Gå til innhold

Forsinket motorisk utvikling

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er litt bkymra for barnet mitt, og lurer på om magefølelsen min på at det er noe galt bare er hysterisk eller ikke. Så da oppsummerer jeg bare litt av helheten her på hvor han er. Det mest påfallende er den motoriske utviklingen. Han er 12 mnd.

Hanklarer kun å rulle fra rygg til mage. Klarer ikke å åle seg frem, sette seg på alle fire, sette seg opp/reise seg opp. Han putter ikke ting i munnen, med andre ord spiser han ikke selv. Prøver liksom ikke engang, selv om jeg har forsøkt å vise han hva han skal gjøre. Han skjønner ikke Peking, altså er det litt vanskelig å ha felles fokus noen ganger eller å vite om han faktisk skjønner hva jeg prater om når jeg prøver å vise han noe. Og selv om vi har lva så mye, klarer han ikke vise hvor stor han er eller vinke. Syns det er så rart at han liksom ikke catcher det ..

Men han er våken og sosial, tar kontakt med lyd og blikk, liker kos og å bli tøysa med, har god nattesøvn og er en rolig og "enkel" unge å ha med seg rundt omkring.

HS sier bare at han er bedagelig, men jeg syns det er trolig rart at etter mange besøk hos fysioterapeut, så er det nærmest 0 i motorisk utvikling..

Noen med lignende erfaringer?

Endret av Tauriela
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lignende erfaringer, men kanskje ta kontakt med lege og hør der? Når det er sagt kan det skje kjempemye med utviklingen mellom 12 og 18mnd! 

Anonymkode: e2e46...db4

Skrevet

Det høres unektelig litt rart ut ja. Jeg ville tatt det opp med legen og bedt om henvisning til barnelege. Lurt å oppdage det tidlig HVIS det er noe unormalt. Forhåpentligvis har helsesøster rett, men dessverre er ikke jeg overbevist om deres kompetanse egentlig. De er ikke leger.

Anonymkode: 3d3e5...6d3

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde bedt om henvisning til barnepolinklinikken på grunn av det totale bildet.

Begge mine har vært trege grovmotorisk, sene med å nå milepæler som å sitte selv, krypen og gå, men de har hengt med ellers.

Hva sier fysioterapeuten? Har dere fått konkrete øvelser? Har han normal styrke i kroppen?

Det med å ikke putte ting i munnen - har du inntrykk av at synet er normalt? Holder han drikkeflaske selv og drikker eller må han fores med både mat og drikke? 

Anonymkode: 13944...d3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde bedt om henvisning til barnepolinklinikken på grunn av det totale bildet.

Begge mine har vært trege grovmotorisk, sene med å nå milepæler som å sitte selv, krypen og gå, men de har hengt med ellers.

Hva sier fysioterapeuten? Har dere fått konkrete øvelser? Har han normal styrke i kroppen?

Det med å ikke putte ting i munnen - har du inntrykk av at synet er normalt? Holder han drikkeflaske selv og drikker eller må han fores med både mat og drikke? 

Fysio sier at det sikkert løsner, men vi har jo gått der siden han var ca 6 mnd. Fått et par øvelser til sammen å øve på. Men det er ekstremt lite fremgang altså. Men noe fremgang er det. Jeg har ytret før at jeg har begynt å bli litt bekymra, og nevnt alle de tingene, men jeg får bare beskjed om å ta det med ro. Men jeg uroer meg..

Jeg har egentlig inntrykk av av synet er normalt siden han griper fint i leker som ligger foran han, men å holde noe og putte i munnen er ikke snakk om. Ikke holde flaska eller koppen selv. Har prøvd å øve, men han er så langt ifra å skjønne greia at det føles som det ikke er vits å øve på det engang. Akkurat som det er noe med styrke i armer/rygg som det er noe rart med.

Men du sier dine også har vært trege, husker du sånn ca når dem nådde noen av milepælene?

Skrevet

Mi jente var veldig sen motorisk og "svak". Tok lang tid før hun klarte å holde hodet og løfte hodet i mageleie. Veldig bedagelig og var ikke interessert i å rulle/åle seg fremover, hun lå helt i ro på gulvet.. Begynte å krype først når hun var 13.5 mnd. Begynte å gå da hun var akkurat 1.5 år. Må nevne at finmotorikken var ok og hun plukket opp mat ved 12 mnd.

Helt normal jente i dag (8 år).

Anonymkode: 109b1...8e7

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mi jente var veldig sen motorisk og "svak". Tok lang tid før hun klarte å holde hodet og løfte hodet i mageleie. Veldig bedagelig og var ikke interessert i å rulle/åle seg fremover, hun lå helt i ro på gulvet.. Begynte å krype først når hun var 13.5 mnd. Begynte å gå da hun var akkurat 1.5 år. Må nevne at finmotorikken var ok og hun plukket opp mat ved 12 mnd.

Helt normal jente i dag (8 år).

Åh, det gjorde litt godt å høre! Min tar maten i hånda, men prøver ikke åputte den i munnen. Da må jeg enten ta armen hans og prøve å sikte mate inn i munnen hans eller så må jeg ta biten og gi den selv.

Gjorde dere noe ekstra, fikk noe ekstra oppfølging e.l. eller var dere rolige på at alt var bra?

Skrevet
2 hours ago, Tauriela said:

Åh, det gjorde litt godt å høre! Min tar maten i hånda, men prøver ikke åputte den i munnen. Da må jeg enten ta armen hans og prøve å sikte mate inn i munnen hans eller så må jeg ta biten og gi den selv.

Gjorde dere noe ekstra, fikk noe ekstra oppfølging e.l. eller var dere rolige på at alt var bra?

Vi hadde oppfølging av fysio i noen  mnd. for hun måtte trene på å holde/løfte hodet. Helsesøster gjorde ikke noe mer med saken da jeg fortalte hvor treigt det gikk ned motorikken. Hun var vel innenfor normalen på et vis.

Husker på barselgruppen at de andre barna var begynt å reise seg opp og gikk med gåvogn ved 9-10 mnd alderen, mens jenta mi bare lå der.. ikke klarte hun å sitte uten støtte heller😔

Min mor var veldig bekymret, siden hun merket at dette ikke var normalt.. men hun holdt det for seg selv for å ikke stresse meg. Nå når jeg har fått barn nr 2 ser jeg jo tydelig at barn nr 1 var litt utenom normalen og egentlig rart at jeg ikke var mer bekymra. Men hun var en veldig "våken" jente, forsto mye og begynte å snakke tidlig, så jeg fokuserte på det positive.

Hun var svært rolig også når hun lå i magen, ingen krafrige spark eller romstering.. Mer futt i henne i dag❤️

Skrevet
Tauriela skrev (4 timer siden):

Fysio sier at det sikkert løsner, men vi har jo gått der siden han var ca 6 mnd. Fått et par øvelser til sammen å øve på. Men det er ekstremt lite fremgang altså. Men noe fremgang er det. Jeg har ytret før at jeg har begynt å bli litt bekymra, og nevnt alle de tingene, men jeg får bare beskjed om å ta det med ro. Men jeg uroer meg..

Jeg har egentlig inntrykk av av synet er normalt siden han griper fint i leker som ligger foran han, men å holde noe og putte i munnen er ikke snakk om. Ikke holde flaska eller koppen selv. Har prøvd å øve, men han er så langt ifra å skjønne greia at det føles som det ikke er vits å øve på det engang. Akkurat som det er noe med styrke i armer/rygg som det er noe rart med.

Men du sier dine også har vært trege, husker du sånn ca når dem nådde noen av milepælene?

De gikk ved 16 og 18 måneder. Ene ålte seg fremover ved 11 mnd. Eldste satt alene og reiste seg opp ved 11 mnd. Krøp ved 1 år.

Kanskje dere skulle tatt en tur til manuellterapeut eller kiropraktor for å se om han kan ha noen låsninger?

Setter han beina under seg når dere holder han opp eller er de helt gele?

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De gikk ved 16 og 18 måneder. Ene ålte seg fremover ved 11 mnd. Eldste satt alene og reiste seg opp ved 11 mnd. Krøp ved 1 år.

Kanskje dere skulle tatt en tur til manuellterapeut eller kiropraktor for å se om han kan ha noen låsninger?

Setter han beina under seg når dere holder han opp eller er de helt gele?

Sånn som det er nå, så ser jeg nesten ikke for meg at han skal klare å gå ved 18 mnd.. han er jo 12 mnd og viser overhode ingen tegn til at han er på vei til å verken krabbe, åle eller reise seg.

Fysio sier han viser ingen tegn til å ha låsninger. Men kanskje jeg skal ta kontakt med manuellterapeut likevel? Setter ikke bena under seg når vi holder han opp..

Skrevet

Jeg ville gått til legen og bedt om henvisning videre. 

Ikke fordi det nødvendigvis er noe galt, men fordi det kan være fint å utelukke det. Og fordi dersom det er noe unormalt, så kan tidlig innsats ofte være et gode. 

Normaliteten er svært romslig i den alderen!, og sjansen er alltid vesentlig større for at alt er normalt. Men det kan være godt med mer medisinskfaglig øyne også kanskje?

Jeg har hatt samme magefølelse som deg, ikke om motorikk, men derimot om emosjonelle ting. Og det er ikke godt å stadig møte en helsestasjon som sier det vil gå seg til. Man blir så usikker på sin egen magefølelse, og det er ikke godt eller lett!  

(Vår viste seg å ha vansker, som nok hadde blitt lettere for barnet å håndtere dersom tiltak ble satt inn før skolealder, og ikke etter alt skar seg fullstendig). 

Anonymkode: 6779b...812

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville absolutt bedt om en henvisning videre i systemet, som de andre her sier. Jeg har SÅ dårlige erfaringer med helsesykepleieres kompetanse!! Ikke på akkurat dette feltet, men jeg opplevde å bli bagatellisert med så mye annet. Så derfor er tilliten lav.

Min var treig med det meste, da hen begynte i barnehagen ca 1 år gammel, kunne hun ikke helt krabbe en gang. Begynte å gå ved 18 måneder. Språket var også tregt. Men hen holdt jo ting selv og spiste med hendene selv. Nå er hen en sprell levende 5-åring med snakketøyet i orden 😅

Lykke til i prosessen! Tidlig innsats er det beste, hvis det skulle være noe som trenger oppfølging.

Anonymkode: df7eb...f0b

• Liker 1
Skrevet
Tauriela skrev (10 timer siden):

Sånn som det er nå, så ser jeg nesten ikke for meg at han skal klare å gå ved 18 mnd.. han er jo 12 mnd og viser overhode ingen tegn til at han er på vei til å verken krabbe, åle eller reise seg.

Fysio sier han viser ingen tegn til å ha låsninger. Men kanskje jeg skal ta kontakt med manuellterapeut likevel? Setter ikke bena under seg når vi holder han opp..

Når han ikke engang setter bena under seg hadde jeg ikke vært i tvil.

Bestill time hos fastlegen og be om henvisning videre.

Hadde og tatt kontakt med manuellterapeut - de kan også henvise videre i systemet.

Det er bedre å få en grundig sjekk nå slik at dere får satt inn tiltak raskt om det skulle være noe.

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har erfaring med eget barn. En mor kjenner barnet sitt godt og forstår når noe er som det ikke skal. Ikke ta til takke med "at det går seg til". Jo tidligere barnet blir fulgt opp, desto større sjanse har dere for at barnet kommer seg raskere. Man skal være ganske "på" for å nå frem i enkelte kommuner, men merker du at barnet ditt ikke følger forventet utvikling så ikke gi deg! 

Anonymkode: 6f779...2a4

• Liker 1
Skrevet

Går dere til fysio av andre årsaker? Kanskje du kan vurdere en annen fysio for å få en annen vurdering? 

Har en gutt på 10 måneder og han har også gått til fysio ettersom han ble tatt med sugekopp. Han er nok også litt "bedagelig" - jeg liker ikke det uttrykket da det virker negativt, han er veldig sosialt våken og søkende, veldig blid og ellers nysgjerrig på ting, men han er ikke veldig fysisk av seg. Da vi var på helsestasjon ved 6 måneder var han den eneste babyen som ikke rullet, men lå der og puslet.

Min fysio lokker han en del med leker og sier han trenger incentiver for å prøve ting. Han er ikke så fysisk utforskende som (noen) andre babyer. 

Jeg ville funnet en annen fysio og dersom du fikk akkurat samme svar hadde jeg nok slått meg til ro med det.

Anonymkode: 5d192...54c

Skrevet

Har en venninne som hadde et barn som var veldig treig med det meste motorisk. Rulling. Kryping. Åling. Krabbing. Gåing… sykt treg. 

til gjengjeld snakket han i setninger på 8-9-10 ord før fylte to år da, så det han var treg motorisk på, tok han jaggu igjen språklig. 

Det kom seg til slutt, og nå løper han rundt som en hvilken som helst toåring (med usedvanlig godt språk). 

Det kan være sen utvikling. Det kan være noe galt. For din egen del - ta kontakt med helsestasjonen eller barnelege igjen. 

Anonymkode: c4136...e5d

• Liker 1
Skrevet

Litt sammenlignbart her, og dette er ikke ment for å skape noe ekstra uro! Alle barn er forskjellige 😊 

Min lille er 11 mnd - korrigert er hun bare 8,5 mnd da hun ble født 2,5 mnd for tidlig. Pga for tidlig fødsel fant man på rutinemessig ultralyd av hodet, cyster på hjernen. Dette er ikke ment som skremsel, men det satt en støkk å få høre det første gang! Men når vi skjønte hva det innebar, så innså vi at det ikke er noe vits å overtenke, for lille mini må utvikle seg i sitt eget tempo uansett! 

Cystene ligger i den delen av hjernen som styrer det motoriske, og hun henger derfor litt etter. Kan rulle begge veier, har såvidt begynt å prøve å åle seg fremover. Kan ikke sitte uten støtte eller reise seg opp. Kan stå og holde sin egen vekt hvis vi setter henne opp mot sofaen der hun kan stå og lene seg. Får fysio en gang i uka, uten at jeg egentlig føler det er noe særlig effektivt mtp øvelser, men er greit å få en ukentlig vurdering av utviklinga fra en fagkyndig. 

Men ellers er hun kjempevåken og sosial og nysgjerrig og full av temperament. Og hvordan hun utvikler seg må vi bare følge med og ta tiden til hjelp. Cystene gjør at hun er disponert for å få cp, men en diagnose vil ikke kunne settes før mellom 2 og 3 år hvis jeg husker rett. Og da er det kun fysioterapi vi har på agendaen som forebyggende tiltak.

Igjen er det ikke ment som skremsel, cp er ikke farlig, kanskje hun får en stiv fot eller en stiv arm eller en stiv finger, det vet vi ikke enda. Hun hadde mye stivhet i kroppen også, som har sluppet ettehvert.

Det at du allerede har avtale med fysioterapeut tror jeg er en god forebygging 😊

Nå skriver jeg kun med tanke på min egen erfaring om hva som eventuelt kan være "galt", hvis du er videre bekymret så er det aldri galt å kontakte lege eller helsestasjonen for litt ekstra oppfølging.

Lykke til med den lille, så kan vi nyte at de fremdeles ligger på samme plass som vi forlot dem enda ei stund 😊 

• Liker 1
Skrevet
Tauriela skrev (19 timer siden):

Vi har et barn med forsinket motorisk utvikling (cerebral parese), og vi fikk beskjed om å ikke putte noe i munnen til barnet. F.eks kan muskulaturen i overkroppen være svakere. Barnet vårt kunne rulle til ene siden ved 8 måneders alder, rulle til andre siden ved 9 måneders alder, krype da hen var 11 måneder, reise seg opp ved 18 måneders alder. Kunne ikke sitte før ca 2,5 år. 

Det er veldig bra at barnet får fysio underveis, det er egentlig det aller viktigste.

Jeg synes det er dårlig at dere ikke er henvist til habiliteringen når barnet ikke kan sitte enda. Dersom det er noe, bør man få inn tiltak tidlig. Men alle foreldre er ikke klare for en diagnose, og hvis barnet er et tvilstilfelle vil de kanskje se an.

Positive ting med å få en diagnose kan være gode svar, støtte når man bekymrer seg, hjelpestønad fordi dere må hjelpe mye når dere har et barn som ikke åler f.eks osv. Samt dersom (som er veldig tvilsomt) det er en diagnose som skal medisineres, kan det være bra å komme i gang tidligst mulig. Men dette er selvsagt sjelden. Og lite sannsynlig!

Så betyr det ikke at det nødvendigvis er noe! Men da er det greit å få avklart det også. Gå til fastlege og få henvisning til sykehuset/barne-og ungdomshabiliteringen så de i alle fall får sjekket. Ønsker deg masse lykke til og håper det ikke er noe ❤️

PS: det er «gammeldags» å si at man kan sette cp-diagnose etter 2 års alder. Nå vet de så mye at de kan gjøre det før 6-måneders alder, men foreldre må gjerne pushe på. Noen er klare for å få vite, andre må gå gjennom en prosess for å bli klare.

Anonymkode: b34b3...bf6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg har erfaring med eget barn. En mor kjenner barnet sitt godt og forstår når noe er som det ikke skal. Ikke ta til takke med "at det går seg til". Jo tidligere barnet blir fulgt opp, desto større sjanse har dere for at barnet kommer seg raskere. Man skal være ganske "på" for å nå frem i enkelte kommuner, men merker du at barnet ditt ikke følger forventet utvikling så ikke gi deg! 

Anonymkode: 6f779...2a4

Dette er jeg så enig i! Dessverre er det veldig varierende kunnskap rundt om i kommunene. Vår kommune gjorde ingenting. Heldigvis er vi foreldre ressurssterke, jeg leste meg opp og tok kontakt med sykehuset. Vi startet intensiv trening allerede da barna var 11 måneder. Og det har hatt mye å si for funksjonen. Veldig glad vi kom så tidlig i gang.

Anonymkode: b34b3...bf6

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver dette kun fordi jeg vil hjelpe, ikke for å skremme eller gjøre dere (mer) urolige. Be om henvisning til spesialist hos legen så snart som mulig. Jeg har en venninne der barnet hennes var som dere beskriver. Satt ikke bena under seg, kunne ikke sitte, liten muskelkraft i armer og rygg som du beskriver. Hennes barn hadde spinal muskelatrofi, SMA. Det trenger selvsagt IKKE å være dette, men det du beskriver høres såpass likt ut av jeg følte jeg måtte skrive noe. PS. Jeg vil bare også si at barnet det gjelder er tenåring nå og får behandling med Spinraza, såvidt jeg vet har det god effekt :) 

Ønsker deg masse lykke til og håper dere får all hjelp og støtte dere trenger, uansett hva det er!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...