Gå til innhold

Forstår folk egentlig hva dem stemmer på ved valg?

Egenskap

Anbefalte innlegg

Vår regjering er jo en sammensatt regjering av ulike partier med støtte og krav fra og til hverandre i vilden sky. Vi kan ikke regne med at hvert partis kjernesaker får gjennomslag i politikken som  føres.Vi kan heller ikke la Ap få skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå står det at Høyre vil ansette 462 arbeidsledige politifolk. Ok? så hva bidrar dette til at jeg som velger skal forstå noe av? vil dem egentlig få tilslag på dette? Det er så mye snakk, og det er så mye fjas, og alle vil ha æren for at det var egentlig dem som foreslo dette for lenge siden... Hvilke spill er det som foregår i stortinget? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg leser høyre foreslår 9,5 milliarder i skattekutt. Ok? så hva har jeg med å gjøre? det er utrolig at valgstemmer skal få plassere tilfeldige mennesker i noen poster, og vi er ikke en styremedlem i staten? At jeg skal stemme noen valgløfter, uten om  jeg vet dette er det som skal prioriteres. For det er faktisk ganske mye annet som får plass i media. Og mange ting handler ikke om politikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn har ikke det minste greie på hva de stemmer på, bortsett fra at de tror de kan spare noen kroner ved å stemme på partiet sitt. Eller de stemmer på det de alltid har stemt på. 

Globalisistiske partier vet folk knapt nok hva er for noe. Og dette i mens dem selv blir fattigere og fattigere. Det er så tragikomisk at jeg dauer :knegg:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (9 timer siden):

Jøss!?  Bor du under en stein, eller?  Følger du ikke med på hva som skjer i verden?

Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet. Er floskler det eneste du er i stand til å komme med?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig såre enkelt å finne ut av hva en skal stemme. For min del er det kun ett parti som dekker de 3-4 kjernesakene jeg er opptatt av. I tillegg er mitt parti et mot-parti til de partiene jeg er mest uenig i.

For den jevne norske innbygger er vel det mest bekymringsfulle de partiene som velger å være stille om sin egentlige agenda. Kanskje spesielt Høyre og Frp som sjelden uttrykker klart deres ønske om nedbygging av velferdsstaten, privatisering, og at de ønsker oss inn under det korrupte byråkratiet i Brussel. Joda, det har jo vist seg at norsk politikk også er infisert av nepotisme, men dette er peanøtter sammenlignet med å bli styrt i høyere grad fra kontinentet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/22/2023 at 8:59 PM, Amossa said:

Jeg tror nordmenn generelt er ganske oppdatert når det gjelder politikk.  Derimot er det skremmende å se hva som skjer i USA.  Etter alt som skjedde under Trump ser det ut som at han er aktuell som ny president igjen.  

Skjer jo akkurat det samme her. Ikke at Erna er på langt nær så ekstrem som Trump på noen måte. Men veldig mange ser nå ut  til og stemme borgerlig - Veldig mange av disse har selvsagt mye kunnskap og troen på et Høyre prosjekt,sier ingen er dumme. Men du vil ikke tro hvor mange som er der ute som er ganske så ekstreme i både meninger og virkelighetsoppfatning,som vrir å vender på ting som egentlig kun kan sammenlignes med Goebbels propaganda. 

Skal ikke legge ordene i munnen til Erna,men tror hun hadde fått hakeslepp om hun visste hva disse meningene velgerene hennes egentlig har. Ser det bare på min arbeidsplass. Enkelte snakker direkte usant,men propgandamaskinen er i full gang. Sosialistene skal knuses. De burde brennes levende. De er kommunister. Utlendinger burde utryddes fra Norge. Bruk de som slaver. Ja,sånne ting som mer ekstreme høyre radikale ville sagt. Sån er blitt langt mer "folkelig tale" 

Er ikke det skremmende så vet ikke jeg.

Endret av Fant80
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (8 timer siden):

Skjer jo akkurat det samme her. Ikke at Erna er på langt nær så ekstrem som Trump på noen måte. Men veldig mange ser nå ut  til og stemme borgerlig - Veldig mange av disse har selvsagt mye kunnskap og troen på et Høyre prosjekt,sier ingen er dumme. Men du vil ikke tro hvor mange som er der ute som er ganske så ekstreme i både meninger og virkelighetsoppfatning,som vrir å vender på ting som egentlig kun kan sammenlignes med Goebbels propaganda. 

Skal ikke legge ordene i munnen til Erna,men tror hun hadde fått hakeslepp om hun visste hva disse meningene velgerene hennes egentlig har. Ser det bare på min arbeidsplass. Enkelte snakker direkte usant,men propgandamaskinen er i full gang. Sosialistene skal knuses. De burde brennes levende. De er kommunister. Utlendinger burde utryddes fra Norge. Bruk de som slaver. Ja,sånne ting som mer ekstreme høyre radikale ville sagt. Sån er blitt langt mer "folkelig tale" 

Er ikke det skremmende så vet ikke jeg.

Du har rett.  Man ser jo hva som skjer ellers i Europa også, hvor populistiske, radikale høyrekrefter går fram.  Fremmedhatet vokser, spesielt overfor muslimer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange tall, og å være politiker handler mest av alt at man har tatt økonomiutdannelse, hvis ikke så forstår jeg ikke hva dem gjør der. 

Det er en statskasse de skal benytte, og det er visstnok uttrykket oljepenger som også er tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Du har rett.  Man ser jo hva som skjer ellers i Europa også, hvor populistiske, radikale høyrekrefter går fram.  Fremmedhatet vokser, spesielt overfor muslimer.  

Det er jo ikke uten grunn at partier langt ute på høyresiden får stadig mer oppslutning, hvis islam og innvandring fra islamske land og Afrika hadde vært utelukkende positivt slik som venstresiden tror så ville ikke disse partiene på høyresiden eksistert.

Befolkningen i Nederland har brukt sin demokratiske stemmerett og sagt tydelig i fra at de har fått nok, islam som ideologi er ikke ønsket i landet og derfor vant Geert Wilders valget. Det samme skjer i land som Sverige, Italia, Frankrike, Belgia og til dels i Tyskland.

Kanskje det er på tide å ta et hint?, folket i Europa er lei resultatene av ikke-vestlig innvandring og de bruker sine demokratiske rettigheter til å vise det og gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, FryNor said:

Det er jo ikke uten grunn at partier langt ute på høyresiden får stadig mer oppslutning, hvis islam og innvandring fra islamske land og Afrika hadde vært utelukkende positivt slik som venstresiden tror så ville ikke disse partiene på høyresiden eksistert.

Befolkningen i Nederland har brukt sin demokratiske stemmerett og sagt tydelig i fra at de har fått nok, islam som ideologi er ikke ønsket i landet og derfor vant Geert Wilders valget. Det samme skjer i land som Sverige, Italia, Frankrike, Belgia og til dels i Tyskland.

Kanskje det er på tide å ta et hint?, folket i Europa er lei resultatene av ikke-vestlig innvandring og de bruker sine demokratiske rettigheter til å vise det og gjøre noe med det.

Tror ingen av oss akkurat behøver en forklaring hvorfor det er blitt slik i de landa du nevner. Problemet slik jeg ser det er at ved å stremme fram slike ekstreme krefter,hva skjer da? Jo,kebabsjapper blir forsøkt brent opp. Annerledeshet vil bli kjeppjaget og terrorisert på åpenlys dag,utlendinger blir samlet sammen på en og samme sted (f.eks en slags leir der de "venter på og bli sendt ut av landet" pga de ikke er ønsket mer.) Landa blir en politistat over natta. Dette er bare få eksempler. Kan jo tenkes at man ikke trodde Hitler var annet en en ålreit type heller i starten,som bare ville landets beste. En som ville forsikre at ekte Tyskere fikk det de behøvde. Så går man altså løs på alt og alle som er annerledes og fremmed.

Men VI,VI er jo ikke sån. Vi vet jo bedre. Ikke sant? 

Er noe som kalles "fortiden gjentar seg" for en grunn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, FryNor said:

I Nederland er det i følge Wikipedia ca 17 mill innbyggere og 850k av dem er muslimer og de representerer en svært liten del av befolkningen.

Folk som Wilders bygger sin politikk på hat mot en gruppe mennesker etter oppskrift fra blant annet en mann med sideskill og en liten bart midt på leppen på 1930-tallet. Slike partier finner syndebukker som de kan skylde all elendighet på for å skape makt.

Folk burde skjelve i buksene med tanke på høyreekstrem og religøse partier sin fremgang både i Europa og USA all den tid de snakker om woke, radikal kjønnsidelogi, benekter rasisme, kristne verdier osv, for når de er ferdige med muslimer og skeive så kan man fort være neste på listen.

Endret av bysummerfall
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...