Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Feriepenger.. Kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men om jeg tar fri fire uker i juli, så vil de da trekke en hel månedslønn fra disse pengene, slik jeg forstår det rett. Fire uker. 

Så da vil mine feriepenger være ca usle 30 000 da, og de kommer sammen med lønna mi i juni. Og i juni betaler jeg turen i sin helhet. 

Og om turen koster 20 000 så vil jeg bare ha 10 000 på konto i juli som ikke vil dekke det jeg betaler i boliglån en gang. Så det går jo ikke..🤔 Åpenbart har jeg ikke råd til en slik ferietur? 

Anonymkode: 3db90...d77

Du har nok råd til tur. Så lenge du har fastlønn så har du lik utbetaling hver måned. I 2024 får du lik utbetaling som vanlig i 10 av 12 måneder. I desember betales det halv skatt, så den måneden får du mer utbetalt. Den siste måneden - som er enten juni eller juli (kan variere noe) -  får du utbetalt feriepengene i stedet for den vanlige summen du pleier å få. Så den ene måneden får du mer utbetalt enn du pleier. 

Dersom du normalt får utbetalt for eksempel 35000 i måneden, vil du altså få den summen i 10 måneder. I desember vil du få mer, kanskje 45000 utbetalt. Den siste måneden får du i stedet feriepengene som vil være rundt 70000 i ditt tilfelle (når du tar med desember også). 

Anonymkode: 59248...1b6

Skrevet

Har må jeg gjøre noen antagelser:

-Du har 5 uker ferie

-Du jobbet hele 2023. Sommeren 2024 jobber du hos samme arbeidsgiver dom du gjorde i 2023.

- Du har fastlønn

Så kommer vi til trekker du snakker om. Du får feriepenger istedenfor ordinær lønn.

Du tar bare 3 uker ferie på sommeren, men i løpet av året skal du jo ta 5 uker ferie. Arbeidsgiver ønsker å «gjøre opp» alle disse 5 ferieukene i juli, også disse to ukene med ferie du skal ta senere, eller allerede har tatt. For eksempel i påsken. Hadde du ferie da kan du kanskje huske at du fikk vanlig lønn? Igjen, dette er fordi arbeidsgiver tar oppgjøret i juli. 

5 uker, 25 arbeidsdager, er mer enn en måned. Det er bare 21 arbeidsdager i en normal måned. Derfor sier arbeidsgiver: Vi utbetaler feriepenger for 25 dager, men vi trekker fra lønn for 4 arbeidsdager. Alle andre måneder, uansett om du tar ferie eller ikke, vil du derfor få utbetalt «normale lønninger».

Regnestykket vil da se ca. slik ut: 62 000 - lønn for 4 arbeidsdager.

Anonymkode: e6104...d29

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette bruttolønn eller netto(utbetalt). Stor forskjell på det når man skal beregne

Anonymkode: 2da55...21e

Det står utbetalt, så netto. Tenkte kanskje det kunne hjelpe TS å forstå gangen i hvordan det oftest fungerer.

Anonymkode: 70aea...b3b

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

5 uker, 25 arbeidsdager, er mer enn en måned. Det er bare 21 arbeidsdager i en normal måned. Derfor sier arbeidsgiver: Vi utbetaler feriepenger for 25 dager, men vi trekker fra lønn for 4 arbeidsdager. Alle andre måneder, uansett om du tar ferie eller ikke, vil du derfor få utbetalt «normale lønninger».

Ja, dette er den vanligste måten å gjøre det på, så jeg vet ikke hvorfor noen her sies det ikke trekkes lønn fra feriepengene.

Anonymkode: ae244...96e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har må jeg gjøre noen antagelser:

-Du har 5 uker ferie

-Du jobbet hele 2023. Sommeren 2024 jobber du hos samme arbeidsgiver dom du gjorde i 2023.

- Du har fastlønn

Så kommer vi til trekker du snakker om. Du får feriepenger istedenfor ordinær lønn.

Du tar bare 3 uker ferie på sommeren, men i løpet av året skal du jo ta 5 uker ferie. Arbeidsgiver ønsker å «gjøre opp» alle disse 5 ferieukene i juli, også disse to ukene med ferie du skal ta senere, eller allerede har tatt. For eksempel i påsken. Hadde du ferie da kan du kanskje huske at du fikk vanlig lønn? Igjen, dette er fordi arbeidsgiver tar oppgjøret i juli. 

Takk :)  Jeg har regna selv her basert på regnestykket fra i sommer. Jeg la sammen det som stod der og forstod litt mer. Jeg legger sammen lønna mi ( la oss si 50 000 ) + ferie pengene (60 000 ) og trekker ifra feriedagene for juli ( som er 23 stk i år ) Og da sitter jeg med 60 000 ca i juni. Og da får jeg akkurat råd til en tur. :hoho:

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, dette er den vanligste måten å gjøre det på, så jeg vet ikke hvorfor noen her sies det ikke trekkes lønn fra feriepengene.

Ja, sånne utsagn forvirrer de stakkars få iqene jeg har. Matte er ikke min sterkeste side..

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

va er årslønnen din? Hvis du vil oppgi den da 😊 da kunne jeg beregnet sånn ca hva du får i juni. 

Jeg har 630 000. Men bare fra september av. Før det var det 580. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener at det ikke trekkes 5 uker lønn kun fra feriepengene. Det er to måter å se det på tenker jeg:

fastlønn+ferielønn  minus 5 uker lønn

eller

ferielønn minus 4/26 (men denne er litt kinkig å forstå så den over og som er vist i eksempelet her er lettere å forsto for folk flest. 

Forstod det som at TS mente nesten all ferielønn gikk bort i trekk, og det er jo feil.

• Liker 2
Skrevet

De trekker fra fem ukers ferie slik at du også skal få din faste lønn for den måneden du var på ferie, istedenfor å trekke 63000+fast månedslønn ut på 2 måneder. 

Anonymkode: 443c6...226

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk :)  Jeg har regna selv her basert på regnestykket fra i sommer. Jeg la sammen det som stod der og forstod litt mer. Jeg legger sammen lønna mi ( la oss si 50 000 ) + ferie pengene (60 000 ) og trekker ifra feriedagene for juli ( som er 23 stk i år ) Og da sitter jeg med 60 000 ca i juni. Og da får jeg akkurat råd til en tur. :hoho:

Så bra🥳🤩

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her får noen korrigere meg hvis jeg er på bærtur. Jeg syns å huske at man skal regne arbeidsdagene som trekkes fra før skatt.  Hvis normal utbetalt lønning er 35 000,- regner jeg med at årslønna er rundt 600 000,-? I så fall er dagslønna ca. 2380,-.

Da blir det 62 000,- minus 4x2380,- = rundt 52 480,- utbetalt ?

Dette er ca. tall 

Skrevet

Hos oss ble det sann.  

Feriepenger = xxx - tar du ut 3 uker ferie blir 3 uker trukket fra feriepenger.  Jeg får da resten av feriepenge som er igjen (som er alltid betydlig mer enn vanlig lønn) i juni. Deretter bruke de feriepenger de har holdt igjen som da blir utbetalt på de ukene du skal på ferie slik du ikke går uten lønn når du faktisk tar ut ferie.  

Anonymkode: 29726...32c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du forresten ikke jobbet der lenge nok til at du har krav på full ferie? Da kan de muligend trekke deg for ferieuker ja. Mener man skal være ansatt før 1. sept for å ha krav på full ferie neste år.

Høres uansett ut som hun har opparbeidet nok feriepenger. Jeg jobber fullt, tjener rundt 500.000,- i året og har ikke kommet til så mye TS har opparbeidet så langt.

Anonymkode: 3677c...d00

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos oss ble det sann.  

Feriepenger = xxx - tar du ut 3 uker ferie blir 3 uker trukket fra feriepenger.  Jeg får da resten av feriepenge som er igjen (som er alltid betydlig mer enn vanlig lønn) i juni. Deretter bruke de feriepenger de har holdt igjen som da blir utbetalt på de ukene du skal på ferie slik du ikke går uten lønn når du faktisk tar ut ferie.  

Anonymkode: 29726...32c

Hvis hun kun skal bli trukket for 3 uler ferie neste år, må man oppgi dette i god tid før (hos oss er frist en dato i mai) ellers blir man automatisk trukket for 5 uler ferie i juni, som tilsvarer mnd lønn for juni, samt ca 3,5 dager til for den 5. ferieuka som trekkes fra feriepengeopptjeningen eller fra julilønnen. 

Anonymkode: 3677c...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...