Gå til innhold

Hva hadde dere gjort? Avbrutt IVF forsøk.

Sinnsity

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er hel låst i valget og tenkte at eneste som er igjen er å spørre fremmede på internett :)

Jeg begynte med fryseforsøk i november, men den måtte avbrytes da tilfeldig avføringsprøve viste økende verdier ar kalprolaktin. Det ble avbrutt siden jeg må utreddes videre, dvs jeg må ta koloskopi. Jeg ble henvist av fastlege og fikk time offentlig 13. desember (om drøye 3 uker), der tar de vevsprøve og det kan ta 3-4 uker å analysere, dvs jeg få ENDELIG svar i januar....da før jeg ikke hoppe tilbake til IVF før februar og hvem vet om jeg må ha behandling som skal utsette alt enda mer.

Alternative er å gå privat neste uke, bruke 10k (er ikke rik men må heller ikke ta forbrukslån for å betale, men sure penger er det, ugh). Da får jeg svar innen januar, 2-3 uker tidligere enn offentlig og MULIGENS (ikke sikkert, siden syklus er i fullstendig kaos etter avbrutt forsøk) kan hoppe tilbake til IVF allerede i januar (hvis ikke man trenger tid til behandling)

Hva hadde dere gjort? Ventet eller løpt og betalt for privat? Jeg er helt lammet i hodet og klarer absolutt ikke å ta avgjørelse. Forskjell på de to timene er bare 2 uker, men det kan bli stor forskjell hvis de 2 ukene avgjør om jeg rekker ikke neste syklus og så må hoppe over en syklus igjen. Kan nevne at jeg er 34 og halv år gammel, så for meg føles det at jeg har veldig dårlig tid. (Har hatt et negativt fersk forsøk så langt, fryseforsøk neste)

Endret av Sinnsity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ventet, men forstår at du er utålmodig. Hadde det vært snakk om mange måneders utsettelse hadde jeg gått privat, men ikke for noen uker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg vet faktisk ikke. Jeg har vært i samme situasjon hvor en liten uforutsett hendelse plutselig blir flere måneder utsettelse. 

Der og da hadde jeg kanskje betalt masse for å slippe ventetid. Rasjonelt vet jeg det er lite forskjell og det hadde vært enkelt å bare si at du skal vente. 

Men jeg har kjent desperasjonen på kroppen selv, så vet neimen ikke... 

Anonymkode: 3307c...4bd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dilemmaet ditt, og jeg vet alt om utålmodighet og det å miste hodet i IVF-prosessen. Når man er innstilt på å gjøre det, vil man jo bare få det gjennomført asap. Men er du sikkert på at dette «bare» vil koste deg kr. 10.000,-? Synes det høres lite ut for privat IVF.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullemy skrev (1 minutt siden):

Forstår dilemmaet ditt, og jeg vet alt om utålmodighet og det å miste hodet i IVF-prosessen. Når man er innstilt på å gjøre det, vil man jo bare få det gjennomført asap. Men er du sikkert på at dette «bare» vil koste deg kr. 10.000,-? Synes det høres lite ut for privat IVF.  

Åja. Tror du misforstå litt. 10000 koster privat koloskopi som jeg må gjennom for å utreddes. Og SÅ når jeg er ferdig utreda kan jeg fortsette med IVF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tja... Jeg vet faktisk ikke. Jeg har vært i samme situasjon hvor en liten uforutsett hendelse plutselig blir flere måneder utsettelse. 

Der og da hadde jeg kanskje betalt masse for å slippe ventetid. Rasjonelt vet jeg det er lite forskjell og det hadde vært enkelt å bare si at du skal vente. 

Men jeg har kjent desperasjonen på kroppen selv, så vet neimen ikke... 

Anonymkode: 3307c...4bd

Sant? VET IKKE. det er det jeg sitter med. Jeg aner ikke og tiden går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (4 minutter siden):

Åja. Tror du misforstå litt. 10000 koster privat koloskopi som jeg må gjennom for å utreddes. Og SÅ når jeg er ferdig utreda kan jeg fortsette med IVF

Aha, skjønner. Tror jeg ville spart de 10.000,- om jeg var deg. Det føles lenge når ventetiden pågår, men det er jo egentlig ikke kjempelenge i den store sammenheng. Ønsker deg lykke til videre, uansett hvilket valg du tar☺️🤞🏽

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg er hel låst i valget og tenkte at eneste som er igjen er å spørre fremmede på internett :)

Jeg begynte med fryseforsøk i november, men den måtte avbrytes da tilfeldig avføringsprøve viste økende verdier ar kalprolaktin. Det ble avbrutt siden jeg må utreddes videre, dvs jeg må ta koloskopi. Jeg ble henvist av fastlege og fikk time offentlig 13. desember (om drøye 3 uker), der tar de vevsprøve og det kan ta 3-4 uker å analysere, dvs jeg få ENDELIG svar i januar....da før jeg ikke hoppe tilbake til IVF før februar og hvem vet om jeg må ha behandling som skal utsette alt enda mer.

Alternative er å gå privat neste uke, bruke 10k (er ikke rik men må heller ikke ta forbrukslån for å betale, men sure penger er det, ugh). Da får jeg svar innen januar, 2-3 uker tidligere enn offentlig og MULIGENS (ikke sikkert, siden syklus er i fullstendig kaos etter avbrutt forsøk) kan hoppe tilbake til IVF allerede i januar (hvis ikke man trenger tid til behandling)

Hva hadde dere gjort? Ventet eller løpt og betalt for privat? Jeg er helt lammet i hodet og klarer absolutt ikke å ta avgjørelse. Forskjell på de to timene er bare 2 uker, men det kan bli stor forskjell hvis de 2 ukene avgjør om jeg rekker ikke neste syklus og så må hoppe over en syklus igjen.

Jeg hadde avventet. Tatt den offentlige timen og tatt det der i fra. 10K er ikke verdt 2-3 uker forskjell på svar.  Og om du er i gang med forsøk i januar eller februar.. Spiller det virkelig noe rolle? 

Har selv ufrivillig grunnet andre medisinske årsaker måttet vente 6 mnd fra ett forsøk til neste. Så vet det er kjip tid å gå glipp av.. 

Om du tar å går privat nå, og får svar 2-3 uker før du får time offentlig - er det fremdeles en mulighet for at du igjen må vente på videre behandling i det offentlige HVIS du trenger noe behandling..  Eller betale for dette privat også.. Da bruker man eventuelt mye penger som man enkelt kan spare og bruke på andre ting.. 

Men til syvende og sist er det opp til deg hva som er viktigst. Spare 10K + og vente 2-3 uker lengre.. Eller bruke 10K og KANSJE være klar 2-3 uker før.. 

Jeg hadde ventet.

Anonymkode: 12acb...2dc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde avventet. Tatt den offentlige timen og tatt det der i fra. 10K er ikke verdt 2-3 uker forskjell på svar.  Og om du er i gang med forsøk i januar eller februar.. Spiller det virkelig noe rolle? 

Har selv ufrivillig grunnet andre medisinske årsaker måttet vente 6 mnd fra ett forsøk til neste. Så vet det er kjip tid å gå glipp av.. 

Om du tar å går privat nå, og får svar 2-3 uker før du får time offentlig - er det fremdeles en mulighet for at du igjen må vente på videre behandling i det offentlige HVIS du trenger noe behandling..  Eller betale for dette privat også.. Da bruker man eventuelt mye penger som man enkelt kan spare og bruke på andre ting.. 

Men til syvende og sist er det opp til deg hva som er viktigst. Spare 10K + og vente 2-3 uker lengre.. Eller bruke 10K og KANSJE være klar 2-3 uker før.. 

Jeg hadde ventet.

Takk for at du tokk tid å svare. Om det trengs noe videre behandling så henviser de private tilbake til offentlig ja. Jeg bare føler at jeg har så dårlig tid siden vi har prøvd i 2 år og jeg er 34 (som i ivf verden er ikke så gammal, men jeg e heeeelt 🫨) Det du sier e rett, de 10k er for å spare seg 2-3 uker med angst helvete, samtidig som man ofrer allerede så mye for den IVF "reisen" at hvor mye mer vil den kreve. Det hjelper veldig å høre hva folk tenker. Var nesten innstilt å ta privat bare for å få det ut av verden fortest mulig, men jeg føler ikke noe lettelse med å tenke "jah, jeg går privat" heller mer angst. Helvetes reise asså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (4 minutter siden):

Takk for at du tokk tid å svare. Om det trengs noe videre behandling så henviser de private tilbake til offentlig ja. Jeg bare føler at jeg har så dårlig tid siden vi har prøvd i 2 år og jeg er 34 (som i ivf verden er ikke så gammal, men jeg e heeeelt 🫨) Det du sier e rett, de 10k er for å spare seg 2-3 uker med angst helvete, samtidig som man ofrer allerede så mye for den IVF "reisen" at hvor mye mer vil den kreve. Det hjelper veldig å høre hva folk tenker. Var nesten innstilt å ta privat bare for å få det ut av verden fortest mulig, men jeg føler ikke noe lettelse med å tenke "jah, jeg går privat" heller mer angst. Helvetes reise asså...

Ja det er noe med det - man føler at alle mnd man ikke har innsett/forsøk/prøver er litt som bortkastet tid..  Etter 4.5 år så vet jeg alt om det. 

Føler du angst over å skulle ta det privat - så la vær. Nyt Desember, pust og slapp av - ta vare på kroppen sånn at den er klar for nytt forsøk på nyåret. Må selv vente til januar syklus 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan gjøre er å be om å bli satt på ringeliste for å møte på kort varsel dersom noen skulle avbestille timen sin. Det andre er hvis du har helseforsikring privat eller via jobb, bruk den for å rykke fram i køa.

Anonymkode: 548ec...a3c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er noe med det - man føler at alle mnd man ikke har innsett/forsøk/prøver er litt som bortkastet tid..  Etter 4.5 år så vet jeg alt om det. 

Føler du angst over å skulle ta det privat - så la vær. Nyt Desember, pust og slapp av - ta vare på kroppen sånn at den er klar for nytt forsøk på nyåret. Må selv vente til januar syklus 🙈

Ja, jeg tror jeg føler at jeg "burde" gå privat, for e litt opptatt at jeg har gjort ALT i min makt for å få den ungen hit. Nei jeg vet ikke hva er rasjonelt lenger. Men lykke til til oss begge da! 2024 blir fødselsåret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første du kan gjøre er å be om å bli satt på ringeliste for å møte på kort varsel dersom noen skulle avbestille timen sin. Det andre er hvis du har helseforsikring privat eller via jobb, bruk den for å rykke fram i køa.

Anonymkode: 548ec...a3c

Jepp, har bedt dem å ringe meg hvis det blir ledig. Har ikke ordentlig pensjonsordning på jobb en gang hehe, men har i mange år vurdert helseforsikring...and here we are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært gjennom IVF og vet hvor sårbar man blir. Tror jeg ville ha ventet de to ukene i din situasjon med mindre dere har ekstremt god råd? 

Høres ut som du kommer til å føle på en form for stress uansett hva du gjør? Ta i hvertfall et valg raskt og prøv å fall til ro med det. Masse lykke til og ta godt vare på deg selv oppi alt ❤️

Anonymkode: 6c687...d2a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ventet. Men vet hvordan det er når man står midt oppi det selv. ❤️

Hvorfor tok du avføringsprøve? Det har jeg aldri tatt selv som 3årig IVF-er.

Anonymkode: 5b909...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde ventet. Men vet hvordan det er når man står midt oppi det selv. ❤️

Hvorfor tok du avføringsprøve? Det har jeg aldri tatt selv som 3årig IVF-er.

Anonymkode: 5b909...480

Er bare redd at hvis jeg venter så går jeg glipp av en syklus. Men samtidig så høres det litt drøyt å betale 10k for å "kjøpe seg" en syklus...eller? JEG VET IKKE :D Jeg vil også få dette fortere ut av verden, tok det ganske tungt da forsøket ble avbrutt.

Prøven ble tatt av fastlegen da jeg hadde blod i avføringen to mnd tidligere og fastlegen sa - dette må sjekkes ut og sendte henvisning med prøvesvar videre til sykehuset. Så fortalte jeg til IVf folka at jeg er under utredning og da sa de oi nei, da stopper vi her for nå. Kom tilbake når du e ferdig utredet.

Endret av Sinnsity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet. Tenk om du må over på privat IVF, det er svindyrt, ville spart til det. 

Anonymkode: 18fca...634

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...