Gå til innhold

28-årig dansk politiker i forhold med 15-åring

anonym111111

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så vidt jeg skjønner, er det tverrpolitisk enighet i Danmark om at man ikke kan ha denne skakkjørte pervoen i Folketinget

Anonymkode: c51b8...7a1

Heldigvis. Det er åpenbart noe riv ruskende galt med en voksen mann som mener han et helt på nett med en 15-åring, og i prinsippet en 18- og 19-åring også. Han så litt snål ut da, neppe en ressurssterk fyr.

Anonymkode: cdb71...94b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Seksuell lavalder er grei som den er. Men det bør være forbudt for voksne å ha et seksuelt forhold til barn. Det vil si at er du over 18, bør det være ulovlig å ha sex med de under. 

Anonymkode: b0490...8af

Så en 17-åring og en 18-åring som går i samme klasse på videregående bør ikke kunne ha sex sammen? 

Anonymkode: 73f29...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke seksuell lavalder skal endres fordi EN 28-årig politiker med ekstremt dårlig dømmekraft syns det er en god ide å bli kjæreste med en 15-åring. 

Langt de fleste 15-åringer har null interesse av å ligge med 28-åringer, og omvendt. For 99,99 prosent av befolkningen fungerer sunn fornuft, så dette syns jeg er et unntak som ikke skal være opptakten til en lovendring.

Du forstår ikke at andre 15 eller 16-åringer kan bli påvirket av voksne som er interessante, har penger, bil, makt og andre ting som virker forlokkende? Hvorfor er det viktig at 30 eller 50-åringer skal kunne ha lovlig sex med barn/ungdom?

Ungdom kan ha sex med jevnaldrende selv om en eller begge er under lavalderen. Seksuell lavalder skal kun beskytte den yngste parten i et forhold der aldersforskjellen er stor.

Endret av anonym111111
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så en 17-åring og en 18-åring som går i samme klasse på videregående bør ikke kunne ha sex sammen? 

Anonymkode: 73f29...e16

Selvsagt kan de det, de regnes som jevnaldrende, og da kan de ha sex selv om begge eller den ene er under seksuell lavalder.

Seksuell lavalder er en grense som er satt for at ikke godt voksne kan ha lovlig sex med barn/ungdom.

Endret av anonym111111
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (2 timer siden):

Man kan ha sex under den seksuelle lavalderen med jevngamle (1-2 års forskjell i fysisk alder). Den seksuelle lavalderen er noe vi har KUN for å beskytte den yngste i forholdet. Hvorfor er det viktig at 30-åringer kan ha lovlig sex med 16-åringer? Hvem tjener, og hvem taper på en 18-årsgrense?

Jeg har ikke sagt at det er viktig at 30 åringer har sex med ungdom, hvor leste du det? Jeg sa at 16 års grense er greit.

At en 30 åring har sex med en på 16 er , etter mitt syn, forkastelig. Men ei jente på 16 kan lett ha en kjæreste på 19- 20. 

Anonymkode: b6b5b...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke sagt at det er viktig at 30 åringer har sex med ungdom, hvor leste du det? Jeg sa at 16 års grense er greit.

At en 30 åring har sex med en på 16 er , etter mitt syn, forkastelig. Men ei jente på 16 kan lett ha en kjæreste på 19- 20. 

Hvis det ikke er et problem for deg, kan jo grensen øke til 18, så begrenser vi antallet som blir misbrukt av eldre personer.

Man kan ha sex med jevnaldrende, selv om en eller begge er under den seksuelle lavalderen, så jeg ser ikke at en 18 års-grense er et problem for noen, bortsett fra godt voksne som ønsker sex med 16 og 17-åringer. De fleste på 19-20 som er ferdig med vgs og studerer, er ikke på nivå med en 16-årig ungdomsskoleelev, men man blir ikke straffet dersom det kun er noen år som skiller partene i forholdet og de er ca på samme nivå mentalt og fysisk. 

Når man har fylt 18, og er myndig, tenker jeg at det er ok at sex med godt voksne er lovlig, selv om jeg aldri kunne tenkt meg å ha sex med en tenåring. Godt voksne som ønsker dette, er etter min mening spesielle, og jeg synes det kun hadde vært fint om de fikk en ekstra grunn til å holde seg unna 16-åringer.

.

Endret av anonym111111
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym111111 skrev (3 timer siden):

Om du mener en aldersgrense er for lav, blir vel ikke det bedre selv om andre aldersgrenser også er for lave?

Lover og regler bør følge prinsipper. Hvis det er greit å straffe en 15-åring for kriminalitet fordi «da er man moden nok til å ta ansvar for seg selv», men ikke greit for en 16-åring å ha sex fordi «da er man ikke moden nok til å ta ansvar for sine handlinger» så skurrer det i mine ører.

Minst en av de utsagnene over er antagelig feil.

Anonymkode: d4066...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lover og regler bør følge prinsipper. Hvis det er greit å straffe en 15-åring for kriminalitet fordi «da er man moden nok til å ta ansvar for seg selv», men ikke greit for en 16-åring å ha sex fordi «da er man ikke moden nok til å ta ansvar for sine handlinger» så skurrer det i mine ører.

Minst en av de utsagnene over er antagelig feil.

Anonymkode: d4066...85f

Det er greit at en 15-åring har sex med noen på sin egen alder, og det kan de gjøre uavhengig av hva den seksuelle lavalderen er.

Jeg synes derimot ikke det er ok at en godt voksen kan ha lovlig sex med 15/16-åringer. Selv om ungdom til en viss grad klarer å ta ansvar for seg selv, er det lett for eldre med mer makt å påvirke unge tenåringer dersom de går inn for det.

Endret av anonym111111
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei i klassen på barneskolen (!!!) som i 7.klasse ble sammen med en 19-åring og foreldrene godtok det. Der snakker vi 13 og 19 år altså.

Anonymkode: 3f6ff...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (På 18.11.2023 den 16.28):

Hvis det ikke er et problem for deg, kan jo grensen øke til 18, så begrenser vi antallet som blir misbrukt av eldre personer.

Man kan ha sex med jevnaldrende, selv om en eller begge er under den seksuelle lavalderen, så jeg ser ikke at en 18 års-grense er et problem for noen, bortsett fra godt voksne som ønsker sex med 16 og 17-åringer. De fleste på 19-20 som er ferdig med vgs og studerer, er ikke på nivå med en 16-årig ungdomsskoleelev, men man blir ikke straffet dersom det kun er noen år som skiller partene i forholdet og de er ca på samme nivå mentalt og fysisk. 

Når man har fylt 18, og er myndig, tenker jeg at det er ok at sex med godt voksne er lovlig, selv om jeg aldri kunne tenkt meg å ha sex med en tenåring. Godt voksne som ønsker dette, er etter min mening spesielle, og jeg synes det kun hadde vært fint om de fikk en ekstra grunn til å holde seg unna 16-åringer.

.

Men det vil si at en 17 årig jente og en 19 årig gutt, som ofte kan være jevne i modning, vil gi ham samme strafferamme som en 40 år gammel mann. Det blir feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men det vil si at en 17 årig jente og en 19 årig gutt, som ofte kan være jevne i modning, vil gi ham samme strafferamme som en 40 år gammel mann. Det blir feil. 

Du misforstår. Jevngamle kan ha sex med hverandre, uten å bli straffet, selv om en eller begge parter er under den seksuelle lavalderen. Lavalderen er satt for å beskytte den unge parten, slik at ikke godt voksne kan ha lovlig sex med barn/ungdommer.

Endret av anonym111111
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir feil ja, og det tror jeg politiet og alle andre forstår. Så lite straff som de gir menn over 50, til å med 70 for å prøve seg å betale så lavt som 12 åringer😱 om de plutserlig er nøye på jobben sin på noen som er 1 til 2 år eldre, da gir jeg meg over. 

Anonymkode: b3b0b...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (15 timer siden):

Du misforstår. Jevngamle kan ha sex med hverandre, uten å bli straffet, selv om en eller begge parter er under den seksuelle lavalderen. Lavalderen er satt for å beskytte den unge parten, slik at ikke godt voksne kan ha lovlig sex med barn/ungdommer.

I dag er den seksuelle lavalderen 16. En 17- åring kan få samme straff som en 40-åring.  Loven åpner for å bruke skjønn, dvs se på alder og modning, men man kan altså få samme straff. At loven åpner for å bruke skjønn i saker der den eldste er 17 eller 18, betyr ikke at man velger å bruke det. Å heve grensen til 18 kan lett resultere i at mange ungdommer får problemer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I dag er den seksuelle lavalderen 16. En 17- åring kan få samme straff som en 40-åring.  Loven åpner for å bruke skjønn, dvs se på alder og modning, men man kan altså få samme straff. At loven åpner for å bruke skjønn i saker der den eldste er 17 eller 18, betyr ikke at man velger å bruke det. Å heve grensen til 18 kan lett resultere i at mange ungdommer får problemer. 

Det skal være et veldig spesielt tilfelle dersom en 17-åring blir dømt for å hatt frivillig sex med en 15-årig kjæreste. Jevngamle kan ha sex med hverandre, lavalderen er satt for å hindre at vesentlig eldre personer med mer makt kan ha lovlig sex med barn/unge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da 28-åringen ble konfrontert med at han var i et seksuelt forhold med en 15 åring svarte han: 
– Jeg har forsøkt at holde mitt privatliv adskilt fra mitt arbeidsliv,

Ganske freidig og spesielt siden partireglene til 28-åringen forbød seksuelle forhold med noen under 18. 

Anonymkode: 2aff9...4d0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det burde vært en grense på 18 for folk over enn viss alder. 

Men tviler sterkt på at ungdommer er prioriteringen for straff når det kommer til dette, da er de iallefall på bærtur så lenge det ikke handler om overgreps tilfeller. Straffen for 40 åringer må være mye hardere enn for jevnaldrende, siden de har flere ti år på å utvikle hjernebarken sin til bedre fornuft. Og det for ungdommer er en naturligere tiltreknning der, dem imellom enn mellom ungdommer og voksne. 

Anonymkode: b3b0b...daf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 16-åring er mer en moden nok til å ta ansvar for egen kropp, mener jeg. Kunne gjerne senket den til 15 også.

Men det betyr ikke at jeg ikke synes det er jævlig creepy det den politikeren driver med, og at det selvsagt burde få konsekvenser. Det regner jeg også med at det kommer til å få, ved at partiet nå mister noen stemmer.

Men skal staten inn i forholdet og bestemme? Nei, mener jeg.

Anonymkode: 20b42...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, anonym111111 said:

Det skal være et veldig spesielt tilfelle dersom en 17-åring blir dømt for å hatt frivillig sex med en 15-årig kjæreste. Jevngamle kan ha sex med hverandre, lavalderen er satt for å hindre at vesentlig eldre personer med mer makt kan ha lovlig sex med barn/unge.

Det finnes mange tilfeller hvor tenåringer har blitt dømt som seksualforbrytere når de hadde sex med andre tenåringer. Selv når partner samtykket, og hele tiden prøvde å få kjæresten frikjent. Det var en del artikler om dette i avisene for noen år siden, men fokuset døde, og de ble glemt. Det finnes definitvt 17-åringer som har hatt sex med sine 15 år gamle kjærester, og som resten av livet har en dom for seksuelt overfall på rullebladet.

Anonymkode: 20b42...ba6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 14.29):

Heldigvis. Det er åpenbart noe riv ruskende galt med en voksen mann som mener han et helt på nett med en 15-åring, og i prinsippet en 18- og 19-åring også. Han så litt snål ut da, neppe en ressurssterk fyr.

Anonymkode: cdb71...94b

Kan tenkes hun trengte en «daddy»? I ordets rette forstand :) 

Anonymkode: 90b72...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde ei i klassen på barneskolen (!!!) som i 7.klasse ble sammen med en 19-åring og foreldrene godtok det. Der snakker vi 13 og 19 år altså.

Anonymkode: 3f6ff...4b7

Mon tro om jeg gikk i den klassen på ungdomsskolen, for hun jeg gikk i klasse med da hadde til og med kjæresten med på sydenferie.

Anonymkode: eaee5...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...