Gå til innhold

Vansker med voksen stedatter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en stedatter på 22 år som ikke liker meg. Jeg har aldri gjort noe mot henne annet en å være sammen med faren hennes i 5 år. Vi bor ikke sammen og barna prioriterer vi alltid foran oss selv. Problemet er at hun vrir på alt jeg sier slik at det virker som jeg er den onde stemoren. Hun sier det aldri direkte til meg, men til faren sin, søsken og til mor. Hun dikter opp og serverer de helt utrolige historiene om hva jeg skal ha sagt og hvordan jeg rakker ned på henne. Det hadde aldri falt meg inn å gjøre noe sånt og hun forteller og bruker ord som jeg aldri bruker. Nå er det blitt sånn at jeg nesten ikke tør å snakke med henne i frykt for at hun skal vri på det. Det skal sies at hun alltid har hatt problem med å like kjærester som både mor og far har hatt tidligere. Det tok mange, mange år før stefar ble godtatt. Jeg vet at hun etter skilsmissen ble behandlet som en kompis av far og det ble satt lite grenser. Hele situasjonen er også utrolig vanskelig å snakke med kjæresten min om for han har alt av pigger ute om jeg tar det opp. Kjenner det sliter på meg og føler at det er veldig lite fortjent. Vet mange har vært i samme situasjon og vil gjerne høre noen historier, både med lykkelig løsning og ikke. Jeg vet det ikke nytter å snakke med henne for uansett hva jeg gjør er det galt og det jeg sier kommer til å bli vridd på. Kjæresten min mener det kommer til å gå over etterhvert men hele situasjonen er veldig trist og jeg føler meg så maktesløs. Noen andre som har noen erfaring og gode råd?

Anonymkode: 0bfa0...9e0

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å snakk med henne. Hun er voksen. Dersom typen din tar det opp forteller du hvorfor. Får du ingen backing fra typen din eller datterens mor, når datteren lyger om deg?

Anonymkode: f9cd2...a99

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Ingen tvinger deg til å ha en relasjon med henne. 

Anonymkode: 6bcff...f04

• Liker 5
Skrevet

Er hun psykisk syk?

Anonymkode: ebf68...c17

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt å snakk med henne. Hun er voksen. Dersom typen din tar det opp forteller du hvorfor. Får du ingen backing fra typen din eller datterens mor, når datteren lyger om deg?

Anonymkode: f9cd2...a99

Moren støtter henne og er litt av samme type selv. Begge lager ofte mye styr av ting og gyver ofte løs på personer de ikke liker. Far er veldig sårbar når det gjelder barna og jeg har inntrykk av at han tar det som angrep om jeg sier noe som kan virke negativt om barna. Barna er på en måte et ikke-tema

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er hun psykisk syk?

Anonymkode: ebf68...c17

Nei, det tror jeg ikke, men hun trenger mye bekreftelse og blir fort sur om ikke hun er midtpunktet og kan bestemme

Skrevet

Ingen tvinger deg til å ha en relasjon med henne. 

Anonymkode: 6bcff...f04

Nei, selvfølgelig ikke og jeg er ikke mye sammen med henne. Men, det vanskeliggjør så mye og de gangene vi er sammen er ofte i bursdager og f.eks jul og nyttår. Alle ganger slår det tilbake at jeg har sagt ting som hun tar veldig ille opp og hun mener jeg er ute etter henne, noe jeg virkelig ikke er. En helt normal samtale blir tolket til det værste. Synes det er helt forferdelig, for jeg er jo virkelig ikke sånn

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Snakk med henne, og si at du har har gått med følelsen av at hun ikke liker deg, og at du også har hørt hun ikke snakker bra om deg ovenfor andre.

spør videre på en veldig rolig og ydmyk måte om hvordan du kan gjøre ting bedre for henne ( slik hun føler seg sett). Kanskje det bare kan være en liten ting som kommunikasjonsstilen dere har? Kanskje møte hverandre bedre og snakke på en måte hun forstår og føler seg trygg på. 

føler med deg, veldig kjip situasjon 😕

Endret av anonymous87
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Moren støtter henne og er litt av samme type selv. Begge lager ofte mye styr av ting og gyver ofte løs på personer de ikke liker. Far er veldig sårbar når det gjelder barna og jeg har inntrykk av at han tar det som angrep om jeg sier noe som kan virke negativt om barna. Barna er på en måte et ikke-tema

Denne typen kvinner kjenner jeg igjen, heldigvis ikke noen i så nær relasjon som stedatter men kuttet sånne mennesker ut av livet mitt, hun har lært denne mentalitet av sin mor. Men bor hun hjemme? Tror keg hadde reist bort til noen andre når hun kom på besøk. Og så hadde jeg vurdert om forholdet med en mann uten ryggrad var vært det også. Han  er tydelig redd for x og datter, og står ikke opp for deg heller. 

Anonymkode: 89c18...d90

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet det ikke nytter å snakke med henne

Men det tror jeg er det eneste som vil fungere. Du må sette grenser og være den voksne. Sett deg ned med henne, si at du ønsker å ha et godt forhold til henne og at du forstår at det kan være vanskelig for henne at far har en kjøreste. Spør henne om hun er interessert i å bygge et forhold og hva hun trenger for at dere skal ha et godt forhold, fortell at du ønsker at hun kommer direkte til deg når hun har en mening om deg istedenfor å fortelle det til andre. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du noen gang snakket direkte til henne om dette?? Feks sagt;

Du; Jeg hørte at du følte jeg var nedlatende ( eller noe annet) og jeg er så lei meg for at jeg fikk deg til å føle det slik. Jeg vil så gjerne ha er godt forhold til deg. Unnskyld..

Du må jo nesten snakke med henne og det er jo ikke sikkert at hun oppfatter deg som du mener du selv er. Hun leser deg kanskje i verste mening?

Anonymkode: 256b2...a7c

• Liker 2
Skrevet

Du får si til faren at han må være et ansvarlig voksent menneske som viser henne hva som er riktig. Stedatteren din er ikke ferdig utviklet, og er fremdeles avhengig av voksne rollemodeller som sine bilogiske foreldre til å få snudd dette.

At voksne mener det er noe galt med barn, sier alt man trenger om hvor fjernt de lever selv. Ikke rart barna blir helt idiot.

Anonymkode: 21684...d55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I tillegg til flere gode råd over her, så kan du kanskje spørre om hun hadde likt det bedre om mor og far var single. Nå som hun er voksen, og kanskje begynner litt med kjærester selv, så ser hun kanskje også at det er fint at far og mor også har kjærester fremfor å være alene… 

Føler med deg❤️

Anonymkode: 45ba0...ad9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Denne typen kvinner kjenner jeg igjen, heldigvis ikke noen i så nær relasjon som stedatter men kuttet sånne mennesker ut av livet mitt, hun har lært denne mentalitet av sin mor. Men bor hun hjemme? Tror keg hadde reist bort til noen andre når hun kom på besøk. Og så hadde jeg vurdert om forholdet med en mann uten ryggrad var vært det også. Han  er tydelig redd for x og datter, og står ikke opp for deg heller. 

Anonymkode: 89c18...d90

Nei, hun bor ikke hjemme. Tror dessverre du har helt rett. X’n til kjæresten min skjeller han ofte ut før hun i det hele tatt vet hvordan saken på det hun skjeller han ut for er. Hun skyter rett fra hofta og det gjør hun mot alle og har alltid gjort. Han er veldig konfliktsky og unngår alt som kan skape konflikter

Skrevet

Hun er en person du ikke trenger å ha noe som helst forhold til. Case closed.

Og hvordan orker du å tenne på en mann du oppfatter på den måten? Han er en dott, illojal, blind og konfliktsky.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du syns dette er vanskelig, så kan du absolutt skrive en melding f.eks på notater som du kan tilføye eller ta vekk ting på, frem til du er ca fornøyd. Og sende etterpå.

av og til i vanskelige situasjoner så kan det være lurt å skrive det man tenker å føler på i ord uten forstyrrelser til vedkommende. Bare pass på å skrive eller fremlegge det på en fin måte, slik hun er mer mottakelig og forstår mer. 

lykke til, og tenker at dette order seg til slutt ❤️

Endret av anonymous87
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du noen gang snakket direkte til henne om dette?? Feks sagt;

Du; Jeg hørte at du følte jeg var nedlatende ( eller noe annet) og jeg er så lei meg for at jeg fikk deg til å føle det slik. Jeg vil så gjerne ha er godt forhold til deg. Unnskyld..

Du må jo nesten snakke med henne og det er jo ikke sikkert at hun oppfatter deg som du mener du selv er. Hun leser deg kanskje i verste mening?

Anonymkode: 256b2...a7c

Hvofor i alle dager skal hun unnskylde seg? 

2 hours ago, Mufle said:

Hun er en person du ikke trenger å ha noe som helst forhold til. Case closed.

Og hvordan orker du å tenne på en mann du oppfatter på den måten? Han er en dott, illojal, blind og konfliktsky.

Denne!!! Jeg hadde ikke hatt noe respekt igjen for denne lille mannen. 

Anonymkode: b16ac...e19

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun er ikke stedatteren din. Kanskje det er noe hun reagert på at du kaller henne.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvofor i alle dager skal hun unnskylde seg? 

Denne!!! Jeg hadde ikke hatt noe respekt igjen for denne lille mannen. 

Anonymkode: b16ac...e19

Men det du skriver handler jo om relasjonen til kjæresten, og hvordan han gjør og håndterer ting. Hun vil jo ha et forhold til barnet hans, og at de skal kunne ha et okey forhold? 

Det er mange ting å tenke på. 
men håndteringen hans er en vel en sak mellom de?

Endret av anonymous87
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp! Så lenge barna er ikke tema må du slutte å tenke på deg som stemor og henne som stedatter. Jeg personlig som voksen har aldri hatt noe ønsker eller behov for at mine foreldres kjærester skal kalle seg noe som helst i relasjon til meg ei heller blande seg inn i saker som angår meg og mine foreldre. Pga denne respekten ble det aldri sagt vonde ord om noen av oss. Vanlig konversasjon om vanlige ting der du holder det på din nøytrale banehalvdel. 
Det er ikke noe å lage styr av om du dropper å ha meninger om hans barn. og kjører heller på med å være en nøytral gjestfri kjæreste når de er innom.  

Anonymkode: fb20b...89a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...