Gå til innhold

Hva forbinder du med å maule?

Kryneren

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius

Å maule er å spise noe uten tilbehøret som egentlig "skal" være med. Man spiser kun pålegg, eller man spiser kun kjøttet/fisken og ikke potetene osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Stavanger, og å maule her (eller - "maula" som vi sier) er som mange andre her har sagt, spise bare pålegget uten brødet. 

Brukes i situasjoner hvor man er servert mye greier med brød, men på et punkt blir man veldig mett og spiser bare det beste og bruker ikke mageplass på det kjedelige brødet. 

Jeg kan bruke det litt om pizza også, jeg orker aldri en hel så på et punkt plukker jeg av pepperonien og osten og sånt.

Anonymkode: 80ea0...63d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugmannen skrev (2 timer siden):

Hva betyr det å maule, sånn du bruker ordet?

Forbinder det med å spise kun pålegg, og gjerne mye av det, uten å ha det på brødet. Har også hørt det brukt om å spise mye/raskt av noe. f.eks. maule godteri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det betyr å spise bare pålegg, dvs uten brød, eller bare kjøttet, uten poteter og tilbehør. Et sørlandsuttrykk etter min mening.

Anonymkode: cfbc5...742

Betyr det samme for meg og i mitt hode er det er trønderuttrykk

Anonymkode: 7e8a6...475

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Maula av hund feks, dvs noen tar en stor kjeft av noe 

Anonymkode: b3b07...7ca

Aldri hørt, ville ukke skjønt det i det hele tatt 😅

Anonymkode: 89b4c...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lærte det for nesten 50 år siden, vet ikke om det var fra moren min som kommer fra indre bondeland på østlandet, eller på skolen. :) 
Jeg trodde egentlig det var et typisk drammensord, sånn som kryne og dudler, men jeg har visst tatt feil på alle de tre. 

Anonymkode: 5efbd...318

Hva er dudler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å maule betyr å spise noe alene. Og det trenger ikke bare være pålegg, kjøtt osv., man kan også maule brød og slikt.

Haugmannen skrev (2 timer siden):

Maule kan også være å kryne.  Visste dere det?

"Paven maulet keiseren"?

Anonymkode: 50f38...4ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å maule betyr å spise noe alene. Og det trenger ikke bare være pålegg, kjøtt osv., man kan også maule brød og slikt.

"Paven maulet keiseren"?

Maule=kryne( noen steder på Sørlandet) Kryne kan bety " å krone" - men her betyr det å snødøpe.  Maule dæ i snøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

det betyr å spise bare pålegg, dvs uten brød, eller bare kjøttet, uten poteter og tilbehør. Et sørlandsuttrykk etter min mening.

Det er det ikke. Vi sier maule i Telemark også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Drammen betyr det også å spise pålegg med hendene, uten å først legge det på brød eller knekkebrød ☺️ Hørte det ordet mye da jeg var liten; men nå er det omtrent borte. Ungdommen snakker så overmåte pent nå, så ord som mævvle tar de ikke i sin fine munn 🤣🤣🤣

Anonymkode: 5f6ea...380

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maule er å spise f.eks. pålegg uten brød/knekkebrød under, å smake oå litt deig når man lager kake, eller rappe et jordbær fra bløtkaka, å smake en bit av biffen eller en kjøttkake mens man lager maten - rett å slett å spise en del av noe som vanligvis settes sammen til et måltid. Man kan maule en halv skive fårepølse eller en hel pakke, maule er ikke synonymt med fråtse på min dialekt.

Anonymkode: 68812...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dudler?

Små ski. La inn bilde av det på side 2 i tråden her om du vil se hvordan de ser ut. :) 

Anonymkode: 5efbd...318

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man bruker ordet sånn på Sunnmøre også.

Anonymkode: 68812...403

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant at så mange bare bruker det om å maule pålegg. Jeg vet ordet brukes i Trøndelag også om å spise kun f.eks. brød. Hva hadde du kalt det om noen maulet brød?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Stavanger, og å maule her (eller - "maula" som vi sier) er som mange andre her har sagt, spise bare pålegget uten brødet. 

Brukes i situasjoner hvor man er servert mye greier med brød, men på et punkt blir man veldig mett og spiser bare det beste og bruker ikke mageplass på det kjedelige brødet. 

Jeg kan bruke det litt om pizza også, jeg orker aldri en hel så på et punkt plukker jeg av pepperonien og osten og sånt.

Anonymkode: 80ea0...63d

Interessant. Jeg har bodd i Stavanger i 40 år, men aldri hørt noen her bruke det! Men kjenner det godt fra slekta på Sørlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Interessant at så mange bare bruker det om å maule pålegg. Jeg vet ordet brukes i Trøndelag også om å spise kun f.eks. brød. Hva hadde du kalt det om noen maulet brød?

Jeg er ganske sikker på at den betydningen finnes i store deler av landet, men den er kanskje ikke like vanlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugmannen skrev (5 timer siden):

Hva betyr det å maule, sånn du bruker ordet?

Å mævle betyr å småspise fra for eksempel en pakke med skinke i kjøleskapet. Man mævler pålegg hvis man ikke legger det på en brødskive, men spiser det alene. Man kan mævle både med kniv og gaffel eller mævle mat med hjelp av fingrene. Det er typisk Sandefjordsk og brukes fremdeles noe. Ble mere brukt før, 20-30 år siden og tidliger. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

MÆVVLE

Anonymkode: a4aa0...b8a

Eller mævle 

Anonymkode: da9b2...3d6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...