Pippi Lotta Skrevet 23. november 2023 #21 Del Skrevet 23. november 2023 Madame Butterfly skrev (16 minutter siden): Les @Commander sitt innlegg ovenfor. Jeg er vel egentlig ikke kompetent til å påstå det ene eller det andre. Her er noen teorier fran folk som er kompetente: https://www.forskning.no/finans-samfunnsokonomi-okonomi/derfor-synker-den-norske-kronen-som-en-stein-regjeringen-har-delvis-skylden-mener-professor/2207773 Der står det at regjeringen har noe påvirkning, men det poengteres også at pengeøkonomien styres av den norske bank og ikke regjeringen. Noe som pekes på i artikkelenn: - den norske krone har sveket seg over de siste 10 åra, det er altså ikke noe nytt fenomen. - økonomien vår er i stor grad knyttet til olje, mindre tro på olje betyr derfor mindre tro på norsk økonomi. - Krigen i Rusland er en annen faktor som er negativt for norske krona. - oljefondet invisterer i utlandet for å ikke heve prisene i norge mer, som fører til at de veksler inn mye kroner. Når det kommer mye mer kroner på markedet, synker prisen. - når verdensøkonomien er usikker treker investorer seg ut fra små økonomiers valutaer (som norge) og inviterer i store økonomier i stedenfor. Intresang artikkel, anbefaler alle å lese den! Virker som om det er en lit "perfekt storm" på gang, der mange negative hendelser forsterker hverandre. Regjeringen har noe å si, men veldig mye av dette er uten for regjeringens kontroll. Selv hadde jeg ikke tenkt på det med olja en gang før jeg leste denne artikkelen. Men det gir jo veldig mening at når verden går mot slutten, så begynner investorene å søkke seg til andre bransjer i andre land heller. Eller jeg hadde tenkt på at det selfølgelig blir et problem i fremtiden, men ikke helt tenkt over at "fremtiden" kan være her allerede. Vi må få fart på den nye energi bransjen!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 23. november 2023 Forfatter #22 Del Skrevet 23. november 2023 Commander skrev (1 time siden): – Norge har nå den svakeste valutaene i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet – Alle nordmenn har det siste året blitt 20 prosent fattigere enn den gjennomsnittlige europeer. Hvis vi sammenligner med valutaen er vi blitt nesten 30 prosent fattigere enn polakkene siden august i fjor, legger han til. – Hvis jeg var utlending, og styrte et fond eller jobbet som megler eller i en investeringsbank, ville jeg reagert når jeg ser at kapitalsterke nordmenn flytter penger til utlandet for å unngå skatt. Da vil jeg ikke investere i Norge. https://inyheter.no/02/06/2023/okonomiprofessor-mener-spetalen-har-et-poeng-lite-tillit-til-den-norske-kronen/ Alle er i lavkonjunktur, men Norges rammes hardere. Regjeringen skylder på alle andre. Uten at saken blir noe bedre av det. Når de som sitter og ser på verdens markeder ikke har trua på den norske regjeringen, burde vi det da? Vel kommentert, helt enig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 23. november 2023 #23 Del Skrevet 23. november 2023 Commander skrev (3 timer siden): – Norge har nå den svakeste valutaene i hele vesten. Det er en situasjon få trodde var mulig. Økonomene har pekt på flere årsaker. Jeg mener hovedårsaken er den politiske risikoen og synet på kronen. Og ikke minst usikkerheten rundt nye skatteendringer. Når jeg snakker med det internasjonale investormarkedet stiller de hele tiden spørsmål rundt de brå og kraftige skatteøkningene for næringslivet – Alle nordmenn har det siste året blitt 20 prosent fattigere enn den gjennomsnittlige europeer. Hvis vi sammenligner med valutaen er vi blitt nesten 30 prosent fattigere enn polakkene siden august i fjor, legger han til. – Hvis jeg var utlending, og styrte et fond eller jobbet som megler eller i en investeringsbank, ville jeg reagert når jeg ser at kapitalsterke nordmenn flytter penger til utlandet for å unngå skatt. Da vil jeg ikke investere i Norge. https://inyheter.no/02/06/2023/okonomiprofessor-mener-spetalen-har-et-poeng-lite-tillit-til-den-norske-kronen/ Alle er i lavkonjunktur, men Norges rammes hardere. Regjeringen skylder på alle andre. Uten at saken blir noe bedre av det. Når de som sitter og ser på verdens markeder ikke har trua på den norske regjeringen, burde vi det da? Men altså Spetalen er jo ikke akurat upartisk her... Om du leser artikkelen jeg postet fra forskning hvor en økonomi profesor uttaler seg, vil du se at det ikke bare er regjeringen som peker på "alle andre". I følge forklaringen til professoren er det veldig mye mer en regjeringen som påvirker kronekursen. Blant annet påpekerer han at det er den norske bank sit ansvar området, ikke regjeringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 23. november 2023 #24 Del Skrevet 23. november 2023 Stonegiant skrev (6 timer siden): Den er dårlig, ja. Veldig dårlig. Men forgjengeren med Erna i spissen ser jeg på som hakket værre. Under Erna og de borgerlige hadde vi økonomisk vekst, lav inflasjon, lav rente og lavere strømpriser. Alt som har gått galt siden de rødgrønne overtok er ikke deres feil, de har åpenbart ikke skylden for krigen i Ukraina og andre internasjonale forhold, men de har en stor del av ansvaret gjennom politikken de har ført her hjemme med de største skatteøkningene i moderne tid som har ført til skatteflukt og sterk vekst i statsbudsjettet som presser opp inflasjonen og renta. Kutt i politiet når vi opplever økende kriminalitet mange steder, reversering av nødvendige reformer og uansvarlighet gjennom å innføre lakseskatten uten å vente på utredningen kan også nevnes som grep regjeringen har gjort som forverrer situasjonen. Under Erna og de borgerlige hadde vi trygg, ansvarlig styring. Det var bedre enn det rødgrønne uansvarligheten vi har nå. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 23. november 2023 #25 Del Skrevet 23. november 2023 LadeJarl skrev (6 timer siden): Regjeringen er veldig svak ja..SP er en interresseorganisajon og burde absolutt ikke sittet i en regjering. Dette er nok kjernen i problemene for regjeringen. SP har fokus på enkeltsaker, kampsaker som skal tvinges igjennom uten hensyn til helheten, f eks oppløsning av fylker. Når AP og SP på toppen av det må samarbeide med SV, som også har manglende evne til å se de langsiktige konsekvensene av valgene sine, så må det gå dårlig. Synd, for AP, som jeg aldri kommer til å stemme på pga tilknytningen til LO, er i og for seg et ok parti. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 23. november 2023 #26 Del Skrevet 23. november 2023 MorTil2 skrev (47 minutter siden): Dette er nok kjernen i problemene for regjeringen. SP har fokus på enkeltsaker, kampsaker som skal tvinges igjennom uten hensyn til helheten, f eks oppløsning av fylker. Når AP og SP på toppen av det må samarbeide med SV, som også har manglende evne til å se de langsiktige konsekvensene av valgene sine, så må det gå dårlig. Synd, for AP, som jeg aldri kommer til å stemme på pga tilknytningen til LO, er i og for seg et ok parti. Ingen ting å legge til eller trekke fra..stor tommel opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 23. november 2023 #27 Del Skrevet 23. november 2023 Pippi Lotta skrev (4 timer siden): Her er noen teorier fran folk som er kompetente: https://www.forskning.no/finans-samfunnsokonomi-okonomi/derfor-synker-den-norske-kronen-som-en-stein-regjeringen-har-delvis-skylden-mener-professor/2207773 Der står det at regjeringen har noe påvirkning, men det poengteres også at pengeøkonomien styres av den norske bank og ikke regjeringen. Noe som pekes på i artikkelenn: - den norske krone har sveket seg over de siste 10 åra, det er altså ikke noe nytt fenomen. - økonomien vår er i stor grad knyttet til olje, mindre tro på olje betyr derfor mindre tro på norsk økonomi. - Krigen i Rusland er en annen faktor som er negativt for norske krona. - oljefondet invisterer i utlandet for å ikke heve prisene i norge mer, som fører til at de veksler inn mye kroner. Når det kommer mye mer kroner på markedet, synker prisen. - når verdensøkonomien er usikker treker investorer seg ut fra små økonomiers valutaer (som norge) og inviterer i store økonomier i stedenfor. Intresang artikkel, anbefaler alle å lese den! Virker som om det er en lit "perfekt storm" på gang, der mange negative hendelser forsterker hverandre. Regjeringen har noe å si, men veldig mye av dette er uten for regjeringens kontroll. Selv hadde jeg ikke tenkt på det med olja en gang før jeg leste denne artikkelen. Men det gir jo veldig mening at når verden går mot slutten, så begynner investorene å søkke seg til andre bransjer i andre land heller. Eller jeg hadde tenkt på at det selfølgelig blir et problem i fremtiden, men ikke helt tenkt over at "fremtiden" kan være her allerede. Vi må få fart på den nye energi bransjen!!! Jeg har skrevet om problemet med oljeavhengiheten vår i kommentarfelt og på forum siden 2016.. Og jeg gjentar meg gjerne....oljen vår vil være ulønnsom fra omtrent 2028...krona vår vil kollapse lenge før det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 23. november 2023 #28 Del Skrevet 23. november 2023 Bombasi skrev (5 timer siden): Problemet er at den rødgrønne regjeringen kom til "dekket bord" etter 8 år med blåblå vanstyre. "vanskjøttet" mener du vel? Høyre bygger ned landet så fort det lar seg gjøre uten at folk tar til gatene.. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 23. november 2023 #29 Del Skrevet 23. november 2023 K.B. skrev (9 minutter siden): "vanskjøttet" mener du vel? Høyre bygger ned landet så fort det lar seg gjøre uten at folk tar til gatene.. Det bør du forklare, hvordan bygget Høyre ned landet gjennom å kutte skattene, styrke velferden, redusere etterslepet på infrastrukturen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 23. november 2023 #30 Del Skrevet 23. november 2023 Høyre bygger ned velferdsstaten så fort det lar seg gjøre. Om det er bevisst eller ikke,vet ikke jeg,men det er i hvertfall resultatet. Alt vil gå tilbake til der vi var: Tjenester blir dyrere eller nedlagt. (Ferjer,buss,helsetjenester etcetc) Satt jo nettopp å hørte på Tina Bru sitt alternative budsjett,og TV2s politiske ekspert sa jo at her var det intet nytt under solen. Det var tilbake til der de slapp. Det blir brødsmuler (Les: Valgflesk) for de som har minst med større skattefradrag. Mer til bedriftseiere,mindre skatt til de rike og øvre middeklasse.Klart dette koster mye penger. Helt i tråd med Høyres vanlige politikk. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. november 2023 #31 Del Skrevet 23. november 2023 Jeg tror regjerningen Jonas er tredje dårligst. Den nest verste er Erna -regjeringa som satte oss i knipa med Acer, strømavtale og utenlandskabler. Den aller verste var regjeringen Jens som bombet Libya. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 23. november 2023 #32 Del Skrevet 23. november 2023 Nei. Det var da virkelig mye verre under de blå-blå i 8 år. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 23. november 2023 #33 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) Her kan vi f.eks se et godt eksempel på at AP er forvirrende for mange. Brenna driver jo relgelrett høyrepolitikk. Det er umulig å skille de. Mulig Brenna bruker mer kronasjer på bedriftstiltak (som flere har vært igjennom utallige ganger,og som bedrifter gang etter gang bare utnytter) Sier du det én gang til begynner jeg å grine, Brenna – Dagsavisen Synes det er fint at man tar i bruk mer tiltak for å hjelpe de unge inn i jobb. Men hva med å løse problemet med matkøene som skjer akkurat nå? Men det er nok vanskelig for en ung dame,uten arbeidserfaring å ta inn over seg hva hun har fått ansvar for. Men viser jo at AP er på ustø kurs mot uforutsette horisonter. De har ikke peilingen inne på Venstre side,snarere tvert i mot. Endret 23. november 2023 av Fant80 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 23. november 2023 #34 Del Skrevet 23. november 2023 AP skulle utjevne forskjeller,de skulle også hjelpe "vanlige folk" Jeg ser på meg selv som en vanlig person. Ikke noe øvre middelklasse type,men gjerne en fot innefor. Ikke fått det spor bedre med AP regjeringen. Min søster er en av de som sliter nederst,og ville dratt nytte av å utjevne forskjeller. Få litt mer å rutte med på bunn. - Nei ingenting skjer. Snarere tvert imot. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 23. november 2023 #35 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) Fant80 skrev (40 minutter siden): Høyre bygger ned velferdsstaten så fort det lar seg gjøre. Om det er bevisst eller ikke,vet ikke jeg,men det er i hvertfall resultatet. Alt vil gå tilbake til der vi var: Tjenester blir dyrere eller nedlagt. (Ferjer,buss,helsetjenester etcetc) Satt jo nettopp å hørte på Tina Bru sitt alternative budsjett,og TV2s politiske ekspert sa jo at her var det intet nytt under solen. Det var tilbake til der de slapp. Det blir brødsmuler (Les: Valgflesk) for de som har minst med større skattefradrag. Mer til bedriftseiere,mindre skatt til de rike og øvre middeklasse.Klart dette koster mye penger. Helt i tråd med Høyres vanlige politikk. De største skattelettene gikk til folk flest, ikke de rike. Størsteparten av oljepengebruken gikk til offentlig forbruk, ikke skatteletter. Velferden ble styrket og den totale pengebruken på velferd økte under Høyre, selv om det ble omfordelt på statsbudsjettet. Slik omfordeling skjer under alle regjeringenr, inkludert den sittende regjeringen. Bedre konkurransevilkår for bedriftseierne er nødvendig, vi ser jo nå hvor dårlig det går nå med en regjering som gjør alt de kan for å svekke norsk konkurranseevne og næringsliv. Endret 23. november 2023 av GP950mAh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. november 2023 #36 Del Skrevet 23. november 2023 Fant80 skrev (4 minutter siden): AP skulle utjevne forskjeller,de skulle også hjelpe "vanlige folk" Jeg ser på meg selv som en vanlig person. Ikke noe øvre middelklasse type,men gjerne en fot innefor. Ikke fått det spor bedre med AP regjeringen. Min søster er en av de som sliter nederst,og ville dratt nytte av å utjevne forskjeller. Få litt mer å rutte med på bunn. - Nei ingenting skjer. Snarere tvert imot. Nå snakker du om gamle Ap, fra Bratteli-tiden. AP har sklidd langt over til høyre siden den tiden da "Solidaritet" var et slagord. Ap var et arbeiderparti en gang, men nå har lojaliteten vandret til dels langt ut av landet, og da snakker jeg mest om EU og USA. Og det hjelper ikke å stemme dem bort. Høyre har også sin lojalitet samme sted. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 23. november 2023 #37 Del Skrevet 23. november 2023 2 minutter siden, I Grosny said: Nå snakker du om gamle Ap, fra Bratteli-tiden. AP har sklidd langt over til høyre siden den tiden da "Solidaritet" var et slagord. Ap var et arbeiderparti en gang, men nå har lojaliteten vandret til dels langt ut av landet, og da snakker jeg mest om EU og USA. Og det hjelper ikke å stemme dem bort. Høyre har også sin lojalitet samme sted. Det kan nok stemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 23. november 2023 #38 Del Skrevet 23. november 2023 GP950mAh skrev (6 minutter siden): De største skattelettene gikk til folk flest, ikke de rike. Størsteparten av oljepengebruken gikk til offentlig forbruk, ikke skatteletter. Velferden ble styrket og den totale pengebruken på velferd økte under Høyre, selv om det ble omfordelt på statsbudsjettet. Slik omfordeling skjer under alle regjeringenr, inkludert den sittende regjeringen. Bedre konkurransevilkår for bedriftseierne er nødvendig, vi ser jo nå hvor dårlig det går nå med en regjering som gjør alt de kan for å svekke norsk konkurranseevne og næringsliv. Hvorfor økte da forskjellene i de 8 årene Høyre satt i regjering? Har folk glemt at Høyreregjeringen tok bort feriepengene til de arbeidsledige, fjernet ordningen med sluttvederlag for seniorer som mistet arbeidet, svekket barnetillegget til de uføre og lot barnehageprisene stige år for år? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 23. november 2023 #39 Del Skrevet 23. november 2023 Example skrev (6 timer siden): I 2025 skal det mye til om ikke vi får en ny borgerlig regjering. Og når Erna og co ser tilbake på dette om noen år tror jeg de vil være lettet over at de slapp å styre disse årene. For det er jo ille slik at de nødvendigvis har masse bedre løsninger på det som skjer nå, men det holder å ikke være Støre. Meir treng ein ikkje å seie. Tråden kan avsluttast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 23. november 2023 #40 Del Skrevet 23. november 2023 Amossa skrev (9 minutter siden): Hvorfor økte da forskjellene i de 8 årene Høyre satt i regjering? Har folk glemt at Høyreregjeringen tok bort feriepengene til de arbeidsledige, fjernet ordningen med sluttvederlag for seniorer som mistet arbeidet, svekket barnetillegget til de uføre og lot barnehageprisene stige år for år? Nei, de har heller ikke glemt at Høyre i regjeringen innførte nye rettigheter, økte en rekke trygder og styrket velferden. Forskjellene økte ikke, det er en myte som venstresiden gjentar gang på gang, selv om det er feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå