Gå til innhold

Datter lei seg pga naturfag

thicemosfan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Bjørnetjeneste ved å ikke la ungen eie konsekvensen av valgene sine. Det er greit å gjøre feil, bli litt lei seg. I stedet for å være curlingforelder. En 16 åring bør heller oppmuntres til å finne en løsning selv. Det er 16 åringens lekse, 16 åringen har valgt å ikke ta grep tidligere i uka,hva vil HUN gjøre nå for å finne ut av dette?  Jeg ville heller ha støttet ungen i å ordne opp selv. Vi får være uenige om hva slags støtte gangner ungen best i lengden.

Anonymkode: c9305...f2e

Vi kan godt være enige og å være uenige. 

Hett tips til TS her er at 16åringen selv bør komme seg på KG for å spørre om hjelp selv.. Personlig hadde jeg heller ønsket å spørre selv, enn å sende en 16åring på KG, men vi kan være uenige der også. 

Over til temaet: kan noen hjelpe til her? Jeg kan ikke 🤣🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Alle stoffer kan sende ut stråling med bølgelengder som er karakteristisk for energiovergangene i atomer og molekyler i akkurat det stoffet. Strålingen kalles emisjonsspekter til stoffet.
Emisjonsspekter brukes for å bestemme ukjent gass.
Eks. gasser på stjerner i verdensrommet. Atomets «fingeravtrykk»."

Jeg fant dette på nettet ista, så den påstand nr. 6 er nok riktig.

Anonymkode: a527e...8ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle grunnstoffer har sitt helt spesielle absorpsjonsspekter. Et absorpsjonsspekter er det motsatte av et emisjonsspekter."

Jeg tolker det som at kanskje påstand nr. 7 også er riktig da? Med mindre jeg tolker feil her nå, er lenge siden jeg har sett på noe av dette.

Anonymkode: a527e...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er hydrogen en ikke synlig gass da... fargeløs liksom.

Tror nok dattera di må prøve å gjøre leksene sine selv dessverre evt gå sammen i grupper med andre medelever for å gjøre slike oppgaver sammen. Kjedelig å ikke få til oppgaver men sånn er det jo innimellom, kanskje de er veldig mange i klassen som ikke har klart dette? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden naturfagen men: 

På oppgaven med fargelegge riktig svar: 

1. Er riktig. Man må tilføre energi for å øke banen, for eksempel  fra E1 til E3 
2. Er feil. Fra E3 til E2 så sendes det synlig lys ifølge figuren. 
3. Er feil. Et hopp fra E5 til E1 vil sende ut UV stråling (Siden hoppet E2-E1 sender UV stråling) Mye energi slippes løs fra E5-E1 => høy frekvens & lav bølgelengde. 
4. Er riktig. Energien er "bevart" og den energien må gå en plass. Nettopp til fotonet som sendes ut. 
5. Riktig. Fra E4 til E3 blir det IR. Fra E3 til E2 blir det rødt synlig lys og fra E2 til E1 blir det UV. 
6. Er riktig.  Samme begrunnelse som i svar 4. 
7. Er riktig. De er inverse av hverandre. 

Er ganske sikker på disse svarene, men andre må gjerne korrigere. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei har nokk ikke slått henne å lese pensum.

Anonymkode: 47384...9eb

Ja, det finnes jo en del av dem, så spørsmålet var ikke så malplassert.

Anonymkode: e755f...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal datteren din lære å ikke ta ansvar dersom du fikser det i siste liten hver gang, slik at hun slipper unda konsekvensene for egne valg?

Det er enormt mye lærdom i både å bli lei seg fordi man ikke har tatt ansvar selv, men også å ta konsekvensene for det. 

Anonymkode: e5c4b...21a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drohatha skrev (2 timer siden):

En stund siden naturfagen men: 

På oppgaven med fargelegge riktig svar: 

1. Er riktig. Man må tilføre energi for å øke banen, for eksempel  fra E1 til E3 
2. Er feil. Fra E3 til E2 så sendes det synlig lys ifølge figuren. 
3. Er feil. Et hopp fra E5 til E1 vil sende ut UV stråling (Siden hoppet E2-E1 sender UV stråling) Mye energi slippes løs fra E5-E1 => høy frekvens & lav bølgelengde. 
4. Er riktig. Energien er "bevart" og den energien må gå en plass. Nettopp til fotonet som sendes ut. 
5. Riktig. Fra E4 til E3 blir det IR. Fra E3 til E2 blir det rødt synlig lys og fra E2 til E1 blir det UV. 
6. Er riktig.  Samme begrunnelse som i svar 4. 
7. Er riktig. De er inverse av hverandre. 

Er ganske sikker på disse svarene, men andre må gjerne korrigere. 

Hatten av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thicemosfan skrev (23 timer siden):

Hei, jeg er en bekymret mor som sitter her med min 16-år gamle datter som går på VG1. Hun har et naturfagshefte som verken meg eller hun får til🥲 Kan noen være så snill å hjelpe oss? Skal leveres inn i kveld! 

thicemosfan skrev (23 timer siden):

Takk for hjelp! Og til dere bitches som skriver «å hun burde ta ansvar selv». Dette er ansvar; skrive innlegg på kvinneguiden, spørre om hjelp, utgi seg for å være oppgitt mor fordi om jeg hadde vært ærlig om alder hadde ingen giddet å hjelpe. Med en gang en «voksen» skriver blir en tatt mer seriøst. Det finnes ingen mor. Ha fin uke❤️

Endret av thicemosfan
Fordi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Datteren din er gammel nok til å ta konsekvensene av å ikke følge med i undervisningen og av å ikke begynne med leksene i tide. 

. Dette er ansvar; skrive innlegg på kvinneguiden, spørre om hjelp, utgi seg for å være oppgitt mor fordi om jeg hadde vært ærlig om alder hadde ingen giddet å hjelpe. Og uansett hvor mye en følger med i undervisningen kan jo en ikke vite alt. Mye i heftet er allerede gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG .  Jeg antar at alle som svarer dritt her, svarer slik fordi de har ikke peiling selv, og fpr å føle seg litt bedre,  så spyr de ut dritt om en 16åring. Hadde også stilt spm for umgen, for ser jo bare her hva hun blir spart for.

Jeg er også en idiot som ikke skjønner dette,  og er innom for å løage på de andre idiotene her

Anonymkode: 315fe...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig at en foreldre vil hjelpe barnet sitt. Jeg håper ts fikk ordentlig svar litt lenger opp her.

Anonymkode: 048e2...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 19.55):

Hun er 16(!) og må ta ansvar selv, tidligere i uken, dersom hun har spørsmål om faget. TS gjør henbe en bjørneteneste.

Ja. men ikke glem at ikke alle klarer å lære like raskt ! Noen sliter med lærer vansker og konsentrasjon. Hilsen en med litt lettere dysleksi og dyskalkuli. Da tar læringen lengre tid.

Anonymkode: f4655...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...