Lorieen Skrevet 21. november 2023 #61 Del Skrevet 21. november 2023 (endret) Å maule er å spise bare pålegg uten brød under, eller å spise av lasset mens man står og lager mat. Det kan også brukes om å f.eks spise bare kjøttkakene og legge igjen potetene og grønnsakene. Endret 24. november 2023 av Lorieen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #62 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Interessant at så mange bare bruker det om å maule pålegg. Jeg vet ordet brukes i Trøndelag også om å spise kun f.eks. brød. Hva hadde du kalt det om noen maulet brød? Anonymkode: 50f38...4ba Man spiser brød, men mævler pålegget Anonymkode: da9b2...3d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #63 Del Skrevet 21. november 2023 Jeg bruker ikke ordet og vet ikke hva det betyr. Har egentlig aldri hørt det, tror jeg, men jeg innbiller meg at det betyr å f.eks sluke noe ala gafle i seg/spise mye av. Svarer før jeg har lest tråden. Og er fra Bergen, om det betyr noe i forhold til at jeg tror jeg aldri har hørt noen si det, men tror jeg har lest det - som i "jeg maulet i meg...", eller "jeg går og mauler på..." Anonymkode: 12906...04f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 21. november 2023 #64 Del Skrevet 21. november 2023 Spise en stor del av proteinene og ikke resten av middagen. spise toppingen på pizzaen så de andre bare får bunn. spise bare pålegg. Kjøper man maten selv, så kan man jo velge,men ikke ellers uten avtale. Har hørt at noen mauler, dynker eller gnurer hverandre med snø, avhengig av dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 22. november 2023 Forfatter #65 Del Skrevet 22. november 2023 Adobyen skrev (11 minutter siden): Spise en stor del av proteinene og ikke resten av middagen. spise toppingen på pizzaen så de andre bare får bunn. spise bare pålegg. Kjøper man maten selv, så kan man jo velge,men ikke ellers uten avtale. Har hørt at noen mauler, dynker eller gnurer hverandre med snø, avhengig av dialekt. J det er mange dialektord for å maule noen med snø. Døybe, er et a ner sørlandsk ord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #66 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Man spiser brød, men mævler pålegget Anonymkode: da9b2...3d6 Jeg har aldri hørt om noen som skiller mellom disse betydningene på den måten, men basert på hva flere andre har skrevet her innne, er det nok ikke uvanlig. Jeg ser at også NAOB som ble sitert her sier "især pålegg", andre ordbøker jeg sjekket sier ikke noe om dette skillet. Anonymkode: 50f38...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2023 #67 Del Skrevet 22. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Som de fleste andre sier: å spise bare pålegg uten skive. Men også når man f.eks står og småspiser på kjøttdeigen mens man steker den, eller bare sitter og spiser rett fra skålen med agurk fra tacoen. Anonymkode: 0ae71...a6d Enig. Vokst opp på sør-østlandet og vant til at man sier det om å småspise slikt som ikke er et helt måltid. Spise ingredienser mens man lager mat, eller bare plukke det man liker best fra restene, uten å kombinere det til et balansert måltid. Anonymkode: 685c4...df6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #68 Del Skrevet 24. november 2023 Haugmannen skrev (På 21.11.2023 den 19.32): Er det noen som vet en betydning som ikke har med spising å gjøre? Gidder ikke lese alle kommentarene. På Sørlandet sier vi at vi mauler noen i snøen. Betyr å dynke de i snø, på en måte. Anonymkode: 8b7bc...c05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 24. november 2023 Forfatter #69 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gidder ikke lese alle kommentarene. På Sørlandet sier vi at vi mauler noen i snøen. Betyr å dynke de i snø, på en måte. Anonymkode: 8b7bc...c05 Som i å legge noen under seg og skuffe en del snø I fjeset deres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #70 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg forbinder det mest med småspising av feks pålegg. Men det kan også bety å mumle/ snakke utydelig. Anonymkode: 68ade...7bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 27. november 2023 Forfatter #71 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (På 24.11.2023 den 1.13): Gidder ikke lese alle kommentarene. På Sørlandet sier vi at vi mauler noen i snøen. Betyr å dynke de i snø, på en måte. Anonymkode: 8b7bc...c05 Molle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå