Gå til innhold

Er du forberedt på en krise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det "bare" blir strømbrudd, klarer vi oss greit ei god stund. Vi bor utpå bygda i hus med vedovn, har kokeapparat, div hermetikk og tørrvarer i skapet, stearinlys, lommelykter, medisiner, og mulighet for å hente vann og fiske/jakte.
Hvis det derimot skulle bli atomulykke eller nedfall slik at vi utsettes for stråling og vannet blir forurenset, er vi nok mye mer utsatt da vi har en elendig kjeller å gjemme oss i og lite vann på dunker.

Det som vi ikke har gjort, som vi absolutt burde gjøre, er å samle alt utstyr i en kasse e.l. så man slipper å lete gjennom hele huset hvis noe skjer. Det nytter ikke med masse utstyr og ressurser hvis man ikke finner halvparten når man trenger det. Og så burde vi investere i en batteriradio og flere større powerbanks.

Anonymkode: c1383...86f

Når jeg tenker over det hadde kanskje hytta vært en enda bedre plass ved strømbrudd og vannmangel, da den har utedass og mindre areal å varme opp. Pluss er næmere en god vannkilde.

Anonymkode: c1383...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har mye mat, tørrvarer, hermetiserer selv, har noe vann, har frø, bøker om spiselige planter og om dyrkning, har masse garn og strikkepinner og heklenåler, lær og utstyr til å sy i lær, har «alt mulig» av verktøy, massevis av friluftsutstyr som flere telt, soveposer, liggeunderlag, feltkjøkken med primus, gasstanker, masse ved, batterier, fyrstikker og sånne langnesede lightere, skytevåpen og ammunisjon… Har vedovn hjemme, og har også et gammelt småbruk et annet sted i Norge i tilfelle the shit really hits the fan.

Anonymkode: 30ce3...2dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike blir det vel stor rift om hvis strømmen av elektroner plutselig skulle forsvinne over natta.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207769781

Ellers så har jeg litt sansen for en såkalt "grab bag" som man har stående klar om man må rømme sitt hjem. 

Har et par 25 liters vannbeholdere tilgjengelig ved behov. Drikkevann er tross alt 10 ganger viktigere enn strøm eller ved.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dårlig på det. Ikke en gang vannbeholdere....

Det jeg har tenkt en del på, er hvilket rom eller del av bygget jeg burde prøve å komme meg til hvis det ble sluppet en atombombe. Eller kanskje likså greit å ikke finne ly. Det kommer til et punkt der døden er et bedre alternativ https://www.forskning.no/atombombe-atomvapen-krig-og-fred/selv-en-begrenset-krig-med-atomvapen-vil-fore-til-kuldesjokk/2240092

Anonymkode: 95089...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hytta. Alt er klart om det skulle gå til helvete. Den ligger milevis fra folk.

Anonymkode: 513c9...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle til å skrive nei, men googlet den der listen man har sett noen ganger og ser at det meste som står der har jeg jo... Har ikke 9 liter vann stående per person, men har alltid en del flasker vann til hunden i bilen og kjøleskapet fullt av drikke iallefall.

Har ikke noe for oppvarming, men i verste fall skal jeg alltids klare å fikse en overdose med heroin hvis det skulle være. Kanyler har jeg også. Skulle det bli særlig langvarig hadde jeg nok gått for noe slikt uansett, jeg er ikke noen Walking Dead-type altså. :P

Når det gjelder medisiner får jeg jo det ukentlig, så skjer det en uheldig dag kan jeg jo bare ha igjen medisiner for en dag............ 🫠

Anonymkode: 66b0d...550

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bygge opp et lager. Jeg kommer ikke til å evakuere til noe bomberom eller flykte, fordi jeg har mange dyr som ikke lett kan flyttes, og det er dessverre ikke tillatt med dyr i bomberom. Så vi får klare oss hjemme så langt det går, og så får jeg heller dø her sammen med dem.  

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ung mann i midten av 20-årene, ved krise vil jeg enkelt kunne omfordele ressurser ved behov. Kommer nok til å forberede meg etter hvert som jeg blir eldre.

Anonymkode: cac03...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (21 timer siden):

Jeg er aller mest urolig for at kommunen jeg bor i ikke er forberedt.  Hvilke planer har de om Internett går ned, strømmen går, vannkilden blir okkupert/stengt.  Hva om fly ikke kan lande og viktige varer, f.eks. medisiner,  ikke kan bli levert?  Hva om vi går tom for medisiner?  Og sånn kan jeg fortsette.  

Planen til Norge, og da også for din kommune, er at du selv må sørge for egenberedskapen din. Og det har du mulighet til nå, når det ikke er en krise. Kommunen kan ikke hjelpe alle umiddelbart når en krise inntreffer. Det vil ta flere dager før du kan forvente hjelp. Derfor bør du alltid sørge for å ha det du trenger for å overleve de første dagene. 

Det finnes nasjonale råd du bør følge, men «oppskriften» på hva du bør ha, og hvordan du skal forholde deg. 

Anonymkode: a6599...860

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2023 at 12:19 PM, SisteGang said:

Jeg har begynt å bygge opp et lager. Jeg kommer ikke til å evakuere til noe bomberom eller flykte, fordi jeg har mange dyr som ikke lett kan flyttes, og det er dessverre ikke tillatt med dyr i bomberom. Så vi får klare oss hjemme så langt det går, og så får jeg heller dø her sammen med dem.  

Å bry seg for mye om kjæledyr har sikkert gjort at mange har dødd i Ukraina.

På den positive siden blir det bedre plass i bomberom til oss andre.

Anonymkode: bb242...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2023 at 3:47 AM, ThereGoesBob said:

Slike blir det vel stor rift om hvis strømmen av elektroner plutselig skulle forsvinne over natta.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207769781

Ellers så har jeg litt sansen for en såkalt "grab bag" som man har stående klar om man må rømme sitt hjem. 

Har et par 25 liters vannbeholdere tilgjengelig ved behov. Drikkevann er tross alt 10 ganger viktigere enn strøm eller ved.

En sånn bag bør de fleste ha. Trenger ikke være pga krig/terror heller, det kan jo oppstå ting med gamle foreldre/besteforeldre som man vil ønske å kunne reise til på flekken hvis noe skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/17/2023 at 9:58 PM, smurfebuss said:

Hvilken alternativ varmekilde finnes, da? Jeg kan ikke akkurat fyre opp et bål i stua.

Må man så må man. En barnelek er å lage "slott" i stua med tepper/lakener/presenninger/telt. Dette kan bli en "voksenlek" i kriser. Mindre område å varme opp betyr enklere og kjappere å varme opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg burde vel kjøpe et par flasker vann så jeg og sønnen har til tannpuss en uke om vannet skulle forsvinne. Kan alltids klare oss uten å dusje, men tannpuss må jeg ha hver dag.

Mat har jeg nok av som regel. Skap, fryser og kjøleskap har nok mat for et par uker i alle fall, skal jeg tippe. Kanskje mer. Vi skulle klart oss et par uker uten å kunne gå i butikken pr i dag, for akkurat idag har jeg tatt en ukeshandel.

Jeg bor i blokk og har ingen ovn eller peis. Radiatorer med fjernvarme. Om den ryker, har jeg elektrisk oljeovn på hjul. Har vi ikke strøm heller, får vi ta frem alle dynene og pleddene vi har og pakke oss inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mulig du ikke vet fordelingen på bomberom/mennesker her til lands.

Anonymkode: 513c9...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, du høres jo umiddelbart trivelig ut å være innestengt med. :P 

Anonymkode: 66b0d...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 21.39):

Hva er planen da, om strømmen blir borte i flere dager? 

Anonymkode: a6599...860

Jeg drar hjem til foreldrene mine i det tilfellet. De har peis 

Anonymkode: f1aac...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil kunne overleve 1-2 uker.

Men vi burde nok hatt litt mer batterier i huset. Samt kanskje en gammel radio med cd, slik at vi kunne spilt mye musikk (gamle cd'er), når vi ikke har strøm.

Anonymkode: a713b...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved og ovn.

Men vannrør osv ryker nok ved kjeller-inntak når varmekablene ikke får strøm, så er fucked ved veldig lave temperaturer kanskje.

Har en del kjeks, havregryn, posesupper, Oatleys... Har et lager gjemt vekk også, med fyrstikker, hermetikk og tørrvarer osv. Skulle egentlig vært et annet sted å handle, for savner hermetikk som er spiselig rett av boksen. (hermetiske supper og slikt.)

Posesupper er ubrukelig om man ikke har rent vann. (hvis vannet fryser, er stengt, eller ikke drikkende.)

Norge har egentlig ræv utvalg i hermetikk.

Det jeg mangler er powerbanker, mer førstehjelps-utstyr, lommelykt, kanskje mer hermetikk.... hadde vært nice med et bittelite aggregat for å kunne lade mobiler og litt sånt noen timer

Ønsker meg også en sånn turkjele. Har bålpanne og grill ute. 

Jeg har lett mat for 2-3 dager umiddelbart. Noe mer enn det, da må jeg ha vann og koke/stekemuligheter. 

Anonymkode: a2ea8...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...