totti_1 Skrevet 23. november 2023 #1421 Del Skrevet 23. november 2023 Alivamale skrev (41 minutter siden): I følge opplysninger han selv må ha gitt til Stavanger Aftenblad da han ble intervjuet i forbindelse med tyfonen i 2013, har han bodd der siden 2006: Ikke på heltid. De pendlet frem og tilbake. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 23. november 2023 #1422 Del Skrevet 23. november 2023 50 minutter siden, Sphinix said: Jeg prøver å forstå en ting her.. flyttet ikke denne bamsegutt til Filippinene allerede i 2006? Jeg klarer heller ikke å se den store problematikken rundt at han meldte flytting selv. For han viste tydelig at han flyttet til Thailand og skulle bo der når han skrev det i 2012. Ja, det er vanskelig å skjønne hva de mener NAV skulle ha gjort her. Det spiller jo egentlig ikke så mye rolle om han forsto at han ville miste ytelser eller ikke, siden det ikke er et alternativ å ikke fylle ut skjemaet. Man kan jo ikke la være å melde flytting for å beholde ytelser man ikke skulle hatt som utvandret, det er jo svindel. Mener de at NAV skulle ha sagt "lat som du ikke har flyttet, da får du mer penger"? Eller skulle de ha prøvd å overtale han til å flytte til Norge igjen? Jeg forstår ikke helt hva NAV skulle gjort annerledes. 29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 23. november 2023 #1423 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) liil skrev (10 minutter siden): Aha, du baserer deg på det pålitelige sannhetsvitnet om eget liv og levnet; Granfoss selv! 😃 Ca på hver eneste side her har noen referert til den gamle nyhetssaken hvor han selv forteller at han har bodd der siden 2006, så. Ja. Jeg vet ikke om det muligens kan være noe i dette (vill tanke), men KAN det være at Granfoss endrer historiene sine til det som passer akkurat der og da??! 😱 1. Det har ingenting å si er poenget mitt. Regelrytteri imo. 2. Jeg baserer meg på alderen til sønnen. Og advokatens forklaring. De flyttet permanent rundt 2009. Sønnen er 14 år. Barnevernet banket på døren etter fødsel. Endret 23. november 2023 av totti_1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 23. november 2023 #1424 Del Skrevet 23. november 2023 tvertimot skrev (11 minutter siden): Å forsvare en overgriper er helt greit og noe enhver burde gjøre, klart at også overgripere skal forsvares mot urett som rammer dem, hva de har gjort endrer ikke det. Det vil være usivilisert å ikke forsvare overgripere, et slik samfunn vil i alle fall ikke jeg ha... Ingen er forskrudde fordi de forsvarer overgriperne, at de gjør det er heller ikke ensbetydende med at de forsvarer overgrepene. Overgrepene er det ingen som på noen måte forsvarer, i alle fall ikke som jeg har sett. Åpenbart at du leser innlegg her og tolker de helt annerledes enn hva jeg gjør, siden du legger noe helt annet i det som skrives enn hva jeg gjør. Synes i så fall du i større grad enn meg, trenger å stoppe litt opp og tenke litt over hva forfatter av teksten du leser, hva vedkommende mener... For ser jo av din reaksjon at du ikke har tatt folks poenger, og da har du feiltolket fatalt. Pedofile er pedofile hele livet. Du kan aldri stole på dem rundt barn og slike mennesker skal vi forsvare og forstå? 14 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 23. november 2023 #1425 Del Skrevet 23. november 2023 totti_1 skrev (6 minutter siden): 1. Det har ingenting å si er poenget mitt. Regelrytteri imo. 2. Jeg baserer meg på alderen til sønnen. Og advokatens forklaring. De flyttet permanent rundt 2009. Sønnen er 14 år. Barnevernet banket på døren etter fødsel. 1. Poenget ditt var, så vidt jeg skjønte, å motbevise snublefot62's opplysning om at Granfoss hadde bodd på Filippinene siden 2006, med komme med påstand (fra serien?) om at han først flyttet dit i 2012. Basert på Granfoss' egne opplysninger. Og da mener du at argumentasjon og dokumentasjon ikke har noe å si for poenget ditt? aaaalrighty, then. PS. Jeg tror du mener "flisespikkeri" og ikke "regelrytteri". Mitt poeng er at Granfoss ljuger så det renner av ham, men blir stort sett ikke konfrontert med det av Strømøy - jeg er usikker på om det er fordi sistnevnte ikke forstår eller om han ikke ønsker å ta realitetene innover seg. Men Granfoss er ingen pålitelig kilde, verken om eget liv eller andre forhold. I flg sykehusets bekymringsmelding til barnevernet i februar 2008 var det (altså også FØR meldingen ble sendt og han fikk bråhast med å komme seg ut av landet) parets plan å forlate Norge i april 2008. I og med at sønnen er født på østlandet, har de jo oppholdt seg i Norge mellom 2006 og 2012, spørsmålet er da hvor de har vært mest. Og nå husker jeg ikke så detaljert, men dukket barnevernet faktisk opp hos dem, eller rakk de å komme seg unna først? Bekymringsmelding ble sendt fra sykehuset, barnevernet innkalte skriftlig til møte - men ble dette faktisk noe av? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 23. november 2023 #1426 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) liil skrev (20 minutter siden): 1. Poenget ditt var, så vidt jeg skjønte, å motbevise snublefot62's opplysning om at Granfoss hadde bodd på Filippinene siden 2006, med komme med påstand (fra serien?) om at han først flyttet dit i 2012. Du leser feil. Jeg skrev: "jeg er ikke sikker på om du har rett fakta engang". Underforstått: Det er besides the point. Så utfordet jeg litt på fakta og der bommet jeg med ett år (2008 og ikke 2009) Hen jeg utfordret på fakta bommet med flere år (2006 skrev hen feilaktig. Årstallet de flyttet var 2008) Endret 23. november 2023 av totti_1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliii Skrevet 23. november 2023 #1427 Del Skrevet 23. november 2023 Når jeg ser over de siste år med PFU felleser for Nrk så er det ett navn som går igjen, etikkredaktør Kallbakk. Flere år med felleser, hvor Kallbakk gang på gang lover å ta til etterretning. Kallbakk lover og lyger. For de er felt mange ganger for akkurat de samme bruddene som vi ser denne gang også. Ikke bare er det et hån mot ofrene i domme i denne saken, familien, seere, offentlighetn, offentlige etater men det er også et hån mot PFU og Norsk presse at de publiserte dette. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. november 2023 #1428 Del Skrevet 23. november 2023 totti_1 skrev (5 minutter siden): Du leser feil. Jeg skrev: "jeg er ikke sikker på om du har rett fakta engang". Underforstått: Det er besides the point. Så utfordet jeg litt på fakta og der bommet jeg med ett år (2008 og ikke 2009) Hen jeg utfordret på fakta bommet med flere år (2006 skrev hen feilaktig. Årstallet de flyttet var 2008) Du må gjerne prøve å ta meg for å ha oppgitt feil år, men som jeg skrev, I FØLGE GRANFOSS SELV så flyttet de i 2006. At det tydeligvis i følge andre opplysninger er feil får du ta opp med Granfoss siden det var han som uttalte til avisen at de har bodd der siden 2006. 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 23. november 2023 #1429 Del Skrevet 23. november 2023 totti_1 skrev (3 minutter siden): Du leser feil. Jeg skrev: "jeg er ikke sikker på om du har rett fakta engang". Underforstått: Det er besides the point. Så utfordet jeg litt på fakta og der bommet jeg med ett år (2008 og ikke 2009) Hen jeg utfordret på fakta bommet med flere år (2006 skrev hen feilaktig. Årstallet de flyttet var 2008) Mulig det er meg det er noe rart med, men når jeg leser "jeg er ikke sikker på om du har rett fakta engang" så forstår jeg det ikke som at "det er besides the point" (som jeg regner med at betyr noe sånn som "men det er egentlig irrelevant" (er det det du prøver å si?). Du refererte til Granfoss egne opplysninger fra serien om at han flyttet i 2012, og først i neste kommentar nevnte du 2009. Som nevnt av mange i denne tråden veldig mange ganger nå, opplyste Granfoss SELV i forbindelse med jordskjelvet der i 2013 at han hadde bodd der siden 2006. Altså JEG kan verken bekrefte eller avkrefte dette, men det er talende at 2006-opplysningen hans kom da han ikke hadde noen interesse av å lyve, og 2012-opplysningen kom da han skulle skrive en historie og tegne et bilde sammen med sin venn Strømøy. Poenget mitt står: du kan ikke bruke Granfoss som troverdig kilde. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 23. november 2023 #1430 Del Skrevet 23. november 2023 liil skrev (1 minutt siden): Poenget mitt står: du kan ikke bruke Granfoss som troverdig kilde. Og det er faktisk poenget mitt og. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 23. november 2023 #1431 Del Skrevet 23. november 2023 Sphinix skrev (1 time siden): Jeg prøver å forstå en ting her.. flyttet ikke denne bamsegutt til Filippinene allerede i 2006? Jeg klarer heller ikke å se den store problematikken rundt at han meldte flytting selv. For han viste tydelig at han flyttet til Thailand og skulle bo der når han skrev det i 2012. Jeg får ikke tidslinjen til å stemme. Sønnen er født i 2008, i Norge - og de sa at de flyttet til Filippinene etter barnevernsmeldingen fra barsel? Da flyttet de i første halvdel av 2008 (fødselsdatoen til sønnen ble vist, den sto på et av barneverns-papirene som ble vist på TV! Bare det er jo helt hårreisende.) 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 23. november 2023 #1432 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) tvertimot skrev (18 minutter siden): Nå var det vel aldri Tore Strømøy sin intensjon at overgrepshistorien skulle bli kjent, han valgte som kjent å ikke informere om den dommen og det var nok for å utelate den biten. At det senere ble kjent er jo heller ikke fordi det var han som delte det, snarere tvert imot hadde nok han sett for seg at det kanskje aldri skulle bli kjent. Altså handlet han med de beste intensjoner, men klart at vurderingene var dårlig og det vises jo klart nå. Å henge ut spleis-dama som gal blir både usakelig og dumt, hun følte nok med familien etter å ha sett programmet og ville bare hjelpe, det er et godt og positivt initiativ. Når det er sagt så var trolig ikke dommen og bakgrunnen kjent når hun tok det initiativet, det blir usaklig av deg å komme med karakternedsettende karakteristikker av noen som viser et initiativ du nok ikke ville gjort selv, hvor hun forsøker å løfte frem noen så trøkker du andre ned... Så bruke speilet og ta en titt på deg selv før du dømmer dem for hardt. Eller vi kan være så ærlige/direkte at vi kan si det som det er: At Tore Strømøy lot være å opplyse om dommen fordi han visste det ville gå ut over seertallene og at han ikke fikk fortalt den «svake mann mot det store stygge systemet»-historien han på forhånd hadde bestemt seg for å fortelle. Endret 23. november 2023 av Mmmwhatever 20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 23. november 2023 #1433 Del Skrevet 23. november 2023 Mmmwhatever skrev (4 minutter siden): Jeg får ikke tidslinjen til å stemme. Sønnen er født i 2008, i Norge - og de sa at de flyttet til Filippinene etter barnevernsmeldingen fra barsel? Da flyttet de i første halvdel av 2008 (fødselsdatoen til sønnen ble vist, den sto på et av barneverns-papirene som ble vist på TV! Bare det er jo helt hårreisende.) Det var vel på selve bekymringsmeldingen fra sykehuset til barnevernet. Eller ble det vist noen av barnevernets egne dokumenter også?? Iflg bekymringsmeldingen var familiens plan allerede før varselet å dra tilbake til Filippinene i april 2008. Jepp, både mors og sønns fødselsdato er publisert av NRK gjennom serien. Noen som fikk med seg om familien faktisk møtte barnevernet eller om de bare føk av gårde med en gang de fikk møteinnkallings-brevet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvertimot Skrevet 23. november 2023 #1434 Del Skrevet 23. november 2023 liil skrev (12 minutter siden): Mulig det er meg det er noe rart med, men når jeg leser "jeg er ikke sikker på om du har rett fakta engang" så forstår jeg det ikke som at "det er besides the point" (som jeg regner med at betyr noe sånn som "men det er egentlig irrelevant" (er det det du prøver å si?). Du refererte til Granfoss egne opplysninger fra serien om at han flyttet i 2012, og først i neste kommentar nevnte du 2009. Som nevnt av mange i denne tråden veldig mange ganger nå, opplyste Granfoss SELV i forbindelse med jordskjelvet der i 2013 at han hadde bodd der siden 2006. Altså JEG kan verken bekrefte eller avkrefte dette, men det er talende at 2006-opplysningen hans kom da han ikke hadde noen interesse av å lyve, og 2012-opplysningen kom da han skulle skrive en historie og tegne et bilde sammen med sin venn Strømøy. Poenget mitt står: du kan ikke bruke Granfoss som troverdig kilde. Nå tenker jeg at mange av de som flytter til Fillipinene eller andre land for den saks skyld, at de er uføretrygdede eller pensjonister, mange av dem har nok funnet sammen med noen som kommer fra de aktuelle landene. Når det er sagt så er det kanskje litt forvirrende for dem, regner med at i startfasen så er de gjerne både her og der (altså i begge land), tidlig nok mest i Norge men så blir det mer og mer det andre landet. Kan kanskje gå litt i surr for dem når flyttedato egentlig er, og så finnes det nok en offesiell dato også, altså den dagen flytting meldes. I grunn uvesentlig slik jeg ser det, i alle fall for situasjonen og hva denne saken handler om mer enn noe annet, hans kamp mot systemet og for å komme hjem. Om det er det ene eller andre året er altså ikke noe poeng å kverrulere på slik jeg ser det, saken handler like fult om akkurat det samme uavhengig av flytteåret... Kunne gått litt i surr for flere slik, at det har gått det for han er lett å kunne forstå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 23. november 2023 #1435 Del Skrevet 23. november 2023 liil skrev (8 minutter siden): Det var vel på selve bekymringsmeldingen fra sykehuset til barnevernet. Eller ble det vist noen av barnevernets egne dokumenter også?? Iflg bekymringsmeldingen var familiens plan allerede før varselet å dra tilbake til Filippinene i april 2008. Jepp, både mors og sønns fødselsdato er publisert av NRK gjennom serien. Noen som fikk med seg om familien faktisk møtte barnevernet eller om de bare føk av gårde med en gang de fikk møteinnkallings-brevet? Ja, det var nok selve bekymringsmeldingen. Hvordan NRK kan være så hinsides sløve at de viser bekymringsmeldingen på TV, det fatter jeg ikke. Det blir ikke mye mer sensitivt enn en bekymringsmelding til barnevernet! Jeg oppfattet det som at de dro til Filippinene før møtet, men jeg kan ta feil, og jeg tror det manglet noe info flere steder. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arne Tiholt Skrevet 23. november 2023 #1436 Del Skrevet 23. november 2023 Liker hvordan Tore åpner episode en med at det er lett å ha fordommer først da han ble kontaktet av JEG og så er det likevel snakk om en person som tikker hele raden med røde flagg med mer. Slik kan det gå… 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 23. november 2023 #1437 Del Skrevet 23. november 2023 Mmmwhatever skrev (13 minutter siden): Ja, det var nok selve bekymringsmeldingen. Hvordan NRK kan være så hinsides sløve at de viser bekymringsmeldingen på TV, det fatter jeg ikke. Det blir ikke mye mer sensitivt enn en bekymringsmelding til barnevernet! Jeg oppfattet det som at de dro til Filippinene før møtet, men jeg kan ta feil, og jeg tror det manglet noe info flere steder. Det ble vel ikke satt noe dato for møtet, sikkert? Veldig enig med deg. Det fremkom jo også en del alvorlige ting i bekymringsmeldingen som Strømøy strategisk nok ikke nevnte ett ord om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alivamale Skrevet 23. november 2023 #1438 Del Skrevet 23. november 2023 totti_1 skrev (1 time siden): Ikke på heltid. De pendlet frem og tilbake. Ja, såpass har jeg også fått med meg. Tydeligvis har hjelpesløsheten mtp å spare til flybilletter, ordne/fornye oppholdstillatelse, fornye passet osv. først inntruffet etter 2012. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeligliten Skrevet 23. november 2023 #1439 Del Skrevet 23. november 2023 Example skrev (På 22.11.2023 den 15.05): Og dette er holdningen som kommer når serien blir fjernet. Serien handler ikke om pedofili. Greit at serien ikke omhandler pedofili, men støtter ikke pedofile selvom det dreier seg om noe annet. 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvelous Skrevet 23. november 2023 #1440 Del Skrevet 23. november 2023 Nesten tragisk å tenke på at NRK ikke ville ha med dommen til Bamsemann fordi «det var så lenge siden» når selv ikke Bamsemannen har klart å glemme overgrepene han selv ble utsatt for, for 50 år tilbake. 39 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg