Gå til innhold

Adhd 4 år

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Noen som har fått adhd-diagnose eller lignende til barn på 4 år? Vet det er veldig sjeldent, så lurer bare på om noen har fått det og hvordan det gikk. 
Min 4-åring er et helt ekstremt tilfelle, så legen mener at i dette tilfellet bør BUP hjelpe til og utrede. Noe jeg også mener! Men hun sa også at det er vanskelig og ofte ikke skjer, selvom noen få tilfeller blir tatt seriøst i barnehagealder. 
Skal sies at PPT selvfølgelig tilrettelegger og hjelper i barnehagen; men de har ikke noe med utredning å gjøre sånn sett.

Anonymkode: a6818...3b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er svært vanlig at fireåringer er aktive og urolige, så venter man ofte med å sette diagnose. Finnes også mange andre årsaker til uro hos barn enn ADHD. Men om barnet strever, så kan man selvsagt få henvisning til BUP for å sikre riktig hjelp for barnet, uavhengig av årsaken til uro og selv om man gjerne venter til nærmere skolestart med evt diagnose ☺️ man pleier heller ikke medisinere barn i barnehage 

Anonymkode: d90d8...112

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi det er svært vanlig at fireåringer er aktive og urolige, så venter man ofte med å sette diagnose. Finnes også mange andre årsaker til uro hos barn enn ADHD. Men om barnet strever, så kan man selvsagt få henvisning til BUP for å sikre riktig hjelp for barnet, uavhengig av årsaken til uro og selv om man gjerne venter til nærmere skolestart med evt diagnose ☺️ man pleier heller ikke medisinere barn i barnehage 

Anonymkode: d90d8...112

Dette går langt utover aktiv og urolig, barnet sliter også psykisk, klarer ikke få venner og sliter veldig sosialt, setter seg selv i livsfarlige situasjoner og holdt på å havne i farlige ulykker pga impuls, unormalt sterk, slår hardt, emosjonell utvikling er helt krise.. dette går så utover hverdag og liv/helse at de mener BUP må på for diagnosering. Men ja, jeg går på veiledning og barnet får tilrettelegging og hjelp i barnehage. Alt annet er utelukket. Ingen hendelser i livet til barnet som kan forklare dette heller! Vet svært få får diagnose tidlig, men de mener det er nødvendig her. Men igjen, det er opp til BUP. Så lurte bare på om noen hadde fått hjelp til barnehagebarna sine og hvordan det gikk ☺️ Dette er snart umulig å stå i, og det blir bare verre med alderen.. 

• Hjerte 3
Skrevet

Min jente ble henvist BUP på mistanke om ADHD som fireåring, med en svært god sakkyndig vurdering og klar anbefaling fra PPT. Hun var ferdig utredet og hadde startet opp med medisiner før skolestart. 

Be om henvisning, helst i går. Når ungene så tydelig sliter i så ung alder, blir ingenting bedre av å vente og se.

Anonymkode: 1f125...632

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min jente ble henvist BUP på mistanke om ADHD som fireåring, med en svært god sakkyndig vurdering og klar anbefaling fra PPT. Hun var ferdig utredet og hadde startet opp med medisiner før skolestart. 

Be om henvisning, helst i går. Når ungene så tydelig sliter i så ung alder, blir ingenting bedre av å vente og se.

Enig. Jeg har nå jobbet hardt over tid for å få hjelp, og endelig skjer det at andre instanser og lege også mener det er stor grunn til bekymring og at en tidlig diagnose er viktig her.. Håper jo på hjelp før skolen, for dette blir bare verre og verre selvom jeg gjør alt riktig. Håper vi er like heldige som dere ☺️ Legen skal sende henvisning, trenger bare at barnehage skriver en bra rapport/dokumentasjon, men mulig vi blir avvist. Men da skal legen klage, så satser på at dette ordner seg før dette blir enda verre når det er så store problemer allerede nå

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig. Jeg har nå jobbet hardt over tid for å få hjelp, og endelig skjer det at andre instanser og lege også mener det er stor grunn til bekymring og at en tidlig diagnose er viktig her.. Håper jo på hjelp før skolen, for dette blir bare verre og verre selvom jeg gjør alt riktig. Håper vi er like heldige som dere ☺️ Legen skal sende henvisning, trenger bare at barnehage skriver en bra rapport/dokumentasjon, men mulig vi blir avvist. Men da skal legen klage, så satser på at dette ordner seg før dette blir enda verre når det er så store problemer allerede nå

Ja. Jeg spurte tilfeldigvis jentungen (nå 12) om hvordan hun tror det hadde vært å skulle starte på skolen om vi ikke visste at hun har ADHD og kunne tilrettelegge - hun var tydelig på at det nok hadde vært helt krise. Det er såvidt hun mestrer skolehverdagen som det er 😅

Skrevet

Dere med barn som ikke har hatt like store utfordringer som ts sitt barn, men som likevel har utfordringer, har dere blitt fulgt godt opp av barnehage og ppt? 

Anonymkode: 87678...31e

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette går langt utover aktiv og urolig, barnet sliter også psykisk, klarer ikke få venner og sliter veldig sosialt, setter seg selv i livsfarlige situasjoner og holdt på å havne i farlige ulykker pga impuls, unormalt sterk, slår hardt, emosjonell utvikling er helt krise.. dette går så utover hverdag og liv/helse at de mener BUP må på for diagnosering. Men ja, jeg går på veiledning og barnet får tilrettelegging og hjelp i barnehage. Alt annet er utelukket. Ingen hendelser i livet til barnet som kan forklare dette heller! Vet svært få får diagnose tidlig, men de mener det er nødvendig her. Men igjen, det er opp til BUP. Så lurte bare på om noen hadde fått hjelp til barnehagebarna sine og hvordan det gikk ☺️ Dette er snart umulig å stå i, og det blir bare verre med alderen.. 

Hvordan er din regulering av barnet? Hvordan oppdras barnet?

Jeg vet om barn som bæsjer på stuebordet bare fordi foreldrene ikke bruker ordet "nei".

Anonymkode: 9a0ee...e69

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er din regulering av barnet? Hvordan oppdras barnet?

Jeg vet om barn som bæsjer på stuebordet bare fordi foreldrene ikke bruker ordet "nei".

Anonymkode: 9a0ee...e69

Møter barnet på følelsene, klare grenser og rutiner. Jeg følger håndboken jeg har fått til punkt og prikke. 
Ikke alltid oppdragelsen har noe å si når det er noe nevrologisk.
Åpenbart er det klare grenser, konsekvenser samtidig som kjærlighet og forståelse! Barn med slike utfordringer som min er en vanskelig sak, alt må gjøres riktig og man må ta praten etter utbruddene fordi de ikke er mottakelige, man må også prøve å stanse utviklingen når man merker det begynner å gå oppover i følelsesnivå. 
Skal sies pappaen har adhd, min pappa har det osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...