jeg har fortsatt den (u)vanen å rulle for ofte med kløtsj inne for tidlig inn mot kryss og slikt.  

Jeg bremset ned en laaang bakke da jeg drev med kjøretimer, i alt for høyt gir i tillegg. Jeg vet hvordan det stinker når man kjører varm bremsene, aldri igjen 😂 Kjørelæreren lot meg gjøre feil for å lære, og jeg lærte. 🙆‍♀️

Anonymkode: bf6ff...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker nødbrems, få bremsen helt inn og ta klutsjen etter hvert. Du har stort sett god tid. Enorm forskjell i bremselengde. Selv begge samtidig tar lengre tid og gir dårligere forankring. Få bremsen inn før du klutsjer.

Hvis du snakker om å kjøre i parkeringshus i 7 kilometer i timen, ta klutsjen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 22.10):

Helt siden jeg fikk lappen for 7 år siden, så har jeg hatt denne (u)vanen. Da jeg kjørte opp så hadde jeg ekstrem sosial angst og agorafobi. Noe som gjør at det å være i veien på veien, var noe av det jævligste jeg viste. Jeg fikk fullstendig panikk av å kvele bilen eller å nesten kvele bilen. Kløtsj før brems ga meg en følelse av bedre kontrollen over bilen, og jeg unngår å kvele bilen. I dag får jeg ikke panikk og å kvele bilen koster meg 1 sekund ekstra, ikke noe annet. Det har bare forblitt en vane. 
Jeg fikk høre av kjørelæreren at jeg kjører fint, god fart inn mot kryss og rundkjøringer og myk brems.  Ei venninne mener det er negativt og feil å ta kløtsj før brems. Men så er hun brutal på brems, vi snakker bråbrems og nakkesleng støtt og stadig. Så om jeg burde høre på henne er en annen sak. Pappa mener jeg bør bruke kløtsj mindre for å ikke slite på den. Han tenker bare økonomi, bevare bilen i 40 år med minst mulig utgifter og han er snart 70 år. Så hans kjørestil er nok gått ut på dato for mange år siden.
Vi snakker ikke om å trå inn kløtsj i høy fart. Jeg bremser alltid ned med gir først, så rulle inn mot selve krysset i 1. eller 2. gir avhengig av trafikkbildet. Når jeg ruller inn så er jeg klar for både å gasse på og å bremse. Det er også mye lettere og raskere å gire opp og ned i tillegg. Føler rett og slett at jeg har mer kontroll over bilen.

Er dette galt? MÅ man ALLTID bremse før kløtsj? Eller går det fint, annet enn at jeg mest sannsynligvis over bruker kløtsjen og sliter den ut raskere hvis pappa har rett, noe han sikkert har?

Anonymkode: bf6ff...c0c

Mye av grunnen til at vi lærer brems før klutsj er at vi ikke vil at farten skal gå opp. I bratte bakker opplever jeg at elever som klutsjer før brems øker farten når en fotgjenger vil over veien. Det gir mindre kontroll og dårligere kommunikasjon.

Å kvele bilen er ikke farlig. Min bil kveles flere ganger hver dag, dert går helt fint. 

Å trykke klutsj inn før brems er en trygghetssøkende handling som paradoksalt nok gjør kjøringen farligere. 

Under normal kjøring der det ikke er bakker har det ikke voldsom betydning bortsett fra at du bruker mer drivstoff (klutsj inn bruker drivstoff, bil i gir med klutsj og gass ute bruker ikke drivstoff). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutcher før brems, vet ikke hvorfor.

i sommer bytta vi bil, lik modell men automat. Kjører daglig, men det hender seg fortsatt jeg glemmer meg og clutcher.. det blir ikke så bra 🥲😂

Anonymkode: d146c...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...