EasterBunny Skrevet 19. november 2023 #1 Del Skrevet 19. november 2023 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på nyheten om norske skolebarn, i skolealder, var og er i Gaza. Jeg vet at det er strenge regler hvorvidt skolebarn får fri eller ikke og at reise ikke er regnet som gyldig fraværsgrunn. Likevel var det barn på skolealder i Gaza og ikke på skole hjemme i Norge, slik de skulle vært. Det får meg til å stusse og lure: finnes det noen regler og/ eller vilkår som gjør ar foreldrene kan ta med barna til Gaza og i praksis kanskje bryte loven? Jeg synes i hvert fall at disse barna hadde ingen ting å gjøre i Gaza, når de skulle vært på skolen, akkurat som tusenvis av andre skolebarn her i Norge. Så mitt spørsmål: eksisterer det en regel som jeg ikke kjenner til som gjør at enkelte er unntatt disse strenge reglene? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 19. november 2023 #2 Del Skrevet 19. november 2023 Var det ikke høstferie mange steder rundt 7. oktober? 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #3 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Man må ikke være bosatt i Norge selv om man har statsborgerskap. Selv bodde jeg flere år i et annet land som barn, der min ene forelder hadde et åremål. Tidlig oktober var det også høstferie i de fleste fylker. Det er ingenting som tyder på at foreldrene har brutt loven så langt. I så fall er det en sak for barnevernet når de kommer tilbake. Min reaksjon er å bli glad for hver eneste barn som kommer bort fra grusomhetene i Gaza. Endret 19. november 2023 av mirjia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet 19. november 2023 #4 Del Skrevet 19. november 2023 Jeg reagerte på det samme. Hvorfor er de i Gaza når de er i skolepliktig alder? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 19. november 2023 #5 Del Skrevet 19. november 2023 Tror også at det var høstferie rundt 7. oktober. Mulig noen har tatt ut barna ekstra i forbindelse med det? Ja det er veldig strengt å ta ut barna fra skole. Man får ikke tillatelse av skolen og skolen er pliktet til å melde til BV. Mulig BV ikke har kapasitet til å gjøre noe med disse sakene og at det må være mer i tillegg for at de skal sjekke det ut. Sikkert lettere å ta ut barneskolebarn uten konsekvenser i forhold til karakterer og fraværsgrense og at mange tar med barn i perioder til hjemlandet i den perioden for å besøke familie osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 19. november 2023 #6 Del Skrevet 19. november 2023 mirjia skrev (8 minutter siden): Man må ikke være bosatt i Norge selv om man har statsborgerskap. Selv bodde jeg flere år i et annet land som barn, der min ene forelder hadde et åremål. Det er ingenting som tyder på at foreldrene har brutt loven så langt. I så fall er det en sak for barnevernet når de kommer tilbake. Min reaksjon er å bli glad for hver eneste barn som kommer bort fra grusomhetene i Gaza. Da håper jeg du bruker en god del av din egen lønn på å finansiere dem. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 19. november 2023 #7 Del Skrevet 19. november 2023 Foreldrene til disse "Norske" barna er vel like uvisst som graden av disse barn sin tilhørighet til landet. Forventer selvsagt heller ikke at Norske myndigheter vil ha noen grad av nyskjerrighet til å finne ut om noen av foreldrene er/var medlemmer av Hamas. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppiluppi84 Skrevet 19. november 2023 #8 Del Skrevet 19. november 2023 esk skrev (11 minutter siden): Var det ikke høstferie mange steder rundt 7. oktober? Jupp! Det var det. 7. oktober var helgen før her ihvertfall. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #9 Del Skrevet 19. november 2023 velociraptor skrev (Akkurat nå): Da håper jeg du bruker en god del av din egen lønn på å finansiere dem. Hæ? Det gjør jeg jo forsåvidt gjennom å betale skatt. Samt at jeg gir penger til Norsk folkehjelp og Leger uten grenser (en månedlig, den andre i ny og ne) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 19. november 2023 #10 Del Skrevet 19. november 2023 AdonisFFM skrev (6 minutter siden): Foreldrene til disse "Norske" barna er vel like uvisst som graden av disse barn sin tilhørighet til landet. Forventer selvsagt heller ikke at Norske myndigheter vil ha noen grad av nyskjerrighet til å finne ut om noen av foreldrene er/var medlemmer av Hamas. Interessant at du ikke anerkjenner norske statsborgere som norske. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 19. november 2023 #11 Del Skrevet 19. november 2023 Ikke lov å reise? Jeg var på ferie med min far hvert år i løpet av skoleåret/skoletiden pga han jobbet ekstremt mye og jeg ikke så han noe særlig. Fikk alltid lov av skolen. Er det noe nytt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #12 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) (Det kommer til å komme en drøss hurtigskrivende ensidige Israelfanatikere inn i denne tråden, det gjør det visst alltid her på KG. Denne dinosauren over er en av dem, og de kjører en slags utmattelsesstrategi der ingen til slutt gidder krangle med dem. Sukk) Endret 19. november 2023 av mirjia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 19. november 2023 #13 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) mirjia skrev (2 minutter siden): (Det kommer til å komme en drøss hurtigskrivende ensidige Israelfanatikere inn i denne tråden, det gjør det visst alltid her på KG. Denne dinosauren over er en av dem, og de kjører en slags utmattelsesstrategi der ingen til slutt gidder krangle med dem. Sukk) Mener du meg? Jeg har aldri kommentert på noe om Israel eller Gaza, har såvidt vært her inne, har vel også kun kommentert Sophie Elise, Farmen, Forræder og Oskar Westerlin... Jeg er 30 år forresten. Er det så rart å lure på om det er kommet nye regler om reising fra man gikk på skole fra 1999-2009? Vil gjerne ha meg frabedt "Israelfanatiker" isåfall. Alvorlig talt. Endret 19. november 2023 av dårligbrukernavn 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #14 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) dårligbrukernavn skrev (2 minutter siden): Mener du meg? Jeg har aldri kommentert på noe om Israel eller Gaza, har såvidt vært her inne, har vel også kun kommentert Sophie Elise, Farmen, Forræder og Oskar Westerlin... Jeg er 30 år forresten. Er det så rart å lure på om det er kommet nye regler om reising fra man gikk på skole fra 1999-2009? Nei, mente brukeren med dinosaurnicket, på ingen måte rettet til deg. Helt allright spørsmål du stiller! Endret 19. november 2023 av mirjia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ramona Skrevet 19. november 2023 #15 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) mirjia skrev (20 minutter siden): (Det kommer til å komme en drøss hurtigskrivende ensidige Israelfanatikere inn i denne tråden, det gjør det visst alltid her på KG. Denne dinosauren over er en av dem, og de kjører en slags utmattelsesstrategi der ingen til slutt gidder krangle med dem. Sukk) Og de beskylder krigsofrene for å være Hamasmedlemmer. Det er dehumaniserende propaganda. Jeg rapporterer. Edit: leif Endret 19. november 2023 av Ramona 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 19. november 2023 #16 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Jegstrever med å forstå hvordan en 18 åring kan være norsk uten noensinne å ha værti Norge, ikke snakke et eneste ord norsk, ei heller ha noen annen tilknytning til landet. ref intervju med statsministeren på TV2 i dag. Endret 19. november 2023 av Rullerusk 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 19. november 2023 #17 Del Skrevet 19. november 2023 Foreldre tar unger ut av skolen hele tiden. Har gjort det selv også, men er vanskeligere nå når de går på vgs. Er det snakk om barnehage barn er det jo uproblematisk. Kjenner mange som i år forlenget høstferien, for å få litt billigere billetter til Mallorca og lignende steder. Kjenner tre familier som skal kjøre samme stunt til jul på kanariøyene. Så er spørsmålet om å ta unger med til land som står på UD sin frarådningsliste. I det hele tatt å selv dra til land, som strider mot reiseråd. Det er bra om UD får hjem disse familiene. Om man drar i begravelsen til bestefar, eller for å besøke bestemor før hun dør, eller for å møte en ny verdensborger, er jo dette gode grunner for å dra. Reiserådene om ikke å dra til Gaza har jo vart lenge. Denne krigen kom helt ut av det blå. Personlig synes ikke jeg at det er så forkastelig å ha dratt til Gaza pp slikt grunnlag. Synes det er verre med den flyktninge familien som hadde sent nor og barn til Gaza for pengene rekker lengre der. Da er det jo ikke noe grunnlag for å skulle være her, annet enn å sikre inntekt. Dette er dog en annen diskusjon. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #18 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) Rullerusk skrev (4 minutter siden): Jegstrever med å forstå hvordan en 18 åring kan være norsk uten noensinne å ha værti Norge, ikke snakke et eneste ord norsk, ei heller ha noen annen tilknytning til landet. ref intervju med statsministeren på TV2 i dag. Dersom man har mor med norsk statsborgerskap eller far med norsk statsborgerskap (for barn født før 2006 må far ha vært gift med mor) får barnet norsk statsborgerskap, uansett fødeland. Pluss endel andre regler, mer her https://www.udi.no/ord-og-begreper/norsk-ved-fodsel/#link-535 Endret 19. november 2023 av mirjia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 19. november 2023 #19 Del Skrevet 19. november 2023 Ramona skrev (11 minutter siden): Og de beskylder krigsofrene for å være Hamasmedlemmer. Det er dehumaniserende propaganda. Jeg rapporterer. Edit: leif Når omtrent halvparten av de drepte er barn 💔 Folk er syke. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. november 2023 #20 Del Skrevet 19. november 2023 (endret) esk skrev (1 time siden): Var det ikke høstferie mange steder rundt 7. oktober? Edit: Ja, det stemmer nok. Endret 19. november 2023 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå