Gå til innhold

Er du forberedt på en krise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle de der nye rettene på papirbokser? Ser de har beholdt feks spaghetti a la capri, men den er også kommet i en papirboks med mindre i? Men slike kan man vel også spise kalde i verste fall? Ser de har fått taco-gryter og forskjellig? Om noen skjønner hvilke jeg mener. Bogskinke og slikt er også kommet i de (men finnes enda i hermetikk også? Jeg trodde først de skulle byttes ut, men)

Anonymkode: 66b0d...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle de der nye rettene på papirbokser? Ser de har beholdt feks spaghetti a la capri, men den er også kommet i en papirboks med mindre i? Men slike kan man vel også spise kalde i verste fall? Ser de har fått taco-gryter og forskjellig? Om noen skjønner hvilke jeg mener. Bogskinke og slikt er også kommet i de (men finnes enda i hermetikk også? Jeg trodde først de skulle byttes ut, men)

Har ikke sett tacogryter på boks. Hvor har du sett det? 

Bare synd hermetikk er doblet i pris. Spagetti ala capri kostet vel 24 kr på det meste i 2019/2020. Nå koster den vel 49.90. Tror lapskaus, sodd osv også koster over femtilappen pr stk.

Anonymkode: a2ea8...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har ikke sett tacogryter på boks. Hvor har du sett det? 

Bare synd hermetikk er doblet i pris. Spagetti ala capri kostet vel 24 kr på det meste i 2019/2020. Nå koster den vel 49.90. Tror lapskaus, sodd osv også koster over femtilappen pr stk.

Coop f. eks. Det står ved siden av hermetikken, der det er flere ting i sånne små papir-kartonger, firkantede. Samme emballasje/størrelse på tacogryte, gryterett, linsegryte som på spaghetti a la capri, lapskaus, kyllingskinke etc. Kan godt være de har det på mange butikker, men de jeg har er kjøpt på Coop ihvertfall. Kjøper ytterst sjelden mat, så jeg er nok den verste å spørre om hvor de har noe. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 18.45):

I hvilket system, forresten? 

Anonymkode: a6599...860

Politi og IT sektoren.  Ansatte har kunnskap om terrorsituasjonen i utlandet og grupperinger i Norge og hva slags kunnskap enkelte celler besitter. Er også offentlig info du kan finne på nett, at strømbrudd er et  aktuelt scenario. Ved å gå på alt fra kollektivtransport til uttak av penger, vil man skape greit kaos. 

Anonymkode: f69ed...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (På 17.11.2023 den 21.51):

Jeg kan nok klare meg en stund, men jeg har heller ingen alternativ varmekilde om strømmen blir borte. Heldigvis har jeg familie med vedovn og nok av ved, og jeg vet at jeg vil kunne bo der om det skulle være nødvendig.

I gåavstand? For hva skjer om det er kaos på veien og du ikke kommer deg til familie? Eller det ikke er mulig å gå ut pga gassangrep e.l? Kan du greie deg noen uker hjemme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (På 18.11.2023 den 22.16):

Jeg er aller mest urolig for at kommunen jeg bor i ikke er forberedt.  Hvilke planer har de om Internett går ned, strømmen går, vannkilden blir okkupert/stengt.  Hva om fly ikke kan lande og viktige varer, f.eks. medisiner,  ikke kan bli levert?  Hva om vi går tom for medisiner?  Og sånn kan jeg fortsette.  

Veldig mange kommuner har ikke ting på stell så hadde vært interessant å tipse media så de kan undersøke og grave rundt det. Varslingssystemene det offentlige hadde ifh nødsituasjoner ble ihvertfall kartlagt til å være elendig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 11.31):

Har ikke noe for oppvarming, men i verste fall skal jeg alltids klare å fikse en overdose med heroin hvis det skulle være. Kanyler har jeg også. Skulle det bli særlig langvarig hadde jeg nok gått for noe slikt uansett, jeg er ikke noen Walking Dead-type altså.

😆 Er det nok få som er. Heller død enn å jage rundt etter ly mens man blir jaktet på eller mens mens man sakte dør av å få i seg kjemisk gass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Coop f. eks. Det står ved siden av hermetikken, der det er flere ting i sånne små papir-kartonger, firkantede. Samme emballasje/størrelse på tacogryte, gryterett, linsegryte som på spaghetti a la capri, lapskaus, kyllingskinke etc. Kan godt være de har det på mange butikker, men de jeg har er kjøpt på Coop ihvertfall. Kjøper ytterst sjelden mat, så jeg er nok den verste å spørre om hvor de har noe. :P 

ooh nam nam, skal sjekke coop!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forberedt oss for tre dager, men nå hadde rådene økt til at man skulle klare seg for en uke?

Vi har muligheten til å fyre med ved hvis strømmen går. Har jodtabletter i hus, fyrstikker og stearinlys. Lommelykt og radio som kan gå på batteri. Har mat i fryseren og havregryn og knekkebrød, samt to dunker med drikkevann.

Sistnevnte fikk vi faktisk nesten bruk for under Hans, for da var det en stund usikkert om drikkevannet var forurenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2023 den 21.45):

Tja. I den grad det er mulig når man bor i byen. Har ikke et bensinlager i leiligheten, som antagelig er det det ville være mest mangel på ved katastrofe, for å komme seg til tryggere kår på landet. 

Anonymkode: ee74e...7d7

Velg kart og kompass i stedet, og ta turen gjennom Marka 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Veldig mange kommuner har ikke ting på stell så hadde vært interessant å tipse media så de kan undersøke og grave rundt det. Varslingssystemene det offentlige hadde ifh nødsituasjoner ble ihvertfall kartlagt til å være elendig. 

Ja, staten/regjering/kommunene tør ikke si det...men, stat/kommune er ikke godt nok forberedt eller rustet for store hendelser.

Det er ikke bomberom til alle, faktisk bare en brøkdel det er bomberom til. Mange bomberom fungerer som lager for dritt og lort, så selv med 24 timers varsel, vil det bli kaos når alle rommene må tømmes først.

Som om ikke heimevernet/div hjelpeorgan får nok å stri med om de skal bære møbler og dritt....

Det er knapt radiodekning lengre. De fleste steder har kanskje en liten lokalradiokanal som strekker noen kilometer....så når internett ryker, og dermed også tv og radio, så er det vanskelig å få kontakt og informasjon.

Fordi Norge hadde den kjempegode ideen om å rive ned alt av FM utstyr.

SMS fungerer til en viss grad for umiddelbar, kort info. Men skal de liksom sende LANGE MMS meldinger? lol

Så er det jo ....dette med mat/drikke/helsehjelp. Det kommer antakelig til å knekke helt sammen. Og de færreste er forberedt på noe som helst.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 8.03):

Nei, dårlig på det. Ikke en gang vannbeholdere....

Det jeg har tenkt en del på, er hvilket rom eller del av bygget jeg burde prøve å komme meg til hvis det ble sluppet en atombombe. Eller kanskje likså greit å ikke finne ly. Det kommer til et punkt der døden er et bedre alternativ https://www.forskning.no/atombombe-atomvapen-krig-og-fred/selv-en-begrenset-krig-med-atomvapen-vil-fore-til-kuldesjokk/2240092

Anonymkode: 95089...b5f

Hvis det blir sluppet en atombombe nytter det ikke å komme seg i ly noe sted 😄 Det man derimot kan ha er teip. Skru av ventilasjonsanlegget, sørg for at alle vinduer og ventiler er lukket og teip rundt alle mulige åpninger. Noen få dager inne, så er det verste unnagjort 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (På 18.11.2023 den 22.16):

Jeg er aller mest urolig for at kommunen jeg bor i ikke er forberedt.  Hvilke planer har de om Internett går ned, strømmen går, vannkilden blir okkupert/stengt.  Hva om fly ikke kan lande og viktige varer, f.eks. medisiner,  ikke kan bli levert?  Hva om vi går tom for medisiner?  Og sånn kan jeg fortsette.  

Det viktige er egenberedskapen slik at ikke kommunen må bruke ressursene sine på å hjelpe deg, men kan iverksette sine beredskapsplaner og ta vare på de som ikke kan sørge for seg selv.

Om kommunen din har oppdaterte ROS-analyser og beredskapsplaner kan du stort sett sjekke på kommunens hjemmesider. Denne skal oppdateres jevnlig, men rett etter Hans kom det en artikkel om at veldig mange kommuner ikke hadde oppdatert disse. Det gjør de garantert nå. Så blir det fire år som det skjer lite, og da er de plutselig ikke oppdatert lenger. Det er stort sett rett etter kriser vi er best rustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 6 store dunker med vann og masse ved. Har også en del mat og en førstehjelpsboks med det nødvendigste. 

Anonymkode: 80c27...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smurfebuss skrev (På 17.11.2023 den 21.58):

Hvilken alternativ varmekilde finnes, da? Jeg kan ikke akkurat fyre opp et bål i stua.

Vi har vann og mat (og stearinlys og fystikker og powerbank og batteriradio etc), men det er kun strøm og fjernvarme til oppvarming her. Fjernvarmen regner jeg med distribueres med noe som går på strøm, så går strømmen går den. 

Gassovn og gass kokeapparat og camping do pluss masse tørrmat og hermetikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosa Dartle skrev (6 timer siden):

Hvis det blir sluppet en atombombe nytter det ikke å komme seg i ly noe sted 😄 Det man derimot kan ha er teip. Skru av ventilasjonsanlegget, sørg for at alle vinduer og ventiler er lukket og teip rundt alle mulige åpninger. Noen få dager inne, så er det verste unnagjort 😊

Med teip unngår man atombomben?

Anonymkode: 513c9...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I gåavstand? For hva skjer om det er kaos på veien og du ikke kommer deg til familie? Eller det ikke er mulig å gå ut pga gassangrep e.l? Kan du greie deg noen uker hjemme?

Ja, beklager å måtte skuffe deg. 10 minutter til fots og tre alternative veier. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Med teip unngår man atombomben?

Anonymkode: 513c9...9fa

Du unngå ingen atombombe, det er bare å gi opp 😅

Dersom du skulle være litt unna, ikke er i umiddelbar fare men redd for radioaktivt nedfall, er det tetting av hus som er greia ja. Funker også mot kjemiske våpen. Lærte det på ABC-kurs (CBRN som det vel heter nå) en gang i tiden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (14 timer siden):

Det viktige er egenberedskapen slik at ikke kommunen må bruke ressursene sine på å hjelpe deg, men kan iverksette sine beredskapsplaner og ta vare på de som ikke kan sørge for seg selv.

Om kommunen din har oppdaterte ROS-analyser og beredskapsplaner kan du stort sett sjekke på kommunens hjemmesider. Denne skal oppdateres jevnlig, men rett etter Hans kom det en artikkel om at veldig mange kommuner ikke hadde oppdatert disse. Det gjør de garantert nå. Så blir det fire år som det skjer lite, og da er de plutselig ikke oppdatert lenger. Det er stort sett rett etter kriser vi er best rustet.

Jeg tror egenberedskapen er bedre enn den offentlige.  Men det er mye du og jeg, som privatpersoner,  verken har kontroll eller innflytelse på.   Det er et offentlig ansvar å sørge for beredskapen av viktige samfunnsfunksjoner. Riksrevisjonen har stadig lagt fram revisjonsrapporter som forteller oss at det er mye som ikke fungerer.  

Jeg er et enkelt menneske, og vil bare vite hvordan kommunen min er forberedt på kriser.  Hva om f.eks. drikkevannet blir stengt/forgiftet eller utsatt for sabortasje?   Ligger ingenting på kommunens nettside om dette.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...