AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #21 Del Skrevet 21. november 2023 Haugmannen skrev (2 minutter siden): Er det noen som vet en betydning som ikke har med spising å gjøre? https://naob.no/ordbok/maule Anonymkode: cfbc5...742 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #22 Del Skrevet 21. november 2023 2 minutter siden, Haugmannen said: Er det noen som vet en betydning som ikke har med spising å gjøre? BETYDNING OG BRUK 1 DIALEKTALT tygge (langsomt og med full munn) ; gumle 2 DIALEKTALT spise (én type mat, især pålegg, uten det som maten vanligvis spises sammen med) 3 MUNTLIG snakke, mumle (uforståelig) Kilde: NAOB Selv var jeg bare kjent med betydning nr 2. Anonymkode: 3057a...ac0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. november 2023 #23 Del Skrevet 21. november 2023 Topsi skrev (18 minutter siden): Men jeg gjør Ja du ja 😉😀😻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #24 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): det betyr å spise bare pålegg, dvs uten brød, eller bare kjøttet, uten poteter og tilbehør. Et sørlandsuttrykk etter min mening. Anonymkode: cfbc5...742 Jeg lærte det for nesten 50 år siden, vet ikke om det var fra moren min som kommer fra indre bondeland på østlandet, eller på skolen. Jeg trodde egentlig det var et typisk drammensord, sånn som kryne og dudler, men jeg har visst tatt feil på alle de tre. Anonymkode: 5efbd...318 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 21. november 2023 Forfatter #25 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lærte det for nesten 50 år siden, vet ikke om det var fra moren min som kommer fra indre bondeland på østlandet, eller på skolen. Jeg trodde egentlig det var et typisk drammensord, sånn som kryne og dudler, men jeg har visst tatt feil på alle de tre. Anonymkode: 5efbd...318 Ja maule tror jeg brukes overalt. Dudler kjenner jeg ikke, men kryne sier flere enn drammenserne. Å legge noen I snøen og gi dem snø I fjeset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #26 Del Skrevet 21. november 2023 Her betyr det å spise pålegg uten brød,eller kjøtt uten potet eller annet tilbehør. Moren min fra Oslo hadde aldri hørt ordet før hun flyttet hit. Innlandet. Anonymkode: 0d807...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #27 Del Skrevet 21. november 2023 Maule - grisete seksuell slikking Mævle - spise f.eks bare pålegg Anonymkode: 2fb65...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #28 Del Skrevet 21. november 2023 Her i Østfold betyr «å møle» å spise pålegg uten brød, spise feks ribbe uten noe til, spise ost uten brød feks 😄 Anonymkode: 79e47...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #29 Del Skrevet 21. november 2023 Som de fleste andre sier: å spise bare pålegg uten skive. Men også når man f.eks står og småspiser på kjøttdeigen mens man steker den, eller bare sitter og spiser rett fra skålen med agurk fra tacoen. Anonymkode: 0ae71...a6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #30 Del Skrevet 21. november 2023 Her jeg kommer fra bruker vi maule om å syte/klage, gjerne litt mumlende. "Ka er da du maule sånn for?" Anonymkode: b863a...9c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 21. november 2023 #31 Del Skrevet 21. november 2023 Å småspise noe. Jeg irriterer meg over samboeren min som sier at han skal ut og naske mat. Jeg prøver å si at det er det samme som å stjele. Men han har vokst opp med tysk og på tysk er å maule = naschen, mens Maul på tysk derimot betyr en kjeft eller småklaging 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #32 Del Skrevet 21. november 2023 Mauler her på Vestlandet også.Spise pålegg uten brød under, f.eks.. Anonymkode: 9ce75...21f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 21. november 2023 Forfatter #33 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Maule - grisete seksuell slikking Mævle - spise f.eks bare pålegg Anonymkode: 2fb65...391 Visste ikke at det kunne ha en seksuell betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 21. november 2023 #34 Del Skrevet 21. november 2023 (endret) "Gaffle" i seg noe som er ment/beregnet å serveres/spises med tilbehør eller på/med noe... Typisk pålegg, men kan også være annet. Hvis du plukker av all kakepynten, men ikke rører kaken, så "mÆvvler" man f.eks.. Endret 21. november 2023 av AnonymBruker 42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #35 Del Skrevet 21. november 2023 Å maule er å gomle. Anonymkode: 62331...a20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 21. november 2023 Forfatter #36 Del Skrevet 21. november 2023 Maule kan også være å kryne. Visste dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. november 2023 #37 Del Skrevet 21. november 2023 (endret) Spise bare pålegget og ikke brødet. Jeg uttaler det "møvle" . Endret 21. november 2023 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 21. november 2023 #38 Del Skrevet 21. november 2023 Å gnafse i seg pålegg uten brød. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2023 #39 Del Skrevet 21. november 2023 Haugmannen skrev (1 time siden): Ja maule tror jeg brukes overalt. Dudler kjenner jeg ikke, men kryne sier flere enn drammenserne. Å legge noen I snøen og gi dem snø I fjeset. Dette er en duddel, jeg tror muligens det blir kalt for småski? Vi hadde dudler i blå eller orange da vi var barn. Anonymkode: 5efbd...318 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 21. november 2023 Forfatter #40 Del Skrevet 21. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er en duddel, jeg tror muligens det blir kalt for småski? Vi hadde dudler i blå eller orange da vi var barn. Anonymkode: 5efbd...318 Miniski eller jetski sa vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå