AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #1 Del Skrevet 22. november 2023 De høres ut som de strever fælt med en lyd som andre får til helt fint, både i andre deler av Norge, og i andre deler av verden. Noen skarrer, og noen sier j istedet for r. "Jeg jaser mot noe", høres litt mindre alvorlig ut enn om "jeg raser mot noe". Anonymkode: 3724d...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #2 Del Skrevet 22. november 2023 Jeg er nordvestlending, og har en dialekt med tydeligere r enn de fleste andre dialekter. Skarre-r er jo også r, forresten. Anonymkode: a45ba...bb0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 22. november 2023 #3 Del Skrevet 22. november 2023 Det er vi vestlendinger som kan si R på riktig måte. 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #4 Del Skrevet 22. november 2023 Hvorfor kan ikke de fra Østlendinger si Oslo, oshlo? hvorfor sier dere L som at dere blir kvalt? Anonymkode: 474de...5f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #5 Del Skrevet 22. november 2023 Bergenser her. Tydeligere R finnes ikke..... Anonymkode: a7e41...5bd 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #6 Del Skrevet 22. november 2023 Er fra nordvestlandet, og har en supertydelig rulle-r. Anonymkode: dad9e...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #7 Del Skrevet 22. november 2023 Vestlending, nærmere bestemt sogning, me har ingen problem med R😚 Anonymkode: 1a7f9...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 22. november 2023 #8 Del Skrevet 22. november 2023 Har ingen problem med å si verken R eller r, se her: Risør...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #9 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor kan ikke de fra Østlendinger si Oslo, oshlo? hvorfor sier dere L som at dere blir kvalt? Anonymkode: 474de...5f8 Vi klarer fint å si både Oslo med spiss s og tydelig L, og å si Osj-lo. Men å si Os-lo med spiss s er på østlandet en raritet, noe fine vestkantsosiolekter har i seg. Vi sier tusjle, rasjle, firfisjle. Det er slik SL uttales på store deler av østlandet. Men alle klarer å uttale det «fint» om de vil. Vestlandet og andre landsdeler uttaler det på andre måter. Anonymkode: f08a2...83f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #10 Del Skrevet 22. november 2023 Hæ? Er da ikke vi som kaller Arne for Ane, Maren for Ma-an åg Kjersti for Sjæssti. RRR! Anonymkode: eaaa9...a74 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #11 Del Skrevet 22. november 2023 Hæ? Hvorfor beskriver du et skarre-r på denne måten? "j" for "r" forbinder jeg ikke med Vestland og Sørland, men med typ Frogner eller andre Vestkant-Oslo dialekter. I Vest og deler av Sørlandet så skarrer de da ordentlig. Som de gjør i Danmark, Sør-Sverige og Frankrike. Anonymkode: 95bc0...445 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #12 Del Skrevet 22. november 2023 Hvorfor klarer ikke østlendinger å si L? Jeg er nordvestlending og sier tydelig R. Anonymkode: d8a36...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #13 Del Skrevet 22. november 2023 Vi fra vestlandet har jo de tydeligste R'er. Anonymkode: 705f5...2a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #14 Del Skrevet 22. november 2023 Sunnmøre er vel så vest som man kommer og her sier de helt tydelig R - like tydelig som skotter Anonymkode: 25128...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #15 Del Skrevet 22. november 2023 Skarre-R var jo opprinnelig en talefeil, som så dessverre har spredd seg, men uansett kan ingen hevde at skarre-R er den korrekte måten å uttale R på. Anonymkode: 79ffb...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #16 Del Skrevet 22. november 2023 Bergenser her, og "vår" måte å si R på, er jo den riktige måten. Anonymkode: 1a99a...e83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #17 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi klarer fint å si både Oslo med spiss s og tydelig L, og å si Osj-lo. Men å si Os-lo med spiss s er på østlandet en raritet, noe fine vestkantsosiolekter har i seg. Vi sier tusjle, rasjle, firfisjle. Det er slik SL uttales på store deler av østlandet. Men alle klarer å uttale det «fint» om de vil. Vestlandet og andre landsdeler uttaler det på andre måter. Anonymkode: f08a2...83f Jadajada og selbu heter ikke selbu men sææælbuu oshjlo Anonymkode: 474de...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 22. november 2023 #18 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De høres ut som de strever fælt med en lyd som andre får til helt fint, både i andre deler av Norge, og i andre deler av verden. Noen skarrer, og noen sier j istedet for r. "Jeg jaser mot noe", høres litt mindre alvorlig ut enn om "jeg raser mot noe". Anonymkode: 3724d...0e2 Amerikanerne klarer det heller ikke. Kanskje de rett og slett ikke er vant med å si det slik som deg...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #19 Del Skrevet 22. november 2023 Jeg er Romsdaling og bor i Bergen og jeg har veldig tydelig rulle r, og her i Bergen har de tydeligvis skarre r. Det er bare tull det du skriver. Anonymkode: fdd96...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 22. november 2023 #20 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De høres ut som de strever fælt med en lyd som andre får til helt fint, både i andre deler av Norge, og i andre deler av verden. Noen skarrer, og noen sier j istedet for r. "Jeg jaser mot noe", høres litt mindre alvorlig ut enn om "jeg raser mot noe". Anonymkode: 3724d...0e2 Det er dialekten deres, derfor snakker de sånn. Det er mange land som ikke har rulle-r. Tyskland, Østerrike og Frankrike har skarre-r og engelskspråklige land har heller ikke rulle-r (unntatt deler av Skottland, Shetland). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå