Forumkonto Skrevet 17. november 2023 #21 Del Skrevet 17. november 2023 Ja, vi har vedovn og masse ved vi kan holde oss varme med. Da vi fikk brev med liste over hva vi burde ha som beredskap i fall krig osv i fjor eller året før handlet vi inn en del ting med lang holdbarhet. Så bruker vi og erstatter, slik at det ikke går ut på dato. Har noen kammer med vann i kjelleren. Og tørrvarer, hygieneartikler, hermetikk, jodtabletter og medisiner. Har også batterier og bor like ved et av byens største bomberom. Så vi er ganske godt forberedt skulle det oppstå noe. Men samtidig orker jeg ikke tenke eller bekymre meg for mye. Men greit å ha det mest nødvendige på plass hvis noe skulle skje. Korona åpnet øynene våre for hvordan alt kan endre seg på kort tid. Vi har også snakket om hvor vi skulle dratt hvis det hadde blitt krig. Da er det nok tryggere på bygda, der en har tilgang på mer ressurser fra jord og hav. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #22 Del Skrevet 17. november 2023 Vi har så vi kan klare oss lenge, dersom vi kan bli her i huset. Hvis strømmen forsvinner har vi ved, men med ganske stort hus og mange åpne rom hadde det nok fortsatt blitt ganske kjølig i løpet av natta om vinteren. Hvis strømmen går er jo også maten i fryseren utsatt, kanskje greit om vinteren, men er det varmere ute må vi jo begynne å salte ned og lagre... Akkurat hvordan vi skulle gjort det har jeg ikke tenkt igjennom. Så vi hadde støtt på noen (mindre) problemer, men hadde nok klart oss greit tror jeg. MEN vi er ikke forberedt dersom vi må flykte. Orker nesten ikke tenke på den muligheten 😭 og heller ikke forberede meg på det før det eventuelt er noen overhengende trusler. Å være på flukt må være det verste! Har man en base kan man i alle fall få bygd seg opp over tid, men det å blir drevet fra sted til sted.. Grusomt. Anonymkode: 3f16f...25b 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #23 Del Skrevet 17. november 2023 Vi har aggregat, vedfyring og vann i dunker blant annet. Det er ikke så veldig urealistisk med langvarig strømbrudd så greit å ha ting klart i tilfelle. Anonymkode: 37392...aea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 17. november 2023 #24 Del Skrevet 17. november 2023 Hvilken alternativ varmekilde finnes, da? Jeg kan ikke akkurat fyre opp et bål i stua. Vi har vann og mat (og stearinlys og fystikker og powerbank og batteriradio etc), men det er kun strøm og fjernvarme til oppvarming her. Fjernvarmen regner jeg med distribueres med noe som går på strøm, så går strømmen går den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #25 Del Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har så vi kan klare oss lenge, dersom vi kan bli her i huset. Hvis strømmen forsvinner har vi ved, men med ganske stort hus og mange åpne rom hadde det nok fortsatt blitt ganske kjølig i løpet av natta om vinteren. Hvis strømmen går er jo også maten i fryseren utsatt, kanskje greit om vinteren, men er det varmere ute må vi jo begynne å salte ned og lagre... Akkurat hvordan vi skulle gjort det har jeg ikke tenkt igjennom. Så vi hadde støtt på noen (mindre) problemer, men hadde nok klart oss greit tror jeg. MEN vi er ikke forberedt dersom vi må flykte. Orker nesten ikke tenke på den muligheten 😭 og heller ikke forberede meg på det før det eventuelt er noen overhengende trusler. Å være på flukt må være det verste! Har man en base kan man i alle fall få bygd seg opp over tid, men det å blir drevet fra sted til sted.. Grusomt. Anonymkode: 3f16f...25b Det med flukt er noe jeg også har tenkt på, men det kommer an på hva vi skal flykte fra. Anonymkode: 37392...aea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 17. november 2023 #26 Del Skrevet 17. november 2023 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Kjøp deg kvistbrenner koster noen hundrelapper 😀 🤣🤣🤣 Skal man liksom fyre med denne inne i blokka? Da blir man dus med naboene om blokka brenner ned😅 Ved fare for nedfall av radioaktivt stoff etter noen atombomber eller reaktorer som har gått dukken så tror jeg nok at jeg holder meg totalt innestengt. Drikker vann kjøpt ferdig på store vanndunker. Spiser kun syltetøy, makrell i tomat og knekkebrød de dagene man må. Er jo egentlig bare snakk om noen dagers beredskap. Etter dette må man tenke kollektive løsninger og flytte fra boligen en periode, antar da at man har fått beskjed fra kommunene hva man skal gjøre videre fremover. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. november 2023 #27 Del Skrevet 17. november 2023 Fighter83 skrev (Akkurat nå): 🤣🤣🤣 Skal man liksom fyre med denne inne i blokka? Da blir man dus med naboene om blokka brenner ned😅 Ved fare for nedfall av radioaktivt stoff etter noen atombomber eller reaktorer som har gått dukken så tror jeg nok at jeg holder meg totalt innestengt. Drikker vann kjøpt ferdig på store vanndunker. Spiser kun syltetøy, makrell i tomat og knekkebrød de dagene man må. Er jo egentlig bare snakk om noen dagers beredskap. Etter dette må man tenke kollektive løsninger og flytte fra boligen en periode, antar da at man har fått beskjed fra kommunene hva man skal gjøre videre fremover. Denne bruker du ute i friluft om det detter ned noen atombomber så er man vel døde allerede ? Vanndunker er kjekt og ha ja går det den veien så flytter jeg ut i skogen der har jeg både mat og mulighet til tilberedning godt du har beredskapen klar ref mat og sånn 😀😀👍👍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #28 Del Skrevet 17. november 2023 Ja, det er jeg! Er faktisk ikke så lenge siden det var langvarig strømbrudd her, og siden jeg bor på et sted hvor det ikke er kommunalt vann men har egen brønn. Problemet er at når strømmen blir borte så har jeg ikke drikkevann. Men har fylt opp dunker til sånne tilfeller. Har også en brønn til, hvor vannet ikke er egnet som drikkevann men er greit til å spyle i toalettet med. Har vedkomfyr på kjøkkenet og fire kakkelovner i dette gamle huset, så varm mat får jeg og trenger heller ikke fryse. Ble jo fram med lykter, batteridrevne lyslenker osv. Har alltid mat som holder seg lenge, både tørrvarer og hermetikk. Anonymkode: 91cfb...d99 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 17. november 2023 #29 Del Skrevet 17. november 2023 Maskinfører skrev (3 minutter siden): Denne bruker du ute i friluft om det detter ned noen atombomber så er man vel døde allerede ? Vanndunker er kjekt og ha ja går det den veien så flytter jeg ut i skogen der har jeg både mat og mulighet til tilberedning godt du har beredskapen klar ref mat og sånn 😀😀👍👍 Tsjernobyl ulykken var jo en liten forsmak på det som kan skje igjen. Var jo mest det lokale området rundt og nedfallet som kom via skyene som er farlig. Nedfallet ble fraktet veldig langt vekk. Tar heldigvis ofte ett par dager fra en evt sånn ulykke til evt nedfall kommer til Norge sånn jeg har forstått beredskapensinformasjonen som har kommet ut ang dette. Men blir vi bombet så dør mange ja. Kanskje likegreit å dø enn å leve og bringe dritt med videre i evt neste generasjoner.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. november 2023 #30 Del Skrevet 17. november 2023 Fighter83 skrev (1 time siden): Tsjernobyl ulykken var jo en liten forsmak på det som kan skje igjen. Var jo mest det lokale området rundt og nedfallet som kom via skyene som er farlig. Nedfallet ble fraktet veldig langt vekk. Tar heldigvis ofte ett par dager fra en evt sånn ulykke til evt nedfall kommer til Norge sånn jeg har forstått beredskapensinformasjonen som har kommet ut ang dette. Men blir vi bombet så dør mange ja. Kanskje likegreit å dø enn å leve og bringe dritt med videre i evt neste generasjoner.... Sant nok det men personlig tror jeg aldri vi får noen Tjernobyl-ulykke igjen vi har tatt lærdom av det som skjedde merkeligste er at det bor fremdeles folk der inne ja heldigvis tar det noen dager før det når oss ja kanskje det er best og stryke med sånn sett jeg tenker ofte på ww2 Olga på 92 som sovnet inn natt til 9 April 1940 var kanskje den heldigste ? hvem vet ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #31 Del Skrevet 18. november 2023 Har vedovn til oppvarming (og ev. matlaging), en del ved og noen kanner med vann. Har også litt hermetikk, pluss mat i skap og fryser. Har derimot ikke batteridrevet radio eller oppladede power banker… Burde kanskje gjøre noe med det. Anonymkode: 2bff2...de4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #32 Del Skrevet 18. november 2023 Jeg bor i en liten leilighet med kun strømoppvarming. Jeg ha sikkert nok tørrmat til å klare meg en stund, men utover det er det litt stusslig. Har tenkt på det med vanndunk, men vet ikke helt hva jeg skal kvitte meg med for å få plass. Noen store vannflasker kan jeg klare å lure inn i et skap. 🤷♂️ Anonymkode: 85871...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussemor47 Skrevet 18. november 2023 #33 Del Skrevet 18. november 2023 Har ved og bålpanne og der får jeg varma joikabollene mine så klarer meg😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #34 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva er planen da, om strømmen blir borte i flere dager? Anonymkode: a6599...860 Nei, da får jeg finne noen med vedfyring som har plass til en ekstra eller legge meg under 2 dyner i ført ull fra topp til tå. Anonymkode: 78264...b01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #35 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): I hvilket system, forresten? Anonymkode: a6599...860 Det er vel alment kjent. Angrep på kritisk infrastruktur. Anonymkode: 049ed...e61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #36 Del Skrevet 18. november 2023 Har vedovn og ved for minst et år, så fryser ikke. Har utstyr til å lage mat, kan også grille med gass. Har fylt bod med mat, hermetikk, tørrvarer, stor fryser. Går strømmen for mer enn et døgn vil innholdet i frysen selvsagt måtte brukes opp først, med mindre det er midt på vinteren. Har aggregat og 200 l bensin så kan lade mobilen og radio en god stund, men ville ikke sløst strømmen på kjøleskap eller varmtvann. Om sommeren kan jeg lade mobilen med solar og har noen solardrevne lamper. Har et par hundre liter drikkevann, men det brukes jo opp på få dager, etter det må man fikse vann på annet vis. Medisiner har vi nok for en god stund. Brettspill, kortstokk, bøker og sudoku for å være underholdt. Jeg tror mange hadde blitt urolig uten tv og mobil for lengre enn noen timer. Så ja vi er godt forberedt for en krise, også hvis det er flere enn noen dager. Det som irriterer meg allerede ved tanker er at jeg vet at verken mine svigerforeldre eller mannens søster med unger har noenting som helst, mens de vet at jeg har hamstertendenser. Jeg er overbevist at det de smiler av nå vil de utnytte maksimalt når de trenger tilgang. Og en generator bråker en del, så etter 2 dager uten strøm vil det være mange naboer som "bare vil lade mobilen litt". Anonymkode: 4aa9b...eb7 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18. november 2023 #37 Del Skrevet 18. november 2023 Jeg er aller mest urolig for at kommunen jeg bor i ikke er forberedt. Hvilke planer har de om Internett går ned, strømmen går, vannkilden blir okkupert/stengt. Hva om fly ikke kan lande og viktige varer, f.eks. medisiner, ikke kan bli levert? Hva om vi går tom for medisiner? Og sånn kan jeg fortsette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #38 Del Skrevet 18. november 2023 Har 2 vedovn og 1 av de har kokeplater, men i år er det litt dårlig med ved. Men har to tørre trer vi skal få tatt nå snart så da hadde det funka med litt våt ved også. Har hage og planter som hobby. Så er som regel alltid noe som gror i dyrkeskape og noe spiselig i hagen bruker også og sette igjen sånn som rosenkål,purre og kål typer ute som kan hentes ute om vinteren. Har egen brønn og toalett system da vi bor usentralt. Men sentralt nok til og ha fiber da Kan vel si for min egen del at jeg gror mest fordi jeg synes det er gøy. Har en del solcelle lys mer for pynt. SÅ pr nå gror rundt 20% av det vi spiser. Men jeg har andre hobby vedsiden av og gro mat sånn og dyrke linn og spinne det til tråd også veve eller hekle med det. Har også vudert og skaffe generator men det er fordi det vil gjøre rengjøringen av brønnen lettere om vi har strøm der til og drive en pumpe. Men skal si at med de tidene som har vært nå så har jeg jo tenkt litt. Fått meg til og kjøpe en del bøker med kunnskap, sånn at jeg har mulighet til og sjekke opp ting selv uten internett. Men ja vi har også tørrvarer,fryser og bokser. Så første året villet nok ha gått helt fint. Har også masse salt,sukker og eddik som jeg bruker til og lagre det jeg har dyrket gjennom vinteren. Men glad jeg har en ganske godt oppbygget hage nå så å dyrke større menger ville nok gått fint. Har et veldig stort frølager siden jeg samler inn mye egne fra frø det jeg dyrker. Så lagre blir bare større og større hvert år. Men selv om vi hadde klart og dyrke nok og kanskje kunne delt litt eller byttet med det. Så hadde vi ikke klart og forsvaret området. Så vet ikke om jeg har troa på at det går bra.. Anonymkode: a10bc...a9b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 18. november 2023 #39 Del Skrevet 18. november 2023 Norden kan jo prøve å finne tilbake til tifen da vi var en fredelig del av verden og ikke en ny åroxy-slagmark for USA. Et nøytralt Norden hadde nok ikke vært krigsmål. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2023 #40 Del Skrevet 19. november 2023 Hvis det "bare" blir strømbrudd, klarer vi oss greit ei god stund. Vi bor utpå bygda i hus med vedovn, har kokeapparat, div hermetikk og tørrvarer i skapet, stearinlys, lommelykter, medisiner, og mulighet for å hente vann og fiske/jakte. Hvis det derimot skulle bli atomulykke eller nedfall slik at vi utsettes for stråling og vannet blir forurenset, er vi nok mye mer utsatt da vi har en elendig kjeller å gjemme oss i og lite vann på dunker. Det som vi ikke har gjort, som vi absolutt burde gjøre, er å samle alt utstyr i en kasse e.l. så man slipper å lete gjennom hele huset hvis noe skjer. Det nytter ikke med masse utstyr og ressurser hvis man ikke finner halvparten når man trenger det. Og så burde vi investere i en batteriradio og flere større powerbanks. Anonymkode: c1383...86f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå