Gå til innhold

Feriepenger.. Kan noen forklare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå opptjent 62 000 i feriepenger, og jeg har lyst å reise en tur med sønnen min til sommern. Jeg tenker turen vil koste 20 000 i hotell og flybilletter. Jeg vil jo også opparbeide meg litt mer feriepenger i desember. 

Men om jeg tar fri fire uker i juli, så vil de da trekke en hel månedslønn fra disse pengene, slik jeg forstår det rett. Fire uker. 

Så da vil mine feriepenger være ca usle 30 000 da, og de kommer sammen med lønna mi i juni. Og i juni betaler jeg turen i sin helhet. 

Og om turen koster 20 000 så vil jeg bare ha 10 000 på konto i juli som ikke vil dekke det jeg betaler i boliglån en gang. Så det går jo ikke..🤔 Åpenbart har jeg ikke råd til en slik ferietur? 

Anonymkode: 3db90...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få råd og samtidig ha penger til å betale boliglånet så må jeg jo jobbe minst to uker i juli. . 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt får arbeidstager følgende:

Lønn + feriepenger - 25 arbeidsdager 

Anonymkode: 9a4ac...e79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på timer eller har du fastlønn. Du skal jo få 11 lønninger pluss feriepenger.

Da jeg jobbet som konsulent på timer hendte det at jeg gikk en måned uten lønn, men så fikk jeg jo timebetaling og ferielønn samme en annen måned så den ble det på en måte mer enn dobbel da. Forstår ikke helt hvordan du tenker, feriepenger blir jo utbetalt i sin helhet men om du har fastlønn så får du ikke det i tillegg måneden feriepenger blir utbetalt. Det eneste de kan trekke for hvis du har 5 uker og 12% feriepenger, da trekker de for noen dager (men husker ikke hvor mange)

Anonymkode: 2da55...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med HR og lønn, så kanskje jeg kan hjelpe deg. 

- Har du 4 uker og 1 dag ferie (som i ferieloven) eller har du 5 uker ferie (for de som har tariffavtale i bedriften?

- Har du fast månedslønn? Normalt vil man få feriepenger i juni i stedet for lønn, men det spørs hvilken arbeidsavtale du har.

Anonymkode: 2aae3...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten ikke jobbet der lenge nok til at du har krav på full ferie? Da kan de muligend trekke deg for ferieuker ja. Mener man skal være ansatt før 1. sept for å ha krav på full ferie neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fastlønn? Vanligvis så blir ferien trukket i juni samtidig som man får utbetalt feriepenger ved fastlønn. Du får altså lønn + feriepenger - 4 eller 5 uker ferie = utbetalt i juni. Resten av året får du fastlønn utbetalt.

Anonymkode: e244c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har du forresten ikke jobbet der lenge nok til at du har krav på full ferie? Da kan de muligend trekke deg for ferieuker ja. Mener man skal være ansatt før 1. sept for å ha krav på full ferie neste år.

Alle har krav/rett på full ferie, men ikke feriepenger nødvendigvis. Det kommer an på når man startet hos arbeidsgiveren.

Regelen med 1.september er hvis man har startet hos arbeidsgiver etter 1.september, så har man ikke krav på å ta ut ferie det årets 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De trekker alle for ferieuker. det er sånn de gjør det i den bedriften så det er sånn for alle. :) Er nok derfor jeg er forvirret. feriepenger etterstatter lønn i juni hvert år. og så får man feriepenger i juli, innså jeg nå.

Da blir det ihvertfall trangt i juni om jeg betaler ferieturen en måned før vi reiser. 🤪 Da må jeg jo spare opp penger til turen egentlig.

Så da blir det jo feriepenger i juni disse 65 000, og så trekkes fire uker ferie (40 000) = 25 000 utbetalt i juni. Det er jo veldig lite. 🤣 Det har jeg ikke råd til. 

Og så får jeg lønna for juni, 40 000 i juli, da.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber med HR og lønn, så kanskje jeg kan hjelpe deg. 

- Har du 4 uker og 1 dag ferie (som i ferieloven) eller har du 5 uker ferie (for de som har tariffavtale i bedriften?

- Har du fast månedslønn? Normalt vil man få feriepenger i juni i stedet for lønn, men det spørs hvilken arbeidsavtale du har.

Jeg finner ikke infoen på punkt 1 men tror det er 4 uker og 1 dag.

Ja, jeg har fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle har krav/rett på full ferie, men ikke feriepenger nødvendigvis. Det kommer an på når man startet hos arbeidsgiveren.

Regelen med 1.september er hvis man har startet hos arbeidsgiver etter 1.september, så har man ikke krav på å ta ut ferie det årets 

Ja det var det jeg mente, hvis en starter etter 1.sept. Så om feriepengene er opptjent hos annen arbeidsgiver og personen har fastlønn, så vil ny arbeidsgiver sannsynligvis trekke for ferie man tar ut. Går man på timer ja det er det jo ikke et problem. Uansett så skal man i utgangspunktet ikke tape på å skifte arbeidsgiver, så akkurat den greia der har vel helst bare betydning hvis en kommer rett fra studier eller har hatt pause fra arbeidslivet og ikke har tjent opp fullt år med feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trekkes ikke lønn fra opptjente feriepenger. Så hvis du har opptjent 62.000 i feriepenger er det DETTE du får i juni. Den vanlige lønnen din får du ikke, men den blir ikke trukket fra opptjente feriepenger. 
Opptjente feriepenger er ca 10-12,5% av årslønnen din dette året. 

Anonymkode: 8f51b...e73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo spørre om forskudd på noe av feriepengene? Noen arbeidsgivere gjør det hvis du sender dem dokumentasjon på ferien du skal betale, altså faktura eller noe. Andre arbeidsgivere er litt strengere på slikt å gjør det ikke, men det skader jo ikke å spørre.

Men jeg forstår fortsatt ikke regnestykket ditt. Det kan ikke være riktig at du får mindre utbetalt om sommeren enn ellers, det skal jo egentlig være motsatt? Jeg ville trodd at du får utbetalt kun feriepenger i juni og fastlønn i juli, eller motsatt. De trekker noen dager hvis du har 5 ferieuker eller ikke fullt oppspart ferie. Eller er det jeg som er helt på bærtur her nå?Har jobbet i regnskapsbyrå i mange år men nå begynner jeg å tvile på mine evner i regnskapsfaget, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det trekkes ikke lønn fra opptjente feriepenger. Så hvis du har opptjent 62.000 i feriepenger er det DETTE du får i juni. Den vanlige lønnen din får du ikke, men den blir ikke trukket fra opptjente feriepenger. 

Enig med denne. 

Hilsen anonym som lurte på om hun var på bærtur🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det var det jeg mente, hvis en starter etter 1.sept. Så om feriepengene er opptjent hos annen arbeidsgiver og personen har fastlønn, så vil ny arbeidsgiver sannsynligvis trekke for ferie man tar ut. Går man på timer ja det er det jo ikke et problem. Uansett så skal man i utgangspunktet ikke tape på å skifte arbeidsgiver, så akkurat den greia der har vel helst bare betydning hvis en kommer rett fra studier eller har hatt pause fra arbeidslivet og ikke har tjent opp fullt år med feriepenger.

jeg har feriepenger for et helt år ja. Som så langt er 62 000. jeg vil vel tjene opp litt i januar også, så da blir vel feriepengene 27000 om jeg tar hele fire uker fri. Om jeg "bare" tar 3 uker fri, så blir det nærmere 40 000 jeg vil få i juni. Da vil jeg få "samme" økonomien som jeg vanligvis har, men har jo fortsatt ikke noe ekstra å handle tur med. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har feriepenger for et helt år ja. Som så langt er 62 000. jeg vil vel tjene opp litt i januar også, så da blir vel feriepengene 27000 om jeg tar hele fire uker fri. Om jeg "bare" tar 3 uker fri, så blir det nærmere 40 000 jeg vil få i juni. Da vil jeg få "samme" økonomien som jeg vanligvis har, men har jo fortsatt ikke noe ekstra å handle tur med. 🤔

Jeg tror du har misforstått dette med feriepenger litt. Det du jobber i januar 2024 blir ikke til  feriepenger før 2025. Se svarene oppforbi her. Uten å ha innsikt i din privatøkonomi vil jeg tro du har råd til ferie på 20.000 hvis du vanligvis klarer deg på 40.000 pr måned.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi trekkes for fem ferieuker, så vi får aldri utbetalt hele summen av opptjente feriepenger.

Anonymkode: ae244...96e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo..de gjør vel det? 🤔  I mail skriver de: " Når man har full feriepengeopptjening (som vil være tilfelle for deg til neste år), har man rett og plikt til å ta ut fem uker ferie, og da legger vi hele trekket på juni når man får utbetalt feriepengene."

du mener jeg får 65 000 i juni som feriepenger, og så junilønna i juli? Det er mye.. 🤯 Men det tror jeg bare er tilfelle om jeg ikke tar noe ferie, men jeg plikter jo til å ta ferie.  

Så om jeg tar 4 uker fri så trekker de meg 40 000 i lønn i juni. og da er det jo ikke mye igjen å betale lånet med en gang..x-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo..de gjør vel det? 🤔  I mail skriver de: " Når man har full feriepengeopptjening (som vil være tilfelle for deg til neste år), har man rett og plikt til å ta ut fem uker ferie, og da legger vi hele trekket på juni når man får utbetalt feriepengene."

du mener jeg får 65 000 i juni som feriepenger, og så junilønna i juli? Det er mye.. 🤯 Men det tror jeg bare er tilfelle om jeg ikke tar noe ferie, men jeg plikter jo til å ta ferie.  

Så om jeg tar 4 uker fri så trekker de meg 40 000 i lønn i juni. og da er det jo ikke mye igjen å betale lånet med en gang..x-P

Er det svaret fra arbeidsgiveren din?

Da har du fem uker ferie, og du vil bli trukket for fem uker ferie av feriepengene i juni. Det betyr at hvis du tar ferie i juli så får du din vanlige lønn i juli (ikke trekk for ferie). Opptjeningsår for feriepenger er fra januar - desember, og det vil si at feriepengene dine beregnes fra 10.5 måneder med lønn.

Hva er årslønnen din? Hvis du vil oppgi den da 😊 da kunne jeg beregnet sånn ca hva du får i juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt ordinær jobb med fastlønn, mine utbetalinger ser slik ut (rundet av til nærmeste femtusen). Jeg har fem uker ferie og det har ikke noe å si når jeg tar ut ferien.

Januar-mai: 35000,-

Juni: 55000,-

Juli-november: 35000,-

Desember 45000,-.

Anonymkode: 70aea...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en helt ordinær jobb med fastlønn, mine utbetalinger ser slik ut (rundet av til nærmeste femtusen). Jeg har fem uker ferie og det har ikke noe å si når jeg tar ut ferien.

Januar-mai: 35000,-

Juni: 55000,-

Juli-november: 35000,-

Desember 45000,-.

Anonymkode: 70aea...b3b

Er dette bruttolønn eller netto(utbetalt). Stor forskjell på det når man skal beregne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...