Gå til innhold

Datter 17 år og jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen arbeidskontrakt, ingen jobb. Altså barnet ditt kan ikke kreve lønn uten arbeidskontrakt. Altså Hallo i luken.....

Anonymkode: cf4eb...1a1

Kreve lønn? Er ikke det som er temaet her. 

Anonymkode: 5765b...9bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller anbefalt at hun tar det med fagforening enn dere foreldre, det virker mye bedre ovenfor sjefen, og mer sannsynlig at hun får fortsette med noen vakter. 

Anonymkode: 4e72f...988

• Liker 1
Skrevet

Få din datter til å melde seg inn i fagforening. Be henne informere sjefen at hun ikke kommer til å stille på vaktene før arbeidskontrakt. Gå gjennom kontrakten nøye sammen og involver fagforening om det er noe dere mener skurrer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og svaret er nei. Men hun risikerer at han ikke gir henne flere vakter.

Anonymkode: c88e9...343

Ja, det er jo det hun er redd for. Og det virker jo slik at om han ikke kan utnytte henne som hun vil, så er det ikke sikkert hun får mer jobb. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun har ikke fått arbeidskontrakt. 
Hun sier at det muntlig ble sagt at han ikke kunne gi henne en prosentstilling, men at det ble en type tilkalling. 

ts

Datteren din har krav på å få en skriftlig arbeidskontrakt hvor det står hva slags stilling hun har, evt. da hvor mye stillingsprosent hun har og det skal presiseres hva slags arbeidsoppgaver som arbeidet omfatter. 

Er hun bare tilkallingsvikar kan ikke arbeidsgiver bare sette henne opp på vakter uten at hun har sagt takket ja til vakter. Når man er tilkalling har man 0% stilling. Det vil si at hun må takke ja eller nei til vakter, og er ikke pliktig til å ta vakter hun ikke vil/kan ta. Så hun kan alltids takke nei. Det samme går for arbeidsgiver som ikke er pliktig til å gi henne / tilby henne noen vakter heller, siden hun har 0% stilling. 

Anonymkode: d57a9...ace

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det jeg lurer på om jeg burde gjøre? 

ts

jeg hadde gjort det. glatt.

vi slutter ikke være foreldre fordi de blir store. jeg ble skikkelig sjuk i min første jobb som 20 åring, lå med lungebetennelse og full pakke. syntes det var vanskelig ovenfor arbeidsgiver da jeg akkurat hadde vært borte pga noe med rygg i tillegg. pappa ringte og forklarte situasjonen. det var jeg veldig glad for. ja, de skal jo lære dette selv- men hun trenger ikke gå i sånne konfrontasjoner som attpåtil er antakelig ulovlig, som 17 åring. du kan jo spørre sjefen hennes om hva han tenker om du kobler inn arbeidstilsynet får å se på lovligheten. 

Skrevet

I følge arbeidsmiljøloven § 14-5 (2) Krav om skriftlig arbeidsavtale står det følgende at arbeidskontrakten må ligge til stede SENEST 1 måned etter at arbeidsforholdet har begynt. -->  "I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte."

Sjefen har ikke fulgt reglene til arbeidsmiljøloven, det er ulovlig. Arbeidskontrakten må foreligge til stedet for at arbeidstakere skal ha beskyttelse når slike hendinger som dette oppstår. 

Som deltidsmedarbeider har ikke sjefen rett til å gi flere vakter til arbeidstaker uten at arbeidstaker godkjenner disse vaktene. Jeg har selv vært i en slik situasjon og ba sjefen slette vaktene for meg. Det er ikke krav om at jeg skal arbeide mer enn det kontrakten tilsier. Dessuten kunne ikke sjefen si meg opp fordi det må finnes en saklig oppsigelsesgrunn, det at jeg nektet å ta flere vakter er ikke av saklig art, vernet mot oss finnes i arbeidsmiljøloven § 15-7. 

Følger butikken, hvor hun jobber i, tariff? Hvis ja, anbefaler jeg at hun blir medlem av fagforeningen, det vil ikke koste mye for henne som student, og der kan hun kontakte gratis advokater og rådgivere som vil kunne stille krav mot arbeidsgiveren hennes. 

Anonymkode: ab5d8...af9

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen arbeidskontrakt, ingen jobb. Altså barnet ditt kan ikke kreve lønn uten arbeidskontrakt. Altså Hallo i luken.....

Nei så barnet ditt jobber gratis forstår jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er jo det hun er redd for. Og det virker jo slik at om han ikke kan utnytte henne som hun vil, så er det ikke sikkert hun får mer jobb. 

ts

Veldig vanlig. Jeg har loset min egen datter gjennom lignende, ved å veilede i hva hun skulle si til sjefen, ikke ved å ringe selv, men heldigvis for henne skjedde det ikke før hun hadde jobbet lenge nok til at sjefen forsto at hun var verdt å beholde. 

Anonymkode: c88e9...343

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville heller anbefalt at hun tar det med fagforening enn dere foreldre, det virker mye bedre ovenfor sjefen, og mer sannsynlig at hun får fortsette med noen vakter. 

Anonymkode: 4e72f...988

Dette! 

Meld inn i Handel og Kontor: "For deg som student og tjener under lånekassens grenser for stipend. Kontingenten på medlemskapet koster kr 250,- i halvåret"

Du skriver lite om hvor mye hun er satt opp til å jobbe. Hvis hun f.eks er ansatt som lørdagshjelp og synes det blir for mye å jobbe på lørdager fordi det er kulere å henge med venner, går det jo ikke. Men hvis hun er satt opp på kveldsvakter hver kveld i en måned, blir det for mye for en skoleelev. 

Fagforeningen fronter arbeidsgiver. Det er ulovlig å ha ansatte uten skriftlig arbeidsavtale.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei så barnet ditt jobber gratis forstår jeg.

Eh, nei? Hun har fått lønn. Hva mener du egentlig?

Skrevet

"Hei,

Ser dere har satt meg opp på jobb den og den dagen. Da kan jeg dessverre ikke, så dere må sette opp noen andre.

Hilsen X."

Hun kan ikke bli tvunget til noe som helst.

Anonymkode: ce671...00c

Skrevet

Hun sender en mail til sjefen og minner om hva de har avtalt. 

"Hei sjefen,
Ser du har satt meg opp på vakter på følgende datoer: x, y, z … Som vi avtalte da jeg ble ansatt er jeg tilkallingsvikar og skal kun jobbe hver torsdag og annenhver lørdag. Ved behov kan jeg jobbe en ekstra dag, men det er ikke noe jeg har anledning til hver uke.
Jeg har enda ikke mottatt arbeidskontrakt, og ber om at den oversendes for signering innen denne ukens utløp."

Etter all sannsynlighet er det en standardkontrakt, så den har han liggende og er bare å sende over. Det tar under fem min. 

Anonymkode: 2d42f...6dc

• Liker 2
Skrevet
starken skrev (1 time siden):

Tilkalling skal ikke bli satt opp på masse vakter uten å godkjenne det først. Men det betyr jo at hun må si i fra så fort som mulig etter å ha mottatt arbeidsplan, ikke lenge etterpå. 

Evt at hun sier fra FØR hun mottar arbeidsplan... 

Skrevet

Arbeidstid

Arbeidstiden er begrenset for barn over 15 år som fortsatt er skolepliktige. På dager med undervisning kan de bare jobbe 2 timer i døgnet. På undervisningsfrie dager er grensen 7 timer. I uker med undervisning kan de ikke jobbe mer enn til sammen 12 timer per uke. I skoleferier som varer i minst en uke, er grensen 35 arbeidstimer per uke.

Ungdom over 15 år som ikke lenger er skolepliktige har mulighet til å jobbe 8 timer i døgnet og 40 timer i uken, altså tilsvarende voksne arbeidstakere. Forskjellen er at denne arbeidstiden er absolutt, i den forstand at ungdommen ikke kan jobbe overtid.

Arbeidstakere under 18 år skal ha minst en halv time pause, om mulig sammenhengende, når arbeidstiden er på mer enn fire og en halv time. Det er lovens minstekrav.

Har arbeidstaker flere arbeidsgivere, skal arbeidstiden ses samlet. Vær oppmerksom på at hver arbeidsgiver har ansvar for å kjenne til arbeidstiden hos eventuelle andre arbeidsgivere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ei datter som akkurat har fylt 17 år. Hun har jobbet i en kjedebutikk i en måned nå. Hun blir satt opp på mange vakter, og det blir for mye for henne i tillegg til skole. Hun har nå sagt i fra at det blir for mye, men sjefen sier at hun må ta de vaktene hun er satt opp på en måned framover. Hun skjønner ikke helt hvordan hun skal få det til. 
Hun har ikke skrevet under på noen ting. Har skrevet under på arbeidskontrakt en gang. 
Hun har jo som sagt akkurat fylt 17 år og tør ikke si i mot sjefen. 
Hva kan gjøres? Hva hadde dere gjort?

Jeg forstår godt datteren din som ikke ønsker å miste jobben/vaktene. Derfor hadde jeg ikke blandet inn dette med arbeidskontrakt og at hun ikke kan tvinges til å være på jobb mv. på nåværende tidspunkt. Ja, arbeidsgiver bryter loven og det er ikke bra, men det overordnede her er jo at hun får en hverdag å leve med og samtidig få inntekten / gleden med jobben. Arbeidskontrakt kan man etterspørre når dette er avklart (og hvis det ikke løser seg må hun jo slutte uansett - uten arbeidskontrakt er det potensielt enklere).

Det jeg ville gjort var at jeg ville hjulpet datteren din til å sende en melding til lederen hvor hun ber om å få en samtale. Da får hun forhåpentligvis et møte hvor lederen er i modus til å diskutere saken. Å ta opp slike ting i forbifarten fører innimellom til at selv fornuftige folk gir lite gjennomtenkte svar (ikke at jeg vet om det er tilfelle her).

Dernest hadde jeg hjulpet henne med å klarlegge hva hun vil/ønsker å oppnå;

- Jobber hun 20 timer nå men vil ha 10 timer? Er timene som fordelt utover for mange dager? (Jeg har selv opplevd en leder som gav meg 3x4 timers vakter fordi hun trodde det var til hjelp for meg framfor en/to litt lengre vakter

- Dersom hun vil redusere antall timer/dager, kan hun jobbe kjipere vakter(for faste ansatte)? 

- Er det dagene som er problemet og ikke antall timer? (typisk foretrakk jeg som vgs elev/student å jobbe 10 timer hver lørdag og/eller søndagsvakter enn 5 timer dagen 2-3 dager i ukedagene). 

Skrevet

Datteren min fikk også jobb i en kjedebutikk som 17-åring. Men der var kontrakt på plass før første arbeidsdag, og det står hvor mange timer hun minimum skal jobbe pr måned. I tillegg står det at hun kan settes opp på flere vakter "etter avtale", at bytting av vakter kan skje innbyrdes men at leder skal informeres, og på hvilken måte fravær skal meldes.

Her ville jeg i første omgang latt henne ta dialogen med leder skriftlig, sånn at man har det å vise til. Hjelp henne gjerne med å formulere en mail. Arbeidskontrakt er jo det første man må etterlyse, før man har den vet man jo ikke hva slags avtale man faktisk har, og leder kan ikke bare si at "vi snakket om det".... Fagforening kan gjerne kontaktes samtidig. Når man ikke fram, så er hun faktisk under 18 og deres om foresatte har selvfølgelig mulighet til å ta kontakt på hennes vegne. Spørsmålet er jo hvor behagelig det blir i ettertid for henne om hun skal fortsette å jobbe der, så jeg ville startet med å ta det skriftlig, som om hun skriver, men dere hjelper henne med hva hun må skrive....

Som skoleelev og ekstrahjelp blir man selvfølgelig innimellom satt på de mest ugunstige vaktene, datteren min er nå 18, men hun fikk nettopp vaktlister og skal feks stenge lille julaften om kvelden. Men hun er ung, skal ikke hjem og fikse jul til en familie osv, så jeg synes det er en del av det å være ekstrahjelp og skoleelev! Men datteren din skal jo vite hvor mange timer hun skal jobbe i utgangspunktet, og hva som eventuelt er avtalen/mulighetene utover dette!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 12.42):

Har ei datter som akkurat har fylt 17 år. Hun har jobbet i en kjedebutikk i en måned nå. Hun blir satt opp på mange vakter, og det blir for mye for henne i tillegg til skole. Hun har nå sagt i fra at det blir for mye, men sjefen sier at hun må ta de vaktene hun er satt opp på en måned framover. Hun skjønner ikke helt hvordan hun skal få det til. 
Hun har ikke skrevet under på noen ting. Har skrevet under på arbeidskontrakt en gang. 
Hun har jo som sagt akkurat fylt 17 år og tør ikke si i mot sjefen. 
Hva kan gjøres? Hva hadde dere gjort?

https://vm.tiktok.com/ZGeeaYWSa/

Jussnakk på Tiktok og FB..

Denne er den eneste du/dere trenger👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...