Gå til innhold

Oppfriskningsdose koronavaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, gidder ikke. Har hatt korona, og merket så og si ingenting. Av vaksinen blir jeg syk med feber i 3 dager, så det gidder jeg ikke.

Ta vaksine = garantert syk i 3 dager
Ikke ta vaksine = kanskje bli litt mer syk enn vanlig, hvis jeg blir smittet.

Den ene er garantert sykdom, den andre er ikke. Lett valg for meg.

Anonymkode: 8f150...df2

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fantastisk god vaksine. 👏 Håper produsentene er stolte.

Eller - som tidligere nevnt - kan det ha noe med penger å gjøre…? 🤔

Anonymkode: 8572b...ca2

Naturlig immunitet etter korona varer heller ikke lengre enn 6 måneder. Det er hardere og mer risikofylt for kroppen å gå gjennom sykdommen enn vaksinen.

Anonymkode: 62556...3a0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, gidder ikke. Har hatt korona, og merket så og si ingenting. Av vaksinen blir jeg syk med feber i 3 dager, så det gidder jeg ikke.

Ta vaksine = garantert syk i 3 dager
Ikke ta vaksine = kanskje bli litt mer syk enn vanlig, hvis jeg blir smittet.

Den ene er garantert sykdom, den andre er ikke. Lett valg for meg.

Jeg har tatt 5 doser og merket ingenting annet en litt vondt i armen og litt grøssing samme kvelden.

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har tatt 5 doser og merket ingenting annet en litt vondt i armen og litt grøssing samme kvelden.

Fint for deg. Det endrer ikke min erfaring.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Sto imot presset og valgte å stå over koronavaksinen. Det var ganske tøft i desember for to år siden, da alle landets myndighetspersoner sto i beste sendetid på nyhetene og sa at de som ikke tok vaksinen var medansvarlige for spredning, og kunne risikere å drepe masse eldre og sårbare. Jeg trodde ikke på det, men det gjorde mange rundt meg, og jeg mistet flere ‘venner’ da jeg sa jeg ikke var vaksinert.

Så viste det seg at vaksinen verken hindret smittespredning eller sykdomsforløp for oss vanlige folk uten underliggende sykdommer, men det vil ingen lytte til.

Her husker du nok feil.

Vaksinen reduserer smittespredning men ikke 100%.

Sykdomsforløpet blir for de fleste også mye enklere og kortere. Det er ikke tvil om at den reduserer risikoen for alvorlig sykdom god.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her skulle man injisere barn og unge med en vaksine aldri utprøvd på noen før, som prøvekaniner, mot en sykdom de knapt merket. Det var helt villt! Jeg er så glad jeg sto imot presset både for meg selv og tenåringene mine. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tar det legen anbefaler, hun har betydelig mer kunnskap om dette enn du og jeg.

Anonymkode: 30e0d...ab6

De fleste leger anbefaler ikke flere doser til unge, friske. Uansett må folk ta den avgjørelsen som de mener er best for seg. Jeg tar verken vaksiner eller medikamenter jeg ikke har behov for. Du må ta så mange doser du vil for min del, dersom det gjør deg tryggere.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fantastisk god vaksine. 👏 Håper produsentene er stolte.

Eller - som tidligere nevnt - kan det ha noe med penger å gjøre…? 🤔

Det har å gjøre med at viruset utvikler seg og vaksinen må oppdateres. Influensavaksinen er også tilpasset sesongviruset og må tas gjentatte ganger. Det er lurt med et minimum av kunnskap før man drar frem konspirasjonene.

Skrevet

Nei skal ikke ha flere koronavaksiner og kommer ikke til å ta. I all hovudsak pga. jeg fikk infeksjoner i etterkant av vaksinen. Om det er i forbindelse med vaksinen eller ei, ingen som vet, men jeg selv tror det, og kommer derfor ikke til å ta.

Anonymkode: b1216...d5a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
mirjia skrev (2 minutter siden):

Det har å gjøre med at viruset utvikler seg og vaksinen må oppdateres. Influensavaksinen er også tilpasset sesongviruset og må tas gjentatte ganger. Det er lurt med et minimum av kunnskap før man drar frem konspirasjonene.

Det er det største problemet med korona. Den muterer mye raskere enn influensa. Så å lage en treffsikker vaksine for influensa er mye lettere.

• Liker 5
Skrevet (endret)
mirjia skrev (21 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men det er veldig naivt å tro at legemiddelindustrien ikke har noe med økonomi å gjøre. Koronavaksinen var heller ikke så effektiv som de først trodde, og den hadde flere bivirkninger enn først antatt.

Å stille spørsmål ved noe, er ikke det samme som å være konspirasjonsteoretiker. Fint om du dropper å trekke den snevre gruppen inn i debatten, bare det nevnes et spørsmål, kritikk eller meninger som ikke samsvarer med dine. Spesielle folk finnes i begge ytterkanter i mange politiske saker, men de representerer kun seg selv og ingen andre. De fleste som ikke har tatt koronavaksinen, stiller spørsmål ved massevaksinasjonen og det som ble gjort under pandemien er verken konspirasjonsteoretikere eller vaksinemotstandere, men det håper jeg du vet!

Endret av anonym111111
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tok den for et par uker siden fordi jeg er gravid i trimester 3 og har astma. Tok den derfor for min egen del hovedsakelig. Ble min 4. dose og jeg har ikke hatt bivirkninger av noen av de (Pfizer). 

Anonymkode: f44f9...c76

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja, jeg ville tatt den. Jeg tok aldri dose 4 fordi vi jobbet med å bli gravide, og ville ikke risikere uregelmessig menstruasjon da. Hadde det ikke vært for det, ville jeg ha tatt den allerede.

Nå er jeg gravid i 2. trimester, og skal selvsagt ta 4. dosen nå som jeg er i risikogruppen. Har time nå til helga. Har også tatt influensavaksinen.

Anonymkode: 2a3c3...fc0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg ville tatt den. Jeg tok aldri dose 4 fordi vi jobbet med å bli gravide, og ville ikke risikere uregelmessig menstruasjon da. Hadde det ikke vært for det, ville jeg ha tatt den allerede.

Nå er jeg gravid i 2. trimester, og skal selvsagt ta 4. dosen nå som jeg er i risikogruppen. Har time nå til helga. Har også tatt influensavaksinen.

Edit: har ikke fått fnugg av bivirkninger av denne eller noen av de andre vaksinene jeg har tatt opp igjennom. 

• Liker 2
Skrevet

Tar alt jeg får tilbud om av vaksiner. Bedre med litt beskyttelse mot den dritten enn ingenting.

Anonymkode: 6cc4b...0ac

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tok den for et par uker siden fordi jeg er gravid i trimester 3 og har astma. Tok den derfor for min egen del hovedsakelig. Ble min 4. dose og jeg har ikke hatt bivirkninger av noen av de (Pfizer). 

Glemte å nevnte, men jeg fikk korona for første (og eneste) gang i februar 2023, ca ett år etter dose 3. Har ikke vært så syk siden 2015, og det orker jeg rett og slett ikke som høygravid. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du som ikke er i risikogruppen får tilbud om koronavaksine, vil du ta den da? I såfall, hvorfor, hvorfor ikke?

Anonymkode: c65ab...f77

Det er ingen som mottar varsel eller tilbud om vaksine nå lenger, men Fhi skriver hvilken grupper de anbefaler det for,og det samme står på kommunenes hjemmesider. Utenom disse gruppene vaksinerer de mange andre som ønsker det av en eller annen grunn:  familiemedlemmer til risikoutsatte, lange reiser, jobber osv.  og det er frivillig.

Vi hører jo om  mye smitte nå, men det eneste som måles er innleggelser og analyser av avløp, tror jeg. 

Jeg tok oppfriskningsdose i forrige uke. Har aldri hatt bivirkninger av noen vaksiner.

Endret av Adobyen
Skrevet

Hvis du som ikke er i risikogruppen får tilbud om koronavaksine, vil du ta den da? I såfall, hvorfor, hvorfor ikke?

Dette er en tullete problemstilling. Hvis man skulle få et tilbud om koronavaksine, så er det fordi det er vurdert at man har stor nytte av det. Voksne mennesker under 65 år utenfor risikogruppe vil ikke få noe tilbud om koronavaksine, fordi de ikke har nytte av den. Skulle de få det tilbudet, så vil det være fordi noe har endret seg, og da er det ikke noen grunn til å si nei heller.

Anonymkode: fba19...7e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er en tullete problemstilling. Hvis man skulle få et tilbud om koronavaksine, så er det fordi det er vurdert at man har stor nytte av det. Voksne mennesker under 65 år utenfor risikogruppe vil ikke få noe tilbud om koronavaksine, fordi de ikke har nytte av den. Skulle de få det tilbudet, så vil det være fordi noe har endret seg, og da er det ikke noen grunn til å si nei heller.

Anonymkode: fba19...7e7

Friske voksne under 65 og hvertfall ned til 40 årene har nytte av vaksinene. Eneste grunnen til at den ikke er anbefalt er økonomiske hensyn. I USA får til og med barn anbefalt vaksinen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym111111 skrev (4 timer siden):

Nei, jeg har ikke tatt noen. Korona regnes ikke som en alvorlig sykdom for unge, friske.

Det er faktisk feil. Covid kan gi langvarige plager, og kan ødelegge mange organer i kroppen. Særlig hjerte og hjerne er utsatt. Selv med mildt forløp kan man ødelegge kroppen for resten av livet.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Med tanke på Long Covid har jeg vurdert å ta den nyeste vaksinen som gir bedre beskyttelse mot nyere mutasjoner. Men har ikke gjort det enda.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...