AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #21 Del Skrevet 20. november 2023 "Aldri" er relativt. Jeg har jo blitt syk, men i løpet av 5 år har jeg bare hatt en luftveissinfeksjon og det var en veldig mild Covid. Spiser helt vanlig norsk mat. Lite godteri og sånt. Vet ikke hvor mye kostholdet har å si, da. Har mer tro på det at jeg er i aktivitet hver dag. Trener ute året rundt. Anonymkode: 2f659...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #22 Del Skrevet 20. november 2023 Jeg er ikke aldri syk, men sjelden. Før corona var det vel 10 år siden sist. Fikk «alt» en liten periode etterpå, men nå er vi tilbake til sjelden syke (ungene er like). Er nok mest god immunforsvar, vi spiser ikke spesielt sunt, mye hel- og halvfabrikata, lite fisk, ingen tar ekstra vitaminer. Var mye syk som ungdom, UVI, halsbetennelser, bihulebetennelser, forkjølelser etc., men etter 25 år forsvant det meste. Ikke hatt hals- eller bihulebetennelser siden f.eks. Anonymkode: 723ce...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #23 Del Skrevet 20. november 2023 Jeg spiser (desverre ) veldig lite og har veldig lav BMI. Kan bli et par skiver til dagen, eller en liten middagstallerken. Litt sjokolade i ny og ne. Tar ikke kosttilskudd, for jeg glemmer det rett og slett. Fikk diare og oppkast 3-4 timer siden for 10 år siden. Kan ikke huske jeg har vært syk før dette siden barneskolen. Jeg har barn og har dermed hatt årlige influensaer, korona, omgangssyke, og mere til i huset. Selv om vi følger god hygjene (ekstra god hygjene i syketider) så koser, nusset og klemmer jeg på syke barn som trenger nærhet og støtte. Jeg blir bare ikke smittet. Troe det er gener. For det kan ikke være kostholdet hvertfall. Anonymkode: 558e7...b85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20. november 2023 #24 Del Skrevet 20. november 2023 Tror ikke de som er lite syke unngår sykdom pga kostholdet. Vet om folk som spiser sunt og som trener masse, men som er ofte syke, og folk som ikke trener og som ikke bryr seg så mye om kostholdet, men som aldri er syke. Her tror jeg arv og gener spiller en større rolle. Og så god håndhygiene, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 20. november 2023 #25 Del Skrevet 20. november 2023 Vanlig mat, men ikke kjøtt 😄. Tar D-vitamin og omega 3 i vinterhalvåret. Spiser mye frukt og grønt. Alltid nøye på å vaske hender når jeg kommer inn døren hjemme, ellers gjør jeg nok ikke noe spesielt. Det er nok bare slik at noen har bedre immunforsvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 20. november 2023 #26 Del Skrevet 20. november 2023 Et usedvanlig godt spørsmål! Eller, kanskje ikke akkurat mat, men det at noen spør om hva det er som gjør at noen av oss "aldri" er syke, det syns jeg er et spørsmål som burde forskes på, rett og slett. Jeg spiser vanlig mat, men kanskje litt mer vekt på å lage maten fra bunnen enn andre. Det er vanskelig å sammenligne seg med andre, men med tanke på hvor mye pizza, ferdigmat og brus som selges så må helt klart noen ta min kvote for jeg spiser og drikker aldri det. Jeg spiser mer middelhavskost enn norsk kost, men jeg liker norsk tradisjonsmat til høytidene. Og så spiser jeg mye rapsolje enda det skal være så usunt. Og jeg elsker å bruke kremfløte og fete oster i maten. Og hjemmelagde kaker, dessverre, med hva det innebærer av sukker. Drikker ikke alkohol da. Og har aldri tatt en vitaminpille i mitt liv. Blir jeg nedfor eller er jeg sliten går jeg meg en tur. Jeg har ikke vært syk på årevis. Da jeg fikk korona måtte jeg være hjemme fordi reglene var sånn, ikke fordi jeg ikke følte jeg kunne jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #27 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg spiser (desverre ) veldig lite og har veldig lav BMI. Kan bli et par skiver til dagen, eller en liten middagstallerken. Litt sjokolade i ny og ne. Tar ikke kosttilskudd, for jeg glemmer det rett og slett. Fikk diare og oppkast 3-4 timer siden for 10 år siden. Kan ikke huske jeg har vært syk før dette siden barneskolen. Jeg har barn og har dermed hatt årlige influensaer, korona, omgangssyke, og mere til i huset. Selv om vi følger god hygjene (ekstra god hygjene i syketider) så koser, nusset og klemmer jeg på syke barn som trenger nærhet og støtte. Jeg blir bare ikke smittet. Troe det er gener. For det kan ikke være kostholdet hvertfall. Anonymkode: 558e7...b85 Kanskje for noen, men jeg er så å si aldri syk, mens søsknene mine og foreldrene mine "alltid" har noe. Vi er altså alle voksne og kun foreldrene mine bor sammen, alle andre er spredt rundt. Tror det har mer med levesett og kosthold å gjøre. Anonymkode: 1f1d2...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 20. november 2023 #28 Del Skrevet 20. november 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Tror ikke de som er lite syke unngår sykdom pga kostholdet. Vet om folk som spiser sunt og som trener masse, men som er ofte syke, og folk som ikke trener og som ikke bryr seg så mye om kostholdet, men som aldri er syke. Her tror jeg arv og gener spiller en større rolle. Og så god håndhygiene, da. Men ikke for god, det er viktig å hele tiden belaste de hvite blodcellene ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20. november 2023 #29 Del Skrevet 20. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tar tran + multivitamin uten A, D og K (det får jeg fra tran). Nå har jeg vært på slanker’n i et år, så lever i kcalunderskudd. Ikke vært syk en eneste dag dette året. Har testa vitaminstatus. Alt er innenfor anbefalte verdier. Hopper over frokost, spiser frukt/nøtter på jobb før lunsj hvis jeg er sulten. lunsj: Rugsprø med ost, skinke, kremost, leverpostei, kaviar, fisk eller makrell i tomat på. Alltid med paprika og agurk mellom: frukt/nøtter/knekkebrød middag: typisk norsk husmannskost, en porsjon. kvelds: frukt/grønnsaker. drikker vann/kaffe. Spiser ikke godteri, potetgull, kake, is eller noe sånt på hverdagene. Spiser det eventuelt i helgen, men aldri voldsomme mengder. Drikker også litt alkohol som regel i helgene. Gått ned 25 kg på ett år hvis noen lurte på det, selv om det ikke var spørsmålet. Anonymkode: 7374b...e41 En slankekur med så lavt kaloriinntak kan faktisk senke immunsystemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #30 Del Skrevet 20. november 2023 Ser forresten ut som om alle har litt rett her: https://www.nrk.no/nordland/hva-er-arsaken-til-at-noen-ikke-blir-smittet-og-syke_-1.16242795 Anonymkode: 1f1d2...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #31 Del Skrevet 20. november 2023 Vegansk høy protein, høy karbo, lav fett. My antioksidantrik mat, samt fiber Anonymkode: 3123b...08a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 20. november 2023 #32 Del Skrevet 20. november 2023 Dingo1991 skrev (1 time siden): Hei! Lurer på hva du spiser, du som nesten aldri er syk? Hvordan ser en dag ut? En uke? Tar du kosttilskudd? Hilsen en som altfor ofte blir syk. Mye grønnsaker, hver eneste dag. Spiser minst 2 grønnsaker 3 ganger til dagen, og variert også - tenk alle regnbuens farger Fisk 3-4 ganger i uka, kylling 2-3, rødt kjøtt 2-3 Egg - sikkert 8-10 per uke Gresk yoghurt, cottage cheese eller annet syrnet, usøtet meieriprodukt. 100-300g daglig. Usaltete mandler, hver eneste dag. Karbohydrater fra potet, gresskar, bønner, litt korn en gang i blandt Sunne fettsyrer fra fet fisk, tran (dersom jeg spiser hvit fisk over flere dager), frø, oliven, olivenolje Generelt: nok kalorier, men ikke for mye heller. Nok protein og av god kvalitet (komplette aminoprofiler). Moderat karbo. Nok fett (uten å måle, inkluderer bare litt i alle måltid) Vel så viktig er nok også SØVN, aktivitet og stressmestring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #33 Del Skrevet 20. november 2023 3 minutter siden, Grüner said: Tror ikke de som er lite syke unngår sykdom pga kostholdet. Vet om folk som spiser sunt og som trener masse, men som er ofte syke, og folk som ikke trener og som ikke bryr seg så mye om kostholdet, men som aldri er syke. Her tror jeg arv og gener spiller en større rolle. Og så god håndhygiene, da. Det er ihvertfall gjeldende for meg. Var mye syk før, da hadde jeg dårlig kosthold og nok ganske lave verdier av d vitamin. Anonymkode: 5351f...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #34 Del Skrevet 20. november 2023 Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden): Men ikke for god, det er viktig å hele tiden belaste de hvite blodcellene ... Helt enig! Jeg er ikke overivrig på håndhygiene men jeg er aldri syk. Man må gi kroppen litt å jobbe med, det tror jeg er lurt. Ikke bli for steril. Anonymkode: 5342a...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #35 Del Skrevet 20. november 2023 Jeg spiser alt mulig, sunt og usunt. Drikker også brus, kaffe og alkohol. Anonymkode: 691fa...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #36 Del Skrevet 20. november 2023 En del halvfabrikata, men svært lite kjøtt. Er ikke så glad i det. Snuser, og drikker alkohol hver uke. Ingen kosttilskudd. Tror det er ren flaks at jeg holder meg frisk. Anonymkode: 7a66d...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #37 Del Skrevet 20. november 2023 Spiser nokså normalt og langt i fra supersunt. Men er glad i frukt og grønt. Tar litt kosttilskudd i perioder. Trener ikke. Tror ikke det at jeg har et veldig godt immunforsvar handler om kosthold alene, gode gener spikker nok inn også. På min fars side har/hadde mange god helse og var lite syke. Jeg har nok arvet litt der. Jeg har hatt feber en gang i mitt voksne liv, aldri hatt influensa og det er minst 5 år siden sist jeg var forkjøla. Hadde Covid, men merket knapt noe til det. Eneste jeg har vært syk med de siste 10 årene er omgangssyke et par ganger, det er vel det vanskeligste å unngå når man har barnehagebarn. Anonymkode: a7973...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 20. november 2023 #38 Del Skrevet 20. november 2023 Lill3My skrev (Akkurat nå): Vel så viktig er nok også SØVN, aktivitet og stressmestring Det tror jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 20. november 2023 #39 Del Skrevet 20. november 2023 1 hour ago, Dingo1991 said: Hei! Lurer på hva du spiser, du som nesten aldri er syk? Hvordan ser en dag ut? En uke? Tar du kosttilskudd? Hilsen en som altfor ofte blir syk. Jeg spiser alt mulig, stort sett hva jeg har lyst på, og blir "aldri" syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #40 Del Skrevet 20. november 2023 Jeg tror virkelig ikke at det å bli smittet av ulike infeksjonssykdommer har noe med kosthold å gjøre. Kjenner flere venner og kollegaer som spiser helt optimalt og balansert, mat laget fra bunnen av, men som plukker opp alt mulig som går hele tiden. Mens jeg aldri blir smittet av "alt som går" og ikke er like kostholdsbevist. Har en fetter også som har et helt elendig kosthold. Han spiser nesten utelukkende fast food og chips, lite ren mat. Han sier han ikke har hatt en eneste forkjølelse i sitt liv, aldri influensa eller omgangssyke. Det MÅ være genetisk. Men pre-diabetes har fetteren fått, og tviler på at det står så bra til med blodårene hans...Så det er mye vi kan unngå å få gjennom et bra kosthold, men infeksjonssykdom er ikke en av de tingene. Anonymkode: 2f659...0e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå